Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #101 Skrevet 29. juni 2008 Katt og hund er to ekstremt ulike individer. Akkurat som vi mennesker er. Jeg tror definisjonen kattemenneske/ hundemenneske er avledet fra hvordan vi er som mennesker. Katten representerer en mer bedagelig livsstil, den trenger ikke å luftes og den styrer stort sett hverdagen sin selv. Hunden er et dyr som trenger daglig mosjon, må gå i bånd, ha faste tilmålte måltider og helst være renraset. Et hundemenneske er derfor et menneske som er opptatt av rutiner, som liker å ha en tett agenda, og som er bunnløst knyttet til sine nære og kjære. Hundemennesker trenger disiplin og de hater å være alene - de er sosiale og omgjengelige mennesker. De adlyder og lytter til andre, og de gjør som regel det de blir bedt om. Et kattemenneske er et menneske som ikke er så opptatt av faste rutiner, og som trives best med en impulsiv hverdag. En slik person er ofte opptatt av utseendet, men ikke nødvendigvis trening. Kattemennesker er selvstendige og hyggelige mot de som er hyggelige mot dem i utgangspunktet. De liker ikke å få kjeft, og de liker ikke formaninger. Jeg, for eksempel, er et kattemenneske. Men det er like mye fordi jeg elsker katten. Dens grasiøsitet og vakre, myke utseende. Alle kattedyr varmer hjertet mitt. Så om det er tilfeldig at jeg er litt lat, litt opptatt av at ansiktet er noe sminket og at frisyren er i behold og at jeg ikke liker at folk skal fortelle meg hva jeg skal gjøre når …. - det vet jeg ikke. - Jeg ber om unnskyldning for all min uvitenhet, og ber om at ingen føler seg støtt av denne posten. Jeg visste ikke om noen forskjell på katte- og hundemennesker, og vet det fortsatt ikke. Derimot er jeg åpen for innspill, og oppfordrer til å kjøre debatt på dette temaet!
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #102 Skrevet 29. juni 2008 Det er ikke noe i veien med en innekatt dersom forholdene blir tilrettelagt for det ser jeg at har blitt skrevet x antall ganger!!! Og det stemmer. Mosjon og helse Slik holder du kattungen i form I likhet med mennesker, trenger katter mosjon for å holde seg sunne og friske. De vil nok imidlertid ikke bli faste gjester på treningssenteret. Utekatter Et par uker etter at kattungen har fått sin andre runde med vaksinasjoner, kan du bestemme deg for at du skal slippe den ut av huset. I dette tilfellet trenger du ikke å bekymre deg om at den får for lite mosjon. Kattungen vil instinktivt streife rundt, jakte, klatre og utforske, og samtidig få masse mosjon. Innekatter Flere og flere beslutter å holde katten innendørs til enhver tid. Grunnen til dette kan være at de bor i en leilighet uten hage eller i et område med høy trafikk. Hvis du har bestemt at katten din skal leve innendørs, må du anstrenge deg litt mer for å sikre at den får utslipp for sine naturlige rovdyrinstinkter som jakt, klatring og kloring. Den har også behov for mosjon for å holde seg sunn og frisk. Begge disse behovene kan oppfylles gjennom lek. Alle katter elsker å leke, men for innekatter er det livsviktig. De beste lekene og leketøyene oppmuntrer katten til å ligge på lur, gå til angrep, jage og slå gjenstander med poten på en trygg måte. Den elsker leker som rører på seg, så de som henger på en snor er alltid en stor suksess. Du kan også kjøpe mekaniske leketøy som kattungen kan jage rundt i huset. Eller hva med et leketøy fylt med kattemynte? Noen katter er ville etter disse. Kattungen vil også elske å klatre og gjemme seg, og du kan kjøpe aktivitetssentre til dette formål, men pappesker er et rimeligere alternativ. Og glem ikke klorestokken, som kan trene musklene i kattungens skuldre og rygg og beskytte møblene dine på samme tid! Husk at katter er intelligente og har lett for å kjede seg. Det er derfor lurt å av og til skifte ut leketøyene du gir kattungen. I tillegg til å gi katten stimulerende leketøy, skal du ha som mål å leke interaktivt med kattungen i minst 20 minutter hver dag. Dette vil hjelpe med å holde musklene faste og leddene fleksible. Det er også viktig kvalitetstid for deg og katten.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #103 Skrevet 29. juni 2008 :klø: Jeg sier at jeg ikke har katt fordi jeg ikke gidder å ta det ansvaret det innebærer, som f.eks. å gå opp og ned trapper opptil flere ganger hver dag. Hva er det du egentlig mener her? :klø: At du som dyrevenn bør ta til deg en katt vel! Du skriver at du kan så veldig mye om katt og du har husrom til at en katt i dine øyne vil trives! Da hjelper du en katt uten eiere å tar til deg en katt!
Gjest Zia Skrevet 29. juni 2008 #104 Skrevet 29. juni 2008 At du som dyrevenn bør ta til deg en katt vel! Du skriver at du kan så veldig mye om katt og du har husrom til at en katt i dine øyne vil trives! Da hjelper du en katt uten eiere å tar til deg en katt! Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg vet veldig mye om katter. Det jeg derimot har skrevet, er at jeg anser det faktum at katter flest har behov for å gå ut og jakte og streife, som elementærkunnskap på linje med at hunder trenger mosjon, og at barn trenger å leke. Jeg skrev også at forholdene ikke er lagt til rette for kattehold her, i og med at det ville innebære at vi måtte springe opp og ned trapper hele tiden, samt at vi ikke så lett ville kunne høre at katten vil inn. Det er trist at det finnes hjemløse katter, men jeg ser det ikke som min personlige oppgave å få bukt med problemet.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #105 Skrevet 29. juni 2008 Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg vet veldig mye om katter. Det jeg derimot har skrevet, er at jeg anser det faktum at katter flest har behov for å gå ut og jakte og streife, som elementærkunnskap på linje med at hunder trenger mosjon, og at barn trenger å leke. Jeg skrev også at forholdene ikke er lagt til rette for kattehold her, i og med at det ville innebære at vi måtte springe opp og ned trapper hele tiden, samt at vi ikke så lett ville kunne høre at katten vil inn. Det er trist at det finnes hjemløse katter, men jeg ser det ikke som min personlige oppgave å få bukt med problemet. Neivel,akurat!Bare prat om de stakkars innekattene men ikke redd en katt selv fra ensomhet og fordervelse! Folk TENKER så mye bra men de er ikke villig til å gjøre noe, men rakker ned på de som ikke gjør det perfekt!
Gjest Anna Lena Skrevet 29. juni 2008 #106 Skrevet 29. juni 2008 Godt spørsmål! Det finns ikke mange som lar hunden gå ute uten tilsyn, men det er greit da eller å la katten gå ute uten tilsyn? Hvorfor det egentlig? Klarer katten å passe seg for farer bedre enn hunden? Ingen som svarer et realt svar ser jeg! Hvorfor ikke? Hvorfor er det liksom forsvarlig å slippe løs en katt med spisse tenner og klør ut alene enn det er med en hund? Hvorfor er det bedre egentlig? Er det egentlig så mye bedre med streifende katter med husrom enn en streifende hund med husrom? Kan ikke hunden bli like fort påkjørt som katten og omvendt?
Gjest Zia Skrevet 29. juni 2008 #107 Skrevet 29. juni 2008 Neivel,akurat!Bare prat om de stakkars innekattene men ikke redd en katt selv fra ensomhet og fordervelse! Folk TENKER så mye bra men de er ikke villig til å gjøre noe, men rakker ned på de som ikke gjør det perfekt! Jeg har ikke rakket ned på noen som helst. Det eneste jeg har gjort er å uttrykke hva jeg mener om å holde katter innendørs hele livet. Jeg tviler for øvrig på at majoriteten av de som har innekatter har dem for å redde katter fra ensomhet og fordervelse, og at det således er en edel handling. Dessuten, for å være helt ærlig, har jeg ingenting mot at hjemløse katter som man ikke klarer å finne gode hjem til, blir avlivet.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #108 Skrevet 29. juni 2008 Slippe en katt løs er liksom da heeeeelt greit og dyrevennlig selvom farene truer. Samtidig så blir det sagt av samme folket at hunden alltid skal gå i bånd? :klø: Hvorfor ikke slippe hunden løs på lik linje som man gjør med katter? Slipp dem ut i trafikken og skjell ut de som tar vare på kattene sine som innekatter! Er det mulig å være så dobbelmoralistisk?
Gjest Zia Skrevet 29. juni 2008 #109 Skrevet 29. juni 2008 Er det egentlig så mye bedre med streifende katter med husrom enn en streifende hund med husrom? Kan ikke hunden bli like fort påkjørt som katten og omvendt? Så vidt jeg kan se, og dette er også noe som fremgår av et par svar ovenfor som du tydeligvis ikke har fått med deg, er det ikke fordi man er redd for at hunden skal bli skadet at man ikke bare slipper den ut. Det er snarere fordi man er redd for at den skal skade andre.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #110 Skrevet 29. juni 2008 Så vidt jeg kan se, og dette er også noe som fremgår av et par svar ovenfor som du tydeligvis ikke har fått med deg, er det ikke fordi man er redd for at hunden skal bli skadet at man ikke bare slipper den ut. Det er snarere fordi man er redd for at den skal skade andre. Som det også har bloitt påpekt og som du sikkert er klar over så er katter rovdyr, med sylskarpe tenner og klør dem vet å bruke! Katten kan bli skadet på lik linje med at hunden kan bli det! Prøv å sloss med en illsint katt - da blir du skadet, virkelig skadet!
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #112 Skrevet 29. juni 2008 Som det også har bloitt påpekt og som du sikkert er klar over så er katter rovdyr, med sylskarpe tenner og klør dem vet å bruke! Katten kan bli skadet på lik linje med at hunden kan bli det! Prøv å sloss med en illsint katt - da blir du skadet, virkelig skadet! Du vet at båndtvangen ikke gjelder for katter, synes du den burde gjøre det?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #113 Skrevet 29. juni 2008 Du vet at båndtvangen ikke gjelder for katter, synes du den burde gjøre det? JA, hvorfor er det ikke båndtvang på katter?Er ikke det egentlig litt merkelig? JO, det burde være det! Hvorfor er det ikke det? Vet du hvorfor? Katter kan skade andre individer like mye som en hund kan!Katter kan utsette bilister for store skader like mye som en hund kan!
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #114 Skrevet 29. juni 2008 JA, hvorfor er det ikke båndtvang på katter?Er ikke det egentlig litt merkelig? JO, det burde være det! Hvorfor er det ikke det? Vet du hvorfor? Katter kan skade andre individer like mye som en hund kan!Katter kan utsette bilister for store skader like mye som en hund kan! Jammensanten , les her
Leo Skrevet 29. juni 2008 #115 Skrevet 29. juni 2008 Jammensanten , les her Si meg, sjekket du datoen på den artikkelen?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #116 Skrevet 29. juni 2008 Si meg, sjekket du datoen på den artikkelen? Oprettet 1 mai 2008!
Gjest Innekatteier Skrevet 29. juni 2008 #117 Skrevet 29. juni 2008 eg syns så synd på utekatter jeg. De blir utsatt for veldig stor fare av dyreplagere og trafikken i nærområdet. Har lest om stakkars snille utekatter som har blitt mishandlet av ekle umennskelige drittpøbler som klipping av ører, saks i rumpa, sennepssyre i rumpa, bindt etter biler samt hengt opp etter tau i teær mm. Hold kattene deres innendørs å ikke utsett dem som stor fare som d3ere gjør når dere bare slipper dem ut - for å selv slippe å tilfredsstille dem som oss innekatteiere gjør!
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #118 Skrevet 29. juni 2008 Utekatt: fare for mishandling av onde pøbelmennesker, sitte fast øverst i et tre, skade ved å falle ned fra et tre, påkjørt av motoriserte kjøretøy, slosskamp med andre dyr, legge seg i et lasteplan å bli med på kjøretur flere mil av gangen for deretter å sult+tærste.... Innekatt:Slipper alt som er nevnt over!
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #119 Skrevet 29. juni 2008 tærste.... tærste=tørste så klabbbert :katt:
Gjest Geir 41,2 år Skrevet 29. juni 2008 #120 Skrevet 29. juni 2008 Perfekt innekatt må vel være Perser, Hellig Birma eller Siameser :klø: Om du har e katt som ikke får nok morsjon så gjør du så her: http://www.1startside.no/videofun/?id=669
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå