Gjest Mirina Skrevet 7. april 2008 #141 Skrevet 7. april 2008 Er det virkelig så mye press og skam knyttet til dette? Det lurer jeg også på. Var flere som ikke hadde problemer med å innrømme at de trodde da jeg konformerte meg. Det var også en som valgte å døpe seg, men ikke konfirmere uten at det ble gjort noen sak av det.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #142 Skrevet 7. april 2008 Er det virkelig så mye press og skam knyttet til dette? Jeg konfirmerte meg for rundt 10 år siden og la aldri skjul på at jeg var kristen; kan ikke huske at noen andre gjorde det heller. Nå har jeg riktignok gått vekk fra kristendommen etter dette, men det var det helt andre årsaker til. Det lurer jeg også på. Var flere som ikke hadde problemer med å innrømme at de trodde da jeg konformerte meg. Det var også en som valgte å døpe seg, men ikke konfirmere uten at det ble gjort noen sak av det. Les denne linken, og en del av kommentarene som er presentert der... Når voksne mennesker kan tillate seg å rakke ned på mennesker som tror på en slik måte som i den tråden, tror du da at ungdommer er noe bedre? Og da synes jeg ikke det er rart at ungdommer velger å skylde på "tradisjon" eller "gaver" framfor å bli hetset fordi de tror på noe som ikke er akseptert.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #143 Skrevet 7. april 2008 Les denne linken, og en del av kommentarene som er presentert der... Når voksne mennesker kan tillate seg å rakke ned på mennesker som tror på en slik måte som i den tråden, tror du da at ungdommer er noe bedre? Og da synes jeg ikke det er rart at ungdommer velger å skylde på "tradisjon" eller "gaver" framfor å bli hetset fordi de tror på noe som ikke er akseptert. Dette var jo en litt av en måte å se det på.. Det er vanligvis omvendt , at de sier seg villig til å fremstå som kristne for å få gavene og å følge tradisjonen for å blidgjøre sine omgivelser. (og nei , jeg må ikke overbevises om at det kan være tilfelle slik du hevder, men det at de blir hetset og fortalt at det er uakseptabelt kan du gjerne forklare nærmere)
Gjest Bellatrix Skrevet 7. april 2008 #144 Skrevet 7. april 2008 (og nei , jeg må ikke overbevises om at det kan være tilfelle slik du hevder, men det at de blir hetset og fortalt at det er uakseptabelt kan du gjerne forklare nærmere) Når voksne får høre at de er dumme som tror på Gud, tror du ikke ungdom også får høre det?
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #145 Skrevet 7. april 2008 Når voksne får høre at de er dumme som tror på Gud, tror du ikke ungdom også får høre det? Skal ikke kristendommen tillate tvil? Bør ikke vedkommende være sterk nok i troen til å forsvare sitt standpunkt? Er det bedre at ikke-religiøse blir fortalt at de ikke kommer til himmelen , men til helvete på grunn av sin manglende tro?
Gjest ja ja Skrevet 7. april 2008 #146 Skrevet 7. april 2008 Da jeg konfirmerte meg kirkelig husker jeg at jeg svarte på et skjema om hvorfor jeg valgte å gjøre det. Krysset av på pengegaver/tradisjon. Sanningen var at jeg bestandig har hatt en form for tro og at jeg følte at det var viktig for meg å konfirmere meg. Men det var så flaut å si/innrømme det at jeg ikke engang turde å krysse av for det på et anonymt spørreskjema.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #147 Skrevet 7. april 2008 Da jeg konfirmerte meg kirkelig husker jeg at jeg svarte på et skjema om hvorfor jeg valgte å gjøre det. Krysset av på pengegaver/tradisjon. Sanningen var at jeg bestandig har hatt en form for tro og at jeg følte at det var viktig for meg å konfirmere meg. Men det var så flaut å si/innrømme det at jeg ikke engang turde å krysse av for det på et anonymt spørreskjema. Jeg har en venninne som ikke var døpt , men i frykt for hva de andre ungdommene kom til å mene om henne , valgte hun å døpe seg før hun konfirmerte seg kirkelig. Det var for å ikke skille seg ut fra ALLE DE ANDRE som mente at kirkelig konfirmasjon var det eneste rette å gjøre . Selv den dag i dag angrer hun på sitt valg som i hovedsak ble styrt av andres meninger . Og det er ganske trist , så dette går nok begge veier.
Gjest Bellatrix Skrevet 7. april 2008 #148 Skrevet 7. april 2008 Skal ikke kristendommen tillate tvil? Bør ikke vedkommende være sterk nok i troen til å forsvare sitt standpunkt? Er det bedre at ikke-religiøse blir fortalt at de ikke kommer til himmelen , men til helvete på grunn av sin manglende tro? Både kristendom og andre livssyn bør tillate tvil, men du spurte hvorfor 15-åringer synes det kan være flaut å si at h*n tror på det h*n lærer om i konfirmasjonsundervisningen.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #149 Skrevet 7. april 2008 Både kristendom og andre livssyn bør tillate tvil, men du spurte hvorfor 15-åringer synes det kan være flaut å si at h*n tror på det h*n lærer om i konfirmasjonsundervisningen. Jeg sitter med det inntrykket at ungdommen forteller om den kristne troen som motivasjon snarere enn å bruke gaver og tradisjon som "unnskyldning".
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #150 Skrevet 7. april 2008 Skal ikke kristendommen tillate tvil? Bør ikke vedkommende være sterk nok i troen til å forsvare sitt standpunkt? Er det bedre at ikke-religiøse blir fortalt at de ikke kommer til himmelen , men til helvete på grunn av sin manglende tro? Hvorfor skal de være nødt til å forsvare sitt standpunkt? Hvorfor kan ikke andre bare godta at de tror uten å kalle dem for dumme? Og nei, det er ikke bedre at ikke-religiøse blir fortalt at de kommer til helvete. Aksept må gå begge veier.
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 18. april 2008 #151 Skrevet 18. april 2008 Borgerlig konfirmasjon hadde jo ikke eksistert hvis det ikke hadde vært for den kirkelige? Og hvorfor kaller man det konfirmasjon? Hva er det som bekreftes? Jeg er ikke dopt, og har heller ikke fatt noen religios oppdragelse. Mine foreldre har fortalt hvordan de selv lot seg konfirmere som unge for a fa gaver, og at dette er noe de har angret pa og folt seg hyklerske for i ettertid. Det var derfor ikke noe alternativ for meg a konfirmere meg hverken kristelig eller humanetisk for pengenes skyld. mine foreldre sa at det var opp til meg a velge hva jeg ville gjore og at de ville stotte meg uansett, men for at jeg ikke skulle fole meg tvunget til a gjore noe kun for pengenes del, sa skulle jeg fa penger av dem tilsvarende det andre fikk til konfirmasjonen uansett. dette synes jeg er veldig realt gjort, og gir ungdommen reell frihet til a velge det de star for. Derfor kan jeg idag sta for valget mitt uten a fole meg hyklersk, og ogsa uten a fole at jeg gikk glipp av noe.Men jeg holdt ikke et slags konfirmasjonsselskap altsa, jeg er jo tross alt ikke konfirmert! Hilsen Pia
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #152 Skrevet 18. april 2008 Synes dette er helt forkastelig. Det virker som dette er en som ønsker gavene, men ikke resten. Hvis man absolutt ikke ønsker å konfirmere seg i kirken, så har man iallefall mulighet til å konfirmere seg borgerlig. (Selv dette mener jeg er litt på kanten når man tenker over hva som er meningen med konfirmasjonen..) Og hvis man ikke engang "gidder" å gjennomføre den "prosessen", så synes jeg man også bør avstå fra selskap (rettere sagt gavefest). Jeg synes det er rart at foreldrene synes dette er greit..
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #153 Skrevet 19. mai 2023 15 år senere, hvor står vi i denne debatten nå? Drar opp en gammel tråd fordi jeg brukte søkte opp tema da jeg nylig var oppi samme problematikk. Jeg ble bedt i konfirmasjonen til datteren til en god venninne. Har ikke hatt så mye kontakt siste 2 årene, men ble svært glad for å bli invitert fordi jeg har kjent konfirmanten fra hun var liten og har følt meg som litt ‘tante for henne. Hun har liten familie og dermed slo jeg litt på stortromma når det kom til gave. Ga henne en raus gave som om hun skulle være mitt tantebarn. Så kom konfirmasjonen. Det var lagt opp som en konfirmasjon med bunader, god mat og kakebord. Ikke minst gavebord. Det ble likevel fort avklart at konfirmanten ikke hadde stått konfirmasjon, verken borgerlig eller kristelig. Hun ble bare feiret. Og de kalte det konfirmasjon. Følte meg litt lurt. Ikke minst fordi jeg hadde gitt så stor gave. Så har jeg fått noen runder med meg selv og kommet fram til at vi tross alt lever i 2023. De færreste er kristne og konfirmasjon er vel kanskje egentlig nokså utdatert? For hva feirer vi sånn egentlig? Markerer at man nå er moden nok til å ta en eget religiøst valg? Er man egentlig det som 15 åring? Moden er man vel knapt som 18 åring. Hva tenker dere om konfirmasjoner… som ikke er konfirmasjoner? Anonymkode: 5c81f...333 1
Tanuki Skrevet 19. mai 2023 #154 Skrevet 19. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: 15 år senere, hvor står vi i denne debatten nå? Drar opp en gammel tråd fordi jeg brukte søkte opp tema da jeg nylig var oppi samme problematikk. Jeg ble bedt i konfirmasjonen til datteren til en god venninne. Har ikke hatt så mye kontakt siste 2 årene, men ble svært glad for å bli invitert fordi jeg har kjent konfirmanten fra hun var liten og har følt meg som litt ‘tante for henne. Hun har liten familie og dermed slo jeg litt på stortromma når det kom til gave. Ga henne en raus gave som om hun skulle være mitt tantebarn. Så kom konfirmasjonen. Det var lagt opp som en konfirmasjon med bunader, god mat og kakebord. Ikke minst gavebord. Det ble likevel fort avklart at konfirmanten ikke hadde stått konfirmasjon, verken borgerlig eller kristelig. Hun ble bare feiret. Og de kalte det konfirmasjon. Følte meg litt lurt. Ikke minst fordi jeg hadde gitt så stor gave. Så har jeg fått noen runder med meg selv og kommet fram til at vi tross alt lever i 2023. De færreste er kristne og konfirmasjon er vel kanskje egentlig nokså utdatert? For hva feirer vi sånn egentlig? Markerer at man nå er moden nok til å ta en eget religiøst valg? Er man egentlig det som 15 åring? Moden er man vel knapt som 18 åring. Hva tenker dere om konfirmasjoner… som ikke er konfirmasjoner? Anonymkode: 5c81f...333 Jeg hadde blitt lang i maska om jeg fant ut at jeg var i "konformasjonen" til noen som ikke hadde konfirmert seg hverken kristelig eller borgerlig. Om de ikke vil ha kristen konf så er jo borgelig/human etisk et helt ok alternativ. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #155 Skrevet 19. mai 2023 Det blir ikke noe annet enn en pengefest, med fokus på å grave til seg. Uhøflig. Jeg synes konfirmasjon er tull, i utgangspunktet, men å ha fest uten å ha gjennomført det og forvente gaver. Uhørt. Anonymkode: cc82d...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #156 Skrevet 19. mai 2023 Heller hjemme konfirmasjon enn kirkelig. Helt tullete med religion, at vi som i liten grad tror på dette skal fortsette med religiøse ritualer finner jeg bare provoserende. Biter det i meg og gir gave, og er med på fest til de i omgangskretsen. Går ikke i kirka hverken i dåp, konfirmasjon eller bryllup. Egne barn kan få en bibel i gave og muligheten til å lære å arrangere fest selv om de vil ha kirkelig. Anonymkode: 047df...67c 1
Egenskap Skrevet 19. mai 2023 #157 Skrevet 19. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): 15 år senere, hvor står vi i denne debatten nå? Drar opp en gammel tråd fordi jeg brukte søkte opp tema da jeg nylig var oppi samme problematikk. Jeg ble bedt i konfirmasjonen til datteren til en god venninne. Har ikke hatt så mye kontakt siste 2 årene, men ble svært glad for å bli invitert fordi jeg har kjent konfirmanten fra hun var liten og har følt meg som litt ‘tante for henne. Hun har liten familie og dermed slo jeg litt på stortromma når det kom til gave. Ga henne en raus gave som om hun skulle være mitt tantebarn. Så kom konfirmasjonen. Det var lagt opp som en konfirmasjon med bunader, god mat og kakebord. Ikke minst gavebord. Det ble likevel fort avklart at konfirmanten ikke hadde stått konfirmasjon, verken borgerlig eller kristelig. Hun ble bare feiret. Og de kalte det konfirmasjon. Følte meg litt lurt. Ikke minst fordi jeg hadde gitt så stor gave. Så har jeg fått noen runder med meg selv og kommet fram til at vi tross alt lever i 2023. De færreste er kristne og konfirmasjon er vel kanskje egentlig nokså utdatert? For hva feirer vi sånn egentlig? Markerer at man nå er moden nok til å ta en eget religiøst valg? Er man egentlig det som 15 åring? Moden er man vel knapt som 18 åring. Hva tenker dere om konfirmasjoner… som ikke er konfirmasjoner? Anonymkode: 5c81f...333 Dette er ikke en konfirmasjon, enkelt forklart. Man kan ikke invitere til konfirmasjon når det ikke er det, eller at personen ikke har gått igjennom kristelig opplæring i kirka. Så at du føler deg snurt er åpenbart. Dette er et viktig tema til å rett og slett spørre om ungdommen har gått kristelig opplæring i regi kirka i skoleåret på forhånd. Endret 19. mai 2023 av Egenskap 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #158 Skrevet 19. mai 2023 Det blir helt feil. Konfirmasjon er jo et slags kurs på det å bli voksen. Og markere at du er gjennomgått en prosess konfirmasjons kurset er, kristelig, bekrefter du også din egen dåp. Borgerlig så lærer du mye om menneskerettigheter og toleranse for en variert verden, der de reflekterer via diskusjoner rundt dilemmaer bla. Å konfirmere seg uten en form for konfirmasjons kurs, blir som å kjøre bil uten lappen. Typ, jeg gidder ikke ta kjøre opplæringa, men jeg vil gjerne kjøre bil. Jeg er for masse penger til en konfirmant som står på terskelen til livet, og trenger penger til bil, bolig osv i en start fase, men å jukse det til seg, er et ney, fra min side. Spesielt siden jeg ser hvor sykt viktig det var for mine barn, og ble faktisk litt mer moden og voksen via sine borgerlige konfirmasjoner. Anonymkode: a258c...3eb
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #159 Skrevet 19. mai 2023 Burde vertfall informert om dette på innbydelsen. Vi skal feire 15 åringen som ikke har stått til konfirmasjon. Han/hun ønsker seg penger. Anonymkode: 59303...e62 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #160 Skrevet 19. mai 2023 Det blir som å invitere til bryllup. Ha lang ønskeliste. Folk kommer langveis fra. Før middagen sier "brudgommen": vi har ikke giftet oss altså, men vi ønsket oss en fest og masse gaver. 😅 Anonymkode: 59303...e62 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå