Gå til innhold

Den perfekte inneKatt

Fremhevede innlegg

Gjest gjest2
Skrevet
Hvis en hund aldri får gå løs så synes jeg ikke det er særlig bra, nei. Men den får tross alt gå ut, og det er mer naturlig for en hund å alltid omgås ens flokk tett enn hva det er med de fleste katter.

Det beste er en katt med et hjem med kjærlige eiere der den får gå ut. En slik enten/eller-situasjon som du viser her blir kunstig, og har lite med diskusjonen å gjøre.

De fleste katter vil være ute om de får gå ut fra de er små. Uansett så kan katten i det minste velge selv om den vil være ute eller ikke.

Kan jeg få spørre deg Tabis hvilken katt du har?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tabris i.i.
Skrevet

Hvilken katt? For tiden har jeg en 11 år gammel sterilisert skilpadde-og-hvit huskatt. Hvordan det?

Skrevet
Definer ekstremavl, og hva du mener med dette...

Har du satt deg godt inn i denne rasen, slik at du har grunnlag for å komme med slike påstander??

Ekstremavl på gemytt! Ragdoll har veldig lite av en del egenskaper som har med overlevelse å gjøre rett og slett. Stress, frykt og aggressjon er noe som nesten er ikke-eksisterende i rasen, og gjør at de klarer seg dårlig ute på egen hånd.

Med ekstremavl mener jeg målrettet avl på kun noen få egenskaper, enten det går på gemytt eller eksteriør eller begge deler. Perser/exotic er et annet eksempel, men der går det på fysikken.

Gjest gjester
Skrevet
Hvilken katt? For tiden har jeg en 11 år gammel sterilisert skilpadde-og-hvit huskatt. Hvordan det?

Om du har en vanlig huskatt så synes jeg ikke du skal uttale deg om en rasekatt. Det er ikke mange oppdrettere så lar kattene sine gå ut alene men de har ofte eller alltid muligheten til å variere mellom ute og inne... Det betyr ikke at vi elsker dyra våre mindre enn andre som har katter...

Jeg personlig forguder mine katter og alle katter jeg selger videre til avl tenker jeg nøye over og den som kjøper katt av meg skal vite mest mulig om rasen. Ingen katter bør være ute om natten mener jeg og mine katter er ofte ute med nabokatten å leker,men de stikker ikke av, men tro meg. DE LIKER SEG MYE BEDRE INNE. Så å si at vi er egoistiske som har kattene inne er en påstand du ikke kan komme med synes jeg.

Skrevet
Nope. Birma; super utekatt, siameser med lopper i blodet? Selvfølgelig elsker den å være ute!! (Har selv hatt den som utekatt) Perseren likeså, selv om den er mer sedat og har borrelås på hele kroppen :fnise: . Ragdoll er den eneste rasen jeg kjenner der en god del trives inne, pga. ekstrem avl. Men de er store katter og trenger mye plass.

Generelt syns jeg "innekatt" er pyton og blir kvalm bare av å høre det absurde uttrykket. Og jeg vet at har man først hatt katt gående ut og inn etter eget ønske, og ser hvilken glede det gir dem, så velger man ikke et dårligere alternativ.

Mine katter går både ute og inne og de trives bedre inne enn ute må jeg dersverre fortelle deg. Birma er heller ingen super utekatt. Jeg tror ikke en Birma hadde overlevd lenge ute,men det er min mening og hva jeg tror. Jeg synes heller ikke kattene skal være ute døgnet rund for de trenger kjærlighet likt som oss andre.

Mine katter som faktisk er den ekstrem avla katten ragdoll som du sier. Er OFTE ute med nabokatten som er en huskatt. MEN TRO MEG de liker seg like godt inne. Og vet du hva en oppdretter mener med ordet innekatt???

Skrevet

Vår Birma trives utmerket som innekatt :) den er ofte på utsiden av huset her med oss også, men trives som sagt best inne ..

Gjest Tabris i.i.
Skrevet
Om du har en vanlig huskatt så synes jeg ikke du skal uttale deg om en rasekatt. Det er ikke mange oppdrettere så lar kattene sine gå ut alene men de har ofte eller alltid muligheten til å variere mellom ute og inne... Det betyr ikke at vi elsker dyra våre mindre enn andre som har katter...

Jeg personlig forguder mine katter og alle katter jeg selger videre til avl tenker jeg nøye over og den som kjøper katt av meg skal vite mest mulig om rasen. Ingen katter bør være ute om natten mener jeg og mine katter er ofte ute med nabokatten å leker,men de stikker ikke av, men tro meg. DE LIKER SEG MYE BEDRE INNE. Så å si at vi er egoistiske som har kattene inne er en påstand du ikke kan komme med synes jeg.

Vel, jeg kjenner også noen som har orientalere som får gå ute som de vil. Selvsagt bør katter være ute om natten, de er jo skumringsdyr. For å være mer nøyaktig: Det er best for dem å være ute i skumringstimene ved daggry og solnedgang.

Om en katt liker seg mye bedre inne, så kan den selvsagt være inne (Min huskatt bor nærmest inne vinterstid, av eget valg). Det er mangel på muligheten til å gå ut jeg reagerer på. I tillegg til at jeg selvsagt også reagerer på avl hvor man avler på et teddybjørngemytt i stedet for at katten får fortsette å beholde sin natur og sine instinkter.

Skrevet (endret)
Mine katter går både ute og inne og de trives bedre inne enn ute må jeg dersverre fortelle deg. Birma er heller ingen super utekatt. Jeg tror ikke en Birma hadde overlevd lenge ute,men det er min mening og hva jeg tror. Jeg synes heller ikke kattene skal være ute døgnet rund for de trenger kjærlighet likt som oss andre.

Mine katter som faktisk er den ekstrem avla katten ragdoll som du sier. Er OFTE ute med nabokatten som er en huskatt. MEN TRO MEG de liker seg like godt inne. Og vet du hva en oppdretter mener med ordet innekatt???

:klø: Så si alle katter trives inne - det er vel ingen her som har sagt noe annet? Der kan de få mat og kos, de kan sove og føle seg helt trygge, og de kan varme seg om vinteren.

Problemet med innekatter er at de må være inne 100% av tiden. Nesten alle katter har et behov for å være utendørs. Noen katter har lyst til å være ute nesten hele døgnet, mens andre bare har behov for en liten tur ut nå og da.

Du sier at dine katter liker seg like godt inne som ute. Klart de gjør! Jeg er dog temmelig sikker på at de ikke hadde trivdes inne i like stor grad dersom de aldri hadde fått muligheten til å gå ut.

Jeg er ellers enig med Tabris.

Endret av Zia
Gjest Gjest
Skrevet
Lurer på om alle katter er likense når det gjelder å være innekatt? Er det synd at katter må være inne? Selvom den får all oppmerksomhet og mat og god hygiene den måtte trenge?

Dette er ikke raseavhengig. De aller fleste katter vil tolerere et liv innendørs, hvis de er vant til dette fra de er små. En katt som aldri har satt sin fot utendørs, vil selvsagt ikke "lengte" etter å komme seg ut. Den aner jo ikke hva den går glipp av.

Man bør forresten alltid ha minst to katter dersom man vil ha innekatt. De er sosiale dyr, og trenger en artsfrende til selskap.

(Alle katter tilhører forresten samme ART. Det du tenker på heter RASE ;) )

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet

Når det gjelder hvorvidt katten bare skal være inne eller få lov å gå fritt ute, så finnes det like mange meninger som katteeiere.

En katt som aldri har vært ute før vil trives utmerket som innekatt.

La katten få gå fritt i boligen, ha klatremøbler. "Jakt" (rovdyrinstinkt): Interaktiv lek et par ganger daglig med eier. (F.eks. snor med leke i enden, som eieren beveger og lar katten fange.) Fordeler med innekatt: Beskyttet mot smittsomme sykdommer gjennom vaksinering. Ellers naturlig ganske beskyttet. Beskyttet mot trafikkulykker. Naturlig beskyttet så lenge den er inne. Beskyttet mot hjemløshet. Naturlig beskyttet sålenge den er inne. Behov for tilgang til naturlig lys, luft, lukter og lyder hele året: Lag løpegård/sikret balkong/ vindu med nettingramme. Behov for tilgang til levende jord, planter og vekster kan skaffes i en løpegård/sikret balkong. Du kan lage et grønt og levende miljø inne med potter og kasser med jord, gress og ikke-giftige planter. Sosialt fellesskap med andre katter:

Ha flere katter !

En innekatt bør ha minst en katt som selskap og som går godt sammen med hverandre. Da får de snakke sitt felles språk og bruke sine instinkter og behov på riktig måte. De kjeder seg ikke når det er flere, og katteeieren kan med god samvittighet være borte lange tider av gangen. Selv setter jeg frem ekstra mat, vann og toalett og kan være borte en lang weekend uten at mine tre innekatter ser ut til å ha vondt av det.

Skrevet
En katt som aldri har vært ute før vil trives utmerket som innekatt.

Så enkelt er det faktisk ikke!

Kan jo nevne at min katt (rasekatt) holdt på å gå på veggen før han ble kastrat. Han var desperat etter å få gå ut selv om han aldri hadde vært ute. Og selv om jeg hadde permisjon og holdt han med selskap døgnet rundt. Det er lite vi kan gjøre med kattens natur. Det er et mindretall som trives inne 24/7, ikke omvendt. Å tro noe annet er da bare ufattelig naivt?! Syns jeg ser ansiktene på folk hvis jeg fortalte at jeg hadde innekatt for 50 år siden. Det er et moderne fenomen, og heldigvis går det opp for stadig flere at det er et dårlig alternativ for en katt.

Katten min har dager den bare er inne og sløver, og dager da den bare er ute en halvtime på ettermiddagen og fanger ei mus. Andre dager er den ute fra morgen til kveld, og kanskje til og med om natta. Men den har et valg!

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet
Så enkelt er det faktisk ikke!

Kan jo nevne at min katt (rasekatt) holdt på å gå på veggen før han ble kastrat. Han var desperat etter å få gå ut selv om han aldri hadde vært ute. Og selv om jeg hadde permisjon og holdt han med selskap døgnet rundt. Det er lite vi kan gjøre med kattens natur. Det er et mindretall som trives inne 24/7, ikke omvendt. Å tro noe annet er da bare ufattelig naivt?! Syns jeg ser ansiktene på folk hvis jeg fortalte at jeg hadde innekatt for 50 år siden. Det er et moderne fenomen, og heldigvis går det opp for stadig flere at det er et dårlig alternativ for en katt.

Katten min har dager den bare er inne og sløver, og dager da den bare er ute en halvtime på ettermiddagen og fanger ei mus. Andre dager er den ute fra morgen til kveld, og kanskje til og med om natta. Men den har et valg!

ok, men som også nevnt: Når det gjelder hvorvidt katten bare skal være inne eller få lov å gå fritt ute, så finnes det like mange meninger som katteeiere. ;)

Skrevet

Men at det finnes like mange meninger som katteeiere betyr ikke at alle meninger er like riktige. ;)

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet
Men at det finnes like mange meninger som katteeiere betyr ikke at alle meninger er like riktige. ;)

Ganske så riktig, MEN det gjelder BEGGE veier Tabris ;)

Forøvrig mener JEG at det ideelle er en katt som kan gå ut og inn som de vil, MEN jeg mener at en innekatt kan ha det vel så bra dersom forholdene er tilrettelagt for katten(e) (sier kattene fordi en innekatt bør/MÅ ha selskap av en annen katt mener jeg)

:katt:

• Liker 1
Skrevet

At en innekatt må ha selskap av en annen katt viser jo igjen hvor unaturlig en slik livsstil er for en katt. Jeg synes det er virkelig ille når man setter egoistiske ønske om å eie en katt så høyt at man tar fra den noe så grunnleggende som den naturlige livsstilen den kan ha ved å gå fritt ute fordi man bor et sted hvor det ikke passer å ha katt ute, eller fordi man gir etter for ens personlige frykt for at katten skal slåss eller bli overkjørt.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet
At en innekatt må ha selskap av en annen katt viser jo igjen hvor unaturlig en slik livsstil er for en katt. Jeg synes det er virkelig ille når man setter egoistiske ønske om å eie en katt så høyt at man tar fra den noe så grunnleggende som den naturlige livsstilen den kan ha ved å gå fritt ute fordi man bor et sted hvor det ikke passer å ha katt ute, eller fordi man gir etter for ens personlige frykt for at katten skal slåss eller bli overkjørt.

Fordi om en innekatt skal ha det fullkomment som innekatt er det mest ideelle at det er to eller flere, men det trengs ikke.

Sånn er det med utekatter også det.En utekatt kunne også ha hatt godt av å ha en annen katt i huset som den kunne kose, leke, sove med og lekesloss med.

Har du bare en utekatt Tabris? Stakkars katt som ikke kan kose å dulle med en annen katt i heimen*satt på spissen*

Sett i betraktning av alle innekatter som finnes, la oss si at disse skulle bodd i et kattehus for omplassering av dyr eller overlatt til seg selv ute på vinteren, året rundt uten mat, kjærlighet og varme mm.fordi det ikke var lov at noen skulle overta dem dersom de skulle bli innekatter!

Hadde ikke det vært værre? Så klart det hadde vært værre.Eller skal vi avlive alle katter som ikke finner et hjem der utemuligheten ikke er tilstede!

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
En katt som aldri har satt sin fot utendørs, vil selvsagt ikke "lengte" etter å komme seg ut. Den aner jo ikke hva den går glipp av.

Man bør forresten alltid ha minst to katter dersom man vil ha innekatt. De er sosiale dyr, og trenger en artsfrende til selskap.

Det er riktig at det anbefales å ha to katter når man bestemmer seg for å holde dem innendørs, men det er faktisk ikke det samme som at katter er veldig sosiale dyr. Faktisk trives alle kattedyr seg best alene - med unntak av løven som bl a jakter i flokk.

Endret av Helen
Skrevet (endret)

Min hunkatt vokste faktisk opp med en annen katt, men han forsvant for noen år siden, bare så det er sagt. Nå koste og dullet de aldri med hverandre da - kose og dulle gjør hun med meg. ;)

Men jeg er enig i det at man ikke savner det man ikke vet om - og at det slett ikke er det samme som at man da har det bra nok.

Kortsiktig sett er det kanskje bedre for en katt å bli innekatt enn bli avlivet (så sant den ikke var utekatt før og mistrives inne), men langsiktig sett så tror jeg det vil skade katter generelt siden innekattehold da vil bli mer akseptert og vanlig.

Endret av Helen
Skrevet

Skulle jeg ha hatt en innekatt ville jeg ha adoptert en voksen katt som har gitt uttrykk for at den ikke ønsker å tilbringe noe særlig tid utendørs. De finnes og rasen hadde vært av underordnet betydning.

Bortsett fra det så kan man jo bare gjøre et lite søk på dette forumet før man ser hvor mange det er som sliter med adferdsproblemer hos sine innekatter og deretter kan man spørre seg om hvorfor...

Selv tror jeg faktisk, rent hypotetisk, jeg ville ha valgt å ha en innehund før jeg vurderte innekatt. (Men den ideen er det foreløpig ingen som har lansert...). Jeg trenger vel ikke å si mer enn at hundens naturlige fokus er å tilpasse seg til sin flokk og at hunder kan finne tilfredsstillelse i å tilpasse seg. Det tror jeg ikke katter kan. Unntakene finnes, men de er i utgangspunktet enslige jegere som streifer uten noen noen familetilknytning.

Hvis jeg hadde sagt at jeg ville holdt en hund innesperret i en liten leilighet hele dens liv, hva ville dere ha ment da?

Skrevet
De aller fleste katter vil tolerere et liv innendørs, hvis de er vant til dette fra de er små. En katt som aldri har satt sin fot utendørs, vil selvsagt ikke "lengte" etter å komme seg ut. Den aner jo ikke hva den går glipp av.

Jeg håper du ikke har katt (Eller andre dyr)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...