Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Hei! var glad for å finne denne siden her. Jeg er helt frisk men min mann har dårlig sædkvalitet så vi setter i gang med prøverørsbehandling om 4 måneder.

Det var litt sjokk å vite at vi faktisk ikke kan klare dette på egenhånd og min mann klandrer seg selv, og jeg er redd dette allerede sliter på ekteskapet vårt.

Kan noen fortelle meg hva som skal skje når det er mannen som har dårlig sæd? Slik jeg forstår det ut i fra denne siden så er det kvinnene som har dårlige egg og at en tar ut eggene? Jeg er helt blank på dette området.

Hva koster det?

Er det vondt? Behadnling? (ser dere skriver om sprøyter en skal ta selv...)

Jeg har tatt en del blodprøver angående mitt hormon nivå og de var helt fine.

Jeg er 28 og min mann er 31.

Om dere har fått beskjed om at dere skal i gang om 4mnd burde dere fått litt mer informasjon...

I denne tråden snakker vi sammen, alle som holder på med prøverør, enten det er problemer hos kvinnen, mannen, begge eller ukjent.

Som brukeren over meg nevnte så henter de ut egg av kvinnen.

Det er vanlig da å først stimulere henne med medisin/hormoner i noen uker så hun produserer flere egg. Ikke alle overlever og de som overlever, men ikke brukes i første omgang kan fryses ned og brukes om dere skulle trenge flere forsøk.

Mannen må levere sædprøve og siden kvaliteten er dårlig så går laboranten gjennom og henter ut de beste og injiserer hvert av dine egg. Så må eggene utvikle seg og dele seg i 1-2døgn før de blir satt inn igjen(dersom de deler seg riktig).

Deretter må du vente i 14 dager, gå på div. medisin og så ta en test for å se om det har fungert.

Vondt... tja, medisinene kan medføre mange ubehagelige bivirkninger. Sprøytene som en setter på seg selv i 10-14dager syns ikke jeg gjør noe vondt.

Uttaket av egg kan gjøre litt-eller veldig vondt.

En må betale de første 15 000,- i medisiner selv (dette rekker vanligvis til et par forsøk med medisiner), og så er det egenandel ved uttak/innsetting på 1500,- evt. egenandel ved ul. om en går på annet sykehus enn behandlingsstedet.

Utgifter til evt. reise og overnatting(en får dekket etter takst fra NAV om en har henvisninger ol.)

Endret av Strix
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ÆSJ da :( ikke morro å lese.... var inne på RH selv i dag... det ble økt dose på meg og tilbake igjen på fredag for å se......

Nei det var kjipe nyheter å få. :( Men neste kontroll vil vise...

Når på fredag skal du dit? Jeg har time 12.30... Kanskje vi er der på likt??

Skrevet
Nei det var kjipe nyheter å få. :( Men neste kontroll vil vise...

Når på fredag skal du dit? Jeg har time 12.30... Kanskje vi er der på likt??

:lur: vi er nok der ganske likt ja :) men du har kanskje akkurat gått når jeg kommer ;)

Du var der ikke på onsdagen og eller?

Skrevet
:lur: vi er nok der ganske likt ja :) men du har kanskje akkurat gått når jeg kommer ;)

Du var der ikke på onsdagen og eller?

Jeg var der på mandag jeg. Kanskje vi sees!

Skrevet (endret)
Jeg var der på mandag jeg. Kanskje vi sees!

Det kan hende jeg har sett deg og det kan ikke hende jeg har sett deg.... det satt en hel gjeng der opp i alle fall... og alle driver jo heller ikke med IVF. Litt forsinkelser var det og.

Var du alene eller med din kjære? Satt og funderte på hvem av disse jentene som kunne være deg :fnise:

Hvordan gikk det for deg i dag forresten?

Må tilbake igjen på mandag jeg da.... enda en kontroll.... disse posene... eller forliklene hadde økt litt i størrelser etter at jeg trappet opp dosen og det er jo bra :hoppe: men..... lurer virkelig på hvor mange ganger jeg må til sykehuset.... annenhver dag er bra drøyt i lengden.....

Krysser fingrene for at østrogen eller hva det nå er vi sjekker i blodprøven har økt enda litt mer og at det blir større saker og ting i eggstokkene :nigo:

Endret av Devilina
Skrevet
Det kan hende jeg har sett deg og det kan ikke hende jeg har sett deg.... det satt en hel gjen der opp i alle fall... og alle driver jo heller ikke med IVF. Litt forsinkelser var det og.

Var du alene eller med din kjære? Satt og funderte på hvem av disse jentene som kunne være deg :finse:

Hvordan gikk det for deg i dag forresten?

Må tilbake igjen på mandag jeg da.... enda en kontroll.... disse posene... eller forliklene hadde økt litt i størrelser etter at jeg trappet opp dosen og det er jo bra :hoppe: men..... lurer virkelig på hvor mange ganger jeg må til sykehuset.... annenhver dag er bra drøyt i lengden.....

Krysser fingrene for at østrogen eller hva det nå er vi sjekker i blodprøven har økt enda litt mer og at det blir større saker og ting i eggstokkene :nigo:

Hmm.. ja, jeg tenkte det samme når jeg satt der. Jeg er liten av veskt og hadde på meg rosa lang shorte idag.Var sammen med mannen. Lurer på om du gikk inn rett etter meg? Jeg funderte fælt skjønner du! hehe!!

Jeg skal også inn på ny kontroll på mandag for de var ikke store nok hos meg heller. Time 12.45. Økte dosen min litt. Det fine idag var at dummecysten ikke hadde vokst noe særlig og hormon mengen i blodet hadde økt samt eggeposene hadde vokst!! :hoppe:

SÅ utrolig glad for at dette forsøket ikke ble avbrutt!!!

JIPPI!!!

Skrevet
Hmm.. ja, jeg tenkte det samme når jeg satt der. Jeg er liten av veskt og hadde på meg rosa lang shorte idag.Var sammen med mannen. Lurer på om du gikk inn rett etter meg? Jeg funderte fælt skjønner du! hehe!!

Jeg skal også inn på ny kontroll på mandag for de var ikke store nok hos meg heller. Time 12.45. Økte dosen min litt. Det fine idag var at dummecysten ikke hadde vokst noe særlig og hormon mengen i blodet hadde økt samt eggeposene hadde vokst!! :hoppe:

SÅ utrolig glad for at dette forsøket ikke ble avbrutt!!!

JIPPI!!!

Tror nok ikke det var meg... jeg hadde time 1250, men kom ikke inn på timen min før litt over 1300 eller noe... var der med min kjære... men det var ei mørkhåra dame som var inne før meg... kan hende det var hun som var etter deg ;)

HVA!!!?? fikk du time så tidlig!!! skulle ønske jeg fikk det også... 1430 skal jeg inn... og jeg bor nesten to timer unna... så å komme og ta blodprøve tidlig og prøve å finne på noe fram til halv tre... det suger.... hehe.. men men...

Det var foresten et par som gikk ut sånn rett før min tur... tror hun var lys og kanskje hadde noe rosa på seg... han var også lys og hadde caps/hatt eller noe... hun var forresten litt små hissig.. hørtes i alle fall sånn ut :lol: var det deg eller? :fnise: det var noe med at det var unødvendig et eller annet...

Lurer virkelig på hvor ofte jeg/vi må inn å sjekkes i ukene framover.

:hoppe: for at dummecysta ikke hadde blitt større :nigo: hun mumlet et eller annet med cyste på meg og... men tror det var snakk om rester eller noe.. har jo operert for to år siden.

Skrevet (endret)

:fnise: Det var oss ja!

Jeg var utrolig happy når jeg kom ut, men vi snakket om at det var unødvendig av forrige legen å ikke gi oss noe poitivt å tenke på sist gang akkurat i det vi gikk ut av avdelingen. Hverfall siden hun i dag fikk oss til å føle at dette var ikke noe å bekymre seg over og at det var tidlig forrige gang jeg var på kontroll! hehe!!

Kanskje jeg virket hissig... blir jo forsåvidt det når jeg tenker på hun derre Ertzheid! :kjefte:

Tror jeg fikk time tidlig fordi vi var tidligere ute, du kunne ikke bedt om tidligere time da? eller gjorde du det og så hadde oslo jenter som meg stjålet muligheten?

Vi tenkte nemlig motsatt vi... Vi kunne godt hatt en senere time for nå må begge dra fra jobben tidlig... hadde vi fått 14.30 så kunne vi nesten jobbet ut dagen noe som hadde gjort det lettere for jobbene våre da vi begge har ansvarsvakt på mandag...

hun snakket om at dette kunne ta 2-3 uker med sprøyter for meg å bli regulert nok så nå ser det ut som at ferien til kjære og meg ryker... Men som vi sier så er det verdt det!

Skulle nemlig dratt på hytta de 2 siste ukene av august sånn at vi kunne slappet av etter evt insetting, men nå får vi se da... økningen av puregonen funker forhåpentligvis!

Håper det bare var snakk om gamle cyster og ikke nye!

:hug:

Endret av brudeliten
Skrevet

aha!! :nigo: Da tok jeg ikke feil da ;) fikk bare med meg at du sa at det var unødvendig... eller om din kjære sa det og det hørtes ut som en lit amper stemme, hehe. Ja det er da i grunn litt unødvendig å bekymre deres sånn :(

Hehe.... jeg sa til kjære at jeg trodde det var dere da... han bare.... HÆ? De så jo ut som begynnelsen av 20 åra jo :fnise::ler:

Er ikke det kompliment så vet ikke jeg :lur:

Hmmm...... Vi skulle ha fått bytta vettu.... kjære begynner på jobb 4, så han hadde satt pris på å fått tidlig time. Men da må vi jo ringe RH og avtale med de vet jeg... om ikke vi kan opp å bytte når vi skal til blodprøver da, da må man jo inn på RH unasett.

God helg til alle som tar seg en titt innom IVF boka :):hug:

Skrevet
aha!! :nigo: Da tok jeg ikke feil da ;) fikk bare med meg at du sa at det var unødvendig... eller om din kjære sa det og det hørtes ut som en lit amper stemme, hehe. Ja det er da i grunn litt unødvendig å bekymre deres sånn :(

Hehe.... jeg sa til kjære at jeg trodde det var dere da... han bare.... HÆ? De så jo ut som begynnelsen av 20 åra jo :fnise::ler:

Hmmm...... Vi skulle ha fått bytta vettu.... kjære begynner på jobb 4, så han hadde satt pris på å fått tidlig time. Men da må vi jo ringe RH og avtale med de vet jeg... om ikke vi kan opp å bytte når vi skal til blodprøver da, da må man jo inn på RH unasett.

takk det samme. Så kult at dere har passert hverandre på RH. Ser spenningsmomentet ved å være på en siden som dette, og vite at flere enn deg er på RH i samme ærend på omtrent samme tid.

NOen her som har time rundt 12.30 den 3.9 kanskje? da har jeg min første kontrolltime etter spray og sprøyter.

har bestemt meg fro å fortell jobben at vi holder på med ICSI. JObber i barnehage, og da er du tett på andre hele dagen. Syns det er greit at de andre er klar over situasjoen min, dersom jeg skulle bli helt uspiselig i disse hormontider og påfølgende uker.

Jeg begynner med spray på tirsdag...spennende.

Skrevet

Da har jeg begynnt å spraye idag. Wohoo. Har prøvd å ringe Aleris for å avtale tider videre, men ingen som tar telefonen. De har vel mye å gjøre i dag, åpnet igjen etter sommern. Får prøve igjen litt senere.

Skrevet
Da har jeg begynnt å spraye idag. Wohoo. Har prøvd å ringe Aleris for å avtale tider videre, men ingen som tar telefonen. De har vel mye å gjøre i dag, åpnet igjen etter sommern. Får prøve igjen litt senere.

Velkommen som sprayer du også ;) Håper du slipper unna de værste bivirkningene da ;):nigo:

Fikk du ikke tid med en gang om når du skal starte med sprøyter og til ktr?

Lykke til med å få kontakt med de i alle fall, de svarer nok til slutt.

:hug:

Er for øvrig selv på RH i skrivende stund og venter på min aaaaalt for sene time til ktr..... :sukk:

Skrevet
Fikk du ikke tid med en gang om når du skal starte med sprøyter og til ktr?

Lykke til med å få kontakt med de i alle fall, de svarer nok til slutt.

Nei, vi var der i Mai allerede og derfor var datoer så usikkre at vi ikke planla noe videre da. Bare at jeg skulle ringe inn når jeg hadde begynnt å spraye når de åpna igjen. Kunne begynne å spraye forrige måned også, men det droppa vi pga. fare for overstimulering. Vet at jeg først skal på kontroll for å skjekke om sprayen har funka, og så skal jeg få lære sprøyter og slik da.

Skrevet

:fnise: Ja vi blir spurt om legg rett som det er begge to så jeg skjønner godt at han trodde vi var unge ja! :)

Kunne ikke ha byttet sammen med deg etter blodprøven for jeg drar inn før jobb og tar jeg. Hadde tidligvakt så var på RH kl 07.30... Regner ikke med at du var der da ;) Håper det ordnet seg for din kjære og at du slipper flere kontroll timer!!!

Jeg skal forresten til uttak på fredag :bolledeig:

Gleder meg til å høre hvordan det har gått for deg idag!! :klem1:

Håper at du også får uttak på fredag!! :)

Tjohooo!! Velkommen som sprayer! Håper at du får en like bivirkningsfri tid som meg! Litt søvnløshet er vel det som har vært værst for meg! :)

Er for øvrig selv på RH i skrivende stund og venter på min aaaaalt for sene time til ktr..... :sukk:

Nå skal du vel snart inn?? spent spent spent!!! :hug:

Skrevet

Da har jeg fått kontakt med Aleris. Venta i telefonsvarer i 20 min. Og da de endelig tok tlf var det helt kaos. De har nok mye å gjøre i dag ja. Men jeg fikk i allefall time til kontroll den 26 sept. Og skal lære sprøyter å slik da og sikkert begynne på de ikke lenge etter. Så skal vi til kontroll igjen den 4.sep og da er det nok for å skjekke egg størrelser. Godt å få vite datoer, så jeg kan planlegge jobb litt.

Så spennende med uttak på Fredag brudeliten:D

Skrevet
:fnise: Ja vi blir spurt om legg rett som det er begge to så jeg skjønner godt at han trodde vi var unge ja! :)

Kunne ikke ha byttet sammen med deg etter blodprøven for jeg drar inn før jobb og tar jeg. Hadde tidligvakt så var på RH kl 07.30... Regner ikke med at du var der da ;) Håper det ordnet seg for din kjære og at du slipper flere kontroll timer!!!

Jeg skal forresten til uttak på fredag :bolledeig:

Gleder meg til å høre hvordan det har gått for deg idag!! :klem1:

Håper at du også får uttak på fredag!! :)

Nå skal du vel snart inn?? spent spent spent!!! :hug:

Må tilbake på ny ktr torsdag jeg da... vi var faktisk heldige i dag... gikk opp og satt oss ned og venta en time før timen min, og så var det noen som ikke dukket opp, så da kom vi inn 3 kvarter før vår egentlige time :bolledeig::hoppe:

Fikk beskjed om at det var utrolig mange sånn poser/folikler... så det er det om å gjøre å passe på at jeg ikke overstimulerer sånn at det blir egg i alle...

Så fortsetter som før jeg....

FREDAG!!!!!!! :bolledeig: så moro!! søren så fort det har gått for deg da.... sikkert fordi du har en annen medisin og kroppen din er imere form enn min :lol:

Men så artig!!!! :hoppe: :hoppe:

Du må gi referat om hvordan det gikk med uthentingen.

Skrevet

Heisann.

Jeg begynte på spray i dag. Ble liksom litt på ordenlig da ;) Lykke til med ktr, uttak, spray og sprøyter. VI er i samme bås alle sammen-og det vikti gå backe hverandre i det pos og støtte i det neg.

Lykke til alle sammen :)

Skrevet

Hei jenter.... var på ultralyd idag.. nesten 10 uker på vei. Trodde jeg.

Endte i MA. :(

Utrolig tungt nå, men det går vel over.. regner med å ta en "pille-abort" nå i helga.. :(

Skrevet

Utrolig tungt nå, men det går vel over.. regner med å ta en "pille-abort" nå i helga.. :(

Å :(:trist: så leit å lese. En trøste :hug: Satser på at neste gang klaffer det. :)

Skrevet

ÅH!! Nei, nei , nei!! så trist! :tristbla:

Veldig lei meg på dine vegne!

Så utrolig urettferdig!! :trist:

Mange klemmer til deg fra meg! :hug: :hug: :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...