Gå til innhold

Den perfekte inneKatt

Fremhevede innlegg

Skrevet
Når det gjelder hvorvidt katten bare skal være inne eller få lov å gå fritt ute, så finnes det like mange meninger som katteeiere. ;)

:klø:

Hva mener du? Etter det jeg kan se, finnes det bare to standpunkter her, og altså ikke like mange som det finnes katteiere.

1) Man synes det er greit å sperre katter inne hele livet

2) Man synes ikke at det er greit, og man mener dermed at katter bør få muligheten til å gå ut.

Kan du gi meg eksempler på noen av de andre tusenvis av standpunktene du mener finnes?

Jeg har forresten ikke katt, men jeg kjenner veldig mange som har det. Jeg har aldri hørt noen av dem si at det er greit med innekatt. Ingen av de jeg kjenner ville ha drømt om å skaffe seg katt dersom de bodde slik til at de ikke kunne slippe den ut. Og dette dreier seg verken om dyrevernere eller andre med spesielt sterke synspunkter vedrørende kattehold - de er alle helt vanlige folk som utviser helt normal omsorg for dyrene sine.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
:klø:

Hva mener du? Etter det jeg kan se, finnes det bare to standpunkter her, og altså ikke like mange som det finnes katteiere.

1) Man synes det er greit å sperre katter inne hele livet

2) Man synes ikke at det er greit, og man mener dermed at katter bør få muligheten til å gå ut.

Kan du gi meg eksempler på noen av de andre tusenvis av standpunktene du mener finnes?

Jeg har forresten ikke katt, men jeg kjenner veldig mange som har det. Jeg har aldri hørt noen av dem si at det er greit med innekatt. Ingen av de jeg kjenner ville ha drømt om å skaffe seg katt dersom de bodde slik til at de ikke kunne slippe den ut. Og dette dreier seg verken om dyrevernere eller andre med spesielt sterke synspunkter vedrørende kattehold - de er alle helt vanlige folk som utviser helt normal omsorg for dyrene sine.

Duhar ikke katt, men jeg antar at Norsk huskattforening vet mer enn deg da!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har forresten ikke katt, men jeg kjenner veldig mange som har det.

Jeg har ikke barn men jeg vet mye fordi jeg kjenner noen som har barn :roll:

Gjest Screemy
Skrevet
Jeg har forresten ikke katt, men jeg kjenner veldig mange som har det. Jeg har aldri hørt noen av dem si at det er greit med innekatt.

Jeg har 3 innekatter og de har det greit alle 3!

Skrevet

Selvsagt finnes det katter som trivest best innendørs, akkurat som det finnes mennesker som gjør det. Det betyr ikke at det er godt eller sunt for noen av dem. Mennesker som aldri får sollys på huden blir bleke og får for få D-vitaminer. Katter som aldri får spise gress eller "sole seg", får sikkert andre problemer uten at jeg er en ekspert i kattepatologi.

Barn som er vant med å være hjemme med mor og far synes det er vanskelig å forholde seg til det å begynne på skolen. Det er skummelt med så mange barn og et helt nytt og ukjent miljø. De vil helst være hjemme hvor de alltid har vært, og hvor det er behagelig og trygt. Katter som er vant med å være inne har det nok på samme måte. De liker å ha det slik de er tilvant.

Barnet blir tvunget på skolen fordi vi mener det er til det beste for dem. Katter burde kanskje også pushes litt, tvinges til å ta utfordringer i livet? Et monotont liv er et kjedelig liv?

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet

Det er ikke ille med innekatter når forholdene er lagt til rette for det! Det er mye, mye værre med burdyr som mus, hamster, marsvin fugl i bur!

Det er mye værre, eller folk som har hund i blokk! Fytti faen!

LEO: En hund som blir sperret inne kan du ikke sammenligne med en katt som blir sperret inne.

En katt lar seg aktivisere innendørs og er ganske så fornøyd med det (med diverse leker kan vi trigge opp en katt til det misjonsnivået den trenger i forhold til en hund) +at den ikke trenger halvparten av så mye mosjon som det en hund trenger!Selv om det er en liten "teppepisser" som en Chihuahua!

En katt kan gått gå ute å komme inn igjen etter 5 minutter, mens en hund kan bli utendørs mye lenger, samt at den trenger å gå lange turer!

Gjest Glør
Skrevet
En katt som aldri har satt sin fot utendørs, vil selvsagt ikke "lengte" etter å komme seg ut. Den aner jo ikke hva den går glipp av.

Jeg har etterhvert hørt ganske mange eksempler på at det ikke stemmer, og også min egen katt lengtet etter å kommer ut, da hun var innekatt. Fikk henne på omplassering, med beskjed om at hun trivdes inne, men innså etterhvert at det kunne diskuteres. Hun var ikke interessert i noe, og oppførte seg mest som ett plysjdyr som kunne ta til seg føde. Sov og spiste, og var eller uinteressert i alt. Prøvde vi å aktivisere henne med lek kikket hun bare rart på oss, og hun ville heller ikke kose med noen. Det eneste som vekket henne fra dvalen var dersom vi åpnet ett vindu for å lufte, da prøvde hun på alle måter å komme seg ut.

Så vi begynte etterhvert å slippe henne ut, da vi flyttet ett sted hvor det gikk an, og hun skiftet personlighet over natta. Plutselig virket hun mye mere glad og kvikk, ville gjerne kose med oss, og kunne tilogmed nedverdige seg til å leke litt med oss. Nå er hun den av kattene våre som trives best ute, uansett vær, hun flyr ute og jakter og koser seg hele året. Ville aldri hatt innekatt igjen, etter å ha sett henne forandre seg så mye.

Skrevet

Er det noen sammenheng mellom det å være for innekatt-ideen og å være for dyrehager?

Hva mener dere, er dere som er negative til at folk har innekatter, også negative til dyrehager?

Gjest Ingunn igjenn
Skrevet

Når jeg nevner burdyr, da mener jeg burdyr som har veldig små bur i forhold til størrelse:) De skal også ha en plass å boltre seg på!!!!

Gjest Gjest
Skrevet
Er det noen sammenheng mellom det å være for innekatt-ideen og å være for dyrehager?

Hva mener dere, er dere som er negative til at folk har innekatter, også negative til dyrehager?

Enig, eller CIRKUS!!!!

Skrevet

Jeg husker en sak ifra media noen år tilbake. Det var noen blokkbeboere som anskaffet seg boder collie (!!). Hunden, som selvsagt ikke passer til den type hus, hoppet ut i det fri og falt alle etasjene ned og døde. Det er nesten som plotet i en Hollywood-perser, men en tankevekker mot å sperre dyr inne i "husbur", viss man kan gå så langt i beskrivelsen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg håper du ikke har katt (Eller andre dyr)!

Vel, en fisk som er født i et akvarium vil vel ikke akkurat lengte eter det store havet? eller?

Skrevet

Dyrehager som et midlertidig hjem i et bevisst prosjekt for å avle på og øke den ville bestanden på utrydningstruede arter? Helt for!

Dyrehager som et fast hjem slik at de kan leve i små områder i land de ikke hører hjemme i for at de skal være på utstilling og til underholdning for oss? Helt i mot!

Skrevet

Hmm.. Mor og far har en britisk korthåret katt hjemme, en vakker skapning.) De har også et sommerhus på landet, hvor de er veldig ofte å sommeren. Og

mormor bor der hele sommeren.. Våres forrige katt, en blandings med Bengal, hun elsket å være ute og jakte, hun bodde der hver sommer (resten av året

var hun innekatt, trivdes med det òg), var ute på dagen, men kom hjem på netter, som regel. Hun døde av rottegift da naboene skulle forgifte rotter i

sitt hus. :cry: Ja, men nå om våres ny katt da. Han tåler ikke å være ute! Han er for pinglete, rett og slett. Vi prøvde å introdusere ham

til verden ute flere ganger. Men nei da, han sitter bare rett utafor døra, og stirrer i døra. Han går ikke et steg lengre enn det. Og hvis han bare får sjanse å komme inn igjen, løper han og gjemmer seg under sofa, og sitter der og kommer aldri ut igjen. (vel, "aldri" = vi venta engang i 4 timer, også måtte bare dra ham ut ufrivillig, for å dra hjem..) Ikke vil han gå ut i bånd heller, han legger seg bare, og nekter å gå noen steder. Vi ga opp nå, han tydelig mistrives ute. Men her er det mitt bevis på at noen katter kan være innekatter òg. Jeg synes selv forresten at det er best for en katt å få å være ute, ihvertfall av og til, men ikke for denne katten.

Forresten, innekatter lever i gjennomsnitt mye lengre enn utekatter.

Gjest Trolletrine
Skrevet

Øh...hva skjedde med spørsmålet til trådstarter her???Hvis man vil diskutere dette evinnelige temaet så finnes det x antall lignende tråder her inne..

Så derfor trådstarter;jeg personlig anbefaler en Rag Doll....Min er en såkalt innekatt etter egen vilje,-han har mulighet til å gå ut og inn av huset hele dagen og kvelden,men benytter seg sjelden av det.Vet ikke om dette gjelder kun min katt,eller om det er typisk for rasen,men hjemmekjær er han :)

Skrevet

Oops, glemte jo å skrive da: jeg ville anbefalt en britisk korthåret katt, siden de er ganske late og sover mye. Det står faktisk i rasebeskrivelsen, at de sover opp til 20 timer pr døgn, og det stemmer nok for våres katt. Men så var det ei tidligere her som hadde visst en britisk korthåret utekatt, så man vet aldri.. :riste: Kanskje det ikke rase det kommer an på, men først og fremst personlighet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg husker en sak ifra media noen år tilbake. Det var noen blokkbeboere som anskaffet seg boder collie (!!). Hunden, som selvsagt ikke passer til den type hus, hoppet ut i det fri og falt alle etasjene ned og døde. Det er nesten som plotet i en Hollywood-perser, men en tankevekker mot å sperre dyr inne i "husbur", viss man kan gå så langt i beskrivelsen.

Nå vet jeg ikke hva du er vant til, men her jeg bor trener folk hundene sine utendørs. :fnise: Det er bare tull at man ikke kan ha aktive raser som border collie, bare fordi man bor i blokk. Det er nemlig ikke inne i leiligheten at hunden skal få ut energien sin.

Uansett om man har blokkleilighet eller diger villa, må man UT og aktivisere hunden sin. Og så lenge man gjør dette, spiller det faktisk ingen rolle hvor liten plass man har å bo på. Hunden skal trenes godt nok til at den kan være rolig når man er inne.

Grunnene til at hunden du snakker om hoppet ut av vinduet, kan være mange. Den kan ha hatt separasjonsangst, den kan ha hørt noe spennende utenfor osv. Og ja, det kan også ha vært tilfellet at den var understimulert og kjedet seg. Men dette hadde i så fall vært et like stort problem dersom eieren bodde i et stort hus.

For ut må man, uansett.

Dette ble litt avsporing, men det er bare så provoserende når folk sprer fordommer som dette. Det er bare uvitenhet.

En god hundeeier gir hunden den aktiviseringen den trenger, og da spiller det ingen rolle om man bor på 20 eller 200 kvm.

Skrevet
Øh...hva skjedde med spørsmålet til trådstarter her???Hvis man vil diskutere dette evinnelige temaet så finnes det x antall lignende tråder her inne..

I første innlegg spør TS også om det er synd med innekatter, og da er det innenfor trådtema å kommentere det.

Gjest Gjest
Skrevet

Så derfor trådstarter;jeg personlig anbefaler en Rag Doll....Min er en såkalt innekatt etter egen vilje,-han har mulighet til å gå ut og inn av huset hele dagen og kvelden,men benytter seg sjelden av det.Vet ikke om dette gjelder kun min katt,eller om det er typisk for rasen,men hjemmekjær er han :)

De fleste har anbefalt Birma som innekatt! Selv anbefaler jeg ikke huskatt som innekatt! En perser mener jeg er en "perfekt" innekatt, men personlig syns jeg de er stygge i ansiktet.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet
Hvis jeg hadde sagt at jeg ville holdt en hund innesperret i en liten leilighet hele dens liv, hva ville dere ha ment da?

Da sier jeg at det ikke kan sammenlignes og signerer på det gjestIngunn skriver under her!

LEO: En hund som blir sperret inne kan du ikke sammenligne med en katt som blir sperret inne.

En katt lar seg aktivisere innendørs og er ganske så fornøyd med det (med diverse leker kan vi trigge opp en katt til det misjonsnivået den trenger i forhold til en hund) +at den ikke trenger halvparten av så mye mosjon som det en hund trenger!Selv om det er en liten "teppepisser" som en Chihuahua!

En katt kan gått gå ute å komme inn igjen etter 5 minutter, mens en hund kan bli utendørs mye lenger, samt at den trenger å gå lange turer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...