Gå til innhold

Lillemor og pondus


pondusa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heldig dere er! Måtte vise min kjære bildet og si "sånn skal vi også ha" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gratulasjoner alle sammen. Vi kom hjem fra sykehuset i går, og jammen var det deilig! :)

Livet som tobarnsmamma kjennes godt ut, og vi storkoser oss sammen. I ettermiddag bestemte vi også at lillebror skal hete Mathias!

Storesøster tar det foreløbig bare fint, hun er veldig opptatt av at det er vår lillebror, og er til stadighet å susser, stryker og gir han en klem.

Pondus er en rolig baby, han spiser pupp og sover. Og når han ikke gjør det, ligger han å ser på oss med verdens nydeligste øyne. :hjerter:

Tenkte jeg skulle skrive fødselsrapporten her, og den er litt lang. Dvs det er tiden før fødselen som ble lang, selve fødselen er satt til 3 timer og 40 min!

Etter uker med spenning og nysgjerrighet, var det nå dags. Kl 02 natt til søndag våknet jeg av at vannet gikk. Det var ikke så mye, men det piplet nedover lårene, så jeg skjønte det kunne ikke være noe annet. Ringte føden for å høre hva jeg skulle gjøre, og siden hodet var festet og fostervannet klart, skulle jeg bare avvente å se om ikke riene kom.

Og vente skulle vi få god tid til å gjøre.......

Jeg hadde noen småtak, men de gav seg og jeg sov til 7.30. Ringte føden 8.30 og de ville ha oss inn til en ctg. Den viste at pondus storkoste seg i magen, men at det var lite riaktivitet. Vi dro hjem med beskjed om å komme tilbake kl 12 for ny ctg. Også denne viste lite nytt, hadde 2 smårier iløpet av 30 min...

Fikk dra hjem igjen, men komme tilbake i 19-20 tiden for ny undersøkelse. Ved middagsbordet i 15-tiden begynte litt rier, og kl 17 bestemte vi oss for å dra på føden. Ble undersøkt og det var sørgelige 2 cm åpning og trang livmorhals. Vi fikk tildelt fødestue siden vi var alene på føden, og tilbrakte kvelden med gåing og tv-titting. Var også ute en liten tur mellom 20 og 22.

I 23-tiden kommer verdens triveligste jordmor på nattevakt. Hun foreslo klyx, noe som hadde god effekt. I løpet av natten tok riene seg opp, men ny undersøkelse i 03-tiden viste samme 2 cm og trang livmorhals.

Siden det nå var gått 1 døgn siden vannavgang, planla jordmor å sette drypp. Jeg begynte å bli litt sliten nå, og tanken på enda mer rier virket ikke forlokkende. Samtidig visste jeg at dersom jeg selv skulle få ut denne ungen og slippe ks, var det bare å nikke seg enig.

Heldigvis ombestemte jordmor seg!!

Siden fødselen ikke var nært forestående, ville hun heller gi meg en sprøyte petidin. Da kunne jeg få sove litt, samtidig som riene rullet og livmorhalsen mot formodning myknet opp. Jeg hadde på forhånd sagt aldri petidin, men bestemte meg for å slå til.

Sprøyta ble satt kl 03 og skulle da virke i 4 timer. jeg ble straks susete i hodet og sovna tvert. Sambo ble sendt hjem for å få seg noen timers søvn han også.

Litt over 05 våkna jeg av noen vonde rier, og led meg gjennom et par før jeg klarte å calle opp jordmor. En kjapp undersøkelse viste nesten 8 cm åpning kl 5.45 (og da ble sambo ringt etter i huj og hast....), og kl 06 kjente jeg pressetrang for fullt. Da var det full åpning og hodet sto fint til rett innfor.

Jeg var litt feig til å begynne med, for jeg huska brått hvor vondt det gjorde.

Jordmora og barnepleieren var helt fantastiske, og de drev meg trygt gjennom det hele. Sambo løp i skytteltrafikk med kalde kluter, og passet på at jeg drakk jus mellom riene. Han var nok den mest fantastiske!

Kl 06.40 mandagsmorgen så en liten gutt dagens lys. Han var helt dekket av fostertalg, og hadde masse svart hår. Bittelitt påvirket av petidin, så apgarscoren ble 8-9-10 etter 1min, 5min, 10min.

Han fikk ligge på brystet mitt mens jordmor sydde en liten flenge. Siden fikk han ligge på pappas bare bryst mens jeg ble vasket og stelt. De vitale målene ble etterhvert satt til 3240g, 48cm lang og 35cm rundt hodet.

Han tok puppen umiddelbart, og sov siden i 6 timer. :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres flott ut! Så utrolig bra at alt gikk som forventet :) Tenker det er deilig med en varm beibi i armkroken :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melli

Det var mye venting før det virkelig satt igang ja. Ellers så hørtes det ut som en fin fødsel. Vi hadde også tenkt på Mathias hvis det ble en gutt, et kjempe fint navn.

Kos dere masse sammen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med gutten , Pondusa :klem:

Så fint å høre at alt gikk bra. Nå håper jeg dere koser dere hjemme hele familien.

Stor klem fra Alida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsner og gratulasjoner, Lille Ballerina, Melli, Orkideèn og Alida!!

Ble brått så stille her i huset. Svigers var på dagstur her i går, og lillemor reiste hjem sammen med dem. Hun skulle få dra på ferie dit og gledet seg kjempemasse til det. Har gått bare bra med henne, stortrives med å få springe i hagen å plukke jordbær, leke i sandkassen og bare gå på oppdagelsestur sammen med bestemor & bestefar. Regner med at hun blir der ut uken.

Pondus er i dag 8 dager gammel, og jeg synes han har vært her i en hel evighet allerede. Han er så snill, bare sover. Våkner for å gjøre seg ut og få litt pupp, så slokner han igjen.

I dag har han vært på dagstur til nabobyen, gikk bare fint. Han sov den timen det tok å kjøre, fikk litt pupp da vi kom frem og sov hele byturen. Var nok litt varmt til han, for gradstokken viste nesten 25 grader.

Han blir bare mer og mer lik lillemor, og er så søt med det sorte håret som står til værs. Pappan pleier å forme det som en hanekam. :ler:

Ellers er det fryktelig stille her hjemme. Stort sett alle vi kjenner er på ferie fortsatt, så det er lite folk å snakke med. Triller vi til byen er det nesten bare turister og feriefolk der.

Blir en stille kveld på meg i kveld. Sambo dro for å fiske litt, og da blir han litt utover natten. Han kjøpte seg ny fiskestang i dag, og den må jo prøves da.

Barseltiden så langt har vært helt topp. Nesten så det er for godt til å være sant. Jeg har allerede mistet 9 av de 13 kg jeg la på meg :klappe: , jeg er i veldig fin form selv, ikke hatt antydning til såre brystvorter, har melk i massevis og ikke kjent noe særlig til stingene. (kom i dag at jeg kjenner det strammer litt, er nok sikkert fordi det gror. Stingene skal løse seg opp og forsvinne av seg selv, får vel kanskje følge med at de gjør det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres veldig harmonisk og snill ut :) Tenker det er deilig å bare være hjemme og kose med den lille. Må være litt rart å plutselig være tobarnsmor. Nå mangler du bare rekkehus, volvo og hund, så er du godt på vei :ler: Er varmen like intens hos dere? Det var uutholdelig på jobb i dag, stakkar pasienter.. :tristbla: Godt med litt vind iallefall. Kos deg med den lille og mannen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia dere!

Blir helt salig av å lese om familielykken! Dere er så heldige! Det må være så utrolig sinnsykt stort å bare se på barna og tenke at dette har vi lagd......*klump i halsen*

Ferietid er ganske stille ja, men det tar seg nok fort opp! Litt deilig for lillemor å få være hos bestisene å regjere litt! Bestiser er det beste som finnes! Da får man liksom lov til litt mer og være oppe lenge......!

Kos deg videre meg lille pondus og mannen! Fint navn dere har valgt forresten!

Stooor :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melli

Åååå så koselig dere har det! Må være super deilig å være hjemme med det nye nurket deres! Godt for Lillemor å være hos besteforeldrene sine og kose seg der også da, er noe spesielt med besteforeldre.

Kos dere masse videre. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med en liten klump i halsen at jeg nå "forlater" dere. Siden jeg ikke lenger er i besittelse av en kosekule midt på, men en nydelig, sovende sønn, har jeg tatt steget og laget meg dagbok på generell. Håper jo selvsagt at noen besøker meg der også, for jeg skal selvfølgelig ikke slutte å skrive her. Må jo følge med dem som allerede har baby i magen, og ikke minst de som skal få det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...