Gå til innhold

Lillemor og pondus


pondusa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei vennen...

Ville bare si at jeg har laget ny dagbok på mammanett.no. Der er nicket Arkatus22..

Påskekos fra oss til dere alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsner Madden, Arkatus og Sirka.Vi er på påskeferie hos svigers og koser oss. Blir litt mindre nett nå som vi er her, men jeg prøver å titte innom en gang for dag. Skal ta meg en stor oppdatering når vi kommer hjem.

Uke 23+6 i dag. Lille Pondus har vært helt propell hele dagen, har knapt vært en stille stund i magen i dag. :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var vi hjemme igjen fra påskeferie. Har hatt det fint, men det var deilig å komme hjem. Rekker desverre ikke noen lang avhandlig her i kveld, så den kommer... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på etterskudd, er 25+3 i dag!

25 uker

Vekt: 800 g

CRL: 22 cm

Full lengde: 30 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 23 uker gammelt. Allerede nå begynner det å bli liten boltreplass for fosteret i livmoren. Øyevipper dukker opp denne uken, og øynene vil snart kunne åpnes og lukkes!

Hjernen vokser fremdeles fort, og fosteret er en velproporsjonert liten minibaby. Fosteret begynner også å få lengre hår på hodet.

TIL MOR

Kroppen din er skapt til glede!

En stor del av reisen er unnagjort. Du har vært flink! Gled deg over den tilbakelagte strekningen, og nyt denne rolige etappen. For mange kan dette være den beste delen av svangerskapet. Prioriter derfor tiden godt. Kanskje er det på tide at du tar mest hensyn til deg selv, og gir slipp på alt du "skulle" ha gjort. Gi deg selv litt større frihet! Hvem kan ellers gi deg det?

Selv om livmoren etter hvert tar mer plass, og trykker på blæren slik at du oftere må på toalettet, er det likevel ingenting som skulle hindre deg i å invitere partneren til sex. Tenk hvilken kraft som kan hentes ut av seksualiteten!

Oppleves samleie på en annen måte nå, er det en god mulighet til å øke nærheten mellom dere tre. Dessuten er det en flott måte for deg å holde deg i form på, og forberede bekkenmuskulaturen til fødsel. Unn deg denne kilden til nytelse og glede! En annerledes måte å tenke på kan være denne; har du vondt i hodet kan god sex være det som hjelper best!

ps: Nye magebilder tatt i kveld ligger i albumet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøye meg som tiden flyr. 26 fullgåtte uker er passert og om en uke går vi inn i 3.trimester! Dette går jo alt for fort jo.....

Formen er som alltid strålende. Magen vokser i rekordfart, og lille Pondus er blitt et skikkelig rocketroll. :hjerte:

Jeg er litt usikker på hvordan h*n ligger i magen, men har de siste ukene kjent en hard kul rett under navlen. Den flytter seg litt til siden dersom jeg dytter litt.

Jeg har enda ikke kjent spark oppover, bare ned mot "mor sjøl" og det er ikke bestandig like godt... :tunge1:

Ut fra dette har jeg konkludert med at Pondus mest sannsynlig sitter i magen, og at det er hodet eller ryggen som presser seg opp mot navlen min.

Kan jo også forklare hvorfor magen står ut som den gjør, og at sf-målet ligger over det grønne feltet allerede.

Skal til jordmor på mandag, og til ny ul i beg. av mai. På den ord. ul`en lå morkaka i dypt seteleie, men jeg regner med at den har vært flink å flyttet seg litt opp. :)

Nå er det en liten krabat som merker at mamman har spist litt potetgull og drukket litt brus, og vil gjerne være med på festen. :sjarmor:

26 uker

Fra 26 uker og 0 dager til 26 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 900 g

CRL: 22,5 cm

Full lengde: 31 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 24 uker gammelt. Hjernebølger begynner å aktivisere hørsels- og synssystemer, og både munn og lepper viser større sensitivitet. Hjernevindingene utvikles gradvis fra nå av. Fosteret begynner nå å reagere på både lys og lyder som kommer utenfra livmoren. Neseborene som til nå har vært lukket, åpnes.

Lungene begynner å bli bedre forberedt på et liv utenfor livmoren hvis barnet skulle bli født for tidlig. Ryggraden vokser for å støtte opp om fosterets vekt. Ryggraden består nå av 33 ringer, 150 ledd og 1000 sener.

Den neste måneden vil være en svært aktiv periode for fosteret, og det vil vokse mye og legge godt på seg.

TIL MOR

Trekk pusten dypt og fyll deg med nye tanker. La kreativiteten fylle deg og barnet ditt.

Unn deg noen gode sanseopplevelser hver dag, og la tankene få frihet til å vandre langt av gårde til fantasiens verden. Kanskje kan drømmene dine være med å stimulere deg?

Og hva med leken - når tok du deg sist tid til å leke? "Vi slutter ikke å leke bare fordi vi blir eldre, men vi eldes fordi vi slutter å leke" sies det. Øvelser kan også være lek. Her har du og partneren din en flott mulighet. Det er både nyttig og deilig å ta seg tid til øvelser. De forbereder kroppen din og gir mental styrke til dere begge.

Bekkenbunnen nevnes alltid i forbindelse med svangerskap og fødsel. Bekkenbunnen er en svært viktig del av din kropp, og bør vies oppmerksomhet. Bekkenbunnen er en slags hengekøye av muskler. Den danner en trakt som støtter livmoren, tarmen og blæren og lukker inngangen til skjeden, endetarmen og urinrøret. Disse musklene blir mykere og slappere i svangerskapet. Dette kan du motvirke ved å gjøre øvelser.

Lillemor stortrives i bhg, og det er kun pappan som får lov til å kjøre og hente henne der nå. Synes det er helt greit jeg, han har tross alt 1 mnd å ta igjen for, hver gang han kommer hjem. Prøver alt vi kan å få lillemor til å bli litt mer pappa-jente, for hun er en kjempemammadalt for tiden. Blir litt slitsomt for meg, og litt sårt for pappan.

I morgen skal hun overnatte hos mamma & pappa for første gang. Blir spennende det. Tror nok det går helt greit.

Grunnen til overnattingen er at jeg og sambo skal ut sammen, for første gang på lenge.

Foreldrenes arb.utvalg i lillemors bhg arrangerer "foreldrefest" på hotellet her hjemme. 2-retters middag og levende musikk i baren etterpå. Dette er for å knytte bekjentskaper på tvers av de 4 avd. i bhg og bidra til økt trivsel blant foreldrene. Det blir sponset også.

Synes det var et flott tiltak, og gleder meg til å komme meg ut blant folk.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Litt sånn små missunnelig jeg nå... Vil også ha sånn fil og stor mage... Dette tar for lang tid :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkatus da:klem: , magen kommer tidsnok den. Vet av erfaring at vi kommer til å hate den når det nærmer seg termin... :wink:

Takk for det, Veronal!

Foreldrefesten var veldig trivelig den. Vi fikk biff m/ fløtegratinerte poteter til middag, og hjemmelaget karamellpudding til dessert.

Etter middagen flyttet vi oss inn i baren hvor en lokal musiker spilte for oss. ( han er også forelder i bhg, så han var der i samme tiden). Han spilte vel i et par timer, og gav seg da klokka var ca 24.

Da møtte vi Elg fra Dance with a stranger, på hotellet. Han skulle spille på utestedet her i byen, så vi forflyttet oss dit. Der var det kjempestemning og mye folk. At jeg drakk ca 2 liter appelsinjuice den kvelden, er ingen overdrivelse... :ler:

I 1.30-tiden gikk jeg og sambo på Onkel Oscar-puben, hvor ei venninne av oss jobber. Der var det nesten ikke folk pga. elg-konserten, så vi satt vel en halvtime å skravla før vi kjørte hjem.

Våkna 9.45 i morges, og skjønte med det første ingenting. Kan ikke huske sist jeg sov så lenge. Måtte tenke meg om et par ganger før jeg huska at lillemor overnatta jo til mamma & pappa.

Overnattingen hadde vært en suksess. Lillemor hadde sett barne-tv, spist kveldsmat og lagt seg i 20-tiden. Hadde med seg bamsene og en bok, så da var alt i orden. Hadde hatt en nattlig sangstund i 4-tiden, men sovna fort igjen.

Litt over 7 hadde hun vekket bestemor & bestefar med litt sang.

Da jeg var å henta henne i 10.30 tiden, satt hun på gulvet sammen med bestefar og lekte med duplo.

Med andre ord, hun hadde kost seg veldig.

(og mamma & pappa så nok ingen betenkeligheter med å ha henne der flere ganger... :) )

26+3 i dag. Ikke så mye å berette. Pondus var spinnvill da vi var å hørte på Elg i går kveld, så kanskje jeg må lete frem noen Dance with a stranger plater nå.. :kul:

I morgen er det ny jordmortime, så mer info kommer da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på jordmorkontroll i går jeg, og her følger mnd lottorekke:

Uke 26+4

Vekt: 77kg (opp 8 totalt)

BT: 122/70

Hb: ----

Urin: neg

Ødem: 0

Leie: ----

Fl./min.: 145 slag

Med: Fe (jern)

Sf-mål: 26 cm :sjarmor:

Ellers var alt i skjønneste orden. :hjerte: Babyen sparket vilt da hun klemte for å kjenne hvordan den lå. Hun drev å øvde seg på små babyer.

Jordmora skulle også ha svangerskapskurs neste man 18/4. Der skulle hun vise en fødselsfilm og snakke generelt om fødselen. Selv om jeg er 2.gangs, ville hun gjerne at jeg kom, og det skal jeg.

Neste kontroll er hos legen min 9/5, og da er det ul av morkake.

neste jordmorkontroll blir 23/5, og så hver 14. dag etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det torsdag 14. april, og du er 27 uker og 1 dag ut i svangerskapet. Det er 13 uker og 1 dag igjen til din termin, lørdag 16. juli.

Fra 27 uker og 0 dager til 27 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 1000 g

CRL: 23,5 cm

Full lengde: 32 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 25 uker gammelt. Denne uken åpner gjerne fosteret øynene for første gang, men det ser ikke særlig godt. Nyfødte barns syn er heller ikke særlig godt utviklet, og de er nærsynte. Hørselen er mye bedre enn tidligere, så fortsett å prate og synge for fosteret! Lydene vrenges nok noe av fostervannet, og fosteret har gjerne vernix i ørene også.

Nå samles nytt fett under huden hele tiden, slik at huden blir mindre gjennomsiktig og rynkete. Hjertelyden kan høres i stetoskop, og enkelte vil kunne høre det lille hjertet slå ved å legge øret mot magen.

Du begynner kanskje å merke at fosteret har fått tydeligere søvnmønster, og vil kunne kjenne igjen aktive og rolige perioder på omtrent samme tidspunkt fra dag til dag.

TIL MOR

Rugetiden – sinn og kropp forberedes.

Kjenner du av og til at panikken tar deg, kan jeg trøste deg og si: "Dette er du ikke alene om. "Svært mange forteller om denne følelsen som kommer som lyn fra klar himmel. De vil ikke, de tør ikke. Fødselen føles plutselig ikke så langt unna. De forteller om en slags uro og følelse av "tidsnød".

Heldigvis er disse følelsene oftest kortvarige. Noen kvinner klarer også å skyve dem bort. Mitt beste råd er: "Snakk med noen om det". Her er det mye som skal på plass, mye som skal gjennomarbeides.

Mange kvinner er også engstelige for at det skal være noe i veien med barnet. Gråter du og føler deg mer sårbar, er dette en naturlig reaksjon på ditt følelsesmessige engasjement. Kan det være en trøst å vite at alle de sterke følelsene som du har nå, er med på å forberede deg på forandringene som vil komme i livet ditt?

Psykologen Lisbeth Brudal som har arbeidet med gravide par i en årrekke, sier at det er vanlig å føle angst og uro i svangerskapet. Dette kan også være tiden da du kommer på talefot med deg selv. Å følge forandringene gjør at du kan oppdage nye ting hos deg selv. Kanskje skjer det samme med partneren din?

Gosh, vesle lille pondus nærmer seg 1 kg nå!!!!

Synes tiden går alt for fort jeg. Føler jeg er snart ferdig, før jeg fikk begynt jo...

Men slik er det vel når man er 2.gangs og ikke har anledning til å gjøre absolutt hva man vil til en hver tid...

Ble noe tull med bildene, skal få lagt inn noen nye etter helga. I morgen drar jeg nemlig til "gammelbyen" også kjent som "D'Arcy-byen". Skal ha meg en aleneweekend med shopping og skravling med kjente. Siden ingen hadde husrom til meg, har jeg spandert på meg 2 netter på hotell....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Kose deg med to netter på hotell. :Nikke:

Skal mannen være "barnevakt" da?

Hater ordet barnevakt for pappane.

Men det er jo det de blir på en måte.

Og iallefall din mann siden han ser sin datter så lite... :wink:

Flott mage du har.:hjerte:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var jeg vel hjemme fra Bodøtur, og har hatt det helt topp!

Jeg har handlet div til meg selv; som scrubkrem, selvbruningslotion og kakaosmørstick fra bodyshop. En ny linbukse i sort, 2 topper i sort, 1 par nye sko, noen truser/strømpebukser.

Til lillemor har jeg kjøpt en ny kjole, genser og strømpebukse. Hun har fått seg nye, røde sko og selvfølgelig supergirl-sett med skjørt, genser og solskjerm!!

Til pondus ble det en søt body og to kortermete drakter uten føtter. Nattdrakt eller kosedrakt dersom det blir varmt.

Tusen takk for hilsen, Mayamor! Jeg liker heller ikke ordet barnevakt, så til alle som har spurt, har jeg sagt at hun er hjemme sammen med pappan sin! :)

De to hadde visst kost seg hjemme alene. Vært ute på tur i byen, spist gode middager og ellers bare vært hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Har hørt en far si at nei jeg kan ikke være med, for jeg skal være barnevakt den kvelden. :o For sine egne unger som han bor sammen med! Håpløst! :roll:

Høres ut som du koste deg på Bodøtur ja! Sikkert deilig de, med tid bare for deg selv! :D Trenger det innimellom! :Nikke:

Synes svangerskapet ditt har gått så utrolig fort jeg! Tiden bare flyr av gårde! Hvor blir den av...?

Ønsker deg en god dag! :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops!

Innlegg nr 1500... På tide å få finge`n ut og dra til byen.... Tror nok det.

Følgende skal ordnes i dag:

#Levere skjema om fødselspenger på tr.kontoret

# Forhåpentligvis selge 2 stk barnevogner til asylmottaket

Vi skal selge den gamle kombivogna vi kjøpte brukt til lillemor + den 3-hjuls sportsvogna som var et lite overtenkt impulskjøp.

Da sitter vi igjen med den nye simo sportsvogna som lillemor bruker nå, og så håper jeg å få kjøpt en brukt simo kombi av nyere modell.

Da har vi ny vogn til pondus kommer + at den kan brukes til 3 og (evt 4)-mann..... :ler:

Tusen takk for hyggelig hilsen Huldra!

Ja tiden flyr avgårde, synes jo nettopp jeg påbegynte dette, og nå er det bare 12 uker igjen... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kjøpte ny vogn i dag... :oops:

Averterte i lokalavisen i går, og jammen var det ei dame som ringte. Så nå står det en sort Simo supreme 610, kombivogn i garasjen. Den var ny i okt-03 og meget pent brukt ca 1 år. Er fortsatt garanti på den.

Kan nesten ikke vente til jeg får tatt den i bruk... :sjarmor:

Fikk forøvrig solgt de 2 gamlevognene til asylmottaket her i byen, ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Måtte ut og kjøpe vogn selv i dag.

Håper du har det fint oppi det kalde, men dog begynnende varmere nord.

Her er en vårklem fra Mayamor i Bergen hvor vårsolen er helt fantastisk:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det lørdag 30. april, og du er 29 uker og 2 dager ut i svangerskapet. Det er 11 uker igjen til din termin, lørdag 16. juli.

29 uker

Fra 29 uker og 0 dager til 29 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 1350 g

CRL: 25,5 cm

Full lengde: 35 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 27 uker gammelt. Studier har vist at når mor slapper av ved å lytte til rolig musikk, blir også barnets bevegelser og hjerterytme roligere. Ettersom barnet blir vant til denne musikken, roer hjerteslag og -rytme seg raskere.

Dette er en indikasjon på at barnet har utviklet hukommelse og kan kjenne musikken igjen. Barnets hode har nå omtrent riktig størrelse i forhold til kroppen.

TIL MOR

La kroppen bestemme!

Det er flott om du føler deg sterk og levende. Har du dager hvor den følelsen ikke engang streifer deg, så bruk dem til å la kroppen fortelle deg hva den trenger. Du kan få spennende beskjeder tilbake!

Kanskje vil barnet ditt også ha et ord med i laget. Det kan i hvert fall føles slik for mange som til stadighet får nattesøvnen forstyrret og kanskje ikke får sove igjen. Juniorsjefen er våken. Det er natt! Du er trøtt! Men hvem bryr seg om det? (I alle fall ikke partneren, for han sover.) Heller ikke det ellers så deilige lille barnet. Hun har kanskje ventet lenge på at mor skulle våkne. Det lille trollet er kjempeglad, og deler gjerne gleden sin!

Har du mulighet til å sove litt lengre denne morgenen, eller vet at det er fleksibilitet rundt deg, skaper nødvendigvis ikke disse situasjonene bare stress. De kan til og med føles gode hvis du har vært så travel i løpet av dagen at det ble liten tid til kontakt med barnet.

Kanskje gikk du til sengs med en vag liten uro: "Når kjente jeg egentlig spark sist?"

Blir du periodevis veldig sliten, sover dårlig og har plager som tar på humøret og energien, er det kanskje på tide å se etter alternative løsninger? Dette bør ikke være tiden der du overanstrenger deg! Noen opplever at kroppen er klok og sier i fra. Ta signalene på alvor, og del dem med menneskene rundt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...