Leo Skrevet 29. juni 2008 #121 Skrevet 29. juni 2008 Oprettet 1 mai 2008! Nope! Publisert 01.04.2008 05:58. Oppdatert 01.04.2008 09:42.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #122 Skrevet 29. juni 2008 Nope! Javell!!! Svar på de andre spørsmålene som er blitt stillt da de siste 2-3 timene! De om utehund ala utekatt o.l. och hva mener du om denna? http://www.1startside.no/videofun/?id=669
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #123 Skrevet 29. juni 2008 Nope! Herregud skjerp deg1 Det er ikke mange mnd siden den artikelen kom opp da - vis meg en nyere da om du kan!
Leo Skrevet 29. juni 2008 #124 Skrevet 29. juni 2008 Det ringer absolutt ingen bjeller når datoen er 1. april?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #125 Skrevet 29. juni 2008 Det ringer absolutt ingen bjeller når datoen er 1. april? 1 april dette året er ingen gammel link! Hva mener du?At den skal vøre fra dags dato? Hva med å svare på de andre spørsmålene som er stilt, de med "såkalte" løskatter og løshunder og den store forskjellen der! Unngår du og andre å svare fordi dere ikke vet hva dere skal si til det?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #126 Skrevet 29. juni 2008 Det ringer absolutt ingen bjeller når datoen er 1. april? NEI! http://www.google.no/search?sourceid=navcl...vang+hos+katter
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #127 Skrevet 30. juni 2008 INNEKATT er det mest forsvarlige fremfor å slippe ut en katt der det er veldig trafikert! Om man bor i et byggefelt der det er minimalt med biler er det ganske greit, men det er kke greit med utekatt der farene truer rundt hvert ett hjørne!
Tabris Skrevet 30. juni 2008 #128 Skrevet 30. juni 2008 Selvsagt kan en katt bli påkjørt eller skadet på andre måter når den går ute. Det samme kan skje med mennesker og alle andre dyr. Det er faktisk en del av livet. En katt er et dyr. Livskvalitet foran -kvantitet. Det høres for meg ut som et svært menneskeliggjort og misforstått syn på dyr og natur om man stenger en katt inne fordi man ikke vil den skal bli skadet?! Gjør dere det samme med barna deres også? Mannen? Jeg håper ikke dere selv kjører bil. Hvis man bor et sted som er svært trafikkert eller av andre grunner ligger slik til at det passer dårlig å ha en katt ute - så skaffer man seg ikke katt. Innekattehold er et ekstremt tilfelle av det å tilpasse dyret menneskets ønsker og frykt fremfor å tilpasse seg selv til dyrets natur og behov.
Tabris Skrevet 30. juni 2008 #129 Skrevet 30. juni 2008 NEI! http://www.google.no/search?sourceid=navcl...vang+hos+katter Nyheten om båndtvang på katter var en aprilspøk. (Som vel kanskje sier litt om hvor latterlig forslaget er - og regnes av de fleste).
Gjest Glør Skrevet 30. juni 2008 #130 Skrevet 30. juni 2008 Samtidig så blir det sagt av samme folket at hunden alltid skal gå i bånd? :klø: Hvorfor ikke slippe hunden løs på lik linje som man gjør med katter? Jeg skulle gjerne hatt hunden min løs også, men pga båndtvangen kan jeg desverre ikke gjøre det, annet enn under tilsyn. Jeg skulle veldig gjerne levd i ett samfunn hvor det ikke var båndtvang, og hvor det å ha hunden løs var så vanlig at folk ikke reagerte på det. Men jeg ser ingen grunn til å skulle straffe kattene mine, fordi hunden min ikke får den friheten hun ideelt sett skulle hatt.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #131 Skrevet 30. juni 2008 (endret) 1 april dette året er ingen gammel link! Hva mener du?At den skal vøre fra dags dato? Hva med å svare på de andre spørsmålene som er stilt, de med "såkalte" løskatter og løshunder og den store forskjellen der! Unngår du og andre å svare fordi dere ikke vet hva dere skal si til det? Haha. Har ikke noe med om artikkelen er gammel eller ikke. Poenget er at den ble skrevet 1.april. Det er en aprilspøk skjønner du vel! bare jeg leste overskriften måtte jeg sjekke datoen for det var så dumt, og joda..1 april. Endret 30. juni 2008 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #132 Skrevet 30. juni 2008 Si meg, sjekket du datoen på den artikkelen? Ja, Aprilsnarr!!
spezitas Skrevet 6. juli 2008 #133 Skrevet 6. juli 2008 (endret) Ekstremavl på gemytt! Ragdoll har veldig lite av en del egenskaper som har med overlevelse å gjøre rett og slett. Stress, frykt og aggressjon er noe som nesten er ikke-eksisterende i rasen, og gjør at de klarer seg dårlig ute på egen hånd. Med ekstremavl mener jeg målrettet avl på kun noen få egenskaper, enten det går på gemytt eller eksteriør eller begge deler. Perser/exotic er et annet eksempel, men der går det på fysikken. Jeg ser ikke noe galt i å avle på godt gemytt, det er noe alle oppdrettere forhåpentlig verdsetter i sitt avlsarbeid. Hvis du tror at avlen på ragdoll dreier seg om å avle på noen få egenskaper, må du tro mange ganger om igjen. Å avle på ragdoll er som å avle på alle andre rasekatter. Her vektlegges helse, gemytt og type, akkurat som med de andre rasene. Jeg synes du kunne ha satt deg bedre inn i rasen før du forhåndsdømmer en rase på denne måten. Jeg har sett at det ikke er første gangen. Rasen er en menneskeskapt rase, ja, og er avlet ut fra få individer, men nå er avlsbasen blitt såpass stor at det somregel er liten innavlsgrad på de individer som avles på her i Norden i dag. Selv om noen få katter i noens øyne har høy innavlsprosent, betyr ikke det at de linjene og kattene er dårlige, tvertimot- det betyr at linjene er såpass bra at de er verdt å forsterke, og dette blir gjort av oppdrettere som har drevet med rasen i mange år, og som har andre kyndige oppdrettere i ryggen. De fleste rasekatter vi har i dag er menneskeskapte, så jeg synes ikke at du bør uttale deg om ragdollen før du selv har satt deg nøye inn i rasen selv. Når det gjelder å klare seg selvute, så er det mange ragdolls som klarer dette helt fint! Endret 6. juli 2008 av spezitas
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #134 Skrevet 7. juli 2008 Jeg kan garantere at en katt som får lov til å utforske genene sine ute i det fri har det bedre enn en inne-katt.. Vi har to Birmaer. De har fått valget fra de er små, og begge går ut og inn som de vil. Ingen tvil om at de koser seg.. Det er mest naturlig for ett dyr at det skl få bestemme litt selv. Samtidig vil jeg tro at en katt som kun er inne, trives med det. Men vi bor slik til at her går kattene rundt husetog gjør som de vil. De har egen soveplass i stua til naboen, noe naboen syntes er helt topp. Men de kommer alltid hjem. KUnne aldri tenkt meg å holde en katt inn. Hadde jeg bodd slik til, ville jeg aldri skaffet meg katt..
la Flaca Skrevet 8. juli 2008 #135 Skrevet 8. juli 2008 Når det gjelder å klare seg selvute, så er det mange ragdolls som klarer dette helt fint! Javel, da rekner jeg med at du anbefaler dine kattungekjøpere å la katten gå ut? Når det gjelder gemyttet på Ragdoll som du tydeligvis ikke liker at jeg påpeker så sier vel egentlig navnet alt. Rasen kalles en "filledukke" fordi den skal gjøre lite motstand når den håndteres og være så medgjørlig som mulig. Det er jo det som skal kjennetekne den. Så avlsmaterialet som ligger i bunnen av rasen må nødvendigvis bestå av individer som har vært utenom det vanlige lite aggressive, rolige og med minimalt av det vi forbinder med selvstendig katteatferd. Og den trenden må man ha fulgt opp for å holde seg innenfor standard for å si det sånn.
spezitas Skrevet 9. juli 2008 #136 Skrevet 9. juli 2008 Javel, da rekner jeg med at du anbefaler dine kattungekjøpere å la katten gå ut? Når det gjelder gemyttet på Ragdoll som du tydeligvis ikke liker at jeg påpeker så sier vel egentlig navnet alt. Rasen kalles en "filledukke" fordi den skal gjøre lite motstand når den håndteres og være så medgjørlig som mulig. Det er jo det som skal kjennetekne den. Så avlsmaterialet som ligger i bunnen av rasen må nødvendigvis bestå av individer som har vært utenom det vanlige lite aggressive, rolige og med minimalt av det vi forbinder med selvstendig katteatferd. Og den trenden må man ha fulgt opp for å holde seg innenfor standard for å si det sånn. Jeg anbefaler mine kattungekjøpere å holde kattene sine primært som innekatter, men jeg kan ikke nekte dem å ha kattene sine ute om de ønsker det. Utemuligheter, som i form av kattegård eller tilsyn ute, er jo selvfølgelig ønskelig, det er iallefall det jeg og de fleste andre oppdrettere legger i begrepet innekatt! Det jeg er sterkt imot, er at folk lar sine fertile katter gå ute uten tilsyn. Jeg ser heller ikke noe galt i å avle på slike egenskaper som du nevner over, - Det er slik en ragdoll SKAL være, og jeg foretrekker heller en slik rolig og snill katt fremfor en katt man ikke vet hvor man har, og som risikerer å flekke til noen med labben om man stikker nesen for nære. Det at katten er rolig, "slapp" og snill, er vel ikke ensbetydende med at den ikke kan klare seg ute...?? Men jeg forstår jo at du allerede på forhånd har bestemt deg for at du ikke liker hverken ragdoll, persere eller andre menneskeskapte raser, og det er greit, men jeg synes du skal la være å rakke ned på rasene hver gang det kommer en tråd om dem, og heller holde dine synspunkter for deg selv. Det er lite koselig for oss andre her på forumet, og du yter vranglære til de som oppriktig er interessert i rasene med enkelte av dine synspunkter. Noen liker sukker, andre liker salt, sånn er det bare!
Gjest OMG!!!! Skrevet 9. juli 2008 #137 Skrevet 9. juli 2008 Selvsagt kan en katt bli påkjørt eller skadet på andre måter når den går ute. Det samme kan skje med mennesker og alle andre dyr. Det er faktisk en del av livet. En katt er et dyr. Livskvalitet foran -kvantitet. Det høres for meg ut som et svært menneskeliggjort og misforstått syn på dyr og natur om man stenger en katt inne fordi man ikke vil den skal bli skadet?! Gjør dere det samme med barna deres også? Mannen? Jeg håper ikke dere selv kjører bil. Hvis man bor et sted som er svært trafikkert eller av andre grunner ligger slik til at det passer dårlig å ha en katt ute - så skaffer man seg ikke katt. Innekattehold er et ekstremt tilfelle av det å tilpasse dyret menneskets ønsker og frykt fremfor å tilpasse seg selv til dyrets natur og behov. Jeg hadde aldri solgt gitt min katt til en så ondskapsfull person som deg!!!!
Gjest kjeli Skrevet 9. juli 2008 #138 Skrevet 9. juli 2008 Eg fårstår ikkje koffer dåkke gidde å krangla så voldsomt her inne eg ass. Alle på et forum har sine egne meiningar og dei må dei få lov å ha,men å angripa folk eller katteraser direkte blir feil. Då ska me vita alt om den personen eller katterasen. Meina eg da. T dåkke så har Birma katter. Vil dåkke ha dei ute så har dåkke d. T dåkke så har huskatter. Ha dei ute om dåkke vil d. T dåkke så har Ragdoll. Ha dei ute om dåkke vil. EG har Ragdoll sjøl og mine katter er ute me hunden og meg heile veien,men dei har alltid tilgang t å komma inn, for å sperra kattane mine ute mens eg ikkje e hima d like ikkje eg. D e min meining. Så visst eg e ein ondskap og egoistisk person for at eg gjør d sånn, så får eg heller bare være d. For mine katter er fantastiske og dei forgude eigaren sin lika mye så eg forgude dei...
Gjest Frida Thomasine Skrevet 9. juli 2008 #139 Skrevet 9. juli 2008 Hvis man bor et sted som er svært trafikkert eller av andre grunner ligger slik til at det passer dårlig å ha en katt ute - så skaffer man seg ikke katt. Innekattehold er et ekstremt tilfelle av det å tilpasse dyret menneskets ønsker og frykt fremfor å tilpasse seg selv til dyrets natur og behov. så skaffer man seg ikke katt!!! Tenk på alle de dyrene som ville ha vært hjemløse da, det finns utrolig mange katteeiere som har katten sin inne med evt. luftemulighet på verandaen oa.! Vil du ha en lov der det å ha innekatt bør forbys?Ja da skal jeg love deg mange katter vil forbli hjemløse og/eller avlivet!
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2008 #140 Skrevet 9. juli 2008 Det argumenteres med at livskvaliteten til en utekatt er så mye bedre enn en innekatts. Jeg er ikke enig. Utekatter er utsatt for mange flere farer, og jevnt over tror jeg det er langt flere utekatter som lider en pinefull død enn det er innekatter som gjør det samme. Tenk bare på hvor mange slemme mennesker det er der ute (barn som plager katter osv), for ikke å snakke om alle kattene som blir drept/skadet i trafikken! Når man har dyr har man et ansvar for dets trygghet. Man sender ikke hester, kaniner og hunder ut i samfunnet uten tilsyn, så man burde ikke gjøre det med katter heller. Jeg kan garantere at en katt som får lov til å utforske genene sine ute i det fri har det bedre enn en inne-katt.. Vi har to Birmaer. De har fått valget fra de er små, og begge går ut og inn som de vil. Ingen tvil om at de koser seg.. Det er mest naturlig for ett dyr at det skl få bestemme litt selv. Samtidig vil jeg tro at en katt som kun er inne, trives med det. Men vi bor slik til at her går kattene rundt husetog gjør som de vil. De har egen soveplass i stua til naboen, noe naboen syntes er helt topp. Men de kommer alltid hjem. KUnne aldri tenkt meg å holde en katt inn. Hadde jeg bodd slik til, ville jeg aldri skaffet meg katt.. "Utforske genene sine"...? Hva skal det bety? Hvis du mener at katter har en naturlig trang til å bevege seg rundt på et stort område, så kan jeg opplyse om at det slettes ikke er den eneste arten med det behovet. Et naturlig dyrehold er aldri mulig å få til, siden dyrehold i seg selv er unaturlig. Og av hensyn til dyrets trygghet, kan man ikke la dyrene bestemme selv. Jeg er sikker på at hunder har minst like stor interesse av å ferdes fritt rundt uten oss mennesker på slep, men heldigvis har hundeeiere kommet litt lengre enn katteeiere på det området. Eg fårstår ikkje koffer dåkke gidde å krangla så voldsomt her inne eg ass. Alle på et forum har sine egne meiningar og dei må dei få lov å ha,men å angripa folk eller katteraser direkte blir feil. Då ska me vita alt om den personen eller katterasen. Meina eg da. T dåkke så har Birma katter. Vil dåkke ha dei ute så har dåkke d. T dåkke så har huskatter. Ha dei ute om dåkke vil d. T dåkke så har Ragdoll. Ha dei ute om dåkke vil. EG har Ragdoll sjøl og mine katter er ute me hunden og meg heile veien,men dei har alltid tilgang t å komma inn, for å sperra kattane mine ute mens eg ikkje e hima d like ikkje eg. D e min meining. Så visst eg e ein ondskap og egoistisk person for at eg gjør d sånn, så får eg heller bare være d. For mine katter er fantastiske og dei forgude eigaren sin lika mye så eg forgude dei... Og jeg forstår ikke hva du skriver. Forsøk med bokmål eller nynorsk, så kanskje folk gidder å lese igjenom hele innlegget ditt. Dialekt ser så uintelligent ut, og er veldig slitsomt og irriterende å lese.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå