Gå til innhold

Politihøgskolen 2008


MorHubro

Anbefalte innlegg

Tusen takk alle sammen! Kjempehyggelig å få koselige tilbakemeldinger!

Grattis til god gjennomføring Even! Har selv 2,35meter som pers på stille lengde hjemme i stua. Ganske bra å hoppe 25cm lenger på opptaket!!! føler du at det var "kanten" som gjorde utslaget? fikk man noen prøve hopp før man hoppet for alvor?

Det er ingen tvil om at den listen gjorde utslaget. Du får mye bedre kraft i frasparket ved å "dytte" fra på kanten.

Man fikk ingen prøvehopp, men du har jo to sjanser. Så hvis man vil så kan man jo bruke første gangen som prøvehopp. Men jeg hoppet betydelig kortere andre gangen (2,37 m).

Åssen er stangen i benkpress i Oslo? Helt vanlig olympiastang? Har opplevd at selv om alle godkjente olympiastenger veier 20kg så er det noen ganger forskjell hvor disse to oppmerkede ringene er. En smule frustrerende siden man jo har "godgrepet" sitt

Jeg vet ikke hvordan det er i Oslo, ettersom jeg var i Kristiansand. Men jeg merket ihvertfall ingen forskjell på stangen vi brukte på opptaket og stangen jeg har brukt på treningssenteret. Ringene var med andre ord plassert helt likt. Regner med jeg hadde oppdaget det hvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MikeDelta
Du vil nok se det MikeDelta at når vi kommer inn på skolen og etterhvert kommer i arbeid er det nok mye mer enn utsettelse og brukket ben det blir spøket med, uten å gå noe mer inn på det.

Men klart, jeg beklager at du følte den var på kanten og skal ta det til etteretning. Skal være litt mildere neste år..! Men da tar jeg det på skolen..;-)

Følte vel ikke akkurat den var på kanten, ble bare lurt og overrasket :). Men var forøvrig den eneste 1. aprilsnarren jeg gikk på i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Even. Må være en rå følelse å oppleve at du gjør det såpass mye bedre på opptaket enn forventet :). Åssen er stangen i benkpress i Oslo? Helt vanlig olympiastang? Har opplevd at selv om alle godkjente olympiastenger veier 20kg så er det noen ganger forskjell hvor disse to oppmerkede ringene er. En smule frustrerende siden man jo har "godgrepet" sitt :)

Lauraline:

Merket meg at det var 1. april, men trodde ikke helt brukket ben og utsettelse et år var noe man spøkte med :)

Er vanlig stang ja, så skal ikke være noe problem med det :)

Og gratulerer med vel gjennomført opptak til deg Even!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rallyb_*

Tenkte på dette med karakterer osv.

Er det mulig å komme inn med et bra fysisk bestått tester, samt et godt intervju. Selv om man bare er 20 år. Tenker at jeg har jo ikke like lang livserfaring osv. Karakterene mine fra vgs er ikke opp på 48 tallet heller. men er på 4..tallet. Likevel har jeg tatt et år på landbruksskole med bare slike fag, og har veldig gode karakterer herfra. Et snitt på 4,5.

Disse kan jo ikke gjøre noe med konkurransepoengene mine. Men lurer på om nemda ser på disse og tar de med i betraktning....

Hmm..

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeDelta

Det er et spørsmål det er umulig for oss å gi et skikkelig svar på. Du kan helt klart komme inn som ung og førstegangssøkende (det har skjedd før), men nemda legger til grunn de samme kriteriene som for alle andre.

Om du kommer inn eller ikke kommer an på om du består fysisk test, gjør et bra intervju, blir funnet skikket samt har gode nok karakterer (47 konkurransepoeng eller bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er et spørsmål det er umulig for oss å gi et skikkelig svar på. Du kan helt klart komme inn som ung og førstegangssøkende (det har skjedd før), men nemda legger til grunn de samme kriteriene som for alle andre.

Om du kommer inn eller ikke kommer an på om du består fysisk test, gjør et bra intervju, blir funnet skikket samt har gode nok karakterer (47 konkurransepoeng eller bedre).

Presiserer at 47 poeng var i fjor (ca), og at i år kan det være høyere eller lavere. De store variasjonene vil det nok ikke være, men 46 poeng bør man nok ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte på dette med karakterer osv.

Er det mulig å komme inn med et bra fysisk bestått tester, samt et godt intervju. Selv om man bare er 20 år. Tenker at jeg har jo ikke like lang livserfaring osv. Karakterene mine fra vgs er ikke opp på 48 tallet heller. men er på 4..tallet. Likevel har jeg tatt et år på landbruksskole med bare slike fag, og har veldig gode karakterer herfra. Et snitt på 4,5.

Disse kan jo ikke gjøre noe med konkurransepoengene mine. Men lurer på om nemda ser på disse og tar de med i betraktning....

Hmm..

Noen som vet??

Kanskje unødvendig med enda et svar på dette, men here we go!

Med en fysisk test under 20 poeng kvalifiserer du til til å kunne bli intervjuet av nemda. Slik jeg forstår det er dette den minst viktige delen av opptaket, så lenge du består, fordi du vurderes etter bestått/ikke bestått. Det vil nok ha minimalt lite å bety hvor mange poeng du får, før en evt fintelling av poeng der to kandidater har akkurat like mange konkurransepoeng, og er vurdert HELT likt av erfaring o.s.v. av nemda

(Altså, selvfølgelig skal du gjøre det så godt som mulig)

Det at du har et år på landbruksskole og har gode karakterer her, går innunder vurderingen om du er skikket eller ikke skikket. Det har ingen innvirkning på konkurransepoengene dine, men kan være helt avgjørende om du er skikket eller ikke skikket. Er du moden for din alder er det helt klart mulig å kunne komme inn, om du har nok konkurransepoeng

Hvis du har f.eks. 4.5 i snitt fra videregående, tar et år i militæret og søker til neste år vil du ha opparbeidet deg 49 poeng, og antageligvis godt nok for å komme inn (militærpoeng reduseres fra 3 til 2 i 2009)

Til opplysning er det etter det som har kommet frem her kun en håndfull 20 åringer som kom inn i fjor, og snittalderen var på 25,6 år.

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, folkens! Da var intervjuet også unnagjort. Veldig deilig å være ferdig med hele greia. De som satt i nemda var utrolig hyggelige, og veldig enkle å prate med.

Jeg fikk kun personlige spørsmål, og det første de lurte på var om jeg var opptatt av statistikk. Grunnen til dette var at jeg hadde spurt den ene politibetjenten på slutten av dagen i går om jeg kunne få vite hvor mange som hadde blitt kalt inn, hvor mange som møtte opp og hvor mange som hadde strøket. Hehe, litt greit å vite at de faktisk legger merke til hva du sier og gjør på opptaket.

Ellers enn dette så lurte de på litt forskjellig, som f.eks.

- hvorfor jeg vil bli politi

- hva som gjør meg glad

- når gjorde jeg noen glad sist

- hva som gjør meg sinna

- hvordan jeg oppfører meg når jeg er sinna

- hvilken bok jeg leste sist

- hvorfor jeg gikk IB på videregående

- hva man kan støte på i tjenesten

- positive og negative egenskaper

- hva som kan hjelpe deg til å være psykisk sterk i vanskelige situasjoner

- om jeg var trygg på meg selv

+ noen andre spørsmål som jeg ikke husker i øyeblikket.

Jeg følte intervjuet gikk meget bra. Er selvfølgelig et par ting jeg kunne nevnt som jeg ikke kom på der og da, og enkelte ting som kunne vært formulert annerledes, men sånn er det vel alltid. Var storfornøyd da jeg gikk ut av rommet, men vet veldig godt at det slett ikke er noen garanti for at jeg kommer inn. Så jeg er slett ikke sikker på å få et stort brev i juni. Men det er lov å håpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jimmy P
Kanskje unødvendig med enda et svar på dette, men here we go!

Med en fysisk test under 20 poeng kvalifiserer du til til å kunne bli intervjuet av nemda. Slik jeg forstår det er dette den minst viktige delen av opptaket, så lenge du består, fordi du vurderes etter bestått/ikke bestått. Det vil nok ha minimalt lite å bety hvor mange poeng du får, før en evt fintelling av poeng der to kandidater har akkurat like mange konkurransepoeng, og er vurdert HELT likt av erfaring o.s.v. av nemda

(Altså, selvfølgelig skal du gjøre det så godt som mulig)

Det at du har et år på landbruksskole og har gode karakterer her, går innunder vurderingen om du er skikket eller ikke skikket. Det har ingen innvirkning på konkurransepoengene dine, men kan være helt avgjørende om du er skikket eller ikke skikket. Er du moden for din alder er det helt klart mulig å kunne komme inn, om du har nok konkurransepoeng

Hvis du har f.eks. 4.5 i snitt fra videregående, tar et år i militæret og søker til neste år vil du ha opparbeidet deg 49 poeng, og antageligvis godt nok for å komme inn (militærpoeng reduseres fra 3 til 2 i 2009)

Til opplysning er det etter det som har kommet frem her kun en håndfull 20 åringer som kom inn i fjor, og snittalderen var på 25,6 år.

lykke til :)

Er helt grønn på poeng og den slags. Hvordan teller man dem? Hvor gamle er folk her egentlig? jeg er selv 1981 modell, altså 26 år(27 i nov.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jimmy P
Er helt grønn på poeng og den slags. Hvordan teller man dem? Hvor gamle er folk her egentlig? jeg er selv 1981 modell, altså 26 år(27 i nov.)

Har også en Bachelor grad. telles også den inn i konkurransepoengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Har også en Bachelor grad. telles også den inn i konkurransepoengene?

Ja. Militæret, folkehøgskole eller minst 60 (?) studiepoeng gir deg tre poeng. Du får dog ikke seks poeng dersom du både har vært i militæret OG har en bachelorgrad. Jeg er for øvrig 21 år gammel. Fyller 22 i år.

Even: Gratulerer med vel overstått intervju. Jeg hadde også en veldig god følelse da jeg var ferdig med intervjuet, men nå går jeg selvsagt rundt og funderer på om jeg egentlig gjorde det bra, osv. Det er vel naturlig at slike negative tanker sniker seg inn etter at det har gått noen uker. Det blir uansett svært spennende å se hvem av oss som kommer inn.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jimmy P
Ja. Militæret, folkehøgskole eller minst 60 (?) studiepoeng gir deg tre poeng. Du får dog ikke seks poeng dersom du både har vært i militæret OG har en bachelorgrad. Jeg er for øvrig 21 år gammel. Fyller 22 i år.

Even: Gratulerer med vel overstått intervju. Jeg hadde også en veldig god følelse da jeg var ferdig med intervjuet, men nå går jeg selvsagt rundt og funderer på om jeg egentlig gjorde det bra, osv. Det er vel naturlig at slike negative tanker sniker seg inn etter at det har gått noen uker. Det blir uansett svært spennende å se hvem av oss som kommer inn.

Hvis jeg forstår rett så gir folkehøyskole som er 1 år samme poengsum som en 3-årig høyskoleutdanning(bachelorgrad)?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jimmy P
Hvis jeg forstår rett så gir folkehøyskole som er 1 år samme poengsum som en 3-årig høyskoleutdanning(bachelorgrad)?!

hvert år tilsvarer 60 studiepoeng, altså 180 studiepoeng etter endt utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg forstår rett så gir folkehøyskole som er 1 år samme poengsum som en 3-årig høyskoleutdanning(bachelorgrad)?!

Du får ikke noen ekstra konkurransepoeng for en bachelorgrad, men et årsstudium som må være på 60 studiepoeng. Hvis du har en bachelorgrad så går den som oftest over 3 år og 60 studiepoeng for hvert år, så årsstudiet her tilsvarer da første året i en bachelor utdanning. Så svaret på spørsmålet ditt er egentlig ja, men du får nå ikke noe ekstra poeng får bachelorgraden, bare første året, men den kan telle positivt for nemda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jimmy P
Du får ikke noen ekstra konkurransepoeng for en bachelorgrad, men et årsstudium som må være på 60 studiepoeng. Hvis du har en bachelorgrad så går den som oftest over 3 år og 60 studiepoeng for hvert år, så årsstudiet her tilsvarer da første året i en bachelor utdanning. Så svaret på spørsmålet ditt er egentlig ja, men du får nå ikke noe ekstra poeng får bachelorgraden, bare første året, men den kan telle positivt for nemda.

Etter å ha søk litt så fant jeg denne tabellen. http://www.uio.no/studier/opptak/poengberegning.html

Ut i fra den så virker det som om at man får 12 poeng om man har 120 studiepoeng, eller mer. Har sendt mail opptakskontoret for å få svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha søk litt så fant jeg denne tabellen. http://www.uio.no/studier/opptak/poengberegning.html

Ut i fra den så virker det som om at man får 12 poeng om man har 120 studiepoeng, eller mer. Har sendt mail opptakskontoret for å få svar på det.

Dette er den beste siden for poengbegning. Det du sier høres veldig feil ut

http://info.samordnaopptak.no/studiekompet.../poengberegning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_sussi_*

Opptaksnemdas vurdering av søkere bygger bla.annet på en vudering av følgende faktorer:

A) Utdanning, herrunder konkurransepoeng fra videregående opplæring

B) Skriftlig fremstillingsevne vurdert ut fra "egenerklæringen"

C) Muntlig fremstillingsevne

D) Presentasjon i intervjuet

E) Yrkesmotivasjon, herunder kjennskap til politiyrket

F) Refleksjon i forhold til politirollen

G) Naturlig myndighet og autoriet

H) Modenhet, herunder refleksjons- og vurderingsevne

I) Målbevissthet, initiativrik

J) Bevissthet om egne svake og sterke sider

K) Besvart alle spørsmålende i "egenerklæringen" på en tilfredsstillende måte

Dette sier PHS på hjemmesiden sin:

Muntlig og skriftlig framstillingsevne

Trygghet i intervjusituasjonen

Motivert og reflektert i forhold til politirollen

Modenhet, herunder empati og vurderingsevne

Naturlig myndighet og naturlig autoritet

Målbevisst og initiativrik

Vurderingsevne

Bevissthet om egne positive og negative sider

Så det er ikke så mye som er hemmelig på opptaket.. gjelder bare

å ha øyne oppe og gidde å lese litt på sidene til PHS så står det meste der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha søk litt så fant jeg denne tabellen. http://www.uio.no/studier/opptak/poengberegning.html

Ut i fra den så virker det som om at man får 12 poeng om man har 120 studiepoeng, eller mer. Har sendt mail opptakskontoret for å få svar på det.

Dette gjelder til opptak for medisinstudie på UiO. Se lenken til Kptpower for riktig beregning av konkurransepoeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jimmy P
Dette gjelder til opptak for medisinstudie på UiO. Se lenken til Kptpower for riktig beregning av konkurransepoeng

det er vel en vesentlig forskjell på medisinstudie, og politihøyskole ja :) Kptpower: Takk for oppklarende link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, folkens! Da var intervjuet også unnagjort. Veldig deilig å være ferdig med hele greia. De som satt i nemda var utrolig hyggelige, og veldig enkle å prate med.

Jeg fikk kun personlige spørsmål, og det første de lurte på var om jeg var opptatt av statistikk. Grunnen til dette var at jeg hadde spurt den ene politibetjenten på slutten av dagen i går om jeg kunne få vite hvor mange som hadde blitt kalt inn, hvor mange som møtte opp og hvor mange som hadde strøket. Hehe, litt greit å vite at de faktisk legger merke til hva du sier og gjør på opptaket.

Ellers enn dette så lurte de på litt forskjellig, som f.eks.

- hvorfor jeg vil bli politi

- hva som gjør meg glad

- når gjorde jeg noen glad sist

- hva som gjør meg sinna

- hvordan jeg oppfører meg når jeg er sinna

- hvilken bok jeg leste sist

- hvorfor jeg gikk IB på videregående

- hva man kan støte på i tjenesten

- positive og negative egenskaper

- hva som kan hjelpe deg til å være psykisk sterk i vanskelige situasjoner

- om jeg var trygg på meg selv

+ noen andre spørsmål som jeg ikke husker i øyeblikket.

Jeg følte intervjuet gikk meget bra. Er selvfølgelig et par ting jeg kunne nevnt som jeg ikke kom på der og da, og enkelte ting som kunne vært formulert annerledes, men sånn er det vel alltid. Var storfornøyd da jeg gikk ut av rommet, men vet veldig godt at det slett ikke er noen garanti for at jeg kommer inn. Så jeg er slett ikke sikker på å få et stort brev i juni. Men det er lov å håpe!

Veldig hjelpsomt innlegg for de som ikke har vært inne Even! :)

Men da jeg tenkte litt på det du skrev, fikk du noe svar ang den statistikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...