Gå til innhold

Malamas nye liv


Malama

Anbefalte innlegg

Nei, jeg og mannen er helt enige om at han ikke skjemmes bort, og det sa mamma også, det var bare farmor (min farmor, hans oldemor) som stadig snakket om dette, men jeg bare overhørte, smilte, og påpekte hvor flink han hadde vært å sove i vogna si på morgenen og sånn.

Der ligger han forøvrig nå også, etter å ha sovet en stund på brystkassa mi mens jeg halvsov, deilig og rolig. Men vi hørte en lyd som fikk meg og mannen til å bare se på hverandre, og vi kan egentlig bare gå og ta ham opp. Til bytte av dagens 4. eller 5. bæsjebleie... (og det altså på timene fra ni til nå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rent bortsett fra at jeg ikke har vasket noe annet siden vi kom hjem? :ler:

Det er ikke for tøybleienes skyld nødvendig å vaske dem daglig, men når guttungen fyller 5 bleier på 3 timer, tisser på håndklær og egen pysj under skift, og vi ikke har fått de store bleieposene enda (forsinkelese i leveransen til butikken, men nå er de på vei til oss, ifølge posten sist sett i kristiansand i gårkveld) så har det virket logisk å starte vaskemaskina med bleier hver morgen. Og overskuddet har ikke egentlig holdt til mer enn ei maskin pr dag, innimellom besøk og amming har jeg glemt av hele klesvasken jeg, min elksede mann har hengt opp og tatt ned.

Men jeg synes bleiene har fungert fint jeg. Selvsagt, med den 4. bæsjebleia på 3 timer så hadde det føltes fristende å bare KASTE bleien, i stedet for å skulle skylle den og vaske den, men egentlig fungerer det helt fint synes jeg.

Det med å amme hver 3. time er forøvrig noe vi har forsøkt på fordi vi fikk beskjed om det på sykehuset. Først hadde vi en kveld og ei natt med beskjed om å amme annehver time, deretter sa ei anna jordmor før vi dro hjem at vi kunne sikte på hver tredje time, og en gang eller to i løpet av natta. Gutten har fin størrelse han, men kom sent igang med amminga. Det var jo bare et døgn forsinka da, men vi måtte altså "tvangsstarte" ham, når det var gått et døgn over den tiden de hadde ventet han skulle begynne å suge, uten at han brydde seg om puppen i det hele tatt. Dette gjorde nok sitt til at melka kom et døgn senere enn det vanlige (som visstnok er 3. døgnet, men her kom den altså 4. døgnet) Det er jo ikke den store forsinkelsen, men fordi han gikk et døgn ekstra uten særlig næring, og måtte "tvangstartes" (med håndmelking og sprøyte-servering) og i perioder glatt kunne velge å sove over både ett og to måltider, måtte vi vekke ham.

Nå har vi latt det gå opp mot 4 timer her også, men det har faktsik vært et par ganger vi har valgt å ta ham på stellebordet bare for å få ham våken, ellers hadde han glatt sovet mer enn 4 timer også.

Men så har vi andre ganger da, som i formiddag, når han rett og slett ikke klarer roe seg og spise skikkelig, og derfor småspiser stadig vekk, og ikke roer seg ned.

Han sliter mer med å få skikkelig tak på venstresiden enn høyre. Han FÅR tak etterhvert, og da FÅR han ut melken, men han virrer så mye, og sliter litt, og blir utolmodig, og tar ikke skikkelig tak, og roter en god del. Når han holder på på den måten får han jo ikke i seg så mye, følgelig er han klar for påfyll etter en liten halvtime... og får glatt et måltid til å vare i en time eller to, med innlagte pauser (bleieskift eller halvsoving, eller soving for den del) Da blir jo problemet litt annerledes... Et måltid fra hvert bryst, javel, men hvordan vet jeg når vi bytter måltid da? Jeg kan ikke ta en amming fra hver side, for a ville han "virre" på venstre, amme på høyre litt senere, sove godt, virre på venstre, amme på høyre litt senere, og sove igjen. Noe som ville gi meg brystspreng pga manglende tømming, og mulige problemer etterhvert, på venstre. Så jeg MÅ bare fortsette å tilby venstre, igjen og og igjen til jeg synes han har tatt nok til at det er forsvarlig å bytte. Forsøker å variere stillinger slik at han skal få bedre tak, men finner ikke noe mønster i når han får det til, det virker mer som om det handler om tolmodigheten hans enn hva jeg gjør, egentlig...

Jeg får ta det opp med helsesøstra, når hun kommer på besøk, tenker jeg. Se om det er noe vi kan gjøre som kan gjøre det hele litt lettere. For når jeg opplever at han gang på gang sliter me å få i seg nok mat fra meg, så føler jeg meg ikke som verdens beste mamma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om livet som nybakt mamma av og til er slitsomt, overveldende, utmattende og en liten anelse skremmende, så er det jo likevel helt fantastsik.

Finnes det noe mer vidunerlig enn å lene seg over vogna og se på at babyen min sover? Lytte i stillheten og høre pusten hans, se ham så avslappet og uskyldig, med hånden opp langs hodet.. Stille, uskyldig, sårbar og helt fantastsik nydelig...

Ja, det finnes kanskje noe enda nydeligere, det er kanskje det å holde ham i armene når han åpner de små øynene sine og seeeeeeer på meg, med et sånt grunnende blikk at en bare MÅ undre på hva han tenker der han ligger...

I sånne øyeblikk er det rett og slett helt fantastisk, og trivialiteter som at klokka er tre, jeg er nettopp kommet ut av dusjen etter "morgenstellet", og mannen er på badet nå... de glemmer vi. At vi hadde tenkt oss på trilletur på formiddagen... det blir visst på ettermiddagen. En gang vi har klart å få til en tilfredsstillende amming slik at gutten er mett noen timer, jeg har vel og merke ammet på venterommet på labben på KK, men jeg føler meg ikke moden for å amme ute likevel! Så vi skal nok helst ha en mett gutt med tørr bleie, før vi legger ut på tur, og gjerne ikke gå så innmari langt hjemmefra...

Sånn går nå dagene... Tenk, den lille gutten vår er ei uke gammel i dag! Så fort tida flyr, snart vokser han vel ut av de minste klærene sine, og utviklinga tar til for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han sliter litt med ammingen på ene siden kan det hende han har en liten kink i nakken. Vesla her hadde KISS, men ble helt fin etter en time hos manuell terapaut. Har han en favorittside ellers også?

Angående amming ute i offentligheten er det best å bare hoppe i det, og øve litt hjemme :) Men han er jo bare 1 uke da, så det kommer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har forsåvidt litt en favorittside tror jeg, dvs, syntes det på sykehuset, men nå hjemme vrir han hodet sånnsett begge veier.

Det er nok mer det faktum at jeg ikke "strutter" like mye på den siden som er problemet, ikke gutten selv. Men jeg skal undersøke litt på det om han har en favorittside, i tilfelle. Men altså, det er mer det å få tak/lage vacuum som er problemet hans, ikke at han ikke vil legge hodet den veien.

Også er han, som mannen sier, ikke verdens mest intelligente da, når han tror det er en god ide å putte inn halve neven i munnen når han skal suge pupp... :ler:

Men, jeg leste hos ammehjelpen at de som sliter litt med taket grunnet slike litt flate brystvorter ofte lettere får tak i "tvillingstilling". Det prøvde vi etter anbefaling en gang på sykehuset også, og det gir meg jo mye bedre oversikt over hva han driver med, så jeg kan styre ham bedre, så vi prøvde det nå, og det fungterte greit. Men samtidig, det lar ham jo die fra den siden, og likevel snu hodet den veien som om han skulle spist av det andre, så det kan jo likegodt understøtte den teorien.... Skal følge litt mer det med hvilken vei han legger hodet jeg, men akkuratr nå sover han på magen til pappa'n sin, med hodet vridd den veien det måtte vært vridd for tradisjonell amming på venstre side, og det er den veien han sov med det i vogna før amming også, så egentlig tror jeg det er det som ER hans favorittside...

Nå tror jeg at jeg skal vekke pappa'n, og få ham til å legge sønnen i vogna, så vi kommer oss ut på den velse trilleturen før butikken, som er målet for turen, stenger... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pysepus

Nå kan ikke jeg noe spesielt om amming og sånn, men hvis du prøver tvillingstilling med ham på det brystet han pleier ta godt da? Sånn bare for å prøve liksom? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo prøve det ja, men jeg synes den andre er "enklere", siden det er det jeg har gjort mest, så derfor var det den veien jeg la ham til der nå...

Men, i alle fall, jeg fikk jo min lille elskling til å ta venstresida i "tvilling" før trilleturen, og høyresida "ordinært" etter trilleturen, og vi trillet en omvei til butikken så det ble en liten tur av det.

Så får jeg vel ta å få hengt opp klesvasken, i dag har jeg faktsik klart å vaske ei maskin etter bleievasken også, mest babyklær, han fikk jo så mye i pakker i helga, og det må jo vaskes. Og så er det vel på tide å få i oss middag.

Det spørs om vi er like heldige i dag som i går... da spiste vi faktsik middag SAMTIDIG begge to, MENS den var varm... og Harald sov i vogna si. .. Vel, ja, om han sovner nå, er han ligger og kooooser seg på pappa'n sin, så kan han jo teoretisk sett sove noen timer, så vi får se hva det blir til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet slikt øyeblikksbilde som får en helt til å glemme alt om ammetrøbbel og nattevåk: Mannen jeg elsker som står bøyd over barnevogna og kosesnakker til sin sovende sønn som han akkurat har lagt ned. Dessuten lukter mannen min deilig av babylukt...

og nå sprer det seg middagslukt i huset, og gutten sover, sånn som han sover nå PLEIER han å sove i flere timer (altså når han har sovnet rolig hos en av oss, og er lagt ned i vogna og har roet seg fint der) så det faktsik håp om en mulig varm middag i dag også... selv om babyer (også vår) har en innebygget "nå skal mamma spise"-alarm på amme-behovet sitt.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver fantastisk godt, og jeg håper du tar vare alt slik at du kan se tilbake når gutten din har blitt "stor". Det går visst så fort, har jeg hørt :)

I likhet med flere får jeg også veldig lyst på barn når jeg leser det du skriver. Det høres fantastisk ut, selv om det er travelt. Du er heldig, det høres ut som du og mannen har fått en nydelig liten gutt :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten lukter mannen min deilig av babylukt...

Her i huset luktet den nyfødte lett manneparfyme etter å ha kost seg med pappa :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:love:

Dette var koselig lesing. Minnet meg så utrolig om de første dagene hjemme.

Helt utrolig å se på det lille vidunderet og prøve å fatte at en er foreldre til den fantastiske lille krabaten.

Ja visst er det slitsomt, men det er så absolutt verdt det :jepp:

Ammingen er litt vanskelig i begynnelsen. Man er så usikker på alt. Men forhåpentligvis går det seg veldig fint til.

Husker jeg lurte så innmari på hvordan jeg skulle skjønne hva lillegutt mente med denne skrikinga. Men jammen skjønner man dem ganske godt etterhvert :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...