Gå til innhold

Argumenter for og i mot 'gaver med mening'


Gjest Gjest_Vilde_*

Anbefalte innlegg

Gjest GjesteJulie
Gaver med mening er en veldig fin tanke - men for meg blir det feil.

Er jeg materalistisk for det? Nei, men jeg vil selv bestemme hvilke veldedige organisasjoner jeg vil gi til.

Tanken min er at de som gir julegaver med mening ender opp med å lette sin egen samvittighet, samtidig som de får mange fine julegaver - mens vi som får julegavene sitter igjen med følelsen av at vedkommende letter sin samvittighet ved å bruke sine julegavepenger på veldelige formål. Hva med at de som syns dette er så fantastiske julegaver kan ønske seg dette i julegave i stedet for å gi det til oss som heller selv vil bestemme om, når, hvor mye og hvordan vi vil gi til veldedige formål?

Ja, det er jammen best om man får bestemme selv hvilket veldedig formål man selv ønsker å gi til! Ærlig talt, kom igjen, vi snakker ikke om at venninnen din prøver å donere penger til Taliban eller til en organisasjon som støtter omskjæring av kvinner. Å støtte f.eks. Unicef eller Norsk Folkehjelp er en helt nøytral og uavhengig ting å gjøre, og jeg kan virkelig ikke forstå hva folk skulle ha i mot å få en slik gave. Jeg har gitt bort slike i flere år, og har kun fått positive tilbakemeldinger. Det skal sies at jeg stort sett har gitt bort slike som en delgave, noe jeg synes er en fin løsning.

Jeg synes det er på tide at man skjerper seg litt og får øynene opp for at vi er verdens rike fetter i nord, og at julen faktisk handler om medmenneskelighet og omsorg. Tro det eller ei, men venninnene dine blir ikke mer eller mindre lykkelig om du gir henne en bok eller parfyme framfor en veldedig gave. Jeg våger å gå så langt som å si at antakelig påvirker ikke gaven din hennes livsstandard uansett. Hun blir sikkert glad akkurat der og da, men det påvirker ikke hennes evne og mulighet til et lykkelig og godt liv på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GjesteJulie
Jeg vil gjerne stille et spørsmål til de som er tilhengere av slike gaver: Dersom en person har stilt opp veldig mye for deg og vært en støtte i en vanskelig tid, og du ønsket å gi vedkommende en oppmerksomhet for å vise at du setter pris på all hjelpen, ville du da gitt en kvittering som viser at X kroner har blitt donert til veldedighet, eller ville du gitt blomster/vin/sjokolade/hjemmebakt kake eller noe annet du tror vedkommende vil sette pris på?

Dette blir noe HELT annet enn en julegave. Bare gjør oppmerksom på det. Veldedige gaver egner seg best til jul, ikke bursdag og ikke som takk for noe som ble gjort for en - men som julegave.

Og det er faktisk ikke snakk om å iskaldt fremvise en kvittering om at en donasjon er gjort, man mottar faktisk et flott kort som forklarer hva man har bidratt til og hvordan det hjelper mottaker av gaven. Hos Unicef kan man kjøpe en bestemor - dvs. støtte til bestemødre som pga. hiv er nødt til å ta hånd om store barneflokker fordi foreldregenerasjonen dør ut. Å kjøpe dette til en som selv er bestemor, er en søt gest som viser at verden trenger bestemødre, og det oppfyller i mine øyne i stor grad behovet for å "se" de man gir en gave til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er faktisk ikke snakk om å iskaldt fremvise en kvittering om at en donasjon er gjort, man mottar faktisk et flott kort som forklarer hva man har bidratt til og hvordan det hjelper mottaker av gaven.

Den som mottar dette kortet har jo ikke gitt noe! Og heller ikke fått en gave! Den har ikke fått noen ting. Det er den som gir en veldedig gave, som gir penger til organisasjonen. Den har da slått to fluer i en smekk: gi penger til veldedig het og gitt 'gave' til en venn/familiemedlem. Den som skulle ha fått gaven, har ikke fått noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg å ønske meg "gaver med mening", men har faktisk opplevd at de som spør hva jeg ønsker meg synes det er veldig frekt. Har spurt hvorfor de synes det, og argumentet er at jeg da legger føringer på hva de må bruke penger på... :forvirret:

Ellers kjøper jeg gjerne gaver gjennom div organisasjoner. Feks ifjor kjøpte jeg handlenett gjennom kirkens nødhjelp og ga det meg hjemmelaget konfekt til besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at man må være for eller imot? Man ser da ann hvem man kjøper julegaver til, om det er klær, vin eller "gaver med mening," og man kjenner vel de man gir julegaver såpass om man vet hva de setter pris på.

Jeg kjøper ikke gaver med mening til venninner som er studenter eller nyetaplerte, og setter stor pris på å få ting de trenger. Men f.eks mine foreldre, som ikke ønsker seg noe (i alle fall ikke som jeg har råd til å kjøpe) setter mye mer pris på en donasjon, enn noe jeg har kjøpt bare fordi "noe må jeg jo kjøpe."

Dessuten, så synes jeg at en geit, kan være hyggelig å gi, til noen man ellers bare hadde sendt et julekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest - hei
Ja, det er jammen best om man får bestemme selv hvilket veldedig formål man selv ønsker å gi til! Ærlig talt, kom igjen, vi snakker ikke om at venninnen din prøver å donere penger til Taliban eller til en organisasjon som støtter omskjæring av kvinner. Å støtte f.eks. Unicef eller Norsk Folkehjelp er en helt nøytral og uavhengig ting å gjøre, og jeg kan virkelig ikke forstå hva folk skulle ha i mot å få en slik gave. Jeg har gitt bort slike i flere år, og har kun fått positive tilbakemeldinger. Det skal sies at jeg stort sett har gitt bort slike som en delgave, noe jeg synes er en fin løsning.

Jeg synes det er på tide at man skjerper seg litt og får øynene opp for at vi er verdens rike fetter i nord, og at julen faktisk handler om medmenneskelighet og omsorg. Tro det eller ei, men venninnene dine blir ikke mer eller mindre lykkelig om du gir henne en bok eller parfyme framfor en veldedig gave. Jeg våger å gå så langt som å si at antakelig påvirker ikke gaven din hennes livsstandard uansett. Hun blir sikkert glad akkurat der og da, men det påvirker ikke hennes evne og mulighet til et lykkelig og godt liv på sikt.

Å støtte(...)Norsk Folkehjelp er en helt nøytral og uavhengig ting å gjøre

Nei, Norsk Folkehjelp er ikke nøytral. Den har en helt klar politisk tilknytning til Arbeiderpartiet/LO. Ikke noe galt i det, men kanskje ikke det helt faller i smak hos mottaker?

Veldedige gaver bør ikke gis på vegne av mottaker dersom man ikke er 100 prosent sikker på at vedkommende støtter organisasjonen/formålet.

I de senere dager er jo også debatten om veldedige organisasjoner og deres lederlønninger kommet opp (senest i Aftenpostens papirutgave i dag). Kanskje noen ikke synes det er så gemt å få en gave gitt i sitt navn til en organisasjon hvor daglig leder kammer inn over 1 million i lønn i året, og i tillegg at enormt mye går til administrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes etterhvert også det blir litt rart å ha en "for eller mot"-debatt. Det blir som å spør om man er for eller mot en flaske vin som julegave. Hvis man vet at vedkommende er alkoholiker eller avholdende, så vil jo en flaske vin være veldig feil. Hvis man vet vedkommende er glad i vin, så er jo det en veldig bra gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min fagforening har bevilget 30 000 kr til en palestinsk barnehage i Al-Ram i Øst-Jerusalem, slik at den kan ruste opp sitt elektriske anlegg. Sånn kan jeg stå for, men blir skuffa om jeg mottar noe som alt er gitt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at som et alternativ til slike "gaver med mening" fungerer Friends Fair Trade-gaver veldig bra. Der støtter man et godt formål samtidig som mottaker får gaver som h*n kan bruke.

Har ikke kjøpt noe derfra i år, men det skal jeg virkelig gjøre neste år!

Skulle jeg kjøpt "gaver med mening" til noen måtte det vært pappa, kanskje. Fair Trade-gaver passer vel til de fleste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at som et alternativ til slike "gaver med mening" fungerer Friends Fair Trade-gaver veldig bra. Der støtter man et godt formål samtidig som mottaker får gaver som h*n kan bruke.

Har ikke kjøpt noe derfra i år, men det skal jeg virkelig gjøre neste år!

Skulle jeg kjøpt "gaver med mening" til noen måtte det vært pappa, kanskje. Fair Trade-gaver passer vel til de fleste. :)

Ja, jeg er helt enig med deg. Jeg tenkte jeg skulle skrive et innlegg om det, men du kom meg i forkjøpet :fnise:

Jeg ville ikke blitt overlykkelig over å få en kvittering på ei geit, men en fairtrade-gave ville jeg satt stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...