Gå til innhold

Argumenter for og i mot 'gaver med mening'


Gjest Gjest_Vilde_*

Anbefalte innlegg

Jeg har ønsket meg det tidligere og kommer til å ønske meg det igjen. Jeg har fått slik gave, og jeg ble veldig glad for det. Det gjorde min gode julaften enda bedre.

Men det blir jo annerledes hvis det er noe du har ønsket deg. Da er det selvfølgelig positivt, men jeg har inntrykk av at mange gir vekk gaver med mening for å lette på sin egen samvittighet, og da er det synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det blir jo annerledes hvis det er noe du har ønsket deg. Da er det selvfølgelig positivt, men jeg har inntrykk av at mange gir vekk gaver med mening for å lette på sin egen samvittighet, og da er det synd.

Og jeg har inntrykk av at mange som ikke vil ha en slik gave er materialistiske og egoistiske, og det synes jeg er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har inntrykk av at mange som ikke vil ha en slik gave er materialistiske og egoistiske, og det synes jeg er synd.

Enig med deg Tabris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Louise_*

Det er 2 ganger i året (bursdag og jul) jeg syns man kan ønske seg hva som helst, uten å være materialistisk og egoistisk. Skjønner ikke hvorfor man kan få nyte julaften med venner og familie, uten å måtte få verdens elendighet trykket opp i trynet.

Resten av året tenker man selvfølgelig på dette, og bidrar som best man kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir jo annerledes hvis det er noe du har ønsket deg. Da er det selvfølgelig positivt, men jeg har inntrykk av at mange gir vekk gaver med mening for å lette på sin egen samvittighet, og da er det synd.

Jeg sier meg enig med denne..

Selv er jeg med i den lokal dyrebesyttelsen og hjelper til ganske mye der, og støtter de dermed den vegen. Jeg har veldig dårlig råd og kjøper meg sjeldent det jeg ønsker meg fordi jeg ikke har råd. Jeg, for min del, trives i såfall med å være så egoistisk at jeg faktisk ønsker meg noe jeg trenger de to dagene i året hvor jeg faktisk kan få gaver. Selv om jeg må innrømme at det er litt kjedelig igjen å få klær/sko i gave, men det er jo det jeg trenger :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 ganger i året (bursdag og jul) jeg syns man kan ønske seg hva som helst, uten å være materialistisk og egoistisk.

Enig. På samme måte som man må kunne være for å gi en slik gave uten å bli beskyldt for å gjøre det "for å dekke egen dårlig samvittighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Jeg vil gjerne få en slik gave, men jeg er litt skeptisk til å gi. Da vil jeg helst vite at det er noe vedkommende ønsker seg, eller at jeg kjenner vedkommende så godt at jeg vet det vil falle i smak.

Når jeg har gjort det har det i de fleste tilfeller vært mer som en ekstragave i tillegg til en ting.

Men ting som er fairtrade og gaver fra Sally Ann og sånn har jeg ingen skrupler med å kjøpe og gi bort, det prøver jeg å gjøre så mye jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ting som er fairtrade og gaver fra Sally Ann og sånn har jeg ingen skrupler med å kjøpe og gi bort, det prøver jeg å gjøre så mye jeg kan.

Jeg liker slike gaver bedre. Jeg har selv kjøpt gaver fra en amerikanske nettbutikk som gjør at for hver ting man kjøper så støtter man med så og så mye.

Selv kjøpte jeg to juletrekuler, et armbånd og en ting til jeg ikke husker, og det ga da ifølge siden 56 skåler med for til hjemløse dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

*Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare blir stemplet uansett. *

Endret av AnneShirley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt bort slike gaver, og jeg legger ikke skjul på at det var støtte fra meg, og ikke mottageren av kortet. Ja, jeg brukte pengene jeg evt skulle bruke på gave, på en geit i steden. Eller skoleutstyr eller kjøkkenutstyr osv. Dette var til foreldrene mine og besteforeldrene mine. Det var ikke for å lette på min egen dårlige samvittighet, jeg har ganske enkelt ikke dårlig samvittighet. Det var heller ikke for å antyde at mine eldre familiemedlemmer ikke gir nok til veldedige organisasjoner, men fordi jeg av alle disse har hørt sukk og stønn over at vi bruker ALTFOR mye penger i jula, og at det er synd på de stakkars barna i Afrika. Javel, tenkte jeg. Værsågod, her har du en konvolutt som representerer en sum jeg har gitt i støtte i steden for å gi deg gave. Det ble meget godt mottatt, de skålte ekstra for den. Kvelden gikk fint, ingen var snurte, og alle var enige om at det hadde vært en fin kveld.

For all del, gi til dem det føles riktig. Eller la være. Man kjenner da vel mottageren? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bare ikke hvorfor man vil gi en slik gave dersom man ikke er 100% sikker på om mottakeren blir glad for den.

Er man alltid 100 % sikker på at alle gaver man gir er noe mottaker blir glad for? Det er jeg slett ikke så sikker på, må jeg innrømme. Og hvis man ikke vet hva man skal gi, så vet man heller ikke om mottaker vil bli glad for en vase eller duk eller om han/hun vil bli glad for en slik gave med mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man alltid 100 % sikker på at alle gaver man gir er noe mottaker blir glad for? Det er jeg slett ikke så sikker på, må jeg innrømme. Og hvis man ikke vet hva man skal gi, så vet man heller ikke om mottaker vil bli glad for en vase eller duk eller om han/hun vil bli glad for en slik gave med mening.

Jeg tror man aldri vet 100% sikkert, såsant man ikke har fått en ønskeliste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke blitt sur for å få en slik gave, men da innebærer det at giver har satt seg inn i forskjellige organisasjoner. Det er ikke bare å gi noe til veldedighet, så er det greit. Hvis jeg for eksempel får veldedighet til en organisasjon jeg ikke støtter, synes jeg det er lite gjennomtenkt. Men hvis noen hadde donert penger til f.eks hjelpearbeid i Palestina, en sak jeg virkelig brenner for, hadde jeg selvfølgelig satt pris på det. Hvis det hadde vært en organisasjon med forskjellig verdisyn enn meg (f.eks diskriminer av homofile) hadde jeg ikke blitt fullt så begeistret, eller om det var en organisasjon med dårlig kontroll på hvor pengene havner.

Personlig setter jeg meg godt i forskjellige organisasjoner, for å være sikker på at jeg velger den riktige å støtte.

Når det er sagt er det greit å gi flest mulig gaver som ikke belaster miljøet så alt for mye, eller gi gaver som er fair trade. Jeg hadde blitt storfornøyd med såper og te som er økologiske /fairtrade, gavekort på et kafebesøk med en venninne eller noe hjemmelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Rudolf_*
Det er jeg uenig i. Jeg synes ikke noe særlig om slike "gaver" av den enkle grunn at det ikke er noen gave. Det er ikke det samme som at jeg er motstander av å støtte veldedige formål, eller at jeg selv ikke gir penger til slike formål.

Jeg har uttalt meg mot slike "gaver" i denne tråden. Det innebærer imidlertid verken at jeg er egoistisk, eller at jeg ville blitt misfornøyd med en slik "gave". Hvis noen hadde gitt meg en slik "gave" ville jeg takket pent, og jeg ville ikke blitt spesielt misfornøyd.

Men når noen spør på et forum hva man synes om slike gaver, svarer jeg som alle andre ut fra hva jeg mener. Og min oppriktige mening er at man heller burde si noe à la "i år har jeg bestemt meg for å gi penger til et bra formål i stedet for å kjøpe gave til deg". Det synes jeg er en flott ting å gjøre, og det er også mye mer redelig enn å late som om man gir en gave mens man i virkeligheten ikke gjør det.

Jeg tror at ingen av de som er motstandere av slike "gaver" er mot å hjelpe andre. Disse to tingene er virkelig vidt forskjellige ting.

Kan være morsomt å gi en sånn gave. Kjæresten min fikk en høne etter at han ønsket seg "en snill kjæreste" til bursdag;-) Også fikk han noe ved siden av.

Syns det er opp til giver hva man vil gi. Man kan ikke bli sur for en gave. Blir like dumt som om jeg skal bli sur dersom noen kjøper en genser eller en vase jeg virkelig ikke vil ha. Skal jeg bli sur for det? Nei, veit du hva. Man får verdsette den gaven man får uansett. Det er etter min mening opp til giver å bestemme hva han vil gi!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være morsomt å gi en sånn gave. Kjæresten min fikk en høne etter at han ønsket seg "en snill kjæreste" til bursdag;-) Også fikk han noe ved siden av.

Syns det er opp til giver hva man vil gi. Man kan ikke bli sur for en gave. Blir like dumt som om jeg skal bli sur dersom noen kjøper en genser eller en vase jeg virkelig ikke vil ha. Skal jeg bli sur for det? Nei, veit du hva. Man får verdsette den gaven man får uansett. Det er etter min mening opp til giver å bestemme hva han vil gi!!!!!!!!

Ja selvsagt er det opp til giver å bestemme, men er det ikke litt bortkastet å gi noen en gave hvis det ikke er for å glede mottageren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag fick höra ett nytt argument i går...

jag ville gärna att vi skulle önska oss sådana gåvor från familjen, eller droppe gaver helt och hållet. Min man motsatte sig en sådan önskan och protesterade högljutt. Han tyckte att det var oförskämt att pressa andra att ge gaver/pengar till välgörenhet för att VI tycker det är bra. Det skulle vara att tvinga på våra åsikter på familjen att önska sådana gåvor. Kanske har han rätt, jag hade aldrig tänkt på det så.

Så vi har kommit överens med flera familjemedlemmar att inte köpa gaver mellan oss vuxna. Vi kommer att skänka pengar till viss välgörenhet ändå - utan att det är en gåva till eller från någon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å ønske seg en materiell gave er å "presse andre til å kjøpe noe materielt", på samme måte som det å ønske seg en veldedig gave er å "presse andre til å gi til veldedighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg lurer faktisk litt på å gi en slik gave til min tante denne jula. Hun er langt på venstre siden, veldig opptatt av rettferdighet, og dessuten har hun alt hun trenger og litt til. Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gi henne, men jeg tror faktisk hun hadde blitt rørt av å få en veldedig gave. Om jeg kommer til å gå på Sally Ann for å se om jeg finner noe som kan passe henne der, eller om det blir en ren donasjon til en veldedig organisasjon, ja det vet jeg ikke enda.

Dette har forøvrig ingenting med min dårlige samvittighet å gjøre, jeg gir det jeg kan hver eneste måned gjennom hele året. Noe jeg har gjort siden jeg var fattig student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også gaver, for de som har mer lyst å gi noe materielt, hvor pengene går til veldedige formål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ønske seg en materiell gave er å "presse andre til å kjøpe noe materielt", på samme måte som det å ønske seg en veldedig gave er å "presse andre til å gi til veldedighet".

Jo det är sant. Men det är trots allt mer vanligt och accepterat att man köper och ger materiella gaver.

Att däremot köpa ett pussel eller ett mjukisdjur från till exempel Unicef (som jag gjorde ett år) än att köpa en icke synlig gåva som en get eller att skänka pengar. Jag gillar de där gåvorna som skänker pengar men jag är säker på att de jag köper gåvor til inte skulle uppskatta en sådan sak.

Jag har tänkt vidare... om någon fyller år eller jag ska köpa en julegave så försöker jag i första hand att hitta något jag tror personen blir glad för och något som passar. Har jag möjlighet så väljer jag hellre en tröja i ekologisk och rättvisemärkt bomull.

Eller ett WWF pussel.

Välgörenhet vill jag gynna på andra sätt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...