Gå til innhold

Argumenter for og i mot 'gaver med mening'


Gjest Gjest_Vilde_*

Anbefalte innlegg

Men selv om det er mer vanlig og akseptert så betyr ikke det at det ene er mer eller mindre riktig (eller galt) enn det andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nej det är sant. Och som så många har sagt tidigare i tråden - för att kunna ge (eller få) välgörenhetsgaver och det ska vara lyckat bör man känna varandras värderingar, prioriteringar och önskningar väl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer faktisk litt på å gi en slik gave til min tante denne jula. Hun er langt på venstre siden, veldig opptatt av rettferdighet, og dessuten har hun alt hun trenger og litt til. Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gi henne, men jeg tror faktisk hun hadde blitt rørt av å få en veldedig gave. Om jeg kommer til å gå på Sally Ann for å se om jeg finner noe som kan passe henne der, eller om det blir en ren donasjon til en veldedig organisasjon, ja det vet jeg ikke enda.

Dette har forøvrig ingenting med min dårlige samvittighet å gjøre, jeg gir det jeg kan hver eneste måned gjennom hele året. Noe jeg har gjort siden jeg var fattig student.

Dette blir jo noe helt annet enn det de fleste av oss reagerer på, du har tenkt igjennom dette og du gir dette til henne fordi du tror hun vil bli glad for det.... Da ser jeg virkelig ikke problemet. Du gir bort en gave du tror mottageren blir glad ofr, kjempefint... Det er de som gir bort slike ting fordi de selv har lyst til å donere penger jeg reagerer på.... Håper flere tenker som deg og gir bort gaver fordi de ønsker å glede andre og ikke nødvenigvis seg selv...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Da har jeg muligens misforstått diskusjonen, men jeg regner da med at de fleste ser an personen før de kjøper gaver? Hvis man har noen man tror kan bli glad for slike gaver, ja da gjør man det. Hvis ikke finner man vel på noe annet, eller sier rett ut at man ikke har lyst til å utveksle gaver i år og gir pengene til et godt formål.

Problem solved.

Og hvis man skulle bomme og gi en slik gave til noen som absolutt ikke liker den, ja da får man gi noe annet til neste år, eller la være å gi gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir det jeg vil i løpet av året, å har min kvote fyllt til randen lenge før julen ringes inn. Jeg såppas åpen at jeg ikke har noe i mot å donere bort noe som helst. Men det må være på eget initsiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har jeg kjøpt flotte hjemlagede julegaver fra OPTIMISTEN på Drevsjø, i Engerdalen. Der lages det malerier, rosemaling, tresunst , strikkes og limes det kun på frivillig basis av de få innbyggerene som er der.

De får en slant for genserne de strikker, kortene de lager, eller smykkene de lager. Fine gaver å få. Unike. Masse trekunst og strikketeknikker som går tapt i våre nye genrasjoner.

Gir heller mine kroner til et par skrokkete gamle never, som strikker barnesokker, enn en gjeng folk jeg ikke vet hvem er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes ikke det er en gave til mottakeren, heller en gave til seg selv...

Vi fikk en slik gave for noen år siden, hadde ikke avtalt noe med vedkommende på forhånd(nært fam.medlem..)

jeg må ærlig talt si at jeg ble en smule overrasket-både over "gaven" og min egen reaksjon. De som gav den har meget god økonomi, ingen barn og bruker mye på seg selv. Vi har ikke verdens beste økonomi, flere barn og bruker lite på oss selv (da vi ikke har penger til det rett og slett :)

Jeg følte at de skulle rettlede oss, og jeg likte ikke noe særlig organisasjonen de hadde valgt og jeg følte at den var svært upersonlig og jeg følte meg litt "skitten" og utakknemmlig over å romme disse følelsene. Jeg følte at jeg burde virkelig være glad for at noen har skjenkt penger i "mitt navn" men inni meg var jeg ikke særlig fornøyd. Bare litt skuffet over at min søster ikke ville gi oss noe mer personlig enn et "gavekort" og jeg følte at min gave (hjemmelaget chutney og hjemmelaget biscotti og vin) ikke var noe særlig.........

Men ærlig talt bryr jeg meg fint lite over hva andre mener. Jeg gir ikke veldedige gaver til andre, den biten får de fikse selv om de vil. Jeg støtter veldedige organisasjoner for min egen del og det er ikke et valg jeg ønsker å ta på vegne av andre. Det er f.eks enkelte organisajoner jeg brenner for men som muligens ikke andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir et par tusen i året til veldedige organisasjoner og jeg har meldt meg på et kurs for å bli frivillig i en organisasjon. Og jeg vil gjerne at folk skal støtte viktige organisasjoner. Men jeg vil ikke ha det i julegave. Hvis folk vil vise hvor flinke de er kan de bare si det til meg. (noe helt annet om det skulle være en upersonlig gave som fra f eks et firma). Hvis folk er så fantasiløse at de ikke finner passende julegaver eller synes det er stressende å gi gaver så er det et greit valg å la være. Bestem heller å gi alle pengene til veldedighet. Hadde jeg kjent noen som ville bli glade for en donasjonsgave ville jeg gitt det. Hvis ikke ville jeg holde meg for god til tro at jeg vet bedre enn de jeg gir til. Gaver skal være et forsøk på å forene 2 hjerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

*Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare blir stemplet uansett. *

Endret av AnneShirley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

*Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare blir stemplet uansett. *

Endret av AnneShirley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fremdeles ikke det er sammenlignbar, da det ene er en gave til mottakeren og det andre er en gave fra mottakeren.

Jeg er ikke enig. Jeg mener at en veldedig gave også er en gave til mottakeren. Men gaven er ikke der en materiell ting (så sant man ikke har gitt en fysisk gave hvor det gaven koster går til en veldedig organisasjon), men den varme følelsen man får når man vet at man har indirekte bidratt til at noen som har det virkelig ille kan få det litt bedre.

Noen føler ikke en slik varm glede og for dem vil ikke gaven bety noe. På samme måte som noen ikke føler glede for den materielle tingen de fikk. Ikke alle gaver treffer, ei heller alltid de materielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig. Jeg mener at en veldedig gave også er en gave til mottakeren. Men gaven er ikke der en materiell ting (så sant man ikke har gitt en fysisk gave hvor det gaven koster går til en veldedig organisasjon), men den varme følelsen man får når man vet at man har indirekte bidratt til at noen som har det virkelig ille kan få det litt bedre.

Noen føler ikke en slik varm glede og for dem vil ikke gaven bety noe. På samme måte som noen ikke føler glede for den materielle tingen de fikk. Ikke alle gaver treffer, ei heller alltid de materielle.

Jeg føler en glede når JEG gir, av MINE penger. Ikke når andre gir av sine penger i mitt navn.

Skal man gi slike gaver, bør man også ønske seg slike gaver (og formidle det til alle), eventuelt vite at folk vil ha det hvis man skal gi det bort. Firmagaver kan også byttes ut med veldedige gaver, synes jeg - da de er upersonlige.

I år har jeg kjøpt noen ting på Gaver med mening.no. Å bare presentere en sum penger passer ikke for meg. For øvrig støtter jeg veldedighet for en del tusen resten av året og ser på meg selv som en empatisk og idealistisk person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler en glede når JEG gir, av MINE penger. Ikke når andre gir av sine penger i mitt navn.

Men da er du en av dem som ikke vil føle en glede over en slik gave, på samme måte som jeg f.eks ikke vil føle glede over en gave som består av kremer og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg har inntrykk av at mange som ikke vil ha en slik gave er materialistiske og egoistiske, og det synes jeg er synd.

Veldig enig! Utrolig så viktig det er for folk å få AKKURAT det de ønsker seg.. Og føler seg både snurt og blir sure hvis de ikke får det. *sjokkert*

Det er allmenn kjent at for de fleste dreier julen seg mest om gaver. Jeg er selv ikke kristen, men bruker julen som en koselig tid sammen med familie og venner, og gaver kommer langt ned på lista. Jeg synes det er veldig rart at så mange er mot gaver med mening, at de ikke vil gi det bort i tilfelle mottaker ikke liker det osv.

Det er jo en sjanse en tar uansett. Hvis vi er så redde for dette så er det kanskje uansett på tide å gjøre noe med det. Vet egentlig ikke hva jeg skal si til dette en gang.

Blir virkelig overraska..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er pussig at så mange sier at siden de gir så innmari mye penger resten av året så vil de slippe det i jula. Jeg gir en del penger selv, men jeg ser jo ikke på det som en byrde. Jeg synes det er veldig givende og skulle gjerne gitt mer. En slik gave gir meg jo nettopp muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig! Utrolig så viktig det er for folk å få AKKURAT det de ønsker seg.. Og føler seg både snurt og blir sure hvis de ikke får det. *sjokkert*

For ordens skyld; jeg ønsker meg ganske lite og gir i år bort ca 10 gaver totalt. Har avviklet alle gaver for flere år siden som jeg ikke følte ga meg noe som helst å hverken gi/få.

Så selv ser jeg ikke på meg som hverken materealistisk eller ego.

Folk må gjerne gi til veldedighet, men dropp heller gaven til meg. Selv gir jeg til veldedige formål også i julen. I MITT navn, i tillegg til gavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg antar at dere krever like mye bevissthet fra folk som skal kjøpe materielle gaver til dere som dere krever til de som skal kjøpe veldedige? Hvor er gaven fra, vil dere støtte den butikken eller det merket etter hvordan produksjonsforholdene er osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dere krever like mye bevissthet fra folk som skal kjøpe materielle gaver til dere som dere krever til de som skal kjøpe veldedige? Hvor er gaven fra, vil dere støtte den butikken eller det merket etter hvordan produksjonsforholdene er osv.

Jeg krever ikke bevissthet av noen, jeg. Men her bla man spurt om hva man syntes. (Men skal man blande inn noens navn mht pengegaver, så bør man holde tunga rett i munnen, for å si det slik)

Merkelig utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er pussig at så mange sier at siden de gir så innmari mye penger resten av året så vil de slippe det i jula. Jeg gir en del penger selv, men jeg ser jo ikke på det som en byrde. Jeg synes det er veldig givende og skulle gjerne gitt mer. En slik gave gir meg jo nettopp muligheten til det.

Dette var da usedvanlig ugjennomtenkt. Hvor har vedkommende det fra at folk ikke gir i jula? Det er den tiden folk gir mest. Og hvor kommer ideen fra om at folk som gir synes det er en byrde. Merkelig. Men ett poeng kom frem. At å gi veldedighetsgavene i mottakerens navn handler om at det er giveren som letter sin samvittighet.

Og, hvis noen gir gaver uten mening må de for all del slutte med det. Da har de misforstått gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At å gi veldedighetsgavene i mottakerens navn handler om at det er giveren som letter sin samvittighet.

Det var da usedvanlig lite gjennomtenkt. Jeg mente jo selvfølgelig hvis disse gavene var til meg, ikke hvis jeg ga dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...