geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #41 Skrevet 8. november 2008 :klappe: Jeg synes faktisk bv skulle gått fortere inn i flere saker, slik at så mange barn slipper å få en oppvekst uten kjærlighet og trygghet. Det er skremmende mange barn i dag som må bli for fort voksne, fordi de ikke har en trygg hverdag. Jeg vet om mange barn som har vokst opp som fosterbarn, som har et veldig godt liv i fosterhjem (flere vil ikke engang ha samvær med biologiske foreldre). Det finnes desverre også statistikker som viser en rekke eksempler på barn som har blitt ødelagt av sine fosterforeldre. Mine to stesønner ble grovt krenket og sliter fortsatt med traumer, fire år etter!
geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #42 Skrevet 8. november 2008 Når ei jente på seks år sier hun må hjem til mamma, fordi "mamma ikke klarer seg uten henne", er jo det et godt eksempel på et barn som ikke får være barn. Det er barnet som skal trenge den voksne for å komme gjennom hverdagen, ikke omvendt. Bra hvis denne jenta kan få komme til en fosterfamilie hvor hun kan få leve som det hun er - et barn. Er helt enig i første delen av innlegget ditt, men når situasjonen er slik, vitner det jo bare om at de som er lovpålagt å hjelpe mor faktisk har brutt flere lovbestemmelser. Hadde de gjort jobben sin, hadde ikke datteren trengt å være "mor" for sin mor.
geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #43 Skrevet 8. november 2008 Barnevernet er der for å tale den svake parten sak, beskytte og hjelpe denne - nemlig barnet. Det ligger i ordet barnevern. Og det at en del som har i mot barnevernet uttaler seg på den måten de gjør ("prysselysker" som er paranoide, "barnevernet" i hermetegn osv, osv) reflekterer et modenhetsnivå (eller kansje heller mangel på slikt) som gjør at man ser vedkommende som lite reflektert og mentalt voksen, og dermed sliter med å ta vedkommende seriøst. 1. Det er hele begrepet "barnevern" som er skurrer. Barnevern tilsier også at man styrker foreldrenes muligheter for selv å ha omsorgen for sine barn. Det er ikke "barnevern" og ødelegge viktige familierelasjoner og livet til de barnet står nærmest. 2. Vel, da vet vi det. At din definisjon på modenhet er helt i samsvar med barnevernets nedlatende desavuering av foreldre uten krav på respekt for deres egenverd. Du passer sikkert godt som saksbehandler i barnevrnet.
geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #44 Skrevet 8. november 2008 Jeg vil anbefale "gjest_geirha" å se hvem som har skrevet hva. Sorry Anne. Jeg har "misset" litt på dette med sitatfunksjon og svar - er ny her og ingen ekspert på slike funksjoner. For øvrig er vi nok ganske uenige ..........
Gjest gjesta Skrevet 8. november 2008 #45 Skrevet 8. november 2008 Men, mener du med dette at personer som er syke og "uten utsiker til å bli friske nok til foreldreoppgaven" virkelig er skikket til nettopp det? Er det ikke da bedre at barna kan få bo hos personer som kan ivareta foreldreoppgaven. Hvis foreldrene ikke kan utføre foreldreoppgaven så kan de ikke ha barn. Jeg noterer meg at du ikke har svart på mitt spørsmål ...
geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #46 Skrevet 8. november 2008 Mange familier får i dag hjelp i hjemmet. Barnevernet tar ikke barnet ut av en familie uten å ha vurdert hjelp i hjemmet. Dessverre er ikke dette alltid nok. Beklager, men he tar du grunnleggende feil! Hva med fødende mødre, hvor "prysseluskene" står klare og tar med seg det nyfødte barnet straks det er forløst fra mors liv? Hvilke hjelpetiltak har disse mødrene fått? Og hva når de hjelpetiltakene som settes inn ikke evalueres og kvalitetskontrolleres? I barnevernets sakspapirer er det "dokumentert" at "en rekke hjelpetiltak er satt inn" - men det er ikke dokumentert om disse tiltakene har vært individuelt tilpasset og formålstjenelige for de det gjelder. Dette gjelder i særlig grad barn med diagnoser som ofte ikke blir stilt pga manglende utredning. ADHD, Asperger (autismespekterforstyrrelse) og andre utviklingsforstyrrelser tolkes altfor ofte som adferdsproblemer pga omsorsgsvikt. Det kan i beste fall betgnes som UFORSTAND fra barnevern, barnehage skole, PPT med flere.
geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #47 Skrevet 8. november 2008 Uansett om man opplever at barnevernet gjør en god eller dårlig jobb, så må det vel være bedre å øke ressursene og sørge for bedre kompetanse osv enn å "fjerne/legge ned" en så viktig instans? Hva er "økte ressurser" og "kompetanse"? Enda flere akademiske forståsegpåere som skal hjelpe fok utifra et fundamentalistisk teorigrunnlag, som er så til de grader basert på hypoteser og ekperimenterende metodikker? NEI TAKK! Det som skjer i praksis er at det er den enkeltes egne verdinormer og subjektive oppfatninger som avgjør hvilke metoder og avgjørelser barnevernsarbeidere velger. Og det er ren lotto hvor vidt disse metodene og avgjørelsene er til beste for barna og deres foreldre. Og når dette går på tvers av hva hovedpersonene mener de trenger, og de ikke tas på alvor i forhold til dette, da må det gå galt. Når politi og barnevernsarbeidere bryter seg inn og tar vettskremte unger fra foreldrene med makt må da enhver begripe at er helt sinnsykt. Hadde det ligget adekvat kompetanse bak barnevernets arbeidsmetoder og avgjørelser, hadde ikke slike maktovergrep funnet sted!
Gjest suuur Skrevet 8. november 2008 #48 Skrevet 8. november 2008 Oh gosh hvordan folk er dere ?? Barnevernet er det for barnet hele tiden når foreldrene er gærne i huene sine!!! noen foreldre driver med narko, og drikker seg fulle og gir fa** i barna sine, og det dere skriver her er at barnevernet burde legges ned ?? .. SKAM DERE!! dere er noen gærne folk når dere sier noe sånt :@
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #49 Skrevet 8. november 2008 Jeg klarer ikke å ta deg seriøst geirha. Jeg har lest gjennom så og si hele hjemmesiden din. Åpenbart en kjedelig situasjon, men hvor vidt barna hadde hatt det bedre hos mor er vanskelig for oss å si. Det virker hvertfall som at det har vært forsøkt med hjelp i hjemmet. Uansett, når du ikke kan svare meg på mitt konkrete spørsmål (som stammer fra sitat fra et av dine ene innlegg) så klarer du ikke å overbevise meg hvertfall. Du er kun på jakt etter å sverte barnevernet, og kritiske spørsmål rettet mot deg oversert du galant. Spørsmålet mitt er basert på sitat fra det du selv har skrevet, så det kan umulig være så vanskelig. Men det vil vel kanskje være ubehagelig å svare ja på det? Barnevernet er til for å verne barnet, ikke foreldre som ikke er skikket til det.
geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #50 Skrevet 8. november 2008 Oh gosh hvordan folk er dere ?? Barnevernet er det for barnet hele tiden når foreldrene er gærne i huene sine!!! noen foreldre driver med narko, og drikker seg fulle og gir fa** i barna sine, og det dere skriver her er at barnevernet burde legges ned ?? .. SKAM DERE!! dere er noen gærne folk når dere sier noe sånt :@ Ja, du er inne på noe der. Når man er uenig med noe eller noen, slik som du, da er man gærn i hue sitt!
Jalp Skrevet 8. november 2008 #51 Skrevet 8. november 2008 Mitt inntrykk fra "felten" er at barnevernet intervenerer for skjelden. Det finnes uttallige eksempler hver eneste dag der politiet kommer inn i forskjellige hjem med langvarig rusmisbruk og vold, der barn har levd og blitt grovt forskjømt over alt for lang tid. I et fykle med ca 300 000 innbyggere, har politiet behov for barnevernets bistand flere ganger hver eneste dag. I tillegg kommer alle de sakene barnevernet behandler uten at politiet har vært involvert på noen måte. Jeg påstår ikke at barnevernet og dets arbeid alltid er perfekt, men det er en grov overdrivelse og løgn når TS forsøker å overbevise oss om at barnevernet er problemet. Problemet er fedre og mødre som aldri skulle hatt ansvar for barn.
Gjest suuur Skrevet 8. november 2008 #52 Skrevet 8. november 2008 Ja, du er inne på noe der. Når man er uenig med noe eller noen, slik som du, da er man gærn i hue sitt! mener du at jeg er gærn i huset fordi jeg er FULSTENDIG uenig i dette?. jeg har faktisk selv blitt brukt vold mot av mora mi, og vet hvordan det er, men for ikke bare vondt av det, men bare det at dem gjør det er helt forferdelig, så ingen som ikke har opplevd det selv, burde egentlig bare holde snabla igjen!
geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #53 Skrevet 8. november 2008 Jeg klarer ikke å ta deg seriøst geirha. Jeg har lest gjennom så og si hele hjemmesiden din. Åpenbart en kjedelig situasjon, men hvor vidt barna hadde hatt det bedre hos mor er vanskelig for oss å si. Det virker hvertfall som at det har vært forsøkt med hjelp i hjemmet. Uansett, når du ikke kan svare meg på mitt konkrete spørsmål (som stammer fra sitat fra et av dine ene innlegg) så klarer du ikke å overbevise meg hvertfall. Du er kun på jakt etter å sverte barnevernet, og kritiske spørsmål rettet mot deg oversert du galant. Spørsmålet mitt er basert på sitat fra det du selv har skrevet, så det kan umulig være så vanskelig. Men det vil vel kanskje være ubehagelig å svare ja på det? Barnevernet er til for å verne barnet, ikke foreldre som ikke er skikket til det. 1. Det er ikke vanskelig å si hvor vidt barna hadde hatt det bedre hjemme hos mor. Det vet vi allerede, fordi resultatene som er oppnådd etter at mor flyttet fra hjemkommunens unnfallenhet og overgrep, og sønnen omsider ble flyttet hjem, er dokumentert entydig positive! 2. Du synes "det virker som" det har vært forsøkt med hjelp i hjemmet. Her er vi ved noe av kjernen. At noe "virker som" er ikke det samme at det faktisk er slik det virker som. Det er nettopp her barnevernet går skoa av seg i sak etter sak etter sak!!!! De tiltakene som ble forsøkt i vår sak var fullstendig uten mål og mening i forhold til barn med slike funksjonshemminger som mine stebarn. 3. Så til spørsmålet du stiller (som jeg dessverre ikke har fått svart på tidligere): Men, mener du med dette at personer som er syke og "uten utsiker til å bli friske nok til foreldreoppgaven" virkelig er skikket til nettopp det? Er det ikke da bedre at barna kan få bo hos personer som kan ivareta foreldreoppgaven. Hvis foreldrene ikke kan utføre foreldreoppgaven så kan de ikke ha barn. SVAR: Selv du må da forstå at dette ikke kan svares med et ja eller nei? Er foreldrene permanent for syke, vil de aller fleste selv innse hva de kan makte eller ikke. Det er ikke noe "enten eller" i fht om en som er syk kan være en god omsorgsyter, selv om man er hjelpetrengende. Derfor er svaret på ditt spørsmålet: Det kommer helt an på.............. 4. Du vet ingen ting om hva jeg "er på jakt etter". Din påstand om at jeg sverter barnevernet er fullstendig uberettiget, i det jeg konsekvent forholder meg til faktiske realiteter om barnevernets alvorlige feilgrep. Men dessverre vet jeg alt for godt hva barnevernet er på jakt etter, når de har bestemt seg for at de skal "bevise" at de, og ingen andre har rett i sine antakelser og inntrykk av noe! At du ikke er i stand til å ta verken meg og alle oss andres berettigede kritikk av barnevernet seriøst - heh, noe annet ville da vært litt av en sensasjon :o)
geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #54 Skrevet 8. november 2008 mener du at jeg er gærn i huset fordi jeg er FULSTENDIG uenig i dette?. jeg har faktisk selv blitt brukt vold mot av mora mi, og vet hvordan det er, men for ikke bare vondt av det, men bare det at dem gjør det er helt forferdelig, så ingen som ikke har opplevd det selv, burde egentlig bare holde snabla igjen! Tviler ikke på at du har hatt det vondt, men det var altså DU som først beskyldte andre for å være gærne. Om du ikke har glemt det da....... Og - å be noen "holde snabla igjen" er undertrykkelse av ytringsfrihet og retten til å ha egne meninger, samt neglisjering av at andre haropplevd det stikk motsatte som deg. FORØVRIG: En grunnleggende forutsetning for å yte andre hjelp, er at man er objektiv og nøytral. Den som lar seg styre av det vedkommende selv eller andre synes eller tenker om den hjelpetrengende som person eller dennes levemåte, må ikke under noen omstendigheter få lov til å arbeide med andre mennesker.
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2008 #55 Skrevet 8. november 2008 Jeg har ingen problemer med å ta problemstillingen seriøst. Åpenbart gjøres det feil også av barnevernet, og når feil gjøres må de stilles til ansvar for det. Som alle andre yrkesgrupper, feil skjer hver eneste dag. Det som gjør at jeg har problemer med å ta deg seriøst er din svart-hvitt holdning. Hvorvidt barnevernet har gjort en feil i ditt tilfelle har jeg ingen forutsetninger for å kunne avgjøre. Men uansett om de har gjort feil eller ei, feil kan ikke resultere i at hele etaten skal legges ned. Skal vi legge ned sykehus fordi en lege gjør en feil? Legge ned Gilde fordi de produserte en dårlig mårpølse? Legge ned skoler fordi enkelte lærere ikke er gode nok? Nei, selvsagt gjør vi ikke det. Barnevernet er kjempeviktig. Svært mange barn lever under forferdelige forhold og vi trenger barnevernet for å ivareta deres rettigheter. Barnevernet kan uvtilsomt forbedres på mange plan, men det starter ikke ved å legge dem ned.
geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #56 Skrevet 8. november 2008 Mitt inntrykk fra "felten" er at barnevernet intervenerer for skjelden. Det finnes uttallige eksempler hver eneste dag der politiet kommer inn i forskjellige hjem med langvarig rusmisbruk og vold, der barn har levd og blitt grovt forskjømt over alt for lang tid. Problemet er fedre og mødre som aldri skulle hatt ansvar for barn. 1. Og det finnes like utallige eksempler på at de som sliter med rusmosbruk (kort- eller langvarig) og vold ikke har fått den hjelpen de skulle hatt. Hadde de fått det, hadde de overveiende sannsynlig ikke forsømt sine barn 2. De fleste er født med både forplantningsevne seksualdrift. Dersom det er et problem, er det "skaperverket" som er problemet. Og da står vi antakeligvis overfor et uløselig problem
geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #57 Skrevet 8. november 2008 Jeg har ingen problemer med å ta problemstillingen seriøst. Åpenbart gjøres det feil også av barnevernet, og når feil gjøres må de stilles til ansvar for det. Som alle andre yrkesgrupper, feil skjer hver eneste dag. Det som gjør at jeg har problemer med å ta deg seriøst er din svart-hvitt holdning. Hvorvidt barnevernet har gjort en feil i ditt tilfelle har jeg ingen forutsetninger for å kunne avgjøre. Men uansett om de har gjort feil eller ei, feil kan ikke resultere i at hele etaten skal legges ned. Skal vi legge ned sykehus fordi en lege gjør en feil? Legge ned Gilde fordi de produserte en dårlig mårpølse? Legge ned skoler fordi enkelte lærere ikke er gode nok? Nei, selvsagt gjør vi ikke det. Barnevernet er kjempeviktig. Svært mange barn lever under forferdelige forhold og vi trenger barnevernet for å ivareta deres rettigheter. Barnevernet kan uvtilsomt forbedres på mange plan, men det starter ikke ved å legge dem ned. Hva barnevernet har gjort i den saken jeg er involvert i, føyer seg kun inn i den lange rekken av flere tusen andre saker. Og det med svart-hvitt tenkning, jo den var god. Det er et velkjent sjakktrekk fra barnevernet å hevde det paradoks at foreldre som de vil til livs "bare ser svart-hvitt" på ting - også ser de ikke at det er nettopp det barnevernet selv gjør! Dårlige snekkere, leger, skoler, rørleggere, sjåfører osv., ja de dårlige håndverkerne er over alt. Men få av dem gjør så stor skade som barnevernet, som river familier i fillebiter. Ta en liten titt innom virkeligheten og få opp øynene: http://gfsr.origo.no/-/workgroup/show/1616_gfsr http://forum.r-b-v.net/viewforum.php?f=77&...1081222eee5efb1 http://barnasrett.no/ http://www.opprop.no/opprop.php?id=bv
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 8. november 2008 #58 Skrevet 8. november 2008 Hva barnevernet har gjort i den saken jeg er involvert i, føyer seg kun inn i den lange rekken av flere tusen andre saker. Og det med svart-hvitt tenkning, jo den var god. Det er et velkjent sjakktrekk fra barnevernet å hevde det paradoks at foreldre som de vil til livs "bare ser svart-hvitt" på ting - også ser de ikke at det er nettopp det barnevernet selv gjør! Dårlige snekkere, leger, skoler, rørleggere, sjåfører osv., ja de dårlige håndverkerne er over alt. Men få av dem gjør så stor skade som barnevernet, som river familier i fillebiter. Ta en liten titt innom virkeligheten og få opp øynene: http://gfsr.origo.no/-/workgroup/show/1616_gfsr http://forum.r-b-v.net/viewforum.php?f=77&...1081222eee5efb1 http://barnasrett.no/ http://www.opprop.no/opprop.php?id=bv Hehe, virkeligheten din er jo bare en haug oppgulp fra bitre foreldre.... Tar dette mølet med en svært liten klype salt. Det er klart dårlige foreldre også er glad i barna sine, men det betyr ikke at de er skikket til å ta seg av dem! Ellers er faktisk 80 % av tiltakene fra barnevernet hjelp inn i familier. Kvaliteten på flere av disse tiltakene kan sikkert diskuteres, men er vel allerede de fleste i denne debatten enige om. Og hjelp til foreldre - en når bare så langt, før voksne mennesker må ta ansvar for seg selv (og andre voksne mennesker må ta ansvar for barna deres), en kan ikke alltid skylde på alle andre (skole, ppt, barnevern osv). Du kan si hva du vil om at du ikke svartmaler barnevernet osv, men du forstår nok selv geiha, at du generelt oppfattes som en litt psykotisk/paranoid tulling med de innleggene dine..... Nei til det biologiske prinsippet! (kunne ikke dy meg )
geirha Skrevet 8. november 2008 Forfatter #59 Skrevet 8. november 2008 Hehe, virkeligheten din er jo bare en haug oppgulp fra bitre foreldre.... Tar dette mølet med en svært liten klype salt. Det er klart dårlige foreldre også er glad i barna sine, men det betyr ikke at de er skikket til å ta seg av dem! Ellers er faktisk 80 % av tiltakene fra barnevernet hjelp inn i familier. Kvaliteten på flere av disse tiltakene kan sikkert diskuteres, men er vel allerede de fleste i denne debatten enige om. Og hjelp til foreldre - en når bare så langt, før voksne mennesker må ta ansvar for seg selv (og andre voksne mennesker må ta ansvar for barna deres), en kan ikke alltid skylde på alle andre (skole, ppt, barnevern osv). Du kan si hva du vil om at du ikke svartmaler barnevernet osv, men du forstår nok selv geiha, at du generelt oppfattes som en litt psykotisk/paranoid tulling med de innleggene dine..... Nei til det biologiske prinsippet! (kunne ikke dy meg ) Hehe, virkeligheten din er jo bare en haug oppgulp fra bitre foreldre.... Tar dette mølet med en svært liten klype salt. Det er klart dårlige foreldre også er glad i barna sine, men det betyr ikke at de er skikket til å ta seg av dem! Ellers er faktisk 80 % av tiltakene fra barnevernet hjelp inn i familier. Kvaliteten på flere av disse tiltakene kan sikkert diskuteres, men er vel allerede de fleste i denne debatten enige om. Og hjelp til foreldre - en når bare så langt, før voksne mennesker må ta ansvar for seg selv (og andre voksne mennesker må ta ansvar for barna deres), en kan ikke alltid skylde på alle andre (skole, ppt, barnevern osv). Du kan si hva du vil om at du ikke svartmaler barnevernet osv, men du forstår nok selv geiha, at du generelt oppfattes som en litt psykotisk/paranoid tulling med de innleggene dine..... Nei til det biologiske prinsippet! (kunne ikke dy meg ) Takk for en meget oppklarende meningsytring som ikke etterlater seg den minste tvil om hvor liten respekt og forståelse du har for de tusener av familier som barnevernet har ødelagt! "Min" virkleighet er altså bare en haug med "oppgulp" og "møl" fra bitre foreldre som må tas med en klype salt, og som du uten å nøle, og uten den ringeste kunnskap om vem disse menneskene er, kategoriserer som DÅRLIGE FPRELDRE! GRATULERER! Du har nettopp bestått en glanseksamen i norsk barnevevernspedagogikk og er nå klar for å videreføre din arrogante nedslakting av udugelige, psykotiske og paranoide tullinger som ikke kan være foreldre !
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #60 Skrevet 8. november 2008 Jeg noterer meg at geirha har svært vanskelig for å holde en saklig debatt når noen er uenig med ham. Uttalelser som "gratulerer, du har bestått "arroganseprøven" med glans, du er så nedlatende at du kan få jobb i barnevernet osv" hever ikke akkurat debatten. Ønsker du å bli tatt seriøst bør du kansje revurdere din debatteknikk - faktisk grenser en del av uttalelsene dine til hersketeknikk. Dersom dette er din innstilling mot enhver som har et motargument skjønner jeg at du vil slite i forhold til både enkeltmennesker og hele etater. Eller ville du bare legge ut dette innlegget og håpte x antall mennsker ville bli med i oppropet ditt mot barnevernet? (Dette er et debattforum, svært sjelden jeg har sett noen som IKKE har fått motbør, og spesielt ikke i brennbare saker som dette).
Fremhevede innlegg