Gjest Vamoose Skrevet 23. juni 2009 #561 Del Skrevet 23. juni 2009 Noe som bekymrer meg veldig akkurat nå. Jeg fikk vite på intervju at jeg hadde 41,5 i konkurransepoeng mens snittet for de som kom inn i fjor var på 49,5. Betyr dette at jeg ikke trenger å pakke bagen for bodø? Uavhengig av hvordan intervjuet gikk så har jeg ingen sjangse til å komme inn? Dersom dette er et faktum så mener jeg at det er forferdelig urettferdig. Jeg som har gått yrkesfag har andre fag enn de på almenn. Håper at nemda er klar over dette da det er en helt ny søknadsprosess i år? Jeg tror og håper personlig at de skaffer seg et helhetsinntrykk av alle søkerne og elleminerer dem utifra dette, dersom det kun går på karakterer er jeg redd politietaten har en mørk fremtid i sikte. Det ser nok litt mørkt ut for deg, ikke for å drepe all optimisme, men jeg har lest litt rundt i en periode og har ikke til nå hørt noen komme inn med den poengsummen. Men jeg sier det ikke har skjedd, for det vet jeg ingenting om. Det kommer ikke ann på at du som person ikke passer i politet, for det kan du godt gjøre selv om du har lav poengsum. Jeg tenker de vil at søkerene skal kunne vise på papiret at de har en viss poengsum til å kunne gjennomføre en høyskole utdanning. Det er jo slikt i alle utdannelser at de vil ha et visst snitt på elevene sine for å ha en god kvalitet.... Ikke missforstå meg, jeg har selv gått samme vei som deg. Og ja jeg måtte ordne litt på vitnemålet, ikke alltid en vet hva en vil når en er 16 år. Men du kan komme inn under 20% regelen har hørt at det var en med 43 poeng som kom inn med den Laveste som kom inni fjor var på 48,8 mener jeg å huske eller 48,5. Nemda er nok klar over at du han andre fag å vise til. Men lykke til, ta opp noen fag så går det nok fint. Om det er dette du vil klarer du nok det nok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #562 Del Skrevet 30. juni 2009 Hei! Nå kan man søke studentbolig i Kongsberg via Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad (OAS). Les mer her: http://www.oas.no/index.asp?id=62968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest over Skrevet 30. juni 2009 #563 Del Skrevet 30. juni 2009 ... jeg mener selfølgelig KONGSVINGER.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artaniz Skrevet 1. juli 2009 #564 Del Skrevet 1. juli 2009 Får vel booste posten litt opp. Nå er det ikke lenge igjen før dere får svarbrevet! For min del er det 47 dager til første dag i GU2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vamose Skrevet 6. juli 2009 #565 Del Skrevet 6. juli 2009 Får vel booste posten litt opp. Nå er det ikke lenge igjen før dere får svarbrevet! For min del er det 47 dager til første dag i GU2 Ahh.... noen som har det som plommen i egget! Det høres bare så utrolig forlokkende ut... det sitter sikkert mange på bristepunktet til misunnelse å leser innlegget! Men du er jo selvsagt vel fortjent til dette året! Håper, håper jeg er der om ikke så lenge! Håper du får et flott år da! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artaniz Skrevet 6. juli 2009 #566 Del Skrevet 6. juli 2009 Ahh.... noen som har det som plommen i egget! Det høres bare så utrolig forlokkende ut... det sitter sikkert mange på bristepunktet til misunnelse å leser innlegget! Men du er jo selvsagt vel fortjent til dette året! Håper, håper jeg er der om ikke så lenge! Håper du får et flott år da! Lykke til! Takk takk. Kan si jeg gleder meg en smule ja Snur meg etter politibilene som kjører med blått om dagene, og tenker at det ikke er lenge igjen før jeg sitter inni en slik bil :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vamoose Skrevet 12. juli 2009 #567 Del Skrevet 12. juli 2009 Takk takk. Kan si jeg gleder meg en smule ja Snur meg etter politibilene som kjører med blått om dagene, og tenker at det ikke er lenge igjen før jeg sitter inni en slik bil :D Kan jeg tenke meg. Jeg gjør også det, men tenker: tenk om en dag?! Jeg synest det er så vanskelig og tyde dette med hvem som kommer inn og ikke... mange jeg kjenner som jeg vet kommer til å håndtere politirollen på en god måte får avslag.. jeg blir like overrasket hver gang! Jeg er klar over at mangfold er noe som er ønskelig, men dem jeg tenker på synest jeg er bedre kandidater en meg selv, så jeg lurer på hvordan det skal gå med meg. Jeg vil helst slippe å søke 2 år på, årene går så fort. Selv er jeg rundt gjennomsnittet med de som er studenter nå, men likevel... godt å komme igang. Ja ja ... får se hvordan det går ... jeg får gjøre mitt beste skal du jobbe i by eller distrikt arntaniz? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artaniz Skrevet 12. juli 2009 #568 Del Skrevet 12. juli 2009 Kan jeg tenke meg. Jeg gjør også det, men tenker: tenk om en dag?! Jeg synest det er så vanskelig og tyde dette med hvem som kommer inn og ikke... mange jeg kjenner som jeg vet kommer til å håndtere politirollen på en god måte får avslag.. jeg blir like overrasket hver gang! Jeg er klar over at mangfold er noe som er ønskelig, men dem jeg tenker på synest jeg er bedre kandidater en meg selv, så jeg lurer på hvordan det skal gå med meg. Jeg vil helst slippe å søke 2 år på, årene går så fort. Selv er jeg rundt gjennomsnittet med de som er studenter nå, men likevel... godt å komme igang. Ja ja ... får se hvordan det går ... jeg får gjøre mitt beste skal du jobbe i by eller distrikt arntaniz? Nå skal ikke jeg gå inn på hvordan opptaksnemden jobber, men vet at det er flere folk jeg også kjenner som kunne passet bra som politi som får avslag. Vet vel også om et par som aldri burde gått på phs, men likevel kommer inn.. Skal ut til et litt større lensmannskontor, så tror jeg kommer til å få et kjempeår Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vamoose Skrevet 13. juli 2009 #569 Del Skrevet 13. juli 2009 Nå skal ikke jeg gå inn på hvordan opptaksnemden jobber, men vet at det er flere folk jeg også kjenner som kunne passet bra som politi som får avslag. Vet vel også om et par som aldri burde gått på phs, men likevel kommer inn.. Skal ut til et litt større lensmannskontor, så tror jeg kommer til å få et kjempeår Ja merkelig det der... Men det går vel mye på hvor mye de klarer å vise seg frem som person på tiden de får på intervjuet, og det har jeg fått inntrykk av kan variere. Er litt nervøs for at jeg ikke skal klare og få frem det jeg vil på den korte stunden en får. Prøver å noeter meg hva som er viktig å få med men fort gjort at noe blir glemt. Hva er egentlig forskjellen på lensmannkontor og politistasjon? jeg tenker alltid lensmannskontor som distrikt .. eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artaniz Skrevet 13. juli 2009 #570 Del Skrevet 13. juli 2009 Ja merkelig det der... Men det går vel mye på hvor mye de klarer å vise seg frem som person på tiden de får på intervjuet, og det har jeg fått inntrykk av kan variere. Er litt nervøs for at jeg ikke skal klare og få frem det jeg vil på den korte stunden en får. Prøver å noeter meg hva som er viktig å få med men fort gjort at noe blir glemt. Hva er egentlig forskjellen på lensmannkontor og politistasjon? jeg tenker alltid lensmannskontor som distrikt .. eller? Du har vært på intervju eller? Som oftes så går det bedre en hva man tror, så lenge man bare er seg selv Er vel det som er den "store" forskjellen ja. Politistasjon er vel som oftest i byer, lensmannskontor på de mindre plassene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest søker09 Skrevet 14. juli 2009 #571 Del Skrevet 14. juli 2009 Heisann alle sammen! Nå nærmer svaret seg med stormskritt.. hørte rykter om at svaret kunne komme før helgen ettersom resttorget åpner kl. 0900 på mandag!!!! Jeg grugleder meg noe utrolig til svaret, og er innom minst to ganger pr dag for å se om det er kommet noen oppdateringer... Off, denne tiden er den tregeste tiden i året for min del!!! :-) Vil iallefall ønske alle masse lykke til, og håper at vi treffes til høsten! Dere må fortelle hvordan det gikk, når svarene begynner å tikke inn! Krysser fingrene for oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artaniz Skrevet 15. juli 2009 #572 Del Skrevet 15. juli 2009 Heisann alle sammen! Nå nærmer svaret seg med stormskritt.. hørte rykter om at svaret kunne komme før helgen ettersom resttorget åpner kl. 0900 på mandag!!!! Jeg grugleder meg noe utrolig til svaret, og er innom minst to ganger pr dag for å se om det er kommet noen oppdateringer... Off, denne tiden er den tregeste tiden i året for min del!!! :-) Vil iallefall ønske alle masse lykke til, og håper at vi treffes til høsten! Dere må fortelle hvordan det gikk, når svarene begynner å tikke inn! Krysser fingrene for oss! Krysser fingrer jeg Dere får ialfall svaret elektronisk, husker jeg sjekka postkassen 2 ganger til dagen i ukene rundt utsending av svarbrev Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vamoose Skrevet 15. juli 2009 #573 Del Skrevet 15. juli 2009 Du har vært på intervju eller? Som oftes så går det bedre en hva man tror, så lenge man bare er seg selv Er vel det som er den "store" forskjellen ja. Politistasjon er vel som oftest i byer, lensmannskontor på de mindre plassene. Hei! Nei det har jeg ikke. Jeg kommer ti å være førstegangssøker nå i 2010. Nå er jeg 24 og er vel i den riktige aldersgruppen men har definitivt ikke lyst å vente til 2011 og søke igjen. Vi jenter har alltid litt dårlig med tid enn dere gutter så jeg vil ikke være student til jeg er 30! Dersom jeg ikke kommer inn neste år, kommer jeg til å søke igjen, men det blir kun på vilje. Så jeg prøver å forberede meg så best jeg kan så får jeg se om det holder. Jaa jeg kommer til å være meg selv så mye jeg klarer... er en spesiell situasjon å sitter der og utbrodere seg selv, føle at du må kommer med kloke svar og ikke minst riktige! Til trøst er det ikke bare meg som kommer til å gå med et nervøst smil og frynsete nerver den uka, får inntrykk av at det er flere av oss her inne. Jeg vet det bare er et intervu likevel... men slik er det med alt en skal gjøre eller prøve for første gang... litt små stressa og nervøs Hvordan var første året da? Om jeg kan spørre om det? Svarte det til forventningene? ( dumt spørsmål kanskje ) men om det var noe som var anderledes enn forventet? Er det i Oslo du holder til forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vamoose Skrevet 15. juli 2009 #574 Del Skrevet 15. juli 2009 legger bare til at 30 var bare en uttrykksform.... om noen missforstår det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artaniz Skrevet 16. juli 2009 #575 Del Skrevet 16. juli 2009 Hei! Nei det har jeg ikke. Jeg kommer ti å være førstegangssøker nå i 2010. Nå er jeg 24 og er vel i den riktige aldersgruppen men har definitivt ikke lyst å vente til 2011 og søke igjen. Vi jenter har alltid litt dårlig med tid enn dere gutter så jeg vil ikke være student til jeg er 30! Dersom jeg ikke kommer inn neste år, kommer jeg til å søke igjen, men det blir kun på vilje. Så jeg prøver å forberede meg så best jeg kan så får jeg se om det holder. Jaa jeg kommer til å være meg selv så mye jeg klarer... er en spesiell situasjon å sitter der og utbrodere seg selv, føle at du må kommer med kloke svar og ikke minst riktige! Til trøst er det ikke bare meg som kommer til å gå med et nervøst smil og frynsete nerver den uka, får inntrykk av at det er flere av oss her inne. Jeg vet det bare er et intervu likevel... men slik er det med alt en skal gjøre eller prøve for første gang... litt små stressa og nervøs Hvordan var første året da? Om jeg kan spørre om det? Svarte det til forventningene? ( dumt spørsmål kanskje ) men om det var noe som var anderledes enn forventet? Er det i Oslo du holder til forresten? Hehe, var førstegangssøker og 24 når jeg kom inn i fjor jeg også. Var vel takket være alle alderspoengene at jeg kom inn Uansett så er ikke intervjuet med nemda noe å grue seg til. Så lenge du er deg selv så er det fult lovlig å være nervøs når du sitter i "ilden." Syntes alle jeg prata med var kjempehyggelige, poenget er vel å vise at du er reflektert og moden så spørsmålene varierer vel etter hva du har skrevet i egenerklæringen og alderen. Har hørt at de yngste blir "grilla" mer for å vise modenhet bl.a. Men kort sagt så er det egentlig bare en lang samtale, selv satt jeg å prata mye mens de kom med noen spørsmål og innspill en gang iblandt. Går i Oslo ja og kan vel si at det første året har gått så utrolig fort. Har vært kjempegøy å få ha en blanding av teori og praksis. Har vel egentlig bare gått å venta på at 1 klasse skal være over og vi kan dra på oss T2 (arbeidsantrekket) og komme oss ut blandt folk å være politi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vamoose Skrevet 16. juli 2009 #576 Del Skrevet 16. juli 2009 Hehe, var førstegangssøker og 24 når jeg kom inn i fjor jeg også. Var vel takket være alle alderspoengene at jeg kom inn Uansett så er ikke intervjuet med nemda noe å grue seg til. Så lenge du er deg selv så er det fult lovlig å være nervøs når du sitter i "ilden." Syntes alle jeg prata med var kjempehyggelige, poenget er vel å vise at du er reflektert og moden så spørsmålene varierer vel etter hva du har skrevet i egenerklæringen og alderen. Har hørt at de yngste blir "grilla" mer for å vise modenhet bl.a. Men kort sagt så er det egentlig bare en lang samtale, selv satt jeg å prata mye mens de kom med noen spørsmål og innspill en gang iblandt. Går i Oslo ja og kan vel si at det første året har gått så utrolig fort. Har vært kjempegøy å få ha en blanding av teori og praksis. Har vel egentlig bare gått å venta på at 1 klasse skal være over og vi kan dra på oss T2 (arbeidsantrekket) og komme oss ut blandt folk å være politi Ah.. du var det ja,... betryggende... ja bøyer meg i støvet for de alderspoengene! Likevel kommer jeg til og pynte på noen fag for å være helt sikker. Er like over 48 nå men vil opp på den mer "sikre" 5`eren .... Nei jeg tenker jeg må stresse mer ned for det intevjuet, de er tross alt helt vanlige mennesker... (håper jeg klarer å tenke slik når det nermer seg også !) :gjeiper: Ja føler også at de som er yngre enn meg har fått pest seg litt mer... Jeg får lage en liten slagplan over engenerklæringen, og pugge oppbyggningen så styrer jeg unna litt der... Det er så rart for enkelte perioder føler jeg jeg har stål kontroll... men så kommer en "nedgangsperiode" og en blir usikker... men det er vel sånn det skal være ... blir kanskje mer bevvist over hva en vil... vet ikke.. Oslo ja.. ok plass å gå der kan jeg tenke meg. Ah ja tiden flyr når en har det gøy... men sånn er det ofte med 1 året... 2 året går vel også mer som en "lek" men 3 tenker jeg er mer en vekker... har forstått det slik og gjennom andre, kjenner en som gikk for noen år siden og han hadde 9 eksamener på 11 dager... det hørtes helt sinnsykt ut ..... men har forstått de han forandret på det i senere tid... og godt er det! Tenker du ser frem til "skolestart" ! arh sååååå misunnelige! Men ha litt å se frem til jeg da! Hvor store klasser er det de har ? og er det slik at mye foregår i klasserom? Takk for svar, forresten! Kjekt å høre litt fra "innsiden" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
artaniz Skrevet 16. juli 2009 #577 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Ah.. du var det ja,... betryggende... ja bøyer meg i støvet for de alderspoengene! Likevel kommer jeg til og pynte på noen fag for å være helt sikker. Er like over 48 nå men vil opp på den mer "sikre" 5`eren .... Nei jeg tenker jeg må stresse mer ned for det intevjuet, de er tross alt helt vanlige mennesker... (håper jeg klarer å tenke slik når det nermer seg også !) :gjeiper: Ja føler også at de som er yngre enn meg har fått pest seg litt mer... Jeg får lage en liten slagplan over engenerklæringen, og pugge oppbyggningen så styrer jeg unna litt der... Det er så rart for enkelte perioder føler jeg jeg har stål kontroll... men så kommer en "nedgangsperiode" og en blir usikker... men det er vel sånn det skal være ... blir kanskje mer bevvist over hva en vil... vet ikke.. Oslo ja.. ok plass å gå der kan jeg tenke meg. Ah ja tiden flyr når en har det gøy... men sånn er det ofte med 1 året... 2 året går vel også mer som en "lek" men 3 tenker jeg er mer en vekker... har forstått det slik og gjennom andre, kjenner en som gikk for noen år siden og han hadde 9 eksamener på 11 dager... det hørtes helt sinnsykt ut ..... men har forstått de han forandret på det i senere tid... og godt er det! Tenker du ser frem til "skolestart" ! arh sååååå misunnelige! Men ha litt å se frem til jeg da! Hvor store klasser er det de har ? og er det slik at mye foregår i klasserom? Takk for svar, forresten! Kjekt å høre litt fra "innsiden" Alderspoeng er en fin ting ja Men de har jo gjort om både på fordypningspoeng og poeng fra bl.a forsvaret. Det i sammenheng med flere skoleplasser tror jeg kommer til å resultere i at poengkravet synker i år. Ifjor var vel nederste grense rundt 48.7 eller noe, mens den beste hadde vel godt over 70 poeng. Ja føler folk stresser så mye med tanke på det intervjuet, men det er som sagt ikke noe å bekymre seg for Eneste som er greit å lese litt om er vel oppbyggning av politi og den delen der. I 3 klasse så skal vi vel ha 11 eksamener fordelt på hele året. Er vel 6 av disse som er skriftlige, resten er muntlig og praktiske eksamener som fysiske prøver og arrestasjonsteknikk. 17 august tar jeg på meg uniformen og starter i praksis, er ikke lenge igjen nei Ellers så er det klasser på 24 stk. Vi har vel en fordeling mellomg auditorie forelesninger, storklasserom (2klasser) og klasseroms undervisning. Så har vi også diverse praktiske øvelser. Her er en link med noen bilder som viser litt av hverdagen på phs. Forhåpentligvis kan det virke som litt motivasjon Endret 16. juli 2009 av artaniz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk- Skrevet 17. juli 2009 #578 Del Skrevet 17. juli 2009 NÅR KOMMER SVARET DA? :D *utolmodig vandring rundt pcn og trykking av F5* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vamoose Skrevet 17. juli 2009 #579 Del Skrevet 17. juli 2009 Alderspoeng er en fin ting ja Men de har jo gjort om både på fordypningspoeng og poeng fra bl.a forsvaret. Det i sammenheng med flere skoleplasser tror jeg kommer til å resultere i at poengkravet synker i år. Ifjor var vel nederste grense rundt 48.7 eller noe, mens den beste hadde vel godt over 70 poeng. Ja føler folk stresser så mye med tanke på det intervjuet, men det er som sagt ikke noe å bekymre seg for Eneste som er greit å lese litt om er vel oppbyggning av politi og den delen der. I 3 klasse så skal vi vel ha 11 eksamener fordelt på hele året. Er vel 6 av disse som er skriftlige, resten er muntlig og praktiske eksamener som fysiske prøver og arrestasjonsteknikk. 17 august tar jeg på meg uniformen og starter i praksis, er ikke lenge igjen nei Ellers så er det klasser på 24 stk. Vi har vel en fordeling mellomg auditorie forelesninger, storklasserom (2klasser) og klasseroms undervisning. Så har vi også diverse praktiske øvelser. Her er en link med noen bilder som viser litt av hverdagen på phs. Forhåpentligvis kan det virke som litt motivasjon Ja, det stemmer har ikke mistet noe særlig poeng heldigvis, 1 fra folkehøyskole... Ja det hadde ikke vært meg imot om det synker... men likevel er det ikke bra om det synker kraftig heller... min blir kjekt når det kommer ut... enklere og forholde seg til det da... Greit ikke alle er skriftlige... hadde blitt mye.. men hvilke er det dere har som skal avlegges muntlig? Skal ha i tankene at du drar på deg uniformen 17, mes jeg setter meg godt tilrette på uis og barnevern for et år! Det som er positivt er at jeg slipper evt sosiologi på phs, første året! lurer på om jeg får godkjent psykologi også... vet du noe om det... ? vet det er andre også som pleier å få sosiologien fritatt i og med de har den fra før ... men usikker på psykologien. Ok kjekt med klasse, lettere og få et godt miljø og lettere å lære for min del. ja jeg er innom på diskusjon også... men er mer å leser der.... mange som svarer og lett og komme i diskusjoner der... må liksom vokte og veie alle ordene en skriver føler jeg... MEN jeg har fått mye info der, så den er ikke til det negative! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vamoose Skrevet 17. juli 2009 #580 Del Skrevet 17. juli 2009 NÅR KOMMER SVARET DA? :D *utolmodig vandring rundt pcn og trykking av F5* Tror nok det kommer på mandag... bare å smøre seg med tolmodighet, selv om det sikkert er på grensen til selvpining. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå