Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #81 Skrevet 29. juni 2008 Da min innekatt falt ned fra balkongen i 2 etage og ned i en busk, hyla den og ville opp igjen.Den stakk ikke av i det hele tatt.Hadde katta drømt om å få være ute i den verdenen den så fra balkongen hadde katta løpt av gårde for å smake på utelivet! NEI, den ble ikke skadet!
Gjest Glør Skrevet 29. juni 2008 #82 Skrevet 29. juni 2008 Men nå ville det vel vært mye enklere å bare hive han ut i stedet for å leke med han, aktivisere han og faktisk bruke tid på han. Jeg tror ikke menneskelig aktivisering kommer i nærheten av det katten selv kan sørge for ute, i form av jakt, rivalisering og revirbygging. Og at man slipper ut kattene sine er da på ingen måte ensbetydende med at man ikke bruker tid på den. Kattene mine går inn og ut som de vil, men vi bruker mye tid på lek, kos og diverse stell, den tiden de er inne.
la Flaca Skrevet 29. juni 2008 #83 Skrevet 29. juni 2008 Slutt opp med sånt tullball!Det er ikke sant nei! En innekatt som har forholdene lagt godt til rette for seg har det utmerket bra! Når du selv ikke har erfaring med innekatt så vet du heller ingenting om dem trives eller ikke! Forutsatt at både inne- og utekatten har kjærlige hjem med engasjerte eiere: en katt som kan gå inn og ut som den vil kan velge hva den helst vil bruke tiden sin på ikke sant? Det kan ikke en innekatt! Uansett om den har aldri så mange kattekompiser, klatremøbler og katteleker, så har den ikke mulighet til å benytte seg av alt det fantastiske som finnes der ute. FRIHET er helt uerstattelig. Og ingenting man som eier kan gjøre kan noen gang veie opp for det. At det eksisterer katter som aldri har vært ute, aldri har savnet å være ute og har godtatt sin sjebne er helt sikkert. Det finnes også dem som føler seg utrygge pga. revirproblematikk og heller holder seg innendørs. Det vil ikke si at det er ok å holde innekatt på generelt grunnlag. Overhodet ikke. Utekatter får det beste fra begge verdner. Mitt lille nurk kommer stolt inn kattedøra med dagens fangst og krøller seg sammen i fanget, utslitt av dagens strabaser. Han liker å jobbe for føden, og det er han jo skapt for også. Men om natten vil han helst ligge i dobbeltsenga, og selv om han egentlig ikke får lov lukker vi helst ørene når han lister seg oppi og purrer i vei. Han kunne ikke hatt et bedre liv, det er helt sikkert.
Tabris Skrevet 29. juni 2008 #84 Skrevet 29. juni 2008 la Flaca sier det veldig bra. Jeg tror heller ikke at alle innekatter går rundt og lider og mistrives døgnet rundt. Men jeg krever mer enn mangel på lidelse av et dyrehold. Og som la Flaca sier - det er ingen klorestolper, tøymus eller mennesker som kan erstatte friheten, frisk luft og den naturlige katteatferden det er å bygge og sjekke revir, jakte på mus osv.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #85 Skrevet 29. juni 2008 Jeg tror ikke menneskelig aktivisering kommer i nærheten av det katten selv kan sørge for ute, i form av jakt, rivalisering og revirbygging. Og at man slipper ut kattene sine er da på ingen måte ensbetydende med at man ikke bruker tid på den. Kattene mine går inn og ut som de vil, men vi bruker mye tid på lek, kos og diverse stell, den tiden de er inne. Det var vel ikke det hun mente heller da. Når du har innekatt så må du som menneskekatteeier aktivisere katten mere dersom du velger å ha den inne.Mao. legge forholdene til rette i forhold til om det var en stakkars utsatt utekatt! Utsatt for farer som sykdom, slosskamper, biler som kjører på dem osv...
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #86 Skrevet 29. juni 2008 la Flaca sier det veldig bra. Jeg tror heller ikke at alle innekatter går rundt og lider og mistrives døgnet rundt. Men jeg krever mer enn mangel på lidelse av et dyrehold. Og som la Flaca sier - det er ingen klorestolper, tøymus eller mennesker som kan erstatte friheten, frisk luft og den naturlige katteatferden det er å bygge og sjekke revir, jakte på mus osv. Det mener ikke jeg! Tenk å utsette katten sin for så mange farer det er å ha katten ute
Gjest Zia Skrevet 29. juni 2008 #87 Skrevet 29. juni 2008 Da misforsto du meg. Det jeg mente var vel at å ha innekatt krever sin eier, du må bruke mye tid på den i forhold til å bare kaste den ut når den kjeder seg. Det å kaste ut en katt når den kjeder seg inne, er faktisk omsorg på høyt nivå, og ikke noe man gjør fordi man ikke gidder å aktivisere den. Så å si alle katter trenger å være utendørs. Det å forsøke å stimulere katten for at den skal kunne klare å holde ut inne, er derfor bare nest beste løsning.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #88 Skrevet 29. juni 2008 Det å kaste ut en katt når den kjeder seg inne, er faktisk omsorg på høyt nivå, og ikke noe man gjør fordi man ikke gidder å aktivisere den. Så å si alle katter trenger å være utendørs. Det å forsøke å stimulere katten for at den skal kunne klare å holde ut inne, er derfor bare nest beste løsning. Har du katt? Det tviler jeg på at du har! Men det er jo gjerne slik at "verdens beste mødre er de som ikke har barn selv"
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #89 Skrevet 29. juni 2008 Det mener ikke jeg! Tenk å utsette katten sin for så mange farer det er å ha katten ute Forferdelig å tenke på at noe lar katta være ute uten tilsyn når katteeiere vet hvor mange farer som kan oppstå! Mange som har utekatt ser knapt noe til katta si i det hele tatt, men tar sjangsen på at det går bra! Dårlig gjort, egoistisk og ikke bra i det hele tatt! JA, til innekatt!!!!
Gjest Zia Skrevet 29. juni 2008 #90 Skrevet 29. juni 2008 Har du katt? Det tviler jeg på at du har! Men det er jo gjerne slik at "verdens beste mødre er de som ikke har barn selv" Nei, jeg har ikke katt. Årsaken til det er blant annet at jeg bor slik til at det ikke er særlig praktisk å slippe den ut. Området vi bor i er riktignok glimrende for katter - det er veldig lite trafikk her, og det finnes store friområder hvor katter kan jakte på fugler, mus og andre smådyr rett over gaten. Men vi bor i tredje etasje, og det å måtte gå opp og ned mange trapper for å slippe en katt ut og inn frister ikke noe særlig. Jeg mener at man ikke trenger å ha spesielt mye greie på kattehold for å kunne si at katter bør få anledning til å være ute. For meg er det elementærkunnskap på linje med det at hunder trenger lufteturer hver dag, samt at barn trenger å leke. Man trenger verken å ha kjennskap til verken hundehold eller barneoppdragelse for å vite disse tingene.
Tabris Skrevet 29. juni 2008 #91 Skrevet 29. juni 2008 Det mener ikke jeg! Tenk å utsette katten sin for så mange farer det er å ha katten ute Ja, vet du hva! Steng den inne i et gullbur og behandle den som en teddybjørn! La nå for all del ikke et dyr få oppleve hvordan det er å være ute. I samme slengen - la heller ikke hunden din eller barna dine gå ut! Gå helst ikke ut selv heller, du kan bli overkjørt rett utenfor stuedøren. Nei, lås deg inne på soverommet med puter rundt - altfor farlig ute.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #92 Skrevet 29. juni 2008 Nei, jeg har ikke katt. Årsaken til det er blant annet at jeg bor slik til at det ikke er særlig praktisk å slippe den ut. Området vi bor i er riktignok glimrende for katter - det er veldig lite trafikk her, og det finnes store friområder hvor katter kan jakte på fugler, mus og andre smådyr rett over gaten. Men vi bor i tredje etasje, og det å måtte gå opp og ned mange trapper for å slippe en katt ut og inn frister ikke noe særlig. Jeg mener at man ikke trenger å ha spesielt mye greie på kattehold for å kunne si at katter bør få anledning til å være ute. For meg er det elementærkunnskap på linje med det at hunder trenger lufteturer hver dag, samt at barn trenger å leke. Man trenger verken å ha kjennskap til verken hundehold eller barneoppdragelse for å vite disse tingene. Ikke sammenlign kattehold og hundehold.Det kan IKKE sammenlignes! En katt kan få nok morsjon inne sammen med en annen katt, katteeieren og diverse leker mm. En hund trenger mere morsjon enn en katt! Skjønte at du ikke har katt, men ettersom du har så fine forhold for kattehold, så kan du jo ta til deg en katt som ikke har eier? Uansett forhold så er det bedre for en katt med kjærlige omsorgseiere uansett ute eller innekatt, enn en plass bland 10000 katter i et såkalt "kattehus"
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #93 Skrevet 29. juni 2008 Ja, vet du hva! Steng den inne i et gullbur og behandle den som en teddybjørn! La nå for all del ikke et dyr få oppleve hvordan det er å være ute. I samme slengen - la heller ikke hunden din eller barna dine gå ut! Gå helst ikke ut selv heller, du kan bli overkjørt rett utenfor stuedøren. Nei, lås deg inne på soverommet med puter rundt - altfor farlig ute. En innekatt er ikke stengt inne i et bur.En innekatt har et større areal inne å bevege seg på enn et bur uansett om det er lagd av gull, sølv, diamaner eller hva! La hunden din være ute i bånd! Flott!!! Lær barna forhåndsregler ang trafikk, og bruk reglene selv! En katt kan ikke lære seg trafikkregler.Om du hadde hatt hund! Hadde du sluppet den ut uten bånd og tilsyn da slik du gjør med UTE katten din?
Gjest Zia Skrevet 29. juni 2008 #94 Skrevet 29. juni 2008 Ikke sammenlign kattehold og hundehold.Det kan IKKE sammenlignes! Jeg har ikke sammenlignet kattehold og hundehold. Jeg mener derimot at disse to er forskjellige, i og med at katter bør slippes ut alene, mens hunder bør være sammen med eieren når den skal ut blant folk. En hund trenger mere morsjon enn en katt! Det er godt mulig. Det vet jeg absolutt ingenting om, og jeg har heller ikke uttalt meg vedrørende dette. Skjønte at du ikke har katt, men ettersom du har så fine forhold for kattehold, så kan du jo ta til deg en katt som ikke har eier? Jeg forklarte hvorfor jeg ikke har katt i det forrige innlegget mitt. Men jeg gjentar så gjerne at en av årsakene er at jeg ikke gidder å gå opp og ned mange trapper flere ganger per dag for å slippe katten ut og inn. Uansett forhold så er det bedre for en katt med kjærlige omsorgseiere uansett ute eller innekatt, enn en plass bland 10000 katter i et såkalt "kattehus" Det er det sikkert. Det er også mye bedre for en hund å få altfor lite mosjon enn å bli fysisk mishandlet hver dag, uten at det akkurat sier så veldig mye.
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 29. juni 2008 #95 Skrevet 29. juni 2008 Så alle som har innekatter bør enten levere dem på et "kattehus" slik at katteeiere som har mulighet til å ha dem ute bør overta eller de kan avlive dem!!!! Ja, jøss :gjeiper: Stakkars innekatter, de ville hatt det bedre i "kattehimmelen" på et kattehus eller streife ute alene året rundt uten eier!
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 29. juni 2008 #96 Skrevet 29. juni 2008 .Om du hadde hatt hund! Hadde du sluppet den ut uten bånd og tilsyn da slik du gjør med UTE katten din? Godt spørsmål! Det finns ikke mange som lar hunden gå ute uten tilsyn, men det er greit da eller å la katten gå ute uten tilsyn? Hvorfor det egentlig? Klarer katten å passe seg for farer bedre enn hunden?
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 29. juni 2008 #97 Skrevet 29. juni 2008 Jeg har ikke sammenlignet kattehold og hundehold. Jeg mener derimot at disse to er forskjellige, i og med at katter bør slippes ut alene, mens hunder bør være sammen med eieren når den skal ut blant folk. Hvorfor det? Katten er et rovdyr med skarpe tenner og klør! Hvorfor er det greit å slippe løs en katt og ikke en hund? Er det mere forsvarlig og hvorfor er det det?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #98 Skrevet 29. juni 2008 Jeg forklarte hvorfor jeg ikke har katt i det forrige innlegget mitt. Men jeg gjentar så gjerne at en av årsakene er at jeg ikke gidder å gå opp og ned mange trapper flere ganger per dag for å slippe katten ut og inn. Ta til deg en katt du og gi den et godt liv!Den morsjonen det er å gå opp og ned trapper bryr ikke en dyrevenn seg om;-)
Leo Skrevet 29. juni 2008 #99 Skrevet 29. juni 2008 Godt spørsmål! Det finns ikke mange som lar hunden gå ute uten tilsyn, men det er greit da eller å la katten gå ute uten tilsyn? Hvorfor det egentlig? Klarer katten å passe seg for farer bedre enn hunden? Å la hunder gå løse utendørs uten tilsyn er rett og slett ikke lov bl.a. fordi hunder er flokkdyr som oppsøker andre dyr og mennesker. De jager også i flokk dersom de får anledning til det og da gjerne større dyr som f.eks. sau. Katter som går fritt utendørs oppfører seg helt annerledes. Lovverket tar rett og slett hensyn til at disse to dyreartene er forskjellige av natur. Når det er sagt, så kunne jeg godt tenkt meg å se dokumentasjon som viser at katter trenger så utrolig mye mindre mosjon enn hunder. Det er nemlig ikke noe problem å understimulere enn hund i den grad at den sover mesteparten av døgnet og ellers viser liten vilje til aktivitet...
Gjest Zia Skrevet 29. juni 2008 #100 Skrevet 29. juni 2008 Ta til deg en katt du og gi den et godt liv!Den morsjonen det er å gå opp og ned trapper bryr ikke en dyrevenn seg om;-) :klø: Jeg sier at jeg ikke har katt fordi jeg ikke gidder å ta det ansvaret det innebærer, som f.eks. å gå opp og ned trapper opptil flere ganger hver dag. Hva er det du egentlig mener her? :klø:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå