Gå til innhold

Den store London tråden


marsy

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Durinur said:

Ah, greit nok, men da er det vel et gebyr da. Husker at jeg regna litt på det sist jeg var i London og fant ut at det ikke var noe vits i å ta ut kontanter i alle fall. 

Jeg ser nå at noen kort tar ekstra gebyr for kontantuttak i utlandet, så man bør sjekke.

Anonymkode: 7e488...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen steder (opplevde dette både i Skottland og nå nylig i Portugal) når man skal ta ut i minibank blir man spurt, etter man har tastet inn beløp, om man aksepterer bankens kurs. Første gangen vi så dette, begynte vi å stusse over at kursen var VELDIG ugunstig. Så vi tenkte at da prøver vi en annen bank, og trykte på Nei, vi aksepterer ikke denne kursen. Det som skjedde da, var at vi fikk pengene vi skulle ta ut likevel, med en helt annen (og mye gunstigere) kurs. Den vanlige kursen som bankene opererer med.

Etter dette har vi blitt svært oppmerksomme på dette, og det er mulig fenomenet brer om seg, slik at det blir mer og mer vanlig å prøve å lure folk med en høy kurs først. Det er merkelig at dette er lov, men bare vær oppmerksomme på det, så kan man spare mye og slippe å bli lurt.

Anonymkode: 3a7bf...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Noen steder (opplevde dette både i Skottland og nå nylig i Portugal) når man skal ta ut i minibank blir man spurt, etter man har tastet inn beløp, om man aksepterer bankens kurs. Første gangen vi så dette, begynte vi å stusse over at kursen var VELDIG ugunstig. Så vi tenkte at da prøver vi en annen bank, og trykte på Nei, vi aksepterer ikke denne kursen. Det som skjedde da, var at vi fikk pengene vi skulle ta ut likevel, med en helt annen (og mye gunstigere) kurs. Den vanlige kursen som bankene opererer med.

Det er litt misvisende. Det du blir spurt om er om du vil at pengene skal trekkes i den lokale valutaen eller i norske kroner. Hvis du velger norske kroner så er det banken som eier minibanken som setter vekslingskursen. Den er nesten alltid dårligere enn den man får hvis man sier at pengene skal trekkes i lokal valuta, slik at Visa/Mastercard står for vekslingen. Det er det samme som skjer når man handler i Sverige og de spør om man vil betale i norske eller svenske kroner.

Anonymkode: 7e488...b67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Durinur skrev:

Vanlig bankkort fungerer fint for å betale med i 99 % av alle butikker i London, så det er ikke noe å stresse med. Bare sett pengene inn på kortet ditt, og bruk det på samme måte som du ville gjort her i Norge. Kontantuttak vil alltid koste noen tiere i dårligere kurs, og det er strengt tatt ikke nødvendig med kontanter i London lenger. 

Kort holder lenge i London ja, selv små mikrobutikker i Camden Market tar kort nå. I Tyskland er det dårligere stilt, vi er ofte i Berlin og der er det en del mindre butikker og restauranter som ikke tar kort ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt misvisende. Det du blir spurt om er om du vil at pengene skal trekkes i den lokale valutaen eller i norske kroner. Hvis du velger norske kroner så er det banken som eier minibanken som setter vekslingskursen. Den er nesten alltid dårligere enn den man får hvis man sier at pengene skal trekkes i lokal valuta, slik at Visa/Mastercard står for vekslingen. Det er det samme som skjer når man handler i Sverige og de spør om man vil betale i norske eller svenske kroner.

Anonymkode: 7e488...b67

Dette dreier seg ikke om hvilken valuta man skal velge. Det har jeg ikke blitt spurt om i noen av disse tilfellene. Det er kanskje ikke sånn overalt, men verdt å være litt oppmerksom på kursene man får presentert i minibankene, siden vi nylig opplevde det i to ulike land, i løpet av de siste 4-5 månedene.

Anonymkode: 3a7bf...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er mulig/hvordan man går frem for å kjøpe billetter til Harry Potter studios uten opplegget rundt? 4 timer i Harry Potter studio var altfor lite, og vi måtte droppe mye på slutten og vare løpe gjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Diana skrev:

Noen som vet om det er mulig/hvordan man går frem for å kjøpe billetter til Harry Potter studios uten opplegget rundt? 4 timer i Harry Potter studio var altfor lite, og vi måtte droppe mye på slutten og vare løpe gjennom

Her https://www.wbstudiotour.co.uk/?gclid=CjwKCAiAuK3vBRBOEiwA1IMhupzZLFuegppyMUAq10a3RH7VuWIIHGKXf-V-bZV0-Si3Agcz_ixOUBoCck8QAvD_BwE

Men du må kjøpe veldig god tid i forveien, og husk å møte opp til rett kl.slett. 

Anonymkode: 22ff2...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Ta ut fra minibank i London. Hvis du får valg om det så bør pengene skal taes ut i lokal valuta, ikke norske kroner.

Anonymkode: 7e488...b67

Hvilke ikke valgt å ta ut kontanter.  Ville heller betalt i butikker og restauranter med kort.  Norske bankkort blir akseptert overalt i London.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
Akkurat nå, tirben skrev:

Hvilke ikke valgt å ta ut kontanter.  Ville heller betalt i butikker og restauranter med kort.  Norske bankkort blir akseptert overalt i London.  

Jeg er kanskje litt paranoid når jeg reiser i utlandet, selv "sikre" land som Storbritannia. Bruker man kort over alt er det også stor sjans for at kortinformasjonen havner i feil hender og en blir (forsøkt) svindlet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, padawan skrev:

Jeg er kanskje litt paranoid når jeg reiser i utlandet, selv "sikre" land som Storbritannia. Bruker man kort over alt er det også stor sjans for at kortinformasjonen havner i feil hender og en blir (forsøkt) svindlet. 

Det kan sikkert skje,  men det har jeg faktisk aldri opplevd ! Og jeg har reist mye,  både i Europa , Asia og Afrika. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Diana skrev:

Noen som vet om det er mulig/hvordan man går frem for å kjøpe billetter til Harry Potter studios uten opplegget rundt? 4 timer i Harry Potter studio var altfor lite, og vi måtte droppe mye på slutten og vare løpe gjennom

Vi kjøpte billetter via siden den under deg linker til, også tok vi tog til/fra Watford hvor det går shuttlebusser fra rett utenfor togstasjonen 😊

Anonymkode: 71ac1...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, 
Ei stund siden jeg har vært i tråden nå og ser ikke rå for å lese gjennom x-antall sider for å se om noen har spurt om det samme, så jeg må bare beklage det.

Når man reiser til London med kveldsfly (Gatwick) og kjøper togbillett på forhånd, kan man da ta hvilket tog som helst (såklart med korrekt selskap) dersom flyet lander litt før eller etter oppsatt tid? 

Tenker for eksempel om flyet skal lande 2300, og man kjøper togbillett til 2330 eller 0000 på grunn av fare for/frykt for forsinkelser, men flyet plutselig flyr inn tid og lander 2240 - kan man da ta et tog som går en halvtime før det man egentlig har bestilt billett til? 
Og da tenker jeg på ordinære billetter som koster cirka 12-15 pund per pers, ikke noen superdyre førsteklassesbilletter altså.

Håper noen har peiling og kan svare meg, på forhånd takk! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, j23 skrev:

Hei, 
Ei stund siden jeg har vært i tråden nå og ser ikke rå for å lese gjennom x-antall sider for å se om noen har spurt om det samme, så jeg må bare beklage det.

Når man reiser til London med kveldsfly (Gatwick) og kjøper togbillett på forhånd, kan man da ta hvilket tog som helst (såklart med korrekt selskap) dersom flyet lander litt før eller etter oppsatt tid? 

Tenker for eksempel om flyet skal lande 2300, og man kjøper togbillett til 2330 eller 0000 på grunn av fare for/frykt for forsinkelser, men flyet plutselig flyr inn tid og lander 2240 - kan man da ta et tog som går en halvtime før det man egentlig har bestilt billett til? 
Og da tenker jeg på ordinære billetter som koster cirka 12-15 pund per pers, ikke noen superdyre førsteklassesbilletter altså.

Håper noen har peiling og kan svare meg, på forhånd takk! ☺️

Bare sørg for at du bestiller en billett der det står "Anytime", så skal det være greit, så lenge du som du sier passer på at det er korrekt selskap. :)  (Antar at du vet det, men det er altså billigst å ta ordinært rutetog og ikke Gatwick Express.) Sannsynligvis trenger du ikke forhåndsbestille heller, det er sjelden fullt på togene så sent på kvelden. 

Kan jeg spørre hvor i London du skal bo? Har inntrykk at at de fleste som kommer til Gatwick drar til Victoria Station i London, men det kan være mer praktisk å sikte seg inn på en annen stasjon, avhengig av hvor du skal bo. (Jeg bor f.eks. som regel i Southwark-området, og da er det langt bedre å ta tog til Blackfriars.) 

Anonymkode: 9557c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare sørg for at du bestiller en billett der det står "Anytime", så skal det være greit, så lenge du som du sier passer på at det er korrekt selskap. :)  (Antar at du vet det, men det er altså billigst å ta ordinært rutetog og ikke Gatwick Express.) Sannsynligvis trenger du ikke forhåndsbestille heller, det er sjelden fullt på togene så sent på kvelden. 

Kan jeg spørre hvor i London du skal bo? Har inntrykk at at de fleste som kommer til Gatwick drar til Victoria Station i London, men det kan være mer praktisk å sikte seg inn på en annen stasjon, avhengig av hvor du skal bo. (Jeg bor f.eks. som regel i Southwark-området, og da er det langt bedre å ta tog til Blackfriars.) 

Anonymkode: 9557c...972

Skal bo like ved Battersea Park, så tror derfor Victoria er nærmest. Men aldri bodd på den siden/delen av byen før, så tar gjerne i mot tips om du har ja😊

Og takk for svar angående toget! Kanskje like greit å bare kjøpe billett der da. 
(Tenkte det var greit å kjøpe på forhånd av den grunn at rutetog er rimeligere og ofte på flyplasser er det lett å følge strømmen/bli ledet frem til ekspresstog som er dyrere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kjøpe billett i det hele tatt, om du ikke har et eldgammelt bankkort kan du bare «tæppe» der du ellers legger Oyster-kortet. 

Anonymkode: 06e0d...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke kjøpe billett i det hele tatt, om du ikke har et eldgammelt bankkort kan du bare «tæppe» der du ellers legger Oyster-kortet. 

Anonymkode: 06e0d...761

Også på rutetog til og fra flyplass altså?🙂

Får man da automatiske den "gunstigste prisen", eksempelvis cirka 12 pund som det står på nettsiden til southern/the train line? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, j23 skrev:

Skal bo like ved Battersea Park, så tror derfor Victoria er nærmest. Men aldri bodd på den siden/delen av byen før, så tar gjerne i mot tips om du har ja😊

Og takk for svar angående toget! Kanskje like greit å bare kjøpe billett der da. 
(Tenkte det var greit å kjøpe på forhånd av den grunn at rutetog er rimeligere og ofte på flyplasser er det lett å følge strømmen/bli ledet frem til ekspresstog som er dyrere...)

Om du skal til Battersea kan det hende at det er enklere å gå av toget på Clapham Junction og så bytte tog/ta buss/taxi enn å reise helt inn til Victoria, anbefaler å sjekke på Google Maps, eller kanskje aller helst på nettsidene til TFL: https://tfl.gov.uk/plan-a-journey/ (prøv å finne et stopp nær der du skal bo, og legg inn så nøyaktig tidspunkt som mulig for når du skal reise). Personlig avskyr jeg Victoria og vil gjøre hva som helst for å unngå kaoset der. :fnise: 

5 minutter siden, j23 skrev:

Også på rutetog til og fra flyplass altså?🙂

Får man da automatiske den "gunstigste prisen", eksempelvis cirka 12 pund som det står på nettsiden til southern/the train line? :) 

AB....761 har et godt poeng; jeg bruker Oyster da det gir lavest pris (mulig det er det samme med bankkort), i hvert fall på Thameslink som jeg normalt reiser til Blackfriars med. Mener det skal være mulig å se om det kan brukes når du søker opp reiseruten på Nationalrail. 

Anonymkode: 9557c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke bankkort skal bety samme pris som Oyster, og rabattene, max-beløpet per dag osv skal være det samme, så det er er like greit å bruke bankkort. Har selv brukt det på rutetog til/fra Gatwick, så ingen problemer med det heller. 

Anonymkode: 06e0d...761

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sjekke; om du skal bo sånn at Battersea Park er nærmeste stasjon kan du ganske riktig bytte på Clapham Junction og betale med Oyster eller trådløst bankkort. :) Det er også rimeligere enn å kjøpe ordinær billett. 

Vet ikke om linken funker, men omtrent sånn: http://ojp.nationalrail.co.uk/service/timesandfares/GTW/BAK/today/2130/dep#outwardJump 

Anonymkode: 9557c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips. Ser at det er estimert gåtid cirka/i underkant av 25 minutter fra Victoria Station til hotellet. Da tar det ikke mange minuttene med taxi derifra heller. Fra Clapham Junction står det nesten 40 minutter gåtid og kanskje også da lengre tid med taxi vil jeg tro. 

Ettersom flyet lander såpass seint og jeg antageligvis ikke er i byen før over midnatt er det kanskje begrensa hvor mange busser som går så seint? Og også litt mindre folk på kaotiske Victoria enn ellers..:) 

Takk til alle som svarer og skriver til meg, setter pris på det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...