mysan Skrevet 27. juli 2008 #61 Skrevet 27. juli 2008 Det er ikke snakk om retten til å få barn, men retten til å PRØVE å få det. Fyren i dokumentaren har gått igjennom en årelang prosess av intervjuer og prøvelser og bevist at han er en verdig far, noe mange fedre der ute ikke hadde bestått. Hvorfor er ikke fokuset på barnets rett til å få ordentlige omsorgspersoner rundt seg heller enn hva slags livsstil disse har? Absolutt riktig! Å være en god forelder er tusen ganger viktigere enn å være en biologisk forelder. Nå blir fedre som benytter seg av surrogatmødre, biologiske foreldre, men disse barna er i hvert fall nøye planlagt og veldig ønsket, så jeg ser ikke problemet med det. Jeg ser det som et større problem at hvem som helst kan sette hvor mange unger de vil til verden, enten de kommer til å være gode foreldre eller ikke.
Gjest Gjest_søs_* Skrevet 28. juli 2008 #62 Skrevet 28. juli 2008 Absolutt riktig! Å være en god forelder er tusen ganger viktigere enn å være en biologisk forelder. Nå blir fedre som benytter seg av surrogatmødre, biologiske foreldre, men disse barna er i hvert fall nøye planlagt og veldig ønsket, så jeg ser ikke problemet med det. Jeg ser det som et større problem at hvem som helst kan sette hvor mange unger de vil til verden, enten de kommer til å være gode foreldre eller ikke. Det er viktigere for barna å ha biologiske foreldre enn å ha omsorgspersoner.!! Og er helt enig i at ikke hvem som helst skal få barn, og alle foreldre bør delta i kurs i hvordan oppdra barn. De fleste barn i dag er ønsket og planlagt. Og jeg syns fortsatt at mor-far-barn familien skal være den riktige for barn å vokse opp i. Vi kan være enig om at vi er uenig om dette. Men dette er min mening og du har ingen rett til å mobbe meg for den. http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/07/26/541773.html
mysan Skrevet 28. juli 2008 #63 Skrevet 28. juli 2008 Det er viktigere for barna å ha biologiske foreldre enn å ha omsorgspersoner.!! Og er helt enig i at ikke hvem som helst skal få barn, og alle foreldre bør delta i kurs i hvordan oppdra barn. De fleste barn i dag er ønsket og planlagt. Og jeg syns fortsatt at mor-far-barn familien skal være den riktige for barn å vokse opp i. Vi kan være enig om at vi er uenig om dette. Men dette er min mening og du har ingen rett til å mobbe meg for den. http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/07/26/541773.html Har jeg mobba deg? Tror ikke det. Så du mener at hvilke som helst biologiske foreldre er bedre for barna enn gode omsorgspersoner utenfra? Det utsagnet får meg til å spekulere i hvorvidt det finnes troll eller ikke... Det finnes veldig mange barn i dette landet som ikke har det bra hos foreldrene sine, og det er greit å mene at man bør måtte ta kurs før man fikk lov å få barn, men sånn er det ikke, og sånn kommer det aldri heller til å bli, så det blir bare dumt å sette det som et slags kriterie. HVEM som helst, uansett hvor udugelig, egoistisk, rusavhengig osv man er, kan man få barn og sette dem til verden så lenge man er fruktbar. Du ser det over alt. Her i landet finnes det tusenvis av barn som gruer seg til alle høytider pga sine biologiske foreldre. Så ikke si konsekvent at det er viktigere for ungene med biologi enn kjærlighet og omsorg. Det er det reneste bullshit!
Gjest Gjest_søs_* Skrevet 28. juli 2008 #64 Skrevet 28. juli 2008 Har jeg mobba deg? Tror ikke det. Så du mener at hvilke som helst biologiske foreldre er bedre for barna enn gode omsorgspersoner utenfra? Det utsagnet får meg til å spekulere i hvorvidt det finnes troll eller ikke... Det finnes veldig mange barn i dette landet som ikke har det bra hos foreldrene sine, og det er greit å mene at man bør måtte ta kurs før man fikk lov å få barn, men sånn er det ikke, og sånn kommer det aldri heller til å bli, så det blir bare dumt å sette det som et slags kriterie. HVEM som helst, uansett hvor udugelig, egoistisk, rusavhengig osv man er, kan man få barn og sette dem til verden så lenge man er fruktbar. Du ser det over alt. Her i landet finnes det tusenvis av barn som gruer seg til alle høytider pga sine biologiske foreldre. Så ikke si konsekvent at det er viktigere for ungene med biologi enn kjærlighet og omsorg. Det er det reneste bullshit! Du sa her tidligere at jeg er forstokket, snever og full av fordommer. Det er MOBBING! Du får det til å høres ut som alle som har fått barn på den naturlige måten er dårlige foreldre. Hr aldri sagt at barn ikke får kjærlighet og omsorg av lesbiske/homofile foreldre, forresten så fins det selvfølgelig omsorgsvikt her også så du må ikke glorifisere lesbiske/homofile foreldre. Det beste for barn er å få vokse opp hos sine biologiske foreldre (far og mor) så fremt det er mulig. Leser du den artkkelen i Dagbladet jeg henviste til, hvis du ikke er for fintfølende da, så ser du enda tydeligere hva jeg mener, fordi jeg er fullstendig enig med denne dama. At foreldre bør ta kurs før de blir foreldre er slett ikke en dårlig ide, og bør gjelde ALLE, også homofile/lesbiske som du skryter så av, som har tenkt å bli foreldre selv om de ikke kan det på den naturlige måten.
mysan Skrevet 28. juli 2008 #65 Skrevet 28. juli 2008 Du sa her tidligere at jeg er forstokket, snever og full av fordommer. Det er MOBBING! Du får det til å høres ut som alle som har fått barn på den naturlige måten er dårlige foreldre. Hr aldri sagt at barn ikke får kjærlighet og omsorg av lesbiske/homofile foreldre, forresten så fins det selvfølgelig omsorgsvikt her også så du må ikke glorifisere lesbiske/homofile foreldre. Det beste for barn er å få vokse opp hos sine biologiske foreldre (far og mor) så fremt det er mulig. Leser du den artkkelen i Dagbladet jeg henviste til, hvis du ikke er for fintfølende da, så ser du enda tydeligere hva jeg mener, fordi jeg er fullstendig enig med denne dama. At foreldre bør ta kurs før de blir foreldre er slett ikke en dårlig ide, og bør gjelde ALLE, også homofile/lesbiske som du skryter så av, som har tenkt å bli foreldre selv om de ikke kan det på den naturlige måten. Du leser mye mellom linjene som ikke står der. Når jeg skriver at foreldre som overfører sine snevre fordommer på sine barn har skylda for at unger blir mobbet, så mener jeg ikke DEG personlig, jeg mener ALLE som overfører sine fordommer til ungene sine. Om du føler deg truffet, så er det din sak, ikke min. Jeg kjenner ikke deg, jeg vet ikke om du har barn engang. Jeg glorifiserer ikke homofile foreldre, men for dem er gjerne prosessen med å få barn nøye planlagt og har kostet mer innsats, enn hos folk som bare tilfeldigvis blir gravide. Derfor tror jeg at homofile, enten de har fått barn via surrogatmor, eller ved assistert befruktning i større grad enn ganske mange andre har tenkt igjennom hva det innebærer å få og å ha barn At man bør kurses før man får barn er en god ide, men ugjennomførbar, derfor gidder jeg ikke ta hensyn til det som argument. Det er en ideologisk tanke, og ideologier er ofte ikke gjennomførebare, og derfor ikke verdt å ofre tankeenergi på. Nå skal jeg lese artikkelen du linket med, og så kommer jeg tilbake med evt argumentasjon etter hvert.
mysan Skrevet 28. juli 2008 #66 Skrevet 28. juli 2008 Jeg klarer ikke ta henne seriøst. Hun er filosof på statsstipendiat. Hvilken tyngde gir det henne i debatten? Absolutt ingen. Dette hun kommer med er hennes personlige meninger, og hun begrunner dem ikke engang, annet enn med at mor-far-barn-konstellasjonen vil bestå så lenge det finnes mennesker på jorden. I samme åndedrag mener hun altså at den nye ekteskapsloven vil lage fullstendig kaos, og at kvinner nå vil begynne å hente seg koner i asia fordi de er flinke i huset. For meg blir dette som å påstå at hele Norge kommer til å begynne og røyke hasj dersom det blir legalisert... like håpløst som argument. Hun maler fanden på veggen så malinga skvetter, uten en eneste solid begrunnelse for noe som helst. HVORFOR er det bare mor og far som gjelder, og de bør være biologiske, ellers er det synd på barnet. Finnes det belegg for denne påstanden i det hele tatt?
Daria Skrevet 28. juli 2008 #67 Skrevet 28. juli 2008 Jeg har litt problemer med "kjøp et egg, lei en livmor"-måten å få barn på. Det er ikke en mening jeg kan argumentere så veldig rasjonellt for, utover at jeg synes det nærmer seg en gråsone for å gjøre mennesker til handlesvare, det er mest en magefølelse som sier at dette er litt ugreit etisk. Og det har ingenting å gjøre med legning, sivilstatus eller foreldreevner å gjøre.
mysan Skrevet 28. juli 2008 #68 Skrevet 28. juli 2008 Det er neppe noe som blir big business uansett, dette med surogatmødre. De aller fleste kvinner har et slikt forhold til kroppen sin at de ikke vil ønske å 'leie den ut' for å gi andre barn. At noen allikevel er så uselviske at de klarer det, ser jeg på som positivt. Jeg ville ikke klart det, jeg vet med meg selv at jeg ville knyttet meg til barnet og fått problemer med å gi det fra meg, og jeg er ikke spesielt følsom en gang. De fleste kvinner har etter min erfaring atskillig flere følelser knyttet opp mot kropp, sex og barn enn det jeg har.
Gjest Gjest_søs_* Skrevet 30. juli 2008 #69 Skrevet 30. juli 2008 Jeg klarer ikke ta henne seriøst. Hun er filosof på statsstipendiat. Hvilken tyngde gir det henne i debatten? Absolutt ingen. Dette hun kommer med er hennes personlige meninger, og hun begrunner dem ikke engang, annet enn med at mor-far-barn-konstellasjonen vil bestå så lenge det finnes mennesker på jorden. I samme åndedrag mener hun altså at den nye ekteskapsloven vil lage fullstendig kaos, og at kvinner nå vil begynne å hente seg koner i asia fordi de er flinke i huset. For meg blir dette som å påstå at hele Norge kommer til å begynne og røyke hasj dersom det blir legalisert... like håpløst som argument. Hun maler fanden på veggen så malinga skvetter, uten en eneste solid begrunnelse for noe som helst. HVORFOR er det bare mor og far som gjelder, og de bør være biologiske, ellers er det synd på barnet. Finnes det belegg for denne påstanden i det hele tatt? Vern om den tradisjonelle familien er meget viktig,- sosilt, genetisk og juridisk. Fedre og mødre utfyller hverandre og sammen utgjør de en omsorg for barnet som er helt unik. Røtter (genetisk familie) = Maskuline/feminine verdier= Identitet = Trygghet= Selvfølelse. Jeg mener dette er det viktigste i våre liv, på mest mulig måte og så langt det lar seg gjøre. Jeg mener homofile/lesbiske/enslige IKKE skal ha noen slags juridisk rett til assistert befrukning, surrogatmor, adopsjon e.l. Velger man en slik livsform der det ikke er naturlig å få barn, så skal man heller ikke ha barn. Jeg er også enig med det Daria sier i sitt innlegg.
Gjest Gjest_søs_* Skrevet 30. juli 2008 #70 Skrevet 30. juli 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Nina_Karin_Monsen Jeg tror absolutt denne dama kan gi tyngde i denne debatten, noe Mysan mener hu ikke gjør.
Harlekin Skrevet 30. juli 2008 #71 Skrevet 30. juli 2008 Gjest_søs*: Disse personene du snakker om (homofile, lesbiske, enslige) har vanligvis ikke valgt denne levemåten. Mange enslige vil gjerne ha en partner, men man kan ikke bare trylle frem en. Homofile og lesbiske velger ikke å tiltrekkes av en av samme kjønn - det er det de er. Skal de fornekte legningen sin, leve på en løgn i et heterofilt forhold, bare for "å få rett til" å få barn? Det blir nok en veldig lykkelig familie ... Jeg mener homofile/lesbiske/enslige skal ha samme rett som heterofile par til assistert befrukning, surrogatmor og adopsjon - forutsatt at de kan gi barnet et godt liv. Det er ingen automatikk i at heterofile par kan gi barnet et bedre og lykkeligere liv.
Gjest Gjest_søs_* Skrevet 30. juli 2008 #72 Skrevet 30. juli 2008 Gjest_søs*: Disse personene du snakker om (homofile, lesbiske, enslige) har vanligvis ikke valgt denne levemåten. Mange enslige vil gjerne ha en partner, men man kan ikke bare trylle frem en. Homofile og lesbiske velger ikke å tiltrekkes av en av samme kjønn - det er det de er. Skal de fornekte legningen sin, leve på en løgn i et heterofilt forhold, bare for "å få rett til" å få barn? Det blir nok en veldig lykkelig familie ... Jeg mener homofile/lesbiske/enslige skal ha samme rett som heterofile par til assistert befrukning, surrogatmor og adopsjon - forutsatt at de kan gi barnet et godt liv. Det er ingen automatikk i at heterofile par kan gi barnet et bedre og lykkeligere liv. Du mener det og jeg mener det motsatte. Hvorfor skal de ha barn når de velger frivillig en av samme kjønn til partner?
Harlekin Skrevet 30. juli 2008 #73 Skrevet 30. juli 2008 Du mener det og jeg mener det motsatte. Hvorfor skal de ha barn når de velger frivillig en av samme kjønn til partner? Synes du virkelig det er frivillig? Hva om normen i samfunnet hadde vært å være homofil/lesbisk? Hadde du da, som heterofil, valgt å leve i et lesbisk forhold bare for å kunne få barn?
Gjest Gjest_søs_* Skrevet 30. juli 2008 #74 Skrevet 30. juli 2008 Synes du virkelig det er frivillig? Hva om normen i samfunnet hadde vært å være homofil/lesbisk? Hadde du da, som heterofil, valgt å leve i et lesbisk forhold bare for å kunne få barn? Mener det er nokså frivillig ja. Og velger du en av samme kjønn så velger du BORT å få barn. Så enkelt og så vanskelig.
Harlekin Skrevet 30. juli 2008 #75 Skrevet 30. juli 2008 Mener det er nokså frivillig ja. Og velger du en av samme kjønn så velger du BORT å få barn. Så enkelt og så vanskelig. Da skjønner du tydeligvis ikke hva legning er for noe, hvis du mener dette er frivillig. Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt?
Gjest Zia Skrevet 30. juli 2008 #76 Skrevet 30. juli 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Nina_Karin_Monsen Jeg tror absolutt denne dama kan gi tyngde i denne debatten, noe Mysan mener hu ikke gjør. Nina Karin Monsen er ingen autoritet innen filosofi. Doktoravhandlingen hennes ble avvist, og hun har heller ikke klart å få napp på noen av universitetsjobbene hun har søkt på. Jeg deler imidlertid hennes skepsis mot eggdonasjon, sæddonasjon og surrogatmødre, av to grunner: 1) Menneskers identitet er viktig. Og for mange er biologisk opphav en viktig faktor i ens egen identitet. 2) Bare alminnelig pene og svært vakre mennesker får bli eggdonorer og sæddonorer. De som har kjempestor nese eller andre veldig fremtredende trekk, eller som har visse sykdommer i familien, blir avvist. Dette minner om rasehygiene. Etter min mening bør liv enten skapes gjennom sex, eller ved at man som par går gjennom assistert befruktning, hvor mannens sæd brukes til å befrukte kvinnens egg. Jeg synes det er flott at homofile får barn - det er en berikelse for samfunnet, og sikkert også for barna de får. De trenger jo dessuten verken eggdonor/sæddonor eller surrogatmor for å bli foreldre. De kan f.eks. alliere seg med en enslig eller et homofilt par av det motsatte kjønn. Jeg er sikker på at det er mulig å finne villige, f.eks. på nettsteder for homofile. Enslige kan også skaffe barn på samme måte.
Gjest Zia Skrevet 30. juli 2008 #77 Skrevet 30. juli 2008 Jeg har litt problemer med "kjøp et egg, lei en livmor"-måten å få barn på. Det er ikke en mening jeg kan argumentere så veldig rasjonellt for, utover at jeg synes det nærmer seg en gråsone for å gjøre mennesker til handlesvare, det er mest en magefølelse som sier at dette er litt ugreit etisk. Og det har ingenting å gjøre med legning, sivilstatus eller foreldreevner å gjøre. Jeg er enig i dette. Og jeg mener selvsagt også at loven skal være lik for alle. Hvis heterofile par kan få sæddonasjon, bør lesbiske par få det også. Jeg ser ingen forskjell her. Men aller helst ser jeg altså at ingen skal få det.
Gjest Timmelim Skrevet 30. juli 2008 #78 Skrevet 30. juli 2008 Jeg er enig i dette. Og jeg mener selvsagt også at loven skal være lik for alle. Hvis heterofile par kan få sæddonasjon, bør lesbiske par få det også. Jeg ser ingen forskjell her. Men aller helst ser jeg altså at ingen skal få det. Har du en rasjonell grunn for hvorfor du mener ingen skal kunne få en sæddonasjon eller kunne bli foreldre ved surrogatmor? Spiller det i det hele tatt noen rolle hvordan barn blir til bare de er elsket og tilbys en trygg og god oppvekst?
Gjest Gjest_Synne_* Skrevet 30. juli 2008 #79 Skrevet 30. juli 2008 Det finnes ikke noe som heter KUNSTIG BEFRUKTNING lengre. Det heter ASSISTERT BEFRUKTNING (enkelt og greit fordi det ikke er noe kunstig med prosessen - man hjelper bare naturen litt på vei). Se forøvrig her.
Harlekin Skrevet 30. juli 2008 #80 Skrevet 30. juli 2008 Det finnes ikke noe som heter KUNSTIG BEFRUKTNING lengre. Det heter ASSISTERT BEFRUKTNING (enkelt og greit fordi det ikke er noe kunstig med prosessen - man hjelper bare naturen litt på vei). Se forøvrig her. Det er nok endel som ikke vet om navneenringen, men det finnes også de som med fullt overlegg bruker begrepet "kunstig befruktning", for å markere at de synes at denne typen behandling er kunstig, rart og sært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå