Gå til innhold

Argumenter for og i mot 'gaver med mening'


Gjest Gjest_Vilde_*

Anbefalte innlegg

Det var da usedvanlig lite gjennomtenkt. Jeg mente jo selvfølgelig hvis disse gavene var til meg, ikke hvis jeg ga dem selv.

Det var morsomt. Jeg argumenterer ikke for noe som ingen er imot. Og det trodde jeg ikke andre gjorde heller :fnise: Ønsk det det du vil du. Og jeg håper du får mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var morsomt. Jeg argumenterer ikke for noe som ingen er imot. Og det trodde jeg ikke andre gjorde heller :fnise: Ønsk det det du vil du. Og jeg håper du får mange.

Du misforstår jo totalt poenget mitt. Jeg sa jo at hvis folk ga bort så mye ellers i året, så burde det vel være fint å få slike gaver i jula også? Det betyr jo at man liker å gi bort til veldedighet. Jeg synes det er pussig at man roper så høyt om at man gir masse, men at sånne gaver hadde vært skuffende å få. Da begynner jeg å lure på hvorfor man gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir "utrolig snurt" og anser en geit til en fattig familie i Afrika for "ingenting". Jeg kjenner jeg får vondt av slike holdninger. Hvor selvsentrert har vi blitt her i det rike Norge at vi ikke klarer å føle glede over at noen får noe som er så livsviktig for dem i forhold til hvor lite livsviktig en ny vase eller ny bilderamme er for oss?

Det snakkes om egen og givers konstante "dårlige samvittighet", at man blir "skuffet" og kanskje også irritert?! En masse negative følelser og reaksjoner på det å gi noe så viktig til de som har så lite i en tid hvor vi har så mye.

Amen! Jeg har gitt geiter og fått fantastiske reaksjoner. Folk har blitt så rørt at de har begynt å grine.

Vi deler samme klode, gjør vi ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir "utrolig snurt" og anser en geit til en fattig familie i Afrika for "ingenting". Jeg kjenner jeg får vondt av slike holdninger. Hvor selvsentrert har vi blitt her i det rike Norge at vi ikke klarer å føle glede over at noen får noe som er så livsviktig for dem i forhold til hvor lite livsviktig en ny vase eller ny bilderamme er for oss?

Altså; selv om man gir bort en "geit" eller "kylling" så går jo ikke pengene til akkurat dette. pengene brukes av organisasjonene slik de meenr er best, dvs til alt det vanlige.

Og for meg er dette helt greit, men det virker ikke som at alle vet det, og tror at noen bokstavelig talt får en geit de ellers ikke ville fått.

Mao; om jeg gir 500 kr ved å ringe en hjelpetelefon, eller kjøper en geit av samme organisasjon, så går pengene i samme pott. Bortsett fra at at det virker som det er mer organisering for mottaker når man gir "geiter" (en del får "gavekort" man kan gi under treet, noen organisasjoner har begynt å sende ut t-skjorter med bilde av geit på man kan gi bort osv), så kanskje mine penger som er ringt inn uten å blande inn andres navn kommer enda mer til nytte enn om jeg hadde gitt "en geit"?

Da begynner jeg å lure på hvorfor man gir.

Vet du, når det gjelder gode saker, så driter jeg i motivasjonen for å gi. Det vikitgste er at folk faktisk gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vet jeg at geita er et symbol, men pengene går likevel til svært fattige mennesker som sårt trenger det aller mest nødvendigste. Når man da faktisk kan bli irritert over en slik gave, fordi noen faktisk har gjort noe så forferdelig som at en fattig landsby får tak over hodet eller en vannstasjon i stedet for at de selv får en ny iPod eller vase - ja, det klarer jeg rett og slett ikke forstå er mulig.

Og at man i tillegg anser det som kan være livreddende for noen for "ingenting", ja, da blir jeg nesten dårlig.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det val ganske mange her som ikke fremhever at det er vikitg for dem å få. Tvert imot har mange her skrevet at de gjerne kan droppe gaver, og at de som vil bruke penger til veldedighet fint kan gjøre det. Men at de ikke trenger å legge kvitteringen under treet.

Er det virkelig så vanskelig å forstå at ikke alle synes det er en super gaveide? Vi er da alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig så vanskelig å forstå at ikke alle synes det er en super gaveide? Vi er da alle forskjellige.

Nei, det forstår jeg uten problem. Det jeg har vansker med å forstå, derimot, er at man faktisk blir irritert og ser på noe som er så avgjørende for et annet, fattig menneske som "ingenting". Der stopper min forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har vansker med å forstå, derimot, er at man faktisk blir irritert og ser på noe som er så avgjørende for et annet, fattig menneske som "ingenting". Der stopper min forståelse.

Har ikke lagt merke til så mange sånne personer må jeg innrømme. Hverken i denne diskusjoen eller irl. Imidlertid har jeg merket meg at en del har kommet med en rekke smålige personkarakteristikker over folk som ikke synes det er så god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har også kommet smålige personkarakteristikker over folk som gir slike gaver, så når man tyr til slikt så svarer jeg med samme mynt. Man får det man gir. (ikke nødvendigvis rettet til deg direkte, Donpedro, men som en generell kommentar til det du skrev).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man tyr til slikt så svarer jeg med samme mynt.

Jaja, vi velger alle vår argumentasjonsteknikk. Selv prøver jeg å heve meg over dårlige argumenter, ikke legge meg ned på andres barslige nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*

Ser ut som at dette med gaver er et tema som engasjerer mange!

Jeg er både enig og uenig med flere, bl.a må man vel ta utgangspunkt i mottakeren, men er det virkelig så mange som ville blitt skuffet om de selv hadde fått en gave som støtter en god sak?

Personlig kjøper jeg i år flere ting: bestemorkort fra Unicef til foreldrene mine fra sønnen min, Unicef-trailer til sønnen min fra meg, artikler fra Flyktninghjelpen og Redd Barna til andre. Universale saker? Hvis dere har besøkt hjemmesidene til noen av disse ville dere ha sett (noe som forøvrig er nevnt tidligere her) at dere kan få kjøpt gaveartikler like gode som noen der, i tillegg til tradisjonelle gavekort (de som altså gir bort ei geit, skolesaker o.l.).

Så hvorfor ikke kjøpe veske til venninna fra flyktninghjelpen? Hvis hun følger med på nyhetene vet hun nok at Kongo for tiden er verdens farligste land å bo i, og et av landene der flyktninghjelpen arbeider aktivt. Eller skjerf til mamma fra Unicef? Som er verdens største hjelpeorganisasjon for barn, og helt sikkert verdt noen kroner. Det behøver vel ikke å handle om dårlig samvittighet bestandig? Enten den gjelder deg selv eller den som er mottaker? Spør du meg handler det mer om å vise ansvar. Og blir man skuffet fordi man får veska laget av ressursløse i Sør-Afrika istedetfor den fra H&M, da er man ikke bare lite reflektert, men også en smule egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_student_*

Seriøst?! Det er ÈN dag i året hvor jeg kan ønske meg det jeg vil (i tillegg til bursdag da)! Jeg er student, og har ikke råd til å kjøpe det jeg har lyst på. Så er det så ille at jeg ønsker meg bøker, dvd'er, klær, ny mobil (gamle er ødelagt) ol. til jul? Vi må kunne unne oss noe, og kunne være litt egoistiske denne ene dagen. Det betyr ikke at vi ikke bryr oss om de fattige i denne verden.

Jeg gir når jeg kan i løpet av året, ikke mye, men noen kroner jeg har til overs. Er som sagt student med stramt budsjett. Når jeg er ferdigutdannet og får orden på økonomien kan jeg støtte mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest også_student

Har dere som gir veldedighet i julegave tenkt over dobbeltmoralen ved dette?

Mens de du har gitt veldedighet til i julegave sitter og pakker opp kvitteringene hvor det står hvor mye de har gitt og til hvem, så sitter dere og pakker opp deres julegaver som etter all sannsynlighet er fysiske gaver? Er ikke det litt dobbeltmoral? Jeg gir bort pengene jeg skulle brukt på julegaver til min familie og venner på veldedighet, mens jeg selv sitter på julaften og pakker opp den ene fine gaven etter den andre? Det blir som å få litt i pose og sekk!

Dere som syns det å gi veldedighet i julegave til andre er fint - ønsk dere det heller selv!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vet jeg at geita er et symbol, men pengene går likevel til svært fattige mennesker som sårt trenger det aller mest nødvendigste. Når man da faktisk kan bli irritert over en slik gave, fordi noen faktisk har gjort noe så forferdelig som at en fattig landsby får tak over hodet eller en vannstasjon i stedet for at de selv får en ny iPod eller vase - ja, det klarer jeg rett og slett ikke forstå er mulig.

Og at man i tillegg anser det som kan være livreddende for noen for "ingenting", ja, da blir jeg nesten dårlig.

De fatttige får noe. Så de har ikke fått "ingenting", de har fått en gave.

Den personen hvis navn du har gitt gaven til de fattige i, har fått ingenting. Rett og slett. Personen sitter der uten noe som helst.

Det er det som menes med at de ikke har fått noe. Du har gitt noe, ja, men det er til de fattige, ikke til den hvis navn du har skrevet på gaven.

Er det så vanskelig å forstå da? I mine øyne er det svært uhøflig å på julaften bare gi en lapp med "Jeg har ikke tenkt å gi deg noe i år. Jeg har gitt gaven din til de fattige i stedet", samtidig som du selv sitter og pakker opp en gave de har gitt til deg. Da er det mye hederligere å si ifra på forhånd at "i år dropper vi å gi gaver til hverandre. La oss gi til veldedighet i stedet". Det er helt kurrant. Men å gi en person sin gave til noen andre i stedet, uten at det er avtalt, det blir bare tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Jeg er faktsik veldig enig med de siste innleggene her jeg. Hvis du heller vil gi til veldedighet enn til den personen du gir gaven til så synes jeg man kan avtale det på forhånd. Da kan man selv velge hvilket formål man vil gi pengene til. Jeg har de veldedige formål jeg synes fortjener pengene jeg gir, og hadde faktisk ikke blitt fornøyd hvis noen hadde gitt til unicef eller røde kors i mitt navn. Det er ikke de organisasjonene jeg vil gi til. Hvis du vil gi til dem, så deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_gjest_*
Har dere som gir veldedighet i julegave tenkt over dobbeltmoralen ved dette?

Mens de du har gitt veldedighet til i julegave sitter og pakker opp kvitteringene hvor det står hvor mye de har gitt og til hvem, så sitter dere og pakker opp deres julegaver som etter all sannsynlighet er fysiske gaver? Er ikke det litt dobbeltmoral? Jeg gir bort pengene jeg skulle brukt på julegaver til min familie og venner på veldedighet, mens jeg selv sitter på julaften og pakker opp den ene fine gaven etter den andre? Det blir som å få litt i pose og sekk!

Dere som syns det å gi veldedighet i julegave til andre er fint - ønsk dere det heller selv!!!

LOL! meget bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at mottakeren får ingenting. Det ligger nok en del i holdningen hos mottageren der, hvor mye man føler man får av en slik gave, selv følte jeg nemlig at jeg fikk veldig mye igjen for en slik gave. Og, ja, jeg ønsker meg en slik gave selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også_student

Ja, det var nettopp det som var poenget mitt. Dersom DU vil ønske deg gaver med mening/veldedighet i julegave, så er det kjempefint. Men VI ANDRE er ikke dårligere mennesker fordi vi velger å IKKE ønske oss det, eller eventuelt sette mindre pris på en slik julegave. Ja, kanskje handler det om holdninger, verdier og tradisjoner - men vi må få lov til å være forskjellge uten at man skal bli stemplet som egoistiske av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt merke til så mange sånne personer må jeg innrømme. Hverken i denne diskusjoen eller irl. Imidlertid har jeg merket meg at en del har kommet med en rekke smålige personkarakteristikker over folk som ikke synes det er så god ide.

Tja... har lagt merke til både det ene og det andre... de som synes slike gaver er en god ide har blitt beskyldt for å gi geiter kun for å dekke sin egen dårlige samvittighet, og være i besittelse av ovenifra-og-ned-holdning.... Syns jo det er litt smålig jeg da :sjenert:

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...