Donpedro Skrevet 25. november 2008 #121 Skrevet 25. november 2008 Tja... har lagt merke til både det ene og det andre... de som synes slike gaver er en god ide har blitt beskyldt for å gi geiter kun for å dekke sin egen dårlige samvittighet, og være i besittelse av ovenifra-og-ned-holdning.... Syns jo det er litt smålig jeg da Svaret ditt passer jo overhodet ikke med hva jeg hadde sitert (og altså svarte på) i mitt svar? Altså: Det jeg har vansker med å forstå, derimot, er at man faktisk blir irritert og ser på noe som er så avgjørende for et annet, fattig menneske som "ingenting". Der stopper min forståelse. Mitt svar: Har ikke lagt merke til så mange sånne personer må jeg innrømme. Hverken i denne diskusjoen eller irl. Imidlertid har jeg merket meg at en del har kommet med en rekke smålige personkarakteristikker over folk som ikke synes det er så god ide. Ser ikke helt hva det har å gjøre med det du skriver: Tja... har lagt merke til både det ene og det andre... de som synes slike gaver er en god ide har blitt beskyldt for å gi geiter kun for å dekke sin egen dårlige samvittighet, og være i besittelse av ovenifra-og-ned-holdning.... Syns jo det er litt smålig jeg da Blir litt sånn goddagmann-økseskaft-svar. Person 1: Jeg synes mange personer mener A Person 2: Jeg har ikke lagt merke til at mange mener A, men har sett at B Person 3: Jeg har lagt merke til C Men har vel egentlig sagt mitt i denne diskusjonen. Har ikke særlig mer å bidra med.
Sekretæren Skrevet 25. november 2008 #122 Skrevet 25. november 2008 Svaret ditt passer jo overhodet ikke med hva jeg hadde sitert (og altså svarte på) i mitt svar? Da blingsa jeg. I hjernen min ble det at du svarte på at du ikke hatt lagt merke til noen smålige personkarakteristikker. Beklager, må ha hatt lavt blodsukker Ble skikkelig økseskaft ja!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. desember 2008 #123 Skrevet 8. desember 2008 Det som forbauser meg i denne diskusjonen er hvor utrolig selvsentrerte så mange her er. Det er ikke snakk om å lette sin egen samvittighet. For en gangs skyld skal man tenke på noen andre, og gi dem noe. Man får gaver av så mange, og dyrere og dyrere ting. Om noen vil gi meg en geit fra kirkens nødehjelp selv om jeg ikke er personelig kristen, så versågod. Bedre enn at ingen får noe. Det er penger de har brukt, og det er penger til et annet menneske. Jeg har nok, og kan takke for at de tenkte på noen andre gjennom meg.
Lurvina Skrevet 8. desember 2008 #124 Skrevet 8. desember 2008 Det som forbauser meg i denne diskusjonen er hvor utrolig selvsentrerte så mange her er. Det er ikke snakk om å lette sin egen samvittighet. For en gangs skyld skal man tenke på noen andre, og gi dem noe. Man får gaver av så mange, og dyrere og dyrere ting. Om noen vil gi meg en geit fra kirkens nødehjelp selv om jeg ikke er personelig kristen, så versågod. Bedre enn at ingen får noe. Det er penger de har brukt, og det er penger til et annet menneske. Jeg har nok, og kan takke for at de tenkte på noen andre gjennom meg. "For en gangs skyld" du likson, synes det er reklamer om veldedigheter resten av året og. Men så klart, hvis en kun bruker jula til å gi veldedighet og gir faen resten av året, så kan en si "for en gangs skyld". Uansett, det jeg støtter er hlf og de gir jeg penger til andre tidspunkt på året. Hvis jeg får en geit som liksom skal gies til noen fattige blir jeg litt sur ja, fordi jeg vet at mange av disse veldedige gavene ikke er de tingene som står på det kortet, og hvordan vet en at det er de rette folkene som får geita? Vi mottar ikke noe bilde av en fattig person ved siden av geita som du liksom "gav" bort. Jeg vil se bevis på at de rette folkene får de, jeg vil ha garantier.
Gjest AnneShirley Skrevet 8. desember 2008 #125 Skrevet 8. desember 2008 (endret) *Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare blir stemplet uansett. * Endret 10. desember 2008 av AnneShirley
Tabris Skrevet 8. desember 2008 #126 Skrevet 8. desember 2008 Selv velger jeg å ikke gi slike gaver, da jeg synes folk bør velge ut de formål og gi selv -ikke få dette "prakket på seg" av meg. Men er man like nøye når det gjelder "vanlige" gaver? Hvordan vet du hva mottager synes om forholdene klærne du kjøpte i gave ble produsert under? Eller CO2-utslippet som ligger bak den nye teknologiske dubbeditten som ble gitt i gave? Er man like nøye på at mottager skal få velge ut slikt selv på andre gaver, og ikke få dårlige arbeidsforholds- og CO2-utslippsgaver "prakket på seg"?
Gjest AnneShirley Skrevet 8. desember 2008 #127 Skrevet 8. desember 2008 (endret) *Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare blir stemplet uansett. * Endret 10. desember 2008 av AnneShirley
Lurvina Skrevet 8. desember 2008 #128 Skrevet 8. desember 2008 (endret) Men er man like nøye når det gjelder "vanlige" gaver? Hvordan vet du hva mottager synes om forholdene klærne du kjøpte i gave ble produsert under? Eller CO2-utslippet som ligger bak den nye teknologiske dubbeditten som ble gitt i gave? Er man like nøye på at mottager skal få velge ut slikt selv på andre gaver, og ikke få dårlige arbeidsforholds- og CO2-utslippsgaver "prakket på seg"? Man spør om det de ønsker seg, og gir de en byttelapp om de ønsker å bytte. Da får de bytte den eller få pengene som de kan bruke til det de vil ha, f.eks veldedighet. Endret 8. desember 2008 av Lurvina
Tabris Skrevet 8. desember 2008 #129 Skrevet 8. desember 2008 (endret) Jeg synes bare det er så snodig at når det gjelder veldedige organisasjoner så er man svært oppmerksom på at man ikke gir til en organisasjon mottaker ikke støtter og at man ikke skal "prakke på" vedkommende noe. Men faktum er jo at forholdene produktene man kjøper er produsert under kan være mer kritikkverdige enn de organisasjonene man er så redd for å gi noe til. Hvorfor er man som forbruker ikke like opptatt av det? Hvis man ikke er så opptatt av "denslags ting" så blir det litt snodig for meg når man sier at man er opptatt av at man skal støtte bare de organisasjoner man selv kan stå bak. Kan man stå bak det negative blant de tingene man ønsker seg? Eller er det ikke så viktig å være så bevisst på det som på veldedige organisasjoner? Endret 8. desember 2008 av Tabris
nissejenta Skrevet 8. desember 2008 #130 Skrevet 8. desember 2008 Synes det er en fin ting å gi en slik gave men IKKE til jul eller bursdag (med mindre personen faktisk ønsker seg det... bestemor gjør det ). Det er flott å støtte veldedighetsorganisasjoner, men da kan man gjøre det selv... Kunne aldri falt meg inn å gi en så kjip gave til noen til jul, og hadde blitt skuffa om jeg hadde fått det. Så ego er jeg... Støtter gjerne saker jeg brenner for, men vil ikke få en "geit" til jul!!!
Gjest AnneShirley Skrevet 8. desember 2008 #131 Skrevet 8. desember 2008 (endret) *Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare blir stemplet uansett. * Endret 10. desember 2008 av AnneShirley
nissejenta Skrevet 8. desember 2008 #132 Skrevet 8. desember 2008 En annen ting... det er jo veldig enkelt å bestille en sånn "gave med mening". Bare noen klikke, så har man bestilt til hele familien og alle vennene. Hva med heller å kjøpe gaver som viser at man kjenner de man gir til og gir dem noe som betyr noe? Evt kan man gi noen slanter til frelsesarmen eller en tigger mens man er ute å shopper...
The Kitten Skrevet 8. desember 2008 #133 Skrevet 8. desember 2008 Etter å ha lest litt i denne tråden har jeg endre litt syn på "gaver med mening." Jeg står fast på at det er galt hvis målet bare er å få gitt en gave uten tanke på hva mottakeren kommer til å synes om den. Jeg har hørt flere historier om folk som har mye annet å tenke på, og kjøper gaver med mening fordi det blir mindre stress for dem selv. I slike tilfeller, hvor det ikke ligger noe som helst omtanke for mottakeren bak er jeg motstander av gaver med mening. Det gjelder forøvrig alle gaver som bare blir kjøpt i hui og hast uten tanke bak. På en annen side så kjenner jeg mange som jeg vet ville satt stor pris på en slik gave. Jeg kjenner også mange som ville gitt en slik gave fordi de virkelig tror det er noe mottakeren vil sette pris på.
Tabris Skrevet 8. desember 2008 #134 Skrevet 8. desember 2008 Jeg velger å ikke "prakke på" folk det å støtte organisasjoner i sin helhet, det er ikke differansiering mellom ulike formål jeg holder på med. Jeg mener nemlig det å gi er noe folk gjør selv, ikke noe man gjør på vegne av andre. Men hva er forskjellen på å "prakke på" folk det å støtte en veldedig organisasjon og det å "prakke på" folk å støtte noen som produserer varer under f.eks dårlige arbeidsforhold og/eller med store CO2-utslipp?
Gjest AnneShirley Skrevet 8. desember 2008 #135 Skrevet 8. desember 2008 (endret) *Sletter innlegg. Gidder ikke å diskutere når jeg bare blir stemplet uansett. * Endret 10. desember 2008 av AnneShirley
Lurvina Skrevet 8. desember 2008 #136 Skrevet 8. desember 2008 Når en blir prakket på ting som er laget under dårlige arbeidsforhold, eller er forurensende, så kan en alltids bytte den gaven. Når en blir prakket på en geit eller noe annet fra en organisasjon som du ikke vil støtte så kan en ikke få tilbake pengene og gi det til noe annet en støtter, eller? Når vi snakker om arbeidsforhold, jeg ville blitt glad for å ha fått gave fra fair trade jeg, de selger masse fint og så får en støttet en god sak.
Tabris Skrevet 8. desember 2008 #137 Skrevet 8. desember 2008 Man kan bytte gaven, men man kan kun bytte den i en annen gjenstand fra samme butikk - dvs. at man kan ofte kun bytte den i en annen gjenstand fra samme produsent eller en lignende produsent. Dermed så er man "prakket på" noe som man kanskje ikke støtter uansett. Jeg skriver ikke dette for å spore av fra temaet, men for å sette fokus på det jeg anser som dobbeltmoral når man sier at man kun ønsker å støtte bestemte veldedige organisasjoner og vil ha seg frabett å bli "prakket på" at man har gitt noe til en organisasjon man kanskje ikke støtter, mens man ikke viser det samme bevisste engasjementet når det gjelder å gi eller motta vanlige, materielle gaver.
Sekretæren Skrevet 8. desember 2008 #138 Skrevet 8. desember 2008 Jeg er enig i at alle gaver, materielle eller ikke, bør kjøpes med omhu, og at man må se an mottakeren. Jeg tror ikke folk kjøper disse geitene fordi det er enkelt og lettvint, i større grad enn annen netthandel i julestria. Dette blir en veldig prinsipiell diskusjon, og i utganspunktet er ikke den ene siden lettere å forsvare moralsk enn den andre. Og når folk har valgt sine prinsipper, er blir det lite konstruktivt å stille spørsmål ved hverandres synspunkts gyldighet. Hvertfall når den ene parten beskylder den andre for å være egoistisk og den andre parten beskylder den første for å kun være interessert i å lette sin egen dårlige samvittighet..... Dette var et lite hjertesukk fra meg....... jeg tror vi må være enige om å være uenige God jul, geiter eller ikke
Gjest Ludovie Skrevet 8. desember 2008 #140 Skrevet 8. desember 2008 Jeg synes ikke at geiter og gaver fra uetiske produsenter kan sammenlignes. Som jeg har skrevet tidligere i denne tråden synes jeg at geiter og lignende er ikke egnet som gave fordi det ikke er en gave, og at man heller burde fortelle mottakeren at i år har man bestemt seg for å gi penger til veldedighet i stedet for å kjøpe gaver. Jeg synes ikke at det å ha et standpunkt mot geiter og lignende nødvendigvis betyr at man er verken egoistisk eller materialistisk - dette handler om det prinsippielle rundt det hele. Å kjøpe gaver i ordets rette forstand og å gi til veldedighet er for meg to vidt forskjellige ting. Når man kjøper gaver, bør man selvfølgelig kjøpe noe man tror mottakeren blir glad for. Jeg (og de fleste andre, skulle jeg tro?) kjenner mottakeren såpass at man vet sånn noenlunde hva som vil falle i smak, både mht til hva vedkommende trenger/ønsker seg/liker, og hva slags standpunkt vedkommende har når det gjelder materialisme og produksjonsmåter. Selv liker jeg forresten å gi spiselige og drikkelige gaver eller ikke-materielle gaver som billetter og gavekort på opplevelser. Jeg har også ønsket meg bare slike gaver i år (pluss et par bøker). Å gi pels eller gåseleverpostei til en dyreverner vitner om en ekstrem uvitenhet og mangel på intelligens. Men jeg ser allikevel ikke hvorfor det å gi håpløse gaver som bryter med alle prinsippene til mottakeren skal være et slags argument for at man heller skal gi til veldedighet i mottakerens navn? Jeg ser virkelig ikke koblingen her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå