Gå til innhold

Malamas nye liv


Malama

Anbefalte innlegg

Forøvrig har juniors skriketokter på kvelden gitt seg (så får vi se da, om det holder seg, og hva jeg kan gjenninnføre i kostholdet... melk? (Vel, det finner vi snart ut, mannen har laget vaffler...)

Derimot har han ikke blitt helt overbevist om at å legge seg på kvelden er en god ide... sover hele ettermiddagen og kvelden avbrutt av en og annen amming og bleieskift, men straks vi tar på pysj og finner soverommet... nei, DA er det uaktuelt å sove, må vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville vært greit det ja.

Vel, han sov jo egentlig greit i natt, men... han sov i vår seng...

Han sov søtt i vogna i gårkveld, men så måtte vi jo ta ham opp, få på pysj, amme, og så legge... men nei, DA skulle han ikke sove, da skreik han da. Så pappa'n bar og byssa i søvn, og gutten våkna nå han ble lagt i vugga, så han bar og byssa videre, og gutten våkna når han ble lagt i vugga. Når han faktsik sovna vet jeg ikke, plutsl,eig våkna jeg, mannen lå i senga, og gutten i vugga, så da sov vi videre. Men så våkna han for nattmat, og så sovna både jeg og han under amming... så når jeg da våkna, og hadde valget mellom å sette meg opp i senga, løfte opp gutten, legge ham i vugga, og risikere at han våkna, eller å vri litt på meg, nappe til meg dyna hans, og la ham sove i vår seng.... ja så var jeg trøtt nok til å velge det siste... Tre timer senere var det ny amming, bleieskift, og så sov vi mer. Så han sov jo i natt da, men altså, hos oss.

Forøvrig var visst denne trøtte mamma'n ikke helt egnet til nattlig bleieskift, hadde glemt å se etter om "lillemann" peket nedover, så da pappa'n tok gutten på magen når jeg gikk i dusjen, fikk jeg beskjed om at nå var visst både far og sønn tissevåt, når jeg kom tilbake. Bleien var sånnsett ikke sånn supervåt, men den absorberte visst ikke så godt ved oppovertissing...

Og nå er lillegutt på trilletur... og jeg er her... babyen min er borte fra meg for første gang i sitt liv (bortsett fra da vi ble flytta fra sykehusdet til hotellet, og han tok ei anna heis enn meg...) Han er på trilletur med beste'n (og "besta" (min svigerfars forlovede, hun er 4 år eldre enn meg, og føler seg nok ikke som noen bestemor nei... :ler: ) og lille-onkelen sin. Han sov når de gikk, og sover nok når de kommer tilbake, og merke nok ikke at jeg ikke er der, men JEG merker det, selv om det ikke gikk opp for meg før etter de var gått, at, HALLO, babyen min er borte fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å kutte ned på melkeprodukter? Det er vel melk i pølser :sjenert: Det hjalp i hvert fall oss en stund når lillegutt var på det verste...

Herved vurdert, og antas innført.

Jeg kom nemlig på at den første tiden hjemme fra sykehuset (og på sykehuset) drakk jeg jus, ikke melk. Dette mye rett og slett fordi jeg ikke liker melk, jeg drikker sjokomelk. Og det gjorde jeg ikke den helga vi hadde besøk, jeg drakk jus jeg. Og drakk en del jul de første dagene etter de dro også, for å drikke opp jusen. Men jeg drakk jo noe melk... sannelig om jeg vet, men siden du foreslo det, så kjøpte jeg jus, og drakk bare jus til maten, hvilket ga oss en rolig og grei gutt i gårkveld.

I dag har jeg spist vafler. Og gutten begynte å sutre etter sin første amming etter mine vafler... og skrek så utrøstelig nå nettopp at jeg kokte opp vann og laget sukkervann, men han roet seg ned med en smokk på magen til pappa'n, så vannet står nå bare der (det skal jo uansett bli kaldt før han kan få det da)

Det gjør innmari vondt å se gutten min skrike sånn, uttrøstelig, vil ikke ha pupp, bare hyler uansett hva jeg gjør. (Men merkelig nok roet han seg på pappa'n sin)

Muligens var han noe preget av at lille-onkelen hans som var her gråt da, han var trøtt og sliten og derfor grinete.

Jaja, nå blir det jus på meg i noen dager, så får vi se. Om gutten da er rolig, så drikker jeg jus en periode, så får vi prøve melk igjen når han er blitt litt eldre.

For sååå viktig er det ikke for meg med melk disse månedene nei. Selv om det muligens kan bli noe slitsomt å unngå alt med melk i da... det er vel strengt tatt melk i brød også? Det har jeg jo spist hele veien da... å ikke drikke melk, og ikke spise ost (derav ingen pizza og ingen taco...) det går vi vel heller klare.

Jeg VET ikke om det er melk han reagerer på selvsagt, kanskje er han sliten av besøket, kanksje sutret han i armene til bestefar etter at jeg hadde spist vafler, ikke fordi jeg hadde spist vafler, men fordi han hadde røyket? Vi bør vel kanskje undersøke dette igjen en gang vi har en rolig hjemmedag, men det frister ikke å utsette ham for sånn mageknip da... litt urolig er han der han ligger på pappa'n sin, men han skriker i alle fall ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men han skriker i alle fall ikke...

Og idet jeg postet innlegget, kom hylene tilbake, og pappa'n sa: hvordan går det med det sukkervannet?

Vel, han har ikke fått mer enn at vi bare dyppet sutten hans i det nå da, men vi får se... jeg liker jo selvsagt ikke å putte i ham masse sukker, men om en liten milliliter sukkervann roer ham ned, så er det verd det. Det har jo en smertelindrene effekt, han fikk det på sykehuset da de tok den blodprøven av ham også, jeg vet jo at det beviselig fungerer smertelindrende, så da er det verd å gi ham noen dråper av det, om det hjelper ham. Selvsagt ikke fordi JEG ikke holder ut skrikingen, men fordi HAN skal slippe å ha vondt slik at han skriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida. Det meste av brød, hvertfall fra solbrød og Godt brød, lages uten melk. Det fant jeg ut av da jeg møtte på melkeallergikere når jeg var i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan også prøve å gi han ammete, roobois te eller fenikellte.. alt det skal hjelpe på magevondt vistnok

Men noe slikt har vi selvsagt iukke i hus en lørdagskveld, ettersom jeg ikke drikker te...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Det meste av brød, hvertfall fra solbrød og Godt brød, lages uten melk. Det fant jeg ut av da jeg møtte på melkeallergikere når jeg var i praksis.

Da så.

Vel, jeg skal i alle fall prøve meg uten melk igjen, for det er ikke noe kjekt når gutteen vrir seg i armene våre, og skriker.

Men nå er han ikke sååå ille i kveld da (muligens fordi jeg bare spiste noen vafler til lunsj, ikke drakk et stoooort krus melk til frokost og lunsj?) og slapper av med sutten sin nå. Effekten av å dyppe den i sukkervann (fikk jo ikke i seg mer enn en liten dråpe eller to da) var ganske umiddelbar, suttet ivrig på den, og roet seg deretter ned, sluttet å hyle, og spyttet ikke ut smokken slik han gjorde rett før (dvs, når man hyler, så faller smokken ut....)

Lille, gode, uskyldige babyen min... jeg vil jo ikke at han skal ha vondt. Og jeg vet jo at når han gråter, så er det ikke for å være vanskelig, da er det jo noe som plager ham. Når jeg da vet han har tørr bleie, han har spist seg mett, han ligger i noens armer som bærer og bysser... ja da er jo alle hans behov dekket opp, så da er det nok magevondt som plager ham...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk og også jus er hardt for magen til de små. Jeg fikk beskjed på barsel å ikke drikke jus fordi det gjorde at babyen fikk vondt i magen. Melk likeså, pluss kaffe.

Jeg hadde god effekt av å ikke drikke melk, men jeg spiste litt melkeprodukter. Egentlig drakk jeg bare vann og amme-te i de verste mageknip-periodene, samt ga gutten litt fennikkelte. Virket som det hjalp greit.

Så er det også triks man kan gjøre, feks massere magen til babyen med store, gode sirkelbevegelser, løsne litt på bleia og løfte bena til babyen mot magen dens, med bøyde knær. Det får ut litt luft og lindrer litt.

Det gir seg uansett etter en stund. Vi hadde det akkurat som dere i starten, og det varte ikke mer enn kanskje åtte uker før det ga seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har hele veien drukket enten melk eller jus, og det er jo bare den siste uken han har begynt å være sånn... så vidt jeg er i stand til å huske, i alle fall...

Men nå er han åpenbart plaget allerede FØR jeg har vurdert å våge meg på middag... eneste jeg hart spist er brødskiver med bringebørsyltetøy og mør, og altså drukket appelsinjus da. Men det drakk jeg (fikk servert og for den del) allerede på sykehuset og den første tida hjemme også, uten de samme problemene...

Det er jo så jeg er fristet til å innføre vann som eneste drikke, men jeg aner ikke hva jeg skal tørre spise, tørt brød uten noe på? Jeg vil jo fort på mangelsykdommer om jeg lever på vann og tørt brød de neste månedene da, så det er vel ingen god løsning jeg heller. Jeg klarer rett og slett ikke drikke te, jeg synes det er ekkelt, har ikke klart å finne en eneste en som jeg synes er drikkendes, så te er altså ikke noe sånn knusende godt alternativ her... For all del, jeg skulle kanskje klart å tvinge ned en kopp eller to for juniors del, men det ville kreve at jeg fikk noe å svelge det med som var litt mer fantasifullt enn vann og tørt brød...

Men jeg blir så fortvilet når han griner, at jeg miser matlysta. Jeg har ikke LYST å lage middag, og slett ikke spise den. Jeg priker i maten, og utsetter måltider og har rett og slett ikke lyst på mat. Hvilket IKKE er en god løsning for en sliten mamma som skal lage melk til babyen sin i tillegg til å opprettholde enget energitilskudd med den maten hun spiser.

Men så sitter vi her da. Fredagshandelen var med en skikende gutt i vogna, så den ble redusert. Lørdagshandelen tok jeg og junior alene mens pappa'n stressa litt hjemme før vi fikk besøk. I kjøleskapet har vi en pakke kjøttdeig, som det var meninga å lage en kjøttsaus av, helt til man kom på at tomatsausen inneholder løk. Eller lage en pizza av, helt til ost på toppen av den (samt løk i pizzasausen) gjorde den middagen også lite fristende. Kan kanskje lage kjøttkaker av den, om vi orker, men ingen av oss har energi til å lage middag egentlig, ettersom vi veklser på å prøve å roe ned gutten, jeg ammer, pappa'n bærer, og innimellom roer han seg, men ikke nok til å kunne legges i vogna nei. (Vi gikk tur for at han skulle få sove, men han våkna tre minutter etter at vi kom hjem, og har vært våken siden...)

Akkurat nå hviler han i fanget til pappa'n sin med en smokk, og er sånnsett gankse rolig, men langt fra å sove. Og vi store er slitne, og jeg har hodepine, men likte IKKE mannens forslag om at jeg kunne gå på soverommet mens han roet den skrikende bylten, hvorfor skal JEG straffes med noe så dørgende kjedelig som å ligge på soverommet og høre dempede lyder av en hylende baby, bare fordi babyen skiker? Skal jeg straffes for å ha spist noe han ikke tåler? Det var slevsagt ikke sånn ment, hn tenkte jeg kunne få litt mer ro, men jeg orker ikke å ligge der, jeg liker ikke soverommet mitt lenger. (Sikkert fordi jeg herved forbinder det med en hylende unge, slitsom amming (det er mer styr med liggende amming enn sittende amming nå synes jeg, ikke minst fordi liggende amming skjer når jeg er kjempetrøtt, helst vil sove, og jeg må sette meg opp etterpå for at han skal amme, og ofte hente han fra vogga først, og evt bære ham på badet for bleieskift) og mangel på søvn...)

Planen der vi rusla tur med en sovende liten bylt var at denne dagen skulle brukes til å snakke gjennom en del prakiske ting, navnevalg for junior, så vi får fylt ut det skjemaet før det blir rotet bort, slik at vi kan få sendt det inn, og få en fødselsatest i retur, så vi kan ta en kopi og sende til kirka sammen med det dåps-skjemaet i god tid før 6. november, og ikke minst ta en prat om hvem som skal være faddere på den lille gutten, som jo skal stå på det nevnte skjemaet, kanskje tenke på når min mann skal ta ut "sommerferien" sin, og div andre sånne ting. Men hvem har overskudd til det, når selv det enkle spørsmålet om hva vi skal lage til middag er mer enn hva jeg orker ta stilling til, og mannens forslag om ferdig frossenrett som bare tines i steikepanna avstedkommer førlgende reaksjon: Whatever! Han skiker jo bare uansett hva jeg spiser, og siden det ikke er praktisk gjennomførbart å leve på vann og tørt brød de neste månedene, så får vi heller bare holde det ut... (Jeg tror egentlig de posene han kjøpte inn er fri for de fleste skumle ting (jeg kan dog ikke garantere at det ikke er løk i de små kjøttbollene) så det burde egentlig være greit.

Men hvem vet? Jeg trodde vi var trygge når det eneste jeg har inntatt i dag er altså akkurat det samme som jeg har spist siden han ble født (For all del, jeg har spist annet pålegg også da altså) uten at det har gitt skikerunge hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble frossenpose til middag. Men junior ble lagt i vogna med smokk når maten var klar, og lå der faktsik til vi var nesten ferdig, bare putta innigjen smokken av og til. Når vi var nesten ferdig var han lei av å ligge der, så jeg tok ham opp og holdt ham litt på fanget, da sovna han (på tide, gutten hadde ikke sovet skikkelig på lenge, så han var nok trøtt ja, jeg hadde håpa han skulle sovne for seg selv med smokken, men det gjorde han ikke da, men fremskitt at han i det hele tatt lå der så lenge...) og NÅ sover han i alle fall. Så han har ikke fått mat etter at jeg spise, så hvordan han evt reagerer vites ikke... men jeg fikk da i det minste i meg noe mat. Og det er jo ganske viktig.

Men høyst usikker på hva jeg "våger" innta som kveldsmat da, siden det jeg normalt sett spiser altså er det jeg spiste til frokost, som ga meg en grinete unge på formiddagen i dag... Men som mannen sier, det hender jo faktisk at ungene kan få luft i magen eller grine uten luft i magen, uten at det har noen opplagt grunn, og i alle fall ikke har med mors frokost å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt samme problemer som deg denne uka, og jeg kutta ut alt av meieriprodukter på onsdag / torsdag. Og i dag er første dag lillegutt er skikkelig rolig uten de synlige mageknipene som har plaget ham. Så om det er melk som er synderen, eller om det bare er tarmene som har litt "startproblemer", det vet jeg ikke. Og jeg kommer nok til å drøye en liten stund før jeg forsøker å teste ut ;)

Ellers går det jo å lage tomatsauser selv fra scratch uten løk, og å spise taco - bare at man kutter osten f.eks.. Men jeg kjenner følelsen av å analysere alt man spiser plutselig - er jo så fælt å se når de små har vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hatt samme problemer som deg denne uka, og jeg kutta ut alt av meieriprodukter på onsdag / torsdag. Og i dag er første dag lillegutt er skikkelig rolig uten de synlige mageknipene som har plaget ham. Så om det er melk som er synderen, eller om det bare er tarmene som har litt "startproblemer", det vet jeg ikke. Og jeg kommer nok til å drøye en liten stund før jeg forsøker å teste ut ;)

Ellers går det jo å lage tomatsauser selv fra scratch uten løk, og å spise taco - bare at man kutter osten f.eks.. Men jeg kjenner følelsen av å analysere alt man spiser plutselig - er jo så fælt å se når de små har vondt.

Ja, tomatsaus fra bunnen uten løk er ikke noe problem. (Men jeg leste en plass at "sterkt tomatifiserte retter som lasagne etc" var et mulig regeringsproblem også... og taco uten ost er selvsagt en mulighet, om enn noe merkelig (Jeg har ikke så mye på tacoen min, det er tortillas med salat (salat er ikke kål, med mindre jeg bruker kinakål, så det brude vel vøre greit med f.eks isbergsalat eller rapidsalat?) og tomat og kjøttdeiugen med krydderet på, og ost...)

Vi får se, vi prøver oss litt frem med ting sånn smått om senn. Men akkurt nå er det godt at han sover i alle fall. Selv om de siste dagers erfaring tilsier at vi antakelig kan få problemer med å få ham til å sove i vugga likevel, enten blir det da byssetur med pappa for å sovne etter amming, eller så blir det sovne ved puppen og forbli i foreldresenga. For dette med å overføre ham fra vår seng til vugga har de siste dagene vært problematisk, da våkner han...

Pokker, minner meg på at jeg glemte vaske sengekanten/sprinkelbeskytteren i dag også! Han gulpa ei natt, og siden han på uvisst vis bestandig ligger helt inne i sengekanten (selv om vi legger ham midt i vugga og han teoretisk sett ikke flytter så mye på seg enda...), så gulpa han altså ikke så mye på putevaret som han har under hodet for slike tilfeller, men derimot oppover sengekanten... Jaja, kanskje jeg husker det i morgen? Eller ikke...

Idiotisk nok henger alle pysjene som er passelige til lillegutt på snora. Han har liksom klart å få dem våte eller på annet vis tilgriset alle sammen på kort tid, og jeg har ikke holdt meg ajour med klesvasken... han har en i størrelse 50 som faktisk er for liten, jeg tror den har vært for liten hele veien som han fikk på i natt (da han halvveis gjennom natta trengte ny. Vi er visst ikke så gode på å bytte bleier i halvsøvne denne mannen min og jeg, vi presterer ofte å sette dem på slik at neste bæsjebleie tyter ut ved låret, fordi vi ikke har stramma bleien rundt der, fordi vi ikke hadde helt åpne nok øyne og hodet på rett plass...eller sånn som meg da, som ikke så at "lillemann" lå oppover, så neste tisserunde gikk rett opp, og der var ikke sååååå mye bleie til å absorbere, så derved ble det vått på kanten, noe som trakk ut i pysjen og videre til mannens t-skjorte (siden mini lå på magen hans den morgenkvisten...) Jadda... Han får enten sove i en pysj som er for liten (men det er jo dumt, for han får ikke helt strekke ut beina da) eller i body, evt med strømpebukse til (forsåvidt det han har på seg nå...), så har vi i alle fall flere rene å velge mellom i morgen :ler:

Tror vi må på litt babyshopping snart, man oppdager litt etterhvert hva man savner :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til ost er jo å bruke det som egentlig ikke er ost, som heter "gul" eller lignende og er laget av planteoljer, altså ikke meieriprodukter. Det er ikke like godt, men funker fint til f.eks taco .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mulighet ja...

Vel, først kan jeg jo sjekke om han takler at jeg spiser litt ost da. Jeg er ikke helt overbevist om at det er melk han reagerer på, men skal prøve meg et par dager til uten nå, så får vi se, om det går bra skal jeg VURDERE, en dag jeg ikke har noen planer, å drikke melk til frokost en dag (eller kanskje prøve med ost på skiva i første omgang) og se om han reagerer eller ei, for det er jo greit å vite. Potensielt kan det vel være bringebærsyltetøyet han reagerer på, det hadde jeg både på vaflene og til frokost i dag... men DET har jeg dog aldri lest noen plass at de reagerer på? Mitt hjemmelagede syltetøy, rørte bringebæør med sukker og frysepulver...

Vel, time will tell.

Nå skal jeg gjøre noe så slemt som å vekke min sovende sønn (for deretter antakelig å "sloss" for å få ham til å sovne igjen.)

Men han har ikke fått tørr bleie på noen timer (var meninga han skulle få får en time siden når han våknet av seg selv, men han ville gjerne ha mat først, takk, og sovnet ved puppen....) og han kan ikke innlede natta med våt bleie (jeg antar den er våt, siden den ikke har vært byttet på noen timer)

Så en tur på stellebordet må han ha, om han vil eller ei. Da våkner han selvsagt, selv om vi ikke bader ham, og tar en bare forsiktig vask (kveldsbad har ikke blitt noen rutine her enda, så det finner sted bare av og til, men den grundige vasken med kluten får han på morgenen)

Jaja, vekke et sovende barn for så å forsøke å få det til å sove igjen er sikkert en dum ide, men han får alltid ny bleie ved leggetid, så sånn er det nå bare. Det hadde han kommet til å få om han hadde fått en for en time siden også, så det er sånnsett ingen forskjell.

Jaja, på tide å begynne nattprosedyrene her. Det tar litt lenger tid å legge seg nå enn før, og vi er trøtte på kveldene, så... natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til ost er jo å bruke det som egentlig ikke er ost, som heter "gul" eller lignende og er laget av planteoljer, altså ikke meieriprodukter. Det er ikke like godt, men funker fint til f.eks taco .

Den er nok desverre ikke uten meieriprodukter, selv om mye av melkefettet er erstattet med palmeolje. For det brukes fortsatt en del skummet melk i den, og dermed er det melkeproteiner i. Undersøkte det en periode vi hadde melkefritt kosthold, for mannen min tåler melkeproteiner dårlig. Nå viste det seg heldigvis at han tåler litt ost på pizzaen og litt rømme og andre syrnede melkeprodukter greit, så da går det fint bare han holder seg unna melk som drikke, masse fløte i sausene og smøreost.

Håper gutten sovner greit igjen etter bleieskiftet Malama, og at dere får en rolig natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...