Gå til innhold

Argumenter for og i mot 'gaver med mening'


Gjest Gjest_Vilde_*

Anbefalte innlegg

Det høres ut som om alle her inne bruker en hel masse tid og energi på veldedighet og fattige mennesker hele året unntatt julen. Det er jo i så fall kjempeflott. Jeg forstår jo godt at hvis man bruker masse tid og penger hele året på veldedighet at man har lyst til å tenke på noe annet i julen.

Ja. ikke sant :)

Ærlig talt. Vi blir bombardert med dritt og triste ting i media hele året. Kan vi ikke få lov å ha fokus på andre ting en gang i blandt. Jeg bruker ikke masse tid på veldedighet resten av året. Men jeg bruker litt, gir litt, og syns det er bra nok.

Endret av mmmSjokolade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke fokus på "dritt og triste ting". Tvert om, det er fokus på noe varmt og positivt noe, hvor man faktisk gjør noe for å gjøre verden litt mindre full av dritt og triste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er dritt og triste ting. Verden er full av dritt og triste ting. Vi bombarderes av det hver bidige dag. Hele tiden. Og jeg gidder ikke å måtte ta det innover meg også i julehøytiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er dritt og triste ting. Verden er full av dritt og triste ting. Vi bombarderes av det hver bidige dag. Hele tiden. Og jeg gidder ikke å måtte ta det innover meg også i julehøytiden.

Jeg er uenig. Dvs jeg er enig i at verden er full av dritt og triste ting, men jeg synes allikevel ikke at vi skal forskånes for dette i jula. Det er verdifullt å sette av litt tid til å tenke på dem som ikke har det like bra som oss. "Gaver" med mening er imidlertid aldeles ikke det eneste som får en til å tenke på de som er mindre privilegerte enn oss.

Det som gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe slike "gaver" med mindre noen ønsker seg det, er som tidligere nevnt at det ikke er noen gave. Jeg vil gjerne oppfordre alle de som vurderer å kjøpe det om å heller si til mottakeren at de har gitt penger til veldedighet i stedet for å kjøpe gave.

PS Dette er ingen big deal for meg, og som tidligere nevnt ville jeg ikke blitt fornærmet over å få en slik gave selv, selv om det altså ikke noe jeg har særlig sansen for.

PS2 Det er ikke slik som enkelte i denne tråden har forsøkt å fremstille det som, at man enten kjøper en masse tull, fjas og unyttig tøys, eller at man er moralsk høyverdig og kjøper "gaver med mening". Jeg er selv motstander av mye av det materielle jaget som er forbundet med jula, og det gjør faktisk litt vondt inni meg når jeg tenker på hvor mange julegaver som bare havner på dynga.

Men det finnes da mange måter å forhindre det på om man bare er litt bevisst! Man kan enten kjøpe noe som man vet at mottakeren trenger eller ønsker seg, man kan som tidligere nevnt kjøpe noe spiselig/drikkelig eller ikke-materielle gaver som billetter til kulturarrangementer eller opplevelser, eller man kan si til omgivelsene at man har hoppet av gavekjøret, og at man derfor heller ikke ønsker å få gaver selv. Eller man kan proklamere at man har tenkt å bruke hele julegavebudsjettet på veldedighet. Alt dette er etter min mening mye bedre enn veldedighetsgaver.

PS3 Det at man kjøper en geit er bare en billedlig beskrivelse. Det er ikke slik at om man betaler x antall kroner for en slik "gave" så vil en eller annen familie få en geit. Pengene går riktignok til hjelpearbeid, så sånn sett er allikevel en bra ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe slike "gaver" med mindre noen ønsker seg det, er som tidligere nevnt at det ikke er noen gave. Jeg vil gjerne oppfordre alle de som vurderer å kjøpe det om å heller si til mottakeren at de har gitt penger til veldedighet i stedet for å kjøpe gave.

Blir ikke det akkurat det samme? :klø: Hva er forskjellen på å si at man har gitt penger til veldedighet istedenfor å kjøpe gave og å overlevere et kort hvor det står at man har gitt penger til veldedighet og litt om hva pengene går til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det akkurat det samme? :klø: Hva er forskjellen på å si at man har gitt penger til veldedighet istedenfor å kjøpe gave og å overlevere et kort hvor det står at man har gitt penger til veldedighet og litt om hva pengene går til?

Man sier det på forhånd i stedet for at man later som om man gir en gave. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde det i fjor og det ble 2/3 skivebom for å si det mildt. Jeg har noen voksne i familen, samt venner som jeg pleier gi små gaver til til jul. Min ene venninne og jeg avtalta å gi hverandre den type gave så akkurat den ble suksess. De to andre ble mildest talt skivebom.

Jeg gav et par "gavekort" hos Kiva med den tanke at når lånesummen ble innfridd så kunne jo mottakeren hente ut pengene og kjøpe en liten ting til seg selv etterpå. Den ene løste inn gavekortet og kommer til å få pengene om et par mnd. antar jeg (men jeg merket ikke den store entusiasmen for gaven :fnise: ). Den andre uheldige gavemottakeren har ikke engang tatt seg bryet med å aktivere lånet så der kommer pengene bare til å bli liggende i systemet uten å komme til nytte for noen.

Tenker det blir mer tradisjonelle gaver i år ja....

Men utveksler gjerne den type gave i år igjen med den venninnen som faktisk hadde interesse av det. De andre skal få slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir "utrolig snurt" og anser en geit til en fattig familie i Afrika for "ingenting". Jeg kjenner jeg får vondt av slike holdninger. Hvor selvsentrert har vi blitt her i det rike Norge at vi ikke klarer å føle glede over at noen får noe som er så livsviktig for dem i forhold til hvor lite livsviktig en ny vase eller ny bilderamme er for oss?

Det snakkes om egen og givers konstante "dårlige samvittighet", at man blir "skuffet" og kanskje også irritert?! En masse negative følelser og reaksjoner på det å gi noe så viktig til de som har så lite i en tid hvor vi har så mye.

Det er ikke snakk om at vi aldri mer skal gi en fysisk gave til noen, eller at alle gaver man får og gir må gå til noe veldedig. Men når vi feirer jul her hjemme, med massevis av kaker, snop og en overdådig, fantastisk god middag, med vakker pynt, varme, stemningsskapende musikk og lys. Familien er samlet, humøret er på topp og stemningen er god. Vi har spist en herlig middag, koser oss med kaffe og julemarsipan i all vår trygghet og rikdom - også viser det seg at to av de åtte gavene vi får er en geit eller grønnsakshage til noen som sliter med å overleve fra dag til dag.

Også blir vi "utrolig snurt"? Fordi det er "ingenting"? Jeg tror ikke vi forstår hvor godt vi har det. Og vi forstår i hvertfall ikke hva det vil si å få "ingenting".

applaus!!!!!!!

jeg har tidligere i et innlegg svart kritisk på de som ikke har likt slike gaver.

og svaret er da uliike begrepsavklaringer/at man ikke har forstått poenget med innlegget osv.

selv forstå jeg akkurat hva som er intensjonen bak innlegget, og da synes jeg det er fint at noen her inne er såpass ærlige at de sier de er materialistiske, og ikke liker det spesielt.

jeg er enig med svart her, tror ikke folk forstår hva slike gaver kan bety for andre.

når man har arbeidet i veldedige organisasjoner ser man med egne øyne hvordan denne såkalte "dårlige samvittigheten" i form av penger er til enormt stor hjelp for ekstremt trengende mennesker.

de som gir slike gaver gjør det også ofte fordi de synes julen er blitt for materialistisk, noe vel endel svar her bekrefter i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med svart her, tror ikke folk forstår hva slike gaver kan bety for andre.

når man har arbeidet i veldedige organisasjoner ser man med egne øyne hvordan denne såkalte "dårlige samvittigheten" i form av penger er til enormt stor hjelp for ekstremt trengende mennesker.

Det er jeg naturligvis enig i, men da vil jeg heller gi for egen regning til et eller annet godt formål. Det å gi på vegne av andre føles ikke rett for meg og denne antakelsen ble vel bekreftet av mitt forsøk på å gi den type julegave i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan gi hva de vil til veldedighet, men jeg skjønner ikke poenget med å dra inn andre mennesker i Julen og si at dette er en slags gave. Gaver er personlig. Syns slik veldedighet blir kommersiell. Julen er så materialistisk som en gjør den selv. Mine venner må gjerne gi penger til veldedighet istedenfor en presang til meg, men da trenger de ikke å involvere meg. Hadde familien gjort det ville jeg lurt på hvor familiebåndene mine begynte å bli av. Beklager hvis det støter noen. Kan godt gi penger for å hjelpe en fattig familie, men det er en personlig sak, og da gidder jeg virkelig ikke å involvere andre i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot "gaver med mening" fordi man egentlig ikke gir mottakeren en gave. Det eneste man gjør er å lette sin egen samvittighet på bekostning av en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det virker som om det er en utbredt og askeptert oppfatning at de som gir gaver med mening gjør det for å "lette egen samvittighet", så antar jeg det også er helt greit at jeg sier at de som er mot dette er det fordi de er egoistiske og materialistiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men greia er jo nettopp det at det er ingen gave! Ergo bør heller giveren si til alle rundt seg at jeg kommer ikke til å gi gaver i år, men donerer pengene til "sett inn noe som passer". Men klart - da vil jo heller ikke giver få noen julegaver, og det er sikkert kjipt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en gave. Hvis gaven er en geit eller grønnsakshagen så vil gaven være den følelsen av glede og varmen man får ved å vite at man har hjulpet noen som virkelig trenger det. Og at det indirekte er en selv som har bidratt til det, fordi det er ens egen gave som er hjelpen. Ikke alle gaver trenger å være materielle ting.

I tillegg har man jo faktisk også materielle ting som er fysiske gaver, hvor pengene går til veldedighet. Det er også en gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er riktig å anta på andres vegne at de som kjøper gaver med mening gjør det "for å lette sin egen samvittighet". Det blir litt snodig at man påstår noe slikt rett etter man har sagt at man ikke liker å bli stemplet som grådig om man ikke liker slike gaver. ;)

Der må jeg nok ta litt kritikk. Men utsagnet mitt var basert på de få som jeg kjenner som har gitt sånne gaver (men der er jo egentlig ikke noe grunn å generalisere). Mulig det finnes virkelig sånne også som ikke gjør det for den grunnen.

Men jeg synes fortsett ikke at man kan regne dette som en gave. Hvis man er så opptatt av dette, hvorfor heller ikke droppe hele gavegreia og donere pengene i eget navn? Hvorfor presentere det hele som en 'gave'?

Å gi en gave som bare du personlig brenner for, blir jo litt feil? Gaven skulel glede mottakeren, er det å presse på sin egen moralsk overbevising dette?

I tillegg kjenner jeg meg ikke i den problematikken som blir referert til - dvs mennesker som 'har alt' og som man ikke kan finne en fin gave for, sånn at gaven må jo bare være fjas, tull og teit. Er det sånn mennesker faktisk lever? Kanskje en tanke å droppe litt av forbruket da og droppe julegaver og sånt hvis man ikke ønsker seg noe lenger?

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kjenner jeg meg ikke i den problematikken som blir referert til - dvs mennesker som 'har alt' og som man ikke kan finne en fin gave for, sånn at gaven må jo bare være fjas, tull og teit. Er det sånn mennesker faktisk lever? Kanskje en tanke å droppe litt av forbruket da og droppe julegaver og sånt hvis man ikke ønsker seg noe lenger?

Enig der, eneste jeg kan tenkte har denne problematikken er besteforeldre, men de går mye på teater og et gavekort på teater vil dermed blir veldig godt mottatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Julie_*

Jeg syns ikke 'de har alt' er et argument til å gi gave med mening. Det er mye en person som 'har alt' kan få! Spiselige og drikkelige gaver, opplevelser ol. Lage en flott kalender med bilde av de nærmeste, et par selv-strikkede tøfler. Slike ting setter man pris på uansett om man har alt.

Så de som har alt fortjener ikke å få gave?

For gaver med mening er, som sagt mange ganger, ikke en gave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gave. Hvis gaven er en geit eller grønnsakshagen så vil gaven være den følelsen av glede og varmen man får ved å vite at man har hjulpet noen som virkelig trenger det. Og at det indirekte er en selv som har bidratt til det, fordi det er ens egen gave som er hjelpen. Ikke alle gaver trenger å være materielle ting.

I tillegg har man jo faktisk også materielle ting som er fysiske gaver, hvor pengene går til veldedighet. Det er også en gave.

Gaven vil være den følelsen av glede og varmen man får ved å vite at man har hjulpet noen som virkelig trenger det. Hvis dette var riktig ville jo ikke mottagerene reagere, da ville de jo bli glade. Problemet er vel at dette kun er i teorien, de som får disse gavene føler vel ofte at hmmm, gir jeg ikke nok, synes de ikke at jeg er et snilt og hyggelig menneske????? enten det ellers så har de ikke noe forhold til det i det hele tatt... Når jeg gir penger til tv aksjonen, eller til frelsesarmeen på gata osv eller til andre organisasjoner føler jeg meg glad, selvsagt. Men jeg kjenner ikke det når andre gjør det på mine vegne, beklager, men det er jo en? del av problemet...det at mna indirekte har bidratt til det er jo også feil, fordi man har jo ikke det, man har ikke på noen måte ofret noe, har man vel, mna har ikke selv tatt det valget, men man får jo en følelse av at andre mener at man burde ha tatt det valget, så ikke bare føler man seg ikke glad og vram, men man får også dårlig samvittighet. Og ja da dårlig samvittighet kan jo være en grei ting, men på julaften???? så da tenker man kanskje: hmmmm, ikke bare synes mine venner at jeg ikke gir nok, men de vil at jeg skal tilbringe julaften med dårlig samvitighet også????

Dette er selvsagt å trekke det veldig langt, noen tenker ikke over det, andre vil kasnkje bli lei seg, og det er litt som man sier:" hvis du ikke har noe positivt å si , så la vær å si noe i det hele tatt" Hvis du skjønner eller burde skjønne at en julgave ikke vil gi glede, varme osv så la være å gi noe.

Jeg lurer dessuten på følgende: dere som er for slike julegaver og som gir slike julgaver, har dere fortalt alle at dere ikke ønsker dere "vanlige"julegaver men slike ting selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor bidrag til godt formål skal på liv og døde gå på gavebudsjettet til venner og familie, jeg er sikker på at vi kan alle sammen spare opp til samme summen -ja til og med mer- ved å kutte ned på vårt eget forbruk i løpet av et år! Hvorfor ikke heller spørre seg selv om man virkelig trenger denne genseren, eller om man ikke kan vente på Unni Lindell sin siste på biblioteket, eller om man må absolutt få en ny kjole til jul?! Jeg støtter diverse formål i løpet av året, men det går på mitt personlige budsjett og innebærer at av og til må jeg droppe å kjøpe noe jeg har lyst på fordi jeg har ikke penger igjen, det betyr derimot ikke at jeg ikke kan ta meg råd til å sende de jeg er glad i, en personlig liten hilsen til jul..

Hvis man er så blakk at man ikke har råd til begge deler og vil heller prioritere en "geit i Sahara" så synes jeg man heller kan si at i år dropper man gavene til fordel for veldedighet og det synes jeg er helt i orden. Det er noe jeg har full forståelese for, jeg synes derimot det blir helt feil å gi penger til et godt formål og samtidig kalle det for en gave til et menneske, som sannsynligvis har ikke engang fått velge hvilken veldedighet pengene gikk til.. Snakk om at giveren skal få i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer dessuten på følgende: dere som er for slike julegaver og som gir slike julgaver, har dere fortalt alle at dere ikke ønsker dere "vanlige"julegaver men slike ting selv?

Jeg har ønsket meg det tidligere og kommer til å ønske meg det igjen. Jeg har fått slik gave, og jeg ble veldig glad for det. Det gjorde min gode julaften enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...