Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2008 #141 Skrevet 9. juli 2008 Og jeg forstår ikke hva du skriver. Forsøk med bokmål eller nynorsk, så kanskje folk gidder å lese igjenom hele innlegget ditt. Dialekt ser så uintelligent ut, og er veldig slitsomt og irriterende å lese. Enig,skriv bokmål! Du vil vel at vi skal skjønne hva du skriver?
Gjest Zia Skrevet 9. juli 2008 #142 Skrevet 9. juli 2008 Når man har dyr har man et ansvar for dets trygghet. Man sender ikke hester, kaniner og hunder ut i samfunnet uten tilsyn, så man burde ikke gjøre det med katter heller. Løse hester og hunder er til fare for mennesker, og det er derfor man ikke bare sender dem ut alene. Både hester og hunder får imidlertid (i hvertfall om eierne er ansvarlige) masse utetid. Det finnes villhester i Europa også forresten, i Camargue i Sør-Frankrike. Kaniner klarer seg flott alene utendørs. Kaniner som er avlet frem til å bli kjæledyr, gjør imidlertid ikke det. Noen kanineiere som er lei av kjæledyret sitt setter det ut på Gressholmen, hvor det jo finnes en stor villkaninbestand. Dessverre blir kaninene som blir plassert der av eierne sine ikke akseptert av flokken - de blir mobbet og banket opp, og de er heller ikke i stand til å klare seg alene. De er jo vant til å bli fôret, og de er heller ikke vant til å forholde seg til en stor kaninflokk. Sammenligningen din med hester, hunder og kaniner er dermed ikke gyldig. Jeg synes derimot at Tabris' sammenligning med menneskebarn er veldig god. Man sperrer jo ikke barna sine inne fordi man er redd for at de skal bli påkjørt, misbrukt, eller bli offer for noen av de andre farene som lurer der ute i den store, skumle verden.
la Flaca Skrevet 9. juli 2008 #143 Skrevet 9. juli 2008 Kaniner klarer seg flott alene utendørs. Kaniner som er avlet frem til å bli kjæledyr, gjør imidlertid ikke det. Veldig OT og helt på siden av resonnementet ditt (som jeg selvfølgelig er helt enig i), men jeg må påpeke at kjæledyrkaniner faktisk vil greie seg utmerket som frittgående kanin hvis de får muligheten til det. Og blir gradivs kjent i miljøet og tilvendt å være løs ute. Har hatt mange kaniner selv som har gått inn og ut av kattedør på dagtid og kom inn om kvelden. Og kjenner mange som har kanin på den måten uten problemer. Det eneste som ikke fungerer er å holde kanin sånn når man bor utenfor byen, der det er rev. Det er den eneste fienden deres, for katter setter de seg i respekt hos. Og de lærer fort å passe seg for trafikken. Kaniner er undervurderte vesner.
Gjest Zia Skrevet 9. juli 2008 #144 Skrevet 9. juli 2008 Veldig OT og helt på siden av resonnementet ditt (som jeg selvfølgelig er helt enig i), men jeg må påpeke at kjæledyrkaniner faktisk vil greie seg utmerket som frittgående kanin hvis de får muligheten til det. Og blir gradivs kjent i miljøet og tilvendt å være løs ute. Har hatt mange kaniner selv som har gått inn og ut av kattedør på dagtid og kom inn om kvelden. Og kjenner mange som har kanin på den måten uten problemer. Det eneste som ikke fungerer er å holde kanin sånn når man bor utenfor byen, der det er rev. Det er den eneste fienden deres, for katter setter de seg i respekt hos. Og de lærer fort å passe seg for trafikken. Kaniner er undervurderte vesner. Jøss, det visste jeg ikke. Det ville til og med ikke falt meg inn at noe sånt er mulig. Fantastisk! Det eneste jeg kjenner til vedrørende løstgående kaniner i Norge, er de stakkars kaninene som blir sluppet løs på Gressholmen. Og man trenger jo ikke å ha den ringeste kunnskap om kaninhold for å vite at det er helt uforsvarlig.
Tabris Skrevet 10. juli 2008 #145 Skrevet 10. juli 2008 Ja, jeg mener at innekatthold burde forbys. Selvsagt kan katter bli skadet ute - det er jo faktisk en del av det å leve. Vi kan bli skadet og drept hver dag når vi setter oss inn i bilen. Et gullbur er og blir et bur.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2008 #146 Skrevet 10. juli 2008 Ja, jeg mener at innekatthold burde forbys. Sånt tøysesnakk Tabris.Det er mange innekatter som har det utmerket. Bedre å være innekatt enn å være en herreløs katt eller en katt som må bo på omplasering hele livet! Hadde denne katten vært innekatt hadde den levd i dag http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193484
Leo Skrevet 10. juli 2008 #147 Skrevet 10. juli 2008 Hadde denne katten vært innekatt hadde den levd i dag http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193484 Ja, når ulykken er ute er det som kjent best å være inne...
Tabris Skrevet 11. juli 2008 #148 Skrevet 11. juli 2008 Sånt tøysesnakk Tabris.Det er mange innekatter som har det utmerket. Bedre å være innekatt enn å være en herreløs katt eller en katt som må bo på omplasering hele livet! Hadde denne katten vært innekatt hadde den levd i dag http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193484 Kvalitet over kvantitet. Katter er og bør få være et tamt rovdyr, ikke en lodden og kosete sofabamse.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2008 #149 Skrevet 13. juli 2008 Jeg ville ikke hatt innekatt selv, men for eksempel en del Birmaer har så dårlig stedsans at det kan være litt risikabelt å ha dem ute (dette gjelder ikke alle Birmaer, altså, så det ville være synd å nekte dem muligheten bare på grunn av dette) pga avl formoder jeg. Vi fikk først vite dette etter at vår lille rampete Hellig Birma gikk seg bort og bodde i en garasje i ti dager en bitnede kald vinter for noen år siden. Vi etterlyste henne og fant henne heldigvis igjen fordi noen som hadde sett henne ringte. Det var ikke fryktelig langt unna huset, men hun hadde vel blitt jaget av en hund eller en annen katt og mistet retningen. Hun var pjuskete, syk og forkommen da vi fant henne. Og etter dette ville hun ikke ut lenger. Bare sitte i terrasedøråpningen når den står på gløtt. Og ut i hagen bare hvis jeg følger henne (men da liker hun det godt). Hun er forresten flink til å gå i bånd (etter at hun sluttet å bli hysterisk av båndet) og likte å sitte på fanget og kjøre trikk da hun var yngre. Jeg passer en innekatt nå (halvt Birma - sønn til førstnevnte), og må innrømme at jeg synes synd på ham, selv om han er en skikkelig pysekatt som alltid har vært livredd ute de stedene han har bodd før og hadde muligheten. Heldigvis har han veranda og leker. Ut vil han slett ikke, men han vil gjerne løpe rundt i trappene og korridorene i blokka der han bor, men det vil dessverre ikke naboene... Hvis man har et skikkelig stort hus med litt veranda, tror jeg en innekatt kan ha det helt utmerket. Kullbroren hans (som bor et annet sted) elsket å være ute fra andre gang han forsøkte seg, og er rovpus på jakt om natten. Så de er forskjellige.
Tabris Skrevet 14. juli 2008 #151 Skrevet 14. juli 2008 Helt enig med deg, Frey - der har vi den perfekte innekatt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå