Gå til innhold

Argumenter for og i mot 'gaver med mening'


Gjest Gjest_Vilde_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Vilde_*

Hva er deres argumenter for og mot 'gaver med mening'?

Jeg og en venninne kranglet heftig om dette temaet, da jeg var i mot og hun var for.

Jeg mener at man ikke skal lette sin egen samvittighet ved å kjøpe gaver til andre. Folk tar selv ansvar for hva de vil støtte, og de vil ha en slik gave kan de godt få ønske seg det, og da er det ikke noe i veien for å gi dette.

Det brant inni meg, da hun ikke forstod min side av saken. Og jeg nektet selvfølgelig å 'godta' hennes meninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er greit så lenge det reflekterer personen som får gaven. En gave til kreftsaken til en som har mistet sine nærmeste til kreft eller en donasjon til en dyrerettighetsorganisasjon til en som er opptatt av dyrerettigheter er eksempler på dette. At man bare velger noe helt på random bare fordi det er en god sak blir litt for upersonlig føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen ønsker seg en slik gava plager det meg virkelig ikke å gi det, men fordi jeg har lyst synes jeg blir helt feil... Da kan jo heller den personen det gjelder( dvs den som har tenkt å kjøpe dette) ønske seg det av alle... Så har man løst det på en enkel måte......F. eks jeg er ikke personlig kristen og hos en del av de veldedige organisasjonene er det en kristen misjonstanke bak det å gi slike ting. For meg blir det feil, jeg vil da foretrekke å støtte de organisasjonene som er nøytrale i trosspørsmål... Hvis noen da kjøpte en gave til meg i en slik organisasjon ville det bli nesten det samme som om de kjøpte en bibel til meg i julegave, dvs ikke veldig gjennomtenkt og det viser liten respekt for mottager... Da kan man jo heller si i fra at i år vil jeg heller gi alle pengene til veldedige formål istedenfor å kjøpe julegaver, de færreste ville vel bli fornærma over det, og de fattige vil få det samme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argument for er at svært mange mennesker i Norge nå er så rike at vi kjøper det vi trenger og har lyst på nesten umiddelbart, og det er derfor mange det er vanskelig å finne gaver til. Da synes jeg det er en flott ide å gi gave med mening - det man da gir er gleden over å vite hvor mye mer det betyr for den som mottar den enn hva enda en vase eller duk betyr for mottakeren her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke særlig sansen. Det er jo ikke en gave, men noe som signaliserer at giveren ønsker å donere penger til veldedige formål fremfor å gi mottakeren en gave. Jeg kommer ikke til å kjøpe slike "gaver" med mindre noen ønsker seg det. Da blir det jo noe helt annet.

Jeg er for øvrig enig i at det er bra at slike "gaver" ikke bidrar til forurensning og verdens søppelberg. Jeg synes imidlertid at man heller kan bli enige om å ikke gi gaver til hverandre, eller at man blir enige om å støtte hvert sitt gode formål i stedet for å kjøpe gaver. Det blir i praksis omtrent det samme, og det er dessuten mye mer redelig.

Det finnes for øvrig mange gaver man kan gi som vanligvis ikke bare havner i skuffen, for eksempel noe spiselig eller drikkelig, billetter til kulturarrangementer, gavekort på hudpleie, osv. Jeg har bestemt meg for å gi mest slike gaver i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke særlig sansen. Det er jo ikke en gave, men noe som signaliserer at giveren ønsker å donere penger til veldedige formål fremfor å gi mottakeren en gave. Jeg kommer ikke til å kjøpe slike "gaver" med mindre noen ønsker seg det. Da blir det jo noe helt annet.

Jeg er for øvrig enig i at det er bra at slike "gaver" ikke bidrar til forurensning og verdens søppelberg. Jeg synes imidlertid at man heller kan bli enige om å ikke gi gaver til hverandre, eller at man blir enige om å støtte hvert sitt gode formål i stedet for å kjøpe gaver. Det blir i praksis omtrent det samme, og det er dessuten mye mer redelig.

Det finnes for øvrig mange gaver man kan gi som vanligvis ikke bare havner i skuffen, for eksempel noe spiselig eller drikkelig, billetter til kulturarrangementer, gavekort på hudpleie, osv. Jeg har bestemt meg for å gi mest slike gaver i år. :)

Helt enig med alt Zia sier! :Nikke:

Bare at de fleste vi gir gaver til, får ting de faktisk har veldig mye bruk for. Men vi gir få gaver generelt og ingen av mottakere er vant til å kjøpe alt de vil. Så ingen av gavene vi gir er uten mening, de har mye personlig mening for mottakerene, men de er bare ikke veldedighetsgaver.

Jeg synes svært lite også om det at det finnes de som synes at jeg er grådig, vil ikke støtte de svakere, osv, bare fordi jeg vil ikke få eller gi sånne gaver.

Jeg synes at veldedighet er noe man selv skulle gjøre, det er ikke noe andre skulle gjøre for deg. Det er noe man skulle gjøre hele året og hele tiden, i stedet for å våkne en gang i året og lette sin egen samvittighet.

Men, enig også at det stiller seg annerledes hvis du vet at mottakeren brenner veldig for en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er riktig å anta på andres vegne at de som kjøper gaver med mening gjør det "for å lette sin egen samvittighet". Det blir litt snodig at man påstår noe slikt rett etter man har sagt at man ikke liker å bli stemplet som grådig om man ikke liker slike gaver. ;)

Ellers trenger ikke gaver med mening bare være en sum til en veldedig organisasjon. Det finnes flere organisasjoner som har materielle gjenstander man kan kjøpe, hvor pengene går til organisasjonens veldedige arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel det er så enkelt som dette: du ville ikke kjøpt en vinflaske til en gravid søster, du ville heller ikke kjøpe ostekniver til en som ikke tåler ost, hvorfor da gi en slik gave med mindre man VET at det er noe som vil falle i smak. Gjør man det allikevel tyder det på at gaven ikke er ment å glede mottageren, men giveren. Da kan man jo like gjerne la være. Jeg synes det virker moraliserende å gi slike gaver når man ikke vet om mottageren ønsker å støtte den veldedige organisasjonen det gjelder, litt allà du gir ikke nok så jeg må gi for deg. Greit nok at man ønsker å hjelpe men det er jo en personlig sak hvem man ønsker å støtte, alle har ikke samme mening om hvordan man kan hjelpe fattige osv. og det bør man få lov til uten at andre skal blande seg borti det... Feks jeg kunne tenke meg å kjøpe en geit, noen kyllinger osv, men det er da fra meg, ikke fra mamma, jeg kan jo fortelle det til mamma så kan jo hun også velge å gjøre det, men det er hennes valg!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en kjempegod ide viss man er blitt enig om det. For i praksis betyr jo dette at man ikke gir noen julegave, men heller gir pengene til veldedighet. Dette er noe som flere av oss som har "alt" , definitivt burde gjøre! MEN jeg synes det er frekt å bestemme at" iår gir jeg julegaven din til et veldedig formål, men selv vil jeg gjerne ha julegaven min selv..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker moraliserende å gi slike gaver når man ikke vet om mottageren ønsker å støtte den veldedige organisasjonen det gjelder, litt allà du gir ikke nok så jeg må gi for deg. !

Tja..Med mindre man vet at mottageren støtter andre organisasjoner i stor grad, synes jeg det er greit å virke litt moraliserende jeg. Har selv en onkel som ikke har barn og som har ganske bra med penger på konto. Så vidt jeg vet støtter han veldig lite opp om folk som ikke har det like bra som han, så jeg driter egentlig i om han skulle bli fornærmet for en slik gave. Enkelte sitter og ruger på millionene sine, og trenger litt drahjelp for å bidra her i verden. Jeg sikter da til folk som virkelig har alt materialistisk sett, ikke til vanlig folk som 'har alt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass materialistisk at jeg hadde blitt skuffet over å få en geit eller høne. Jeg støtter de veldedige formålene jeg selv ønsker. Til de som har alt hadde jeg heller kjøpt kinobilletter, teater, konsert, kurv med forskjellige ting i osv osv osv.. Ikke en geit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass materialistisk at jeg hadde blitt skuffet over å få en geit eller høne. Jeg støtter de veldedige formålene jeg selv ønsker. Til de som har alt hadde jeg heller kjøpt kinobilletter, teater, konsert, kurv med forskjellige ting i osv osv osv.. Ikke en geit.

Me too.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..Med mindre man vet at mottageren støtter andre organisasjoner i stor grad, synes jeg det er greit å virke litt moraliserende jeg.

En gave skal da være en gave, og ikke en reprimande med et hint om at man ikke er god nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg så praktisk at fra og med oktober så kjøper jeg ikke lengre ting jeg har lyst på, men ønsker meg det heller til jul. Nå får jeg bare gave fra foreldre/bror og sambo så jeg kan si hva jeg ønsker meg uten å være masete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt glad for en veldedig gave selv om jeg ikke hadde bedt om det på forhånd. Forutsatt selvfølgelig at det ikke strider mot mine verdier. Er jeg virkelig i så stort mindretall? Det er litt synd at gaver har blitt noe man krever og at det skal være akkurat det man har bedt om på forhånd. Jeg får nesten lyst til å be folk om å droppe gaver til meg til jul i år, for det materialistiske jaget gjør meg litt trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk hver vår kyllingflokk i julegave fra sjefen i fjor i stedet for en vinflaske, jeg syns det var et veldig fint tiltak.

Ellers kjøper jeg ikke slike gaver, rett og slett fordi jeg vet at de få jeg kjøper gaver til ikke vil sette pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes imidlertid at man heller kan bli enige om å ikke gi gaver til hverandre, eller at man blir enige om å støtte hvert sitt gode formål i stedet for å kjøpe gaver. Det blir i praksis omtrent det samme, og det er dessuten mye mer redelig.

Det finnes for øvrig mange gaver man kan gi som vanligvis ikke bare havner i skuffen, for eksempel noe spiselig eller drikkelig, billetter til kulturarrangementer, gavekort på hudpleie, osv. Jeg har bestemt meg for å gi mest slike gaver i år. :)

Helt enig! Mye bedre å bli enige om enten å ikke gi gaver, eller gi mindre gaver og/eller den type gaver som Zia foreslår.

Og heller donere penger til ulike formål på egenhånd.

Jeg har absolutt ikke sansen for "gaver med mening". Det får bli opp til hver enkelt hva de vil støtte og hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nurket_*

Dersom jeg får i gave at jeg har gitt penger til et veldedig formål, føler jeg ikke at jeg har støttet organisasjonen/foreningen. Personen som har gitt meg gaven har støttet, og på en måte 'brukt' min gave som et måte å støtte.

Dette blir helt feil i mine øyne.

Dersom jeg vil støtte noe, gjør jeg det. Jeg trenger ikke andre til å støtte for meg.

Jeg hadde også en diskusjon med en venninne om dette, da hun er for slike gaver, og gir det til mange av sine venninner.

Jeg syntes hennes argumenter var dårlige: de har alt, og da må man hjelpe de som ikke har det så bra.

Mens vi 'kranglet' kom en plan fadder reklame på tv, og jeg sa jeg var begynt å bli litt lei av alt maset om å støtte alt mulig. Hun ble veldig irritert på meg ettersom jeg ikke støtter noe. Jeg er student, og har ca 2300 å rutte med i mnd, og har ikke råd til å støtte. Da mente hun at det var kun et valg jeg tok, altså at jeg heller ville kjøpe en sjokolade enn å støtte. Jeg ble rød av raseri!! Men dette er en annen diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gir slike gaver som delgaver, og det har blitt mottatt med stor begeistring.

jeg har så tenkt, at hvis noen blir misfornøyde så sier det noe om hvor mye de trenger en slik gave.

jeg synes det er kjempetrist at noen kan være så egoistiske at de blir misfornøyde med slikt.

er det en helt spesiell organisasjon man er imot av en god grunn, så kan jeg jo forstå det. hvis noen evetuelt er veldig mot enkelte typer bistand kan man alltids gi til foreninger i lokalmiljøet.

det er en person i familien min som sender lange og forholdsvis dyre gaver for seg og sine barn, men bryr seg katten om hva andre måtte ønske seg. det lyser liksom "jeg gadd ikk finne noe", så jeg har begynt å konsekvent gi slike gaver til denne personen som delgave.

jeg synes julen skal handle om medmenneskelighet, og å være "mot" å hjelpe andre er utelukkende tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har så tenkt, at hvis noen blir misfornøyde så sier det noe om hvor mye de trenger en slik gave.

Det er jeg uenig i. Jeg synes ikke noe særlig om slike "gaver" av den enkle grunn at det ikke er noen gave. Det er ikke det samme som at jeg er motstander av å støtte veldedige formål, eller at jeg selv ikke gir penger til slike formål.

jeg synes det er kjempetrist at noen kan være så egoistiske at de blir misfornøyde med slikt.

Jeg har uttalt meg mot slike "gaver" i denne tråden. Det innebærer imidlertid verken at jeg er egoistisk, eller at jeg ville blitt misfornøyd med en slik "gave". Hvis noen hadde gitt meg en slik "gave" ville jeg takket pent, og jeg ville ikke blitt spesielt misfornøyd.

Men når noen spør på et forum hva man synes om slike gaver, svarer jeg som alle andre ut fra hva jeg mener. Og min oppriktige mening er at man heller burde si noe à la "i år har jeg bestemt meg for å gi penger til et bra formål i stedet for å kjøpe gave til deg". Det synes jeg er en flott ting å gjøre, og det er også mye mer redelig enn å late som om man gir en gave mens man i virkeligheten ikke gjør det.

jeg synes julen skal handle om medmenneskelighet, og å være "mot" å hjelpe andre er utelukkende tragisk!

Jeg tror at ingen av de som er motstandere av slike "gaver" er mot å hjelpe andre. Disse to tingene er virkelig vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...