Gå til innhold

Den perfekte inneKatt

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Nei, de kan ikke sammenlignes, fordi en hund er svært tilpasningsdyktig i tillegg til at den er et flokkdyr som trives best sammen med sin flokk 24 timer i døgnet. En katt er ikke den type flokkdyr og vil fra naturen av ta runder rundt - som regel alene - i reviret sitt og inspisere (et revir som - selv for en sterilisert hunnkatt - som regel er større enn innsiden av et hus/en leilighet), finne seg utsiktsposter, favoritt sovesteder, jaktområder osv. Den vil finne ut om det bor katter i nabolaget, tilpasse reviret etter dem, finne ut om det er eventuelle musehull i sitt revir osv.

Man kan aktivisere en katt inne, men det vil likevel ikke bli en god nok erstatter for det livet en katt har fritt ute. Det har nok også med at jeg setter andre krav til at et dyr skal "ha det bra" enn mange andre, utfra hva jeg leser her inne på KG.

Endret av Tabris
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Katter er flokkdyr!

Derfor er det alltid best at en katteeier har mer enn en katt enten det er utekatt eller innekatt som de da kan dele territorium med!

Den største lederen i flokken er menneske. Ellers så er det eks. mange hjemløse katter rundt omkring og de holder ofte sammen.Se i Romas ruiner der kryr det av katter og det er alltid en leder der!

Tigre og løver er også kattedyr og de er også flokkdyr! Joda både katter og hunder er flokkdyr! Hunder, ukver, hyenero.l. er flokkdyr.

Gjest Norlænning
Skrevet

Nå må dere pinameg slutt opp.Innekatta har det jævelig bra, de lider for svarte mæ ingen nød.Det æ mulig det at kattan liker sæ bæst ute men det betyr pina mæ ikje dyreplageri å ha innekatt når vi lægg ting til rætte for dæm....

Hæstkuka som seier noko anna, dokk væit for faen mæ ikje om alle katta pines ve å være inne.

Skrevet

Eg har to Perser katter som trivest best inne, De har hatt tilgang til å gå ut siden de var små, men vil ikkje. Når de en skjelden gang går ut sitter de rett utenfor døra i toppen fem minutt. Vist eg går ut i hagen blir de med og da går de rett bak meg heile tida.

Skrevet (endret)
Nå må dere pinameg slutt opp.Innekatta har det jævelig bra, de lider for svarte mæ ingen nød.

Det er ikke slik at hvis man ikke lider noen nød, så har man det automatisk "jævelig bra". I hvertfall ikke slik jeg ser på dyrehold.

Hæstkuka som seier noko anna, dokk væit for faen mæ ikje om alle katta pines ve å være inne.

Så hvis man er uenig med deg så er man en "hæstkuk"? En virkelig saklig og respektfull måte å argumentere på, må jeg si.

Katter er ikke flokkdyr på samme måte som hunder/ulver. Villkatter danner løse flokker som samarbeider med f.eks oppfostring av kattunger, men ting som jakt og revirsjekking gjør de som regel alene.

Endret av Tabris
Skrevet
Nei, de kan ikke sammenlignes, fordi en hund er svært tilpasningsdyktig i tillegg til at den er et flokkdyr som trives best sammen med sin flokk 24 timer i døgnet.

Og det er jo nettopp derfor jeg mener at det i utgangspunktet burde være en bedre idè med en innehund fremfor en innekatt. (Bortsett fra at jeg synes begge deler er utpreget dårlige idèer). En liten hund kan aktiviseres innendørs akkurat på samme måte som en katt og at katter trenger mye mindre mosjon og stimulering enn hunder er jo regelrett sprøyt!

Når det da i tillegg hevdes at katter (Og tigere!!!) er flokkdyr kan man begynne å stille spørsmålstegn ved kunnskapsnivået hos enkelte...

Jeg har for øvrig både katt og hund jeg kunne ikke ha drømt om å holde noen av dem innendørs hele livet, men hvis jeg hadde måttet velge er jeg ikke ett sekund i tvil om hvem av dem som best hadde tilpasset seg et liv innendørs med kun korte lufteturer i bånd...

Skrevet

Det ser ut til at enkelte her ville ha hatt nytte av å lese noe så grunnleggende som Dyrebeskyttelsens faktaark om katter.

Der står det bl.a.:

"Det normale for katter er å leve alene, men i områder med mange katter kan de leve sammen på samme territorium".

"Enkelte katter holdes bare innendørs, særlig i større byer. Slike katter

kalles «innekatter». En innekatts mulighet for livsutfoldelse vil være svært

begrenset. Mange katter vil likevel tilpasse seg dette livet, forutsatt at eieren

bruker mye tid på å leke og kose med katten, for å oppveie mangelen på

naturlige utfordringer. Innekatter vil likevel lett kjede seg, og noen vantrives så sterkt at de får adferdsproblemer".

Skrevet

Innekatt/utekatt fra NRR

NRR= Norsk Rasekattklubbers Riksforbund

Nå må dere med utekatt slutte å rakke ned på katteiere som har katten sin inne. Klart at en katt som aldri har vært ute helst vil være inne.Det er skummelt for katten å være ute når den aldri før har vært det.

Det er tull Leo at en katt trenger like mye utendørsmorsjon som en hund!

Gjest Lillebøll
Skrevet

Min siameser er innekatt, og det trives den som. Den titter ut på trappa noen ganger men er rask inn igjen. Men den er en ivrig pus med lopper i blodet og krever sin eier.

Men nå ville det vel vært mye enklere å bare hive han ut i stedet for å leke med han, aktivisere han og faktisk bruke tid på han.

Han kommer til å forbli innepus, og snart får han seg en kompis som å skal være innekatt.

Skrevet (endret)

At det er skummelt for en innekatt å være ute viser bare hvor langt fra naturen den har havnet. Eller rettere sagt: Hvor teddybjørnaktig vi mennesker har gjort dem.

Å insinuere at man kaster ut katten fordi man ikke gidder å bruke tid på den er komplett latterlig. Det er ute det er naturlig for katten å være, det får nesten være grenser for hvor mange unnskyldinger man skal finne på for seg selv for å bortforklare det enkle og grunnleggende faktum.

Endret av Tabris
Gjest Lillebøll
Skrevet
At det er skummelt for en innekatt å være ute viser bare hvor langt fra naturen den har havnet. Eller rettere sagt: Hvor teddybjørnaktig vi mennesker har gjort dem.

Å insinuere at man kaster ut katten fordi man ikke gidder å bruke tid på den er komplett latterlig. Det er ute det er naturlig for katten å være, det får nesten være grenser for hvor mange unnskyldinger man skal finne på for seg selv for å bortforklare det enkle og grunnleggende faktum.

Ja alle som ikke tenker som deg bortforklarer oss hele tiden. Vi har ikke egne meninger og tanker og har vi det, er de garantert helt latterlige i og med at du mener noe annet, er det det du så pent insinuerer?

Skrevet
Ja alle som ikke tenker som deg bortforklarer oss hele tiden. Vi har ikke egne meninger og tanker og har vi det, er de garantert helt latterlige i og med at du mener noe annet, er det det du så pent insinuerer?

Nei, da har du misforstått meg helt. Det jeg reagerte på var at man går så langt i (bort)forklaringen av hvor bra det er med innekatter at man insinuerer at det å slippe dem ut er fordi man er lat og ikke vil ta seg av dem - når det er det å være ute som faktisk er noe av det mest grunnleggende og naturlige for ethvert dyr. Å påstå noe annet er direkte feil.

Gjest Lillebøll
Skrevet
Nei, da har du misforstått meg helt. Det jeg reagerte på var at man går så langt i (bort)forklaringen av hvor bra det er med innekatter at man insinuerer at det å slippe dem ut er fordi man er lat og ikke vil ta seg av dem - når det er det å være ute som faktisk er noe av det mest grunnleggende og naturlige for ethvert dyr. Å påstå noe annet er direkte feil.

Da misforsto du meg. Det jeg mente var vel at å ha innekatt krever sin eier, du må bruke mye tid på den i forhold til å bare kaste den ut når den kjeder seg.

Skrevet

Ja, jeg vil også tro det krever mer. Men synes likevel ikke at noen form for lek eller aktivisering fra eieren kan erstatte den revirbygging, -sjekking og jakting som hører til kattens natur (noe den helst gjør alene).

Skrevet
Ja, jeg vil også tro det krever mer. Men synes likevel ikke at noen form for lek eller aktivisering fra eieren kan erstatte den revirbygging, -sjekking og jakting som hører til kattens natur (noe den helst gjør alene).

Enig i den. Å leve som innekatt blir som å spise hamburger hver dag hele livet sammenliknet med å velge fra en ubegrenset meny. Uansett hvordan man vrir og vender på det.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Jeg har innekatter!

Tror du at mine katter misstrives av den grunn?

Er jeg en dårlig katteeier fordi jeg har tatt til meg katter som bare kan være inne?

Er din menig et fasitsvar! Har du ikke hatt innekatt selv så vet du ikke om kattene trives eller ei!

Gjest Tine igjen
Skrevet

Min erfarin av innekatter er at Birma, perser og siameser er bra som innekatt.Huskatt er ikke spesielt egnet, men raser som er avlet opp er bedre egnet!

Gjest Tine igjen
Skrevet
Enig i den. Å leve som innekatt blir som å spise hamburger hver dag hele livet sammenliknet med å velge fra en ubegrenset meny. Uansett hvordan man vrir og vender på det.

Slutt opp med sånt tullball!Det er ikke sant nei!

En innekatt som har forholdene lagt godt til rette for seg har det utmerket bra! Når du selv ikke har erfaring med innekatt så vet du heller ingenting om dem trives eller ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...