Gjest AnneShirley Skrevet 10. desember 2008 #161 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) *Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare blir stemplet uansett. * Endret 10. desember 2008 av AnneShirley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. desember 2008 #162 Del Skrevet 10. desember 2008 Forskjellen er vel at jeg mener at man faktisk gir noe. En gave trenger ikke være en materiell ting (selv om den selvsagt kan være det). Man kan f.eks gi en opplevese, da er opplevelsen - altså den glade og gode følelsen man får av opplevelsen som er gaven. På samme måte så er det den gode og varme følelsen av å vite at man har vært med på å bidra til at andre får noe de virkelig trenger det man gir når man gir en veldedig gave. Men jeg tror ikke vi kommer noe særlig lenger enn dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #163 Del Skrevet 10. desember 2008 Si meg en ting Tabris: Dersom du gav noen en "geit" og de gav deg en fin hjemmestikket gave med mye arbeid bak. Ville du ikke følt deg litt ussel, da? Det ville jeg i alle fall. Jeg ser ikke helt hvorfor man skal føle seg ussel fordi man ikke gir samme type gave som man får. Jeg kan dessverre ikke strikke, og jeg er heller ikke kreativ med håndarbeid eller noe annet, så jeg kjøper gaver i butikken. Det er prinsipielt ingen forskjell på å gå i butikken og kjøpe noe der enn å kjøpe en geit. Må jeg da føle meg ussel fordi jeg ikke har klart å gi noe hjemmelaget? Det er det latterligste jeg har hørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 10. desember 2008 #164 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) *Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare blir stemplet uansett. * Endret 10. desember 2008 av AnneShirley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. desember 2008 #165 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Synd å vite at du har så dårlige tanker om meg bare fordi jeg heller gir konsertbilletter enn "geiter" i julegave. Det virker som om du fortsatt ilegger meg meninger jeg ikke har. Hvis du leser alt jeg har skrevet en gang til, så vil du se at dette er en misforståelse. Og hvis du virkelig tror dette, så lurer jeg på hvor mye av det jeg har skrevet du virkelig har fått med deg. Endret 10. desember 2008 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 10. desember 2008 #166 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) *Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare blir stemplet uansett. * Endret 10. desember 2008 av AnneShirley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. desember 2008 #167 Del Skrevet 10. desember 2008 Det du siterte meg fra der var ren retorikk for å få frem hvor tåpelig det var å stemple de som mener noe annet, enten man stempler dem som å gjøre som de gjør pga dårlig samvittighet eller fordi de er materialistiske. Det var nettopp for å frem urimeligheten i det at jeg skrev det. Dette med å lette egen samvittighet har jeg sett flere har skrevet på KG i disse diskusjonene. Dette temaet har vært oppe både i fjor og i år og i flere tråder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thumbalina Skrevet 10. desember 2008 #168 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg gir sånne gaver til mennesker jeg vet allerede har "alt" og som ikke ønsker seg noe spesielt uansett.. feks svigers og mine foreldre... når vi spør de hva de kunne tenkt seg så er svaret "hmm, vet ikke.... dere trenger ikke kjøpe noe. Vi har jo alt" - da føler jeg at det kan være riktig med en sånn gave. Men jeg gjør det ikke for å lette samvittigheten min, men som en meningsfull ting å gi til noen i stedet for bare noe tullegreier som de egentlig ikke vil ha eller ønsker seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 10. desember 2008 #169 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) *Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare blir stemplet uansett. * Endret 10. desember 2008 av AnneShirley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. desember 2008 #170 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Lol, jeg tror ikke du skjønner hva jeg skriver. Det var ikke alvorlig ment, det du siterte. Bare glem det. Endret 10. desember 2008 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 10. desember 2008 #171 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) *Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare tillagt meninger jeg ikke har og må forholde meg til hva andre har sagt i andre tråder -ikke til det jeg faktisk står for selv * Endret 10. desember 2008 av AnneShirley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. desember 2008 #172 Del Skrevet 10. desember 2008 For å forsvare Tabris på akkurat det utsagnet så skjønte jeg utmerket godt hva hun mente, og det var faktisk en logisk formulering for å få frem et poeng. Leser du i det hele tatt det hun skriver? Når det er sagt så har dere vel skrevet omtrent det samme på de siste sidene her nå, så det er kanskje like greit å være enige om å være uenige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 10. desember 2008 #173 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg tror at de som synes at veldedige gaver er en glimrende idé og de som ikke synes spesielt om det, er grunnleggende uenige om hva gaver er og hva de uttrykker. Jeg (og muligens mange andre som ikke er tilhengere av veldedige gaver) ser på gaver som en oppmerksomhet, og en måte å vise venner og familie omtanke på. Det er en måte å se personen på. Jeg vil gjerne stille et spørsmål til de som er tilhengere av slike gaver: Dersom en person har stilt opp veldig mye for deg og vært en støtte i en vanskelig tid, og du ønsket å gi vedkommende en oppmerksomhet for å vise at du setter pris på all hjelpen, ville du da gitt en kvittering som viser at X kroner har blitt donert til veldedighet, eller ville du gitt blomster/vin/sjokolade/hjemmebakt kake eller noe annet du tror vedkommende vil sette pris på? Det finnes mange måter å ta avstand fra julens materialisme på: Man kan si til venner og familie at man ikke vil være med på gavekjøret og at man heller vil bruke gavepengene på veldedighet, eller man kan avtale at man bare skal gi rimelige og nyttige gaver eller spiselige/drikkelige gaver/opplevelser. Det voldsomme forbruket man ser i førjulsstria dreier seg dessuten ikke bare om gaver: Mange kjøper nye klær, ny TV, julepynt, nye møbler osv. til jul. Dessuten bruker man en masse penger på mat og drikke. Jeg forsøker ikke med dette å forsvare overdrevent forbruk, men bare ganske enkelt peke på at ikke alt dreier seg om gaver. Jeg aner ikke hvor stor andel av det ekstra forbruket i desember som går til julegaver, men jeg kan tenke meg at det ikke er en veldig stor andel. Dessuten må man huske at mange av de dyreste gavene (PC, iPod, dyrt sportsutstyr), er ting som mottakeren trenger, og som blir gitt som julegave i stedet for at man kjøper det ellers i året. Dette er noe som blir praktisert i mange barnefamilier. Og ja, det blir også kjøpt julegaver som bare havner innerst i skapet. Det er synd, og det er også i strid med hva julegaver bør handle om - nemlig at man gir familie og venner en oppmerksomhet som viser at man setter pris på dem. Jeg skjønner allikevel hvorfor dette skal legitimere veldedige gaver: Det er jo ikke slik at man enten må bruke tusenvis av kroner på ræl som mottakeren verken trenger eller vil ha, eller at man gir til veldedighet i mottakerens navn? Alle burde se an mottakeren og forsøke å gi noe hun/han setter pris på og blir glad for, det er jo dét gaver handler om. Jeg har for øvrig såpass stor tiltro til mennesker at jeg tror at de aller fleste tenker slik. Jeg tror det er et mindretall som kjøper noe bare for å kjøpe noe. Til slutt vil jeg gjerne si at dette på ingen måte er en stor sak for meg. Hvis noen gir meg en geit i julegave blir jeg verken sur eller skuffet (men kanskje ørlite forundret). Bakgrunnen for svaret mitt er at da jeg så tråden, tenkte jeg meg om for å finne ut hva jeg mener om slike gaver, og jeg svarer selvfølgelig i henhold til hva jeg kom frem til. That's it. Aller sist: Hvis noen av mine nærmeste sier at de ønsker seg en slik gave, har jeg selvfølgelig ikke noe mot å kjøpe det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 10. desember 2008 #174 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Jeg vil gjerne stille et spørsmål til de som er tilhengere av slike gaver: Dersom en person har stilt opp veldig mye for deg og vært en støtte i en vanskelig tid, og du ønsket å gi vedkommende en oppmerksomhet for å vise at du setter pris på all hjelpen, ville du da gitt en kvittering som viser at X kroner har blitt donert til veldedighet, eller ville du gitt blomster/vin/sjokolade/hjemmebakt kake eller noe annet du tror vedkommende vil sette pris på? Nei, jeg ville gitt noe annet enn en geit. Men hvorfor må det ene utelukke det andre? :klø: Kan ikke disse forbaska geitene bare være nok et tilskudd i hva vi har å velge mellom? Endret 10. desember 2008 av Miss Shorty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villa2000 Skrevet 10. desember 2008 #175 Del Skrevet 10. desember 2008 Personlig så ønsker jeg ingen slik gave. Da synes jeg det er bedre at vi avtaler å ikke gi noe til hverandre. Jeg har ikke noe spesielt godt argument for eller i mot bortsett fra at jeg selv ikke ville likt det noe særlig. I mine øyne så er ikke dette en presang uansett vhordan man snur og vender på det. Noen liker det og noen liker det ikke. Jeg er av den siste. Dersom dette gjør meg til et monster så er det helt i orden. Man kan ikke gjøre alle til lags. Derimot så er det helt greit dersom andre ønsker seg dette til jul. Jeg har ingen problemer med å se at andre har andre meninger enn meg og liker slike presanger. Dersom jeg hadde fått en slik presang så måtte jeg vel trekt på meg et smil for syns skyld, lagt det på minnet til neste jul slik at jeg kunne gitt noe passende tilbake. Som en skrev her tidligere så føler jeg det blir litt dobbeltmoral inne i bildet ved dette selv om det sikkert ikke er meningen. Jeg kjøper en geit til familien og sitter selv med et lass av fine klær, sko jakker, bøker ++ Da hadde jeg virkelig følt med smo en komplett idiot. Men igjen. Dette er kun meg personlig. Dersom andre synes at dette er en alle tider ide så er det helt i orden. Jeg er ikke ute etter å omvende noen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 10. desember 2008 #176 Del Skrevet 10. desember 2008 Nei. Hvorfor må det ene utelukke det andre? :klø: Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det at det ene må utelukke det andre? :klø: Det jeg forsøkte å vise, er at for meg (og sikkert også mange andre) kan det å gi en julegave på mange måter sammenlignes med å gi en oppmerksomhet for å vise at man setter pris på noen. Veldedige gaver ikke en spesielt god idé verken i det ene eller i det andre tilfellet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 10. desember 2008 #177 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det at det ene må utelukke det andre? :klø: Det jeg forsøkte å vise, er at for meg (og sikkert også mange andre) kan det å gi en julegave på mange måter sammenlignes med å gi en oppmerksomhet for å vise at man setter pris på noen. Veldedige gaver ikke en spesielt god idé verken i det ene eller i det andre tilfellet. Jeg er enig i det Men da overtolket jeg kanskje innlegget ditt. Jeg forstod det sånn at det var et argument mot geitegaver i sin helhet. Men jeg er sikkert farget av hele debatten, som har vært en eneste god-dag-mann-økseskaft de siste sidene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Iris_* Skrevet 10. desember 2008 #178 Del Skrevet 10. desember 2008 De som ikke tåler at gaven de fikk er til hjelp for mennesker som mangler mat, vann, klær....(som vi i Norge tar for gitt) fortjener faktisk ikke å få noe i det hele tatt, synes jeg. Ingen har rett til å kreve gave fra andre mennesker. Hvordan kan vi i det hele tatt KREVE noe som helst av andre mennesker? Jula handler om hjertelag, varme, å gi og ikke om å få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 10. desember 2008 #179 Del Skrevet 10. desember 2008 De som ikke tåler at gaven de fikk er til hjelp for mennesker som mangler mat, vann, klær....(som vi i Norge tar for gitt) fortjener faktisk ikke å få noe i det hele tatt, synes jeg. Ingen har rett til å kreve gave fra andre mennesker. Hvordan kan vi i det hele tatt KREVE noe som helst av andre mennesker? Jula handler om hjertelag, varme, å gi og ikke om å få. Dette synes jeg er et veldig usaklig argument. Jeg tror det er få i Norge som ikke tåler "at gaven de fikk er til hjelp for mennesker som mangler mat, vann, klær....(som vi i Norge tar for gitt)", som du kaller det. Og det er for øvrig ikke hva denne diskusjonen handler om. Dessuten er det vel ingen som krever å få julegaver. Jeg forventer riktignok å få julegaver av de som står meg nær i og med at dette er en fin tradisjon vi har i Norge, men jeg krever ingen ting. Og hvis mine nærmeste hadde informert meg om at de ikke vil gi noen julegaver i år, ville jeg selvfølgelig syntes at det var helt greit. Argumentet om at det er bedre at fattige mennesker får mat og klær, kjøper jeg ikke uten videre. Dette er jo et argument som kan brukes om så å si alt: Kjøper du brus/potetgull/sjokolade? Hvorfor det? Det er jo mye bedre om pengene brukes på mat til sultende mennesker - du trenger jo verken brus, potetgull eller sjokolade. Skal du på ferie? Hvorfor ikke heller bruke pengene på fattige? Det er egoistisk å bruke en masse penger på reising all den tid de heller kunne blitt brukt til å mette mange munner. Osv. osv. Sånn er det bare: Vi er uendelig mye mer privilegerte enn veldig mange andre mennesker, og vi kan også tillate oss å oppfylle behov utover de som er mest basale. Skal vi slutte med det og begynne å leve på eksistensminimum og gi alt det overskytende til fattige i andre deler av verden? All honnør og ære til de som gjør det, men så lenge man ikke gjør det selv, synes jeg at man skal holde seg for god til å bruke "fattigdomsargumentet" hver gang noen bruker penger på noe som ikke er strengt nødvendig for livsopphold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 10. desember 2008 #180 Del Skrevet 10. desember 2008 For det første så tror jeg at jeg og Ludovie ser veldig likt på denne saken. For det andre; De som ikke tåler at gaven de fikk er til hjelp for mennesker som mangler mat, vann, klær....(som vi i Norge tar for gitt) fortjener faktisk ikke å få noe i det hele tatt, synes jeg. Ingen har rett til å kreve gave fra andre mennesker. Hvordan kan vi i det hele tatt KREVE noe som helst av andre mennesker? Jula handler om hjertelag, varme, å gi og ikke om å få. Du sier vi ikke skal kreve noe som helst av andre mennesker; Hvorfor skal folk da KREVE at jeg skal "gi" til den veldedige organisasjonen de synes jeg skal gi til? Jeg kan ikke engang bytte denne gaven hvis jeg ikke vil ha den. Jeg kan ikke be om at mitt navn skal bli strøket som giver av denne gaven... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå