Gå til innhold

Er du for eller i mot EU?


AnAnAss

Anbefalte innlegg

Er for EU, men ikke på langt nær like entusiastisk som tidligere.

Det jeg er redd for er at alle interessene, byråkratiet og de demokratiske prosessene begynner å ligne et

- spesielt etter de seneste utvidelsene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yrket er?

De, bygg og anleggg arbeider ifra utlandet, blir brukt fordi vi har en stor bygge boom i Norge og vi har ikke nok innelands arbeidstager for å dekke opp behovet.

Vi snakker om yrker som er like beskyttet i EU, beskyttelsen er CAP, så Norsk landbruk vill ikke bli lagt ned.

Fortsatt litt... nja skeptisk :D

Har vanskelig for å tro at lønningsnivået og den generelle levestandarden i EU vil tilpasse seg det norske nivået, tror heller at det motsatte vil skje.

Polakker jeg har snakket med, dette var FØR polen hevet minstelønnen til 80kr (da var minstelønnen på 20kr), og jeg er fullstendig klar over at dette kan har vært engangstilfeller, ei heller har jeg noe stattestikk på det, men uansett:

Mange av dem jobbet med tre arbeidskontrakter, en de viste til norske myndigheter, på den kontrakten hadde de lønn på noe rundt 180kr timen, alle rettigheter ved sykdom o.l.

Deretter hadde de en kontrakt med de norske entrepenør firmaet som hadde formelt ansatt dem der hadde de norsk minstelønn tror jeg, rundt 100-lappen.

Så hadde de en tredje kontrakt med det polske firmaet som leide dem ut, på noe over polsk minstelønn regnet på det til rundt 30-og noen kroner.

Det norske entrepenørfirmaet sendte penger til det polske firmaet, 100kr x 37,5 for en uke.

Og polakkene fikk utbetalt 30kr x 37,5 for en uke.

Overskuddet gikk til det polske firmaet, ofte enmannforetak.

Ingen av polakkene kunne særlig engelsk og forsto lite av hva som foregikk.

Men da vi omsider fikk en i prat, som hadde tatt seg bryet med å lære litt norsk, forklarte han at sverige var landet de foretrakk da det var mye lettere å komme seg inn i det enn Norge, grunnet EU vil jeg tippe.

Kan hende dette hører til unntakene fremfor reglene, de gutta der er de eneste jeg har kommet i snakk med, men likefult tror jeg at å åpne grense på den måten et medlemskap i EU vil føre til en økning av det tilfellet over.

Nok en gang understreke at jeg ikke har noe fakta eller statestikk til å støtte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja for EU. Grunnene har blitt skrevet her nok allerede. Norge trenger marked å selge produkter og kvalifisert arbeidskraft. Jeg er ikke overentusiastik, men fordelene er større en ulempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig alltid vært mot - bl.a fordi jeg er redd vi vil miste kontrollen over egne ressurser og fordi jeg er generelt skeptisk til store unioner.

Dette er et av mine mange arugmenter MOT EU.

Glad for at grunnlovsendringen ikke førte frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for at grunnlovsendringen ikke førte frem.

Du påstår altså at du er glad for at demokratiske prinsipper settes helt til side, ved at kun 1/4-del av Stortinget kan torpedere et flertall i folket??

*undrende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påstår altså at du er glad for at demokratiske prinsipper settes helt til side, ved at kun 1/4-del av Stortinget kan torpedere et flertall i folket??

*undrende*

Faktisk er jeg ganske glad for dette ja.

Demokratiet über alles, men ikke alltid.

Et par saker er faktisk så viktig at det burde mer enn 50,01% av befolkningen til for å få dem igjennom.

Demokrati i likehet med alle andre styreformer, er ikke et perfekt system, enkelte steder kommer det til korte, og jeg mener at dette er en av de.

Forøvrig burde du vel heller bekymre deg for kongelig resolusjon om dette er så viktig for deg.

I teorien kan 99% av befolkningen stoppes av gode gamle Harald alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mozilla utlogget
Faktisk er jeg ganske glad for dette ja.

Demokratiet über alles, men ikke alltid.

Et par saker er faktisk så viktig at det burde mer enn 50,01% av befolkningen til for å få dem igjennom.

Demokrati i likehet med alle andre styreformer, er ikke et perfekt system, enkelte steder kommer det til korte, og jeg mener at dette er en av de.

Forøvrig burde du vel heller bekymre deg for kongelig resolusjon om dette er så viktig for deg.

I teorien kan 99% av befolkningen stoppes av gode gamle Harald alene.

Signere denne så slipper jeg å repetere Darksun.

Du mangler også tydeligvis litt kunnskaper, det var uansett kun snakk om at det måtte til 1/3 i stede for 1/4. Så ser ikke hvorfor du kverulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signere denne så slipper jeg å repetere Darksun.

Du mangler også tydeligvis litt kunnskaper, det var uansett kun snakk om at det måtte til 1/3 i stede for 1/4. Så ser ikke hvorfor du kverulerer.

*LER* ....jeg vet da inderlig godt at forslaget som var til avstemning i Stortinget var 1/3-del i stedet for dagens 1/4-del. Det er da tross alt et lite skritt i demokratisk retning, men du er kanskje i likhet med Darksun tilhenger av demokrati kun når beslutninger går i egen retning?

Minner både deg og Darksun om at det i 1972 kun var såvidt over 50 % Nei, så da var altså et lavest mulig flertall tilstrekkelig? Mens man må beholde 3/4-dels flertall i Stortinget i tilfelle et framtidig marginelt Ja?

Dere får bare suse tankeløst videre. Har dere ingen egne visjoner for samarbeidsmodeller i Europa? Hvilket folk i Europa er forresten bra nok for dere og samarbeide og samhandle tett med? Ingen?

Klarer dere overhodet å ta del i en EU-debatt uten at argumentene gjennomsyres av ego-nasjonalisme og proteksjonisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for all del, la dem få velferdsøkning, men jeg synes vår velferdsøkning er viktigere for oss i første omgang.

Her ser vi et eksempel på en ganske så kvalm ego-nasjonalisme.(Darksun's svar på spørsmål om ikke det er riktig å løfte velferden for de ytterst fattige menneskene i f eks Romania og Bulgaria)

Skam deg, Darksun, der du sitter i et land hvor velferd og rikdom er i ferd med å totalt ødelegge våre moralske og etiske holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mot EU. Norge er et rikt land og vi kan godt klare oss selv. Men mener også at vi bør melde oss ut av EØS avtalen, det er jo bare alle ulempene til EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot EU. Norge er et rikt land og vi kan godt klare oss selv. Men mener også at vi bør melde oss ut av EØS avtalen, det er jo bare alle ulempene til EU.

Orker vi mer kunnskapsløshet nå? EØS gir tollfrihet for bortimot 70 % av norskproduserte eksportvarer. Er det totalt likegyldig for deg?

Kanskje det er nettopp fordi vi er et rikt land at vi bør bli EU-medlem? Tenk litt over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Korrekt
Jeg er i mot.

Hvorfor er du mot?

Orker vi mer kunnskapsløshet nå? EØS gir tollfrihet for bortimot 70 % av norskproduserte eksportvarer. Er det totalt likegyldig for deg?

Kanskje det er nettopp fordi vi er et rikt land at vi bør bli EU-medlem? Tenk litt over det...

Hæææ!Hun har jo helt rett i det. Norge er med i ØES avtalen å må følge EU uten at vi har noe vi skulle ha sagt.Om vi melder oss inn i EU må vi følge EUs retningslinjer men vi har da noe vi skulle ha sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*LER* ....jeg vet da inderlig godt at forslaget som var til avstemning i Stortinget var 1/3-del i stedet for dagens 1/4-del. Det er da tross alt et lite skritt i demokratisk retning, men du er kanskje i likhet med Darksun tilhenger av demokrati kun når beslutninger går i egen retning?

Minner både deg og Darksun om at det i 1972 kun var såvidt over 50 % Nei, så da var altså et lavest mulig flertall tilstrekkelig? Mens man må beholde 3/4-dels flertall i Stortinget i tilfelle et framtidig marginelt Ja?

Dere får bare suse tankeløst videre. Har dere ingen egne visjoner for samarbeidsmodeller i Europa? Hvilket folk i Europa er forresten bra nok for dere og samarbeide og samhandle tett med? Ingen?

Klarer dere overhodet å ta del i en EU-debatt uten at argumentene gjennomsyres av ego-nasjonalisme og proteksjonisme?

Vel, det burde være krevet et høyere JA for å gå inn i en slik forpliktelse enn NEI for ikke.

Hva gjør vi om vi får 51% ja, melder oss inn og så får 20% ja året etterpå? melder vi oss ut da?

Forskjellen på nei og ja siden er at Nei siden ikke vil gjennomføre noe stort og omfattende, derfor er det greit at de vinner med et marginalt flertall.

Ja siden vil endre livene våres "for alltid" og derfor er det overhode ikke greit at de vinner med 51%.

Nei, i dette som i alt annet, hold deg utenfor til du er sikker på at det er dette du vil.

Jeg er for demokrati ja, men ikke direkte demokrati, jeg liker den styreformen vi har i Norge, og jeg synes den er fin som den er.

Om du ikke liker den; bli politikker, flytt til sveits eller begge deler :D

Jada, store slemme Darksun som er medgangssuporter på demokratiet, sannheten er at vi har hatt dette systemet for endring av grunnloven en god stund nå, og jeg synes det fungerer godt, har du et bedre system er du velkommen til å fortelle om det.

Her ser vi et eksempel på en ganske så kvalm ego-nasjonalisme.(Darksun's svar på spørsmål om ikke det er riktig å løfte velferden for de ytterst fattige menneskene i f eks Romania og Bulgaria)

Skam deg, Darksun, der du sitter i et land hvor velferd og rikdom er i ferd med å totalt ødelegge våre moralske og etiske holdninger.

Huff a meg så slem jeg er...

Moralpreke fra en random gjest på et internett forum er virkelig noe som går inn på meg.

Uansett: Går det ikke ann å ha både moral og etikk selv om man er villig til å prioritere?

Jeg mener at ved å få løst mange av velferdsproblemene VÅRE først kan vi hjelpe folk andre steder i mye større grad, selv om vi gjør det et par år senere.

Nasjonalisme ville vel være at jeg ikke ønsket å hjelpe andre fordi jeg mente Nordmenn var bedre, det har jeg aldri sagt, alt jeg sier er om vi løser våre egne problemer først kan vi i mye større og bedre grad hjelpe andre, du vet:

Bistand er mer enn bare å kaste penger på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motstand

Jeg er for EU, men jeg skifter tvert til nei hvis Tyrkia blir medlem. Europa har en grense! Og den går ved Tyrkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt litt... nja skeptisk :D

Har vanskelig for å tro at lønningsnivået og den generelle levestandarden i EU vil tilpasse seg det norske nivået, tror heller at det motsatte vil skje.

Faktumet er at lønningsnivået, i Norge hvis vi blir medlem, i værste fall står i ro og i beste tilfellet vill øke mindre en EU nivået. Så før eller senere så vill gjennomsnittligg lønnsnivå i EU ligge på samme nivå som i Norge.

Kan hende dette hører til unntakene fremfor reglene, de gutta der er de eneste jeg har kommet i snakk med, men likefult tror jeg at å åpne grense på den måten et medlemskap i EU vil føre til en økning av det tilfellet over.

Nok en gang understreke at jeg ikke har noe fakta eller statestikk til å støtte dette.

At det eksisterer snusk i bygge bransjen er vell ikke et argument imot EU og Schengen men et argument for sterkere kontroll av bransjen ifra Statens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktumet er at lønningsnivået, i Norge hvis vi blir medlem, i værste fall står i ro og i beste tilfellet vill øke mindre en EU nivået.

Når og hvor ble det et faktum? Da Estland ble en del av EU var en bra industrilønn der åtte kroner, mens en gatefeier i Frankfurt og Paris tjente 80 kroner per time. Denne forskjellen er for stor, og de fattige og dårlig sysselsatte er for mange, til at fri flyt kan gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...