Gå til innhold

Eg skal bli mamma!

Mirabella76

Anbefalte innlegg

Jepp, hadde brunlig utflod i flere dager jeg. Var noen dager innimellom det ikke kom noe som helst, men det varte iallfall i flere dager. Tror det er ganske vanlig, egentlig. Likevel er det jo veldig fint å få det sjekket hos legen, tror de fleste leger er forståelsesfulle på det området. Er jo ikke så lett å være førstegangsgravid og bekymret!

Krysser fingrene for at legen din er hyggelig og sympatisk!

Ble litt overrasket over at jordmoren min brukte å finne hjertelyden på de fleste i uke 8, legen min ville jo ikke prøve før i uke 10-12 og hun fant den på kanskje 60% eller noe sa hun. Det kommer jo an på hvordan morkaka ligger om man finner hjertelyden eller ikke, om den ligger bak kan det ta lengre tid å finne den.

Håpar det er vanlig å ha litt brunlig ufod, uten at det treng å vera noko gale. Viss det stemmer, kan eg kanskje klara å slappa litt meir av?

Ja, eg får jammen håpa at legen min er forståelsesfull, og tar bekymringane mine på alvor. Eg treng virkelig det, når eg er førstegangsgravid og bekymra.

Satsar på at eg får ei jordmor som er like dyktig til å finna hjertelyden, som di jordmor er. ;)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håpar det er vanlig å ha litt brunlig ufod, uten at det treng å vera noko gale. Viss det stemmer, kan eg kanskje klara å slappa litt meir av?

Ja, eg får jammen håpa at legen min er forståelsesfull, og tar bekymringane mine på alvor. Eg treng virkelig det, når eg er førstegangsgravid og bekymra.

Satsar på at eg får ei jordmor som er like dyktig til å finna hjertelyden, som di jordmor er. ;)

Er ganske sikker på at det er mange som har opplevd det og at det har gått bra iallfall :)

Hvis ikke legen og jordmoren din er greie så får du komme hit og ha time hos de jeg har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mirabella!

Hvordan har helgen din vært? Det er helt vanlig å ha litt brunlig utflod i løpet av svangerskapet. Slimhinnene er skjørere og blør lettere når man er gravid. Men jeg forstår selvfølgelig veldig godt at det ikke er noe gøy for deg. Snakk med legen din når du skal dit.

Ang hjertelyd må du ikke bli bekymret om legen ikke vil prøve å finne den eller evt ikke finner den. Det er veldig tidlig ennå, mange hører den ikke før uke 16-17. Håper dette kanskje kan hjelpe deg litt.

Ha en fin dag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du fått den ene linken i signaturen din til å ha en annen farge? Jeg har prøvd SÅÅÅ mange ganger, men får det ikke til!!! :sur: :klø:

Skal det ikke bare være å merke teksten i signaturen og velge farge..? Det går ikke på meg det, altså... :sur:

Endret av Monica85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, då er første svangerskapskontroll overstått! :jepp:

Egentlig vart eg litt skuffa over at det ikkje var meir spennande. Legen var heilt grei nok, men eg følte kanskje at ho virka litt uengasjert.

Starta med å rekna ut termin, som ho meinte var 11. november (Eg er derimot ganske sikker på at 9. november er riktig). Og så stilte ho meg forskjellige spørsmål, og fylte ut helsekort for gravide. Eg nevnte også at eg hadde hatt litt brunfarga utflod forrige torsdag. Legen noterte det ned på PCen, men sa ingenting om kva ho tenkte om det. Rart! Og det var vel alt som skjedde inne hos legen...

Etterpå gjekk eg inn på prøvetakingsrommet, og tok blodprøve. Vog meg etterpå, og eg har visst gått ned 2-3 kg etter at eg vart gravid. Leverte også urinprøve, som såg heilt fin ut. Så fekk eg nokre gravidbøker/blad, og så var kontrollen over!

Grunnen til at eg ikkje gadd å spørja kva legen meinte om den brune utfloden, er fordi eg skal til gynekologen min i morgon. Derfor spurte eg heller ikkje om ho kunne lytta etter hjertelyden. Timen hos gynekologen i morgon trudde eg egentlig ikkje var før i midten av mai (fekk timen for snart 2 mnd sidan). Oppdaga først for 2 dagar sidan at timen er i morgon! Reknar med at gynekologen tar UL, så då får eg forhåpentligvis vita om alt står bra til med den lille i magen min!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at det er mange som har opplevd det og at det har gått bra iallfall :)

Hvis ikke legen og jordmoren din er greie så får du komme hit og ha time hos de jeg har ;)

Ja, det er det nok. Men så er det likevel skummelt å tenka på dei som har opplevd det, som det ikkje har gått bra for.

Kjem og får time hos din lege og jordmor, eg! ;)

Hei Mirabella!

Hvordan har helgen din vært? Det er helt vanlig å ha litt brunlig utflod i løpet av svangerskapet. Slimhinnene er skjørere og blør lettere når man er gravid. Men jeg forstår selvfølgelig veldig godt at det ikke er noe gøy for deg. Snakk med legen din når du skal dit.

Ang hjertelyd må du ikke bli bekymret om legen ikke vil prøve å finne den eller evt ikke finner den. Det er veldig tidlig ennå, mange hører den ikke før uke 16-17. Håper dette kanskje kan hjelpe deg litt.

Ha en fin dag! :klemmer:

Helga har vore grei, men eg har vore ekstremt trøtt og sliten i det siste. Sov stort sett heile helga, og det trengte eg!

Kryssar fingrane for at den brunlige utfloden eg hadde ein dag i forrige veke, er heilt uskyldig! Godt å vita at det er ganske vanlig å ha det, uten at noko er gale.

Vart ingen lytting etter hjertelyden hos legen i dag, men håpar at eg får sjå gullet i magen min hos gynekologen i morgon, og at alt er i orden!

Hvordan har du fått den ene linken i signaturen din til å ha en annen farge? Jeg har prøvd SÅÅÅ mange ganger, men får det ikke til!!! :sur: :klø:

Skal det ikke bare være å merke teksten i signaturen og velge farge..? Det går ikke på meg det, altså... :sur:

Hmmm, eg gjorde det slik som du seier. Merkar du heile teksten og velger farge, så skal det gå. Men du må såklart gjera det inne på kontrollpanelet, på "endre signatur". Håpar du får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske kjedelig den første kontrollen ja...

Var ganske skuffa selv. Var jo så spent, så var det liksom ingenting... Svangerskapskontroller er i grunn ganske kjedelige greier, i hvert fall de jeg har vært på. Eneste som er litt ålreit er å høre etter hjertelyd.

Lykke til hos gynekologen i morra. Håper du får en UL og får se en liten krabat.

Husk bilder denne gangen da. Må jo ha noe å vise kjæresten din hvis ikke han skal være med ;)

Ha en fin kveld :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Første kontrollen hos legen er ofte ikke så veeldig spennende, nei :riste: Rart legen din ikke virket så engasjert da... Synes dessuten hun burde snakket med deg om den brunlige utfloden, betrygget deg og prøvd å høre etter hjertelyden eller noe. Godt du har gu-time i morgen, håper hun vil se med ultralyd! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Hadde samme kontroll som deg bortsett fra at hun også tok celleprøver fra livmoren og kjente på livmoren. Litt rart, ikke så mye som skjer men nå er du i systemet ;)

Har du vært hos gyn? Fikk du UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått i dag?

Jeg syns ikke det er rart at legen din ikke lyttet etter hjertelyden. Veldig mange leger gjør det ikke så tidlig nettopp fordi det er vanskelig å høre den så tidlig, og mor blir gjerne veldig bekymret hvis legen ikke finner den.

Ellers er jeg enig i at første kontroll ikke er mye å skryte av. Nå husker ikke jeg om du har tenkt å gå til jordmor, men det anbefaler jeg deg i hvertfall når du er førstegangs fødende. De har mye bedre tid på kontrollene, og er ofte mer mottakelige for spørsmål osv enn fastlegen er. Dette er min erfaring, ikke sikkert alle deler den med meg. :)

Uansett; jeg håper det gikk fint hos gynekologen i dag. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig spent då eg skulle til gynekologen i dag! Litt nervøs pga den brunfarga utfloden eg oppdaga ein dag i forrige veke. På svangerskapskontrollen i går fekk eg jo ikkje vita noko som helst om korleis det stod til med fosteret i magen min. Så eg visste ingenting, sjølv om eg hadde ein ganske god følelse før eg gjekk inn til gynekologen i dag.

Kan jo forklara kvifor eg hadde time hos gynekolog i dag. Det er fordi eg har gått til henne jevnleg før, pga ein cyste på venstre eggstokk. Då eg vart gravid, ville gynekologen min at eg skulle koma i 12. svangerskapsveke, så kunne ho sjekka både cysten og fosteret samtidig.

Egentlig har eg vore misfornøyd med gynekologen min tidlegare. Derfor vart eg overraska over kor grei ho var i dag! Ho synst det var flott at eg hadde klart å bli gravid uten hjelp (Har PCO, som gynekologen min oppdaga i fjor haust). Deretter rekna ho ut terminen, som ho (i likhet med legen min) kom fram til at var 11. november. Men eg meinar fortsatt at den riktige terminen min er 9. november. ;)

Så sa ho at ho skulle ta ein innvendig UL, og sjekka både cysten og fosteret. På forhånd sa ho at ho rekna med at cysten var vekke, fordi det var vanlig at cystar forsvant når ein vart gravid. Og jammen hadde ho rett! Cysten var heilt vekke, og eggstokkane mine såg fine ut. :)

Så var det fosteret som skulle undersøkast. Plutseleg såg eg eit sprell levande lite foster på skjermen! :hjerter_rundt: Det bevegde seg masse, det såg skikkelig komisk ut. ;) Fosteret hadde stort hovud og liten kropp, og såg ut som ei reke med eit stort hovud i eine enden. Gynekologen målte hovudomkretsen på fosteret, og den stemte med at eg var 12 veker på vei! Alt såg heilt fint ut, og eg var så utrulig glad og letta! :juhu: Fekk også 2 bilder av den lille i magen min. På det eine bildet, som var tatt frå sida, gjekk det fint an å sjå at det var eit lite foster. Det andre bildet skjønte eg ingenting av. Gynekologen min sa at fosteret haldt opp den eine handa på det bildet, men det klarte eg ikkje å sjå. :sjenert: Utrulig gøy var det uansett!

Tenk, eg har fortsatt eit levande foster i magen min, og no har eg passert 12 veker! :hoppe::danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oiiiii!!! :juhu: :juhu:

Så spennende!!!

SOM jeg gleder meg til jeg skal på UL.. Akkurat nå synes jeg det virker som en evighet til.... Men strengt tatt så går vel egentlig 4-5 uker ganske fort... :fnise:

Gjør forresten fargeredigeringen av signaturen i kontrollpanel, redigere signatur. Men det blir ingen annen farge...Hmm...Merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske kjedelig den første kontrollen ja...

Var ganske skuffa selv. Var jo så spent, så var det liksom ingenting... Svangerskapskontroller er i grunn ganske kjedelige greier, i hvert fall de jeg har vært på. Eneste som er litt ålreit er å høre etter hjertelyd.

Lykke til hos gynekologen i morra. Håper du får en UL og får se en liten krabat.

Husk bilder denne gangen da. Må jo ha noe å vise kjæresten din hvis ikke han skal være med ;)

Ha en fin kveld :klemmer:

Ja, kontrollen var overraskande kjedelig. Og det gjorde det ikkje bedre at legen virka ganske uengasjert. Ho dama eg gjekk inn til i prøvetakingsrommet, som tok blodprøve, sjekka urinprøven min o.l., virka faktisk mykje meir engasjert og hyggeleg.

Blir nok sikkert kjekkare neste gang ja, når legen kan lytta etter hjertelyden!

Ja, det var ein aktiv liten krabat eg fekk sjå på ultralyden på onsdag! :)

Bilder fekk eg, faktisk uten at eg trengte å spørja. Kjempekjekt! :hjertesmil:

Ønskjer deg ei riktig god helg, og lykke til på måndag! :klemmer:

:vinke:

Første kontrollen hos legen er ofte ikke så veeldig spennende, nei :riste: Rart legen din ikke virket så engasjert da... Synes dessuten hun burde snakket med deg om den brunlige utfloden, betrygget deg og prøvd å høre etter hjertelyden eller noe. Godt du har gu-time i morgen, håper hun vil se med ultralyd! :-D

Litt kjpt at legen ikkje virka meir engasjert, no når eg endelig har fått bytta fastlege! Ja ja, får satsa på at ho berre hadde ein dårlig dag. ;)

Må innrømma at eg synst det var veldig rart at legen min overhodet ikkje kommenterte det, når eg sa at eg hadde hatt litt brunlig utflod i veka før. Hadde det ikkje vore for at eg skulle til gynekologen dagen etter, så trur eg nok at eg hadde bedt ho om å høyra etter hjertelyden, og evt bestilla time til UL.

Det var så ufattelig herlig å koma til gynekologen dagen etter, og få sjå eit sprell levande lite vesen inni magen min! :hjerter_rundt:

Lykke til i dag :klem:

Er så glad for at alt gjekk så bra på ultralyden! :) No skal eg nok klara å slappa av fram til ordinær UL (dersom det ikkje skjer noko spesielt), og berre nyta graviditeten!

Hadde samme kontroll som deg bortsett fra at hun også tok celleprøver fra livmoren og kjente på livmoren. Litt rart, ikke så mye som skjer men nå er du i systemet ;)

Har du vært hos gyn? Fikk du UL?

Legen spurte meg om det var lenge sidan eg hadde tatt celleprøve. Sa at eg hadde tatt celleprøve då eg var på tidleg UL for ein månads tid sidan, så då var det sjølvsagt ikkje nødvendig å ta ein ny celleprøve no.

Som du sikkert har lest, så gjekk gynekologtimen strålande! :)

Hvordan har det gått i dag?

Jeg syns ikke det er rart at legen din ikke lyttet etter hjertelyden. Veldig mange leger gjør det ikke så tidlig nettopp fordi det er vanskelig å høre den så tidlig, og mor blir gjerne veldig bekymret hvis legen ikke finner den.

Ellers er jeg enig i at første kontroll ikke er mye å skryte av. Nå husker ikke jeg om du har tenkt å gå til jordmor, men det anbefaler jeg deg i hvertfall når du er førstegangs fødende. De har mye bedre tid på kontrollene, og er ofte mer mottakelige for spørsmål osv enn fastlegen er. Dette er min erfaring, ikke sikkert alle deler den med meg. :)

Uansett; jeg håper det gikk fint hos gynekologen i dag. :klem:

Supervellykka gynekologtime, som sagt. ;)

Eg veit at det er mange legar som ikkje lyttar etter hjertelyden så tidleg. Men sidan eg hadde hatt litt brunfarga utflod ein dag i veka før, så hadde eg nok spurt om ho kunne gjera det, viss det ikkje var for at eg hadde time hos gynekologen min dagen etter.

Joda, eg skal gå til jordmor! Ringte helsestasjonen kort tid etter at eg vart gravid, fordi eg høyrte at det var vanskelig å få jordmor i Bergen. Har time til første kontroll hos jordmor 19. mai! Tenkte å gå til jordmor på minst halvparten av svangerskapskontrollane.

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: :juhu: for ultralyd og en sprellende liten baby! :-D

:hoppe: :juhu:

Oiiiii!!! :juhu: :juhu:

Så spennende!!!

SOM jeg gleder meg til jeg skal på UL.. Akkurat nå synes jeg det virker som en evighet til.... Men strengt tatt så går vel egentlig 4-5 uker ganske fort... :fnise:

Gjør forresten fargeredigeringen av signaturen i kontrollpanel, redigere signatur. Men det blir ingen annen farge...Hmm...Merkelig...

Ja, superspennande var det! :-D Du kan virkelig gleda deg!!!

4-5 veker går nok fort, ja! Eg synst vekene susar avgårde no når eg er gravid.

Mystisk at du ikkje får til å forandra farge på teksten i signaturen din. Skjønnar ikkje kva som kan vera feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 uker allerede? Tiden går fort for alle andre enn meg altså!

Gratulerer, nå må du slappe av og nyte finværet i helgen, i visshet om at mini-babyen har det bra! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...