Gå til innhold

Er du for eller i mot EU?


AnAnAss

Anbefalte innlegg

Jeg sier Ja Til EU! Sliter faktisk med å se hvorfor noen skal være i mot.

Syns det er trist at Nei-siden nå etterhvert består av:

1. Folk uten kunnskap om EU.

2. Folk uten noen som helst visjoner for samarbeidet i vår verdensdel, til beste for miljøet og fattigdomsbekjempelsen.

3. Folk med sterke nasjonalegoistiske og proteksjonistiske holdninger, som i sine verste stunder likner på de reneste Vigrid-holdninger. Ganske ekkelt faktisk.

At du sliter med å se hvordan noen kan være mot viser vel heller at du har satt deg lite inn i EU/EØS, siden du åpenbart ikke greier å se både fordelene og ulempene.

Jeg er mot EU, og mot EØS.

1. Jeg har studert EØS/EU, menneskerettigheter og internasjonal rett.

2. Har du hørt om traktater?

3. Ikke verdt å kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier også JA til EU.

Etter å ha bodd på bygda i noen år - der de også hater Oslo - så har jeg fått "nasjonalismen" og deres trangsynthet og lokale stedsforkjærlighet langt opp i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Der tok jeg åpenbart feil, og det beklager jeg selvsagt. Jeg var tross alt langt fra stemmeberettiget i 2004, så her har jeg nok blandet informasjonen.

Jeg stemte for første gang i 1994, og syntes det var kjempespennende, det er derfor jeg husker det så godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det var trist i 1994 at vi sa nei til EU-medlemskap. Føler nå at vi er støttemedlemmer som betaler kontingent og må følge reglene som blir pådyttet oss fra Brüssel uten rett til å bli hørt.

Om det var folkeavstemming i dag vet jeg ikke om jeg ville stemt ja eller nei, jeg føler veldig at toget gikk i 1994 da vi kunne komme med sammen med land vi har mye felles med. At Norge skal bli tatt opp sammen med fjerne land som f.eks Georgia høres feil ut, og vi har jo fordelene som medlem i flere av samarbeidsprosjektene som f-eks Schengen. Da får det heller være at vi antagentlig betaler litt for å være med, penger er jo ikke det største problemet for staten Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også JA til EU.

Etter å ha bodd på bygda i noen år - der de også hater Oslo - så har jeg fått "nasjonalismen" og deres trangsynthet og lokale stedsforkjærlighet langt opp i halsen.

Og ikke minst pga deres manglende kunnskaper og respekt for lover og regler. Vi trenger virkelig noen som kan passe på oss - for vår egen rettsikkerhets skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi på Nei siden mangler så mye kunnskap; kan noen da være så snill å opplyse meg?

Jeg sier at medlemskap i EU vil føre til større arbeidsledighet i Norge da billig europeisk arbeidskraft vil utkonkurere Norsk.

Jeg har ingen økonomi-grad, men jeg er rimelig sikker på at når avgiftene o.l. reduseres vil også den generelle lønningen til Ola og Kari gå ned.

Jeg mener at Norges stemme er en dråpe i havet på det absolutt beste.

Vi har allerede talerett (så vidt meg forstått) og at en stemmerett fra eller til ikke vil gjøre utslag i nok situasjoner til å rettferdiggjre et medlemskap.

Fattige land får mer og rike land får mindre. Og Norge er et veldig rikt land.

Jeg er 120% for rettferdighet og likhet, at alle skal dra sin del av lasset, men synes at vi skal begynne å ta vare på våre egne før vi tar vare på hele Europa (sikter til sykehuskøer o.l.)

Det var mine hovedargumenter på Nei siden, prøver ikke å være krangete, men har lyst til å se saken fra flere sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier at medlemskap i EU vil føre til større arbeidsledighet i Norge da billig europeisk arbeidskraft vil utkonkurere Norsk.

Et lignendes argument ble brukt imot Schengen. Det som skjer nå er at de billlige Polske arbeideren reiser hjem fordi de tjener like godt i Polen som i Norge.

Jeg har ingen økonomi-grad, men jeg er rimelig sikker på at når avgiftene o.l. reduseres vil også den generelle lønningen til Ola og Kari gå ned.

Lønninger går ikke ned. Det som kommer til å skje er at lønnsveksten avtar for en lengre periode, slik at EU kan komme nærmere Norges lønnsnivå. I tilleg så kommer prisene til å stige fordi den økte reallønnen kommer til å skape et etterspørsles press.

Fattige land får mer og rike land får mindre. Og Norge er et veldig rikt land.

Jeg er 120% for rettferdighet og likhet, at alle skal dra sin del av lasset, men synes at vi skal begynne å ta vare på våre egne før vi tar vare på hele Europa (sikter til sykehuskøer o.l.)

Det er faktsik slik at de fattige landene får mer og de rike får mer. De fattige får penger for å bli rike og vi får et større marked å selge våres produkter til. Viss en holder de syke i Norge forran seg som argument imot EU så bør en også innse at sykehus køene altid kommer til å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EU-tilhenger
Siden vi på Nei siden mangler så mye kunnskap; kan noen da være så snill å opplyse meg?

Jeg sier at medlemskap i EU vil føre til større arbeidsledighet i Norge da billig europeisk arbeidskraft vil utkonkurere Norsk.

Jeg har ingen økonomi-grad, men jeg er rimelig sikker på at når avgiftene o.l. reduseres vil også den generelle lønningen til Ola og Kari gå ned.

Jeg mener at Norges stemme er en dråpe i havet på det absolutt beste.

Vi har allerede talerett (så vidt meg forstått) og at en stemmerett fra eller til ikke vil gjøre utslag i nok situasjoner til å rettferdiggjre et medlemskap.

Fattige land får mer og rike land får mindre. Og Norge er et veldig rikt land.

Jeg er 120% for rettferdighet og likhet, at alle skal dra sin del av lasset, men synes at vi skal begynne å ta vare på våre egne før vi tar vare på hele Europa (sikter til sykehuskøer o.l.)

Det var mine hovedargumenter på Nei siden, prøver ikke å være krangete, men har lyst til å se saken fra flere sider.

Her var det mye selvmotsigelser.

1. Så du mener at vi skal legge hindringer i veien for arbeidsinnvandring, til tross for at et av Norges største problem er mangelen på arbeidskraft innen industri og innen helse/omsorg?? ...og dette sier du samtidig som du er opptatt av helsekøer? Du mener altså at konkurranse i arbeidsmarkedet er noen ordentlig svineri?

2. Du mener altså at vi skal drite i de fattige landene i Europa, å kjempe i mot at EU gjennom medlemskap har gitt disse landene en mulighet til velferdsøkning?

3. Du mener at EUs miljøprogram og EU's miljøarbeid og regler, som er mye strengere enn i Norge, bare er tull og tøys?

Dette var rett og slett skremmende lesing, Darksun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. lønninger:

Kanskje vil EU medlemskap endelig gi litt i lønningsposen til de MED utdanning.

Og ikke minst; kanskje ville man fått fjernet slike regler som man har her i KG.

Lattelige. Hva er vitsen med debattforum om tråder blir stengt og man ikke får svart, og kun ett syn får lov til å si sin mening....HELT LATTERLIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig alltid vært mot - bl.a fordi jeg er redd vi vil miste kontrollen over egne ressurser og fordi jeg er generelt skeptisk til store unioner.

Men jeg begynner nå å vakle hvis USA og Sovjet begynner å få en litt for vennskapelig holdning til hverandre. Det skremmer meg oppriktig, og da mener jeg vi trenger et sterkt og samlet Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for EU. En av mine viktigste grunner er den blodige krigshistorien til alle tider mellom europeiske land.

EU er på mange måter et gedigent fredsprosjekt som styrkes for hvert land, fattig eller rikt, som blir EU-medlem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til EU. Det verden trenger minst av i tiden som kommer, er enkeltnasjoner som dyrker egonasjonalisme og proteksjonisme, og derfor bygger høye murer rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mye selvmotsigelser.

1. Så du mener at vi skal legge hindringer i veien for arbeidsinnvandring, til tross for at et av Norges største problem er mangelen på arbeidskraft innen industri og innen helse/omsorg?? ...og dette sier du samtidig som du er opptatt av helsekøer? Du mener altså at konkurranse i arbeidsmarkedet er noen ordentlig svineri?

2. Du mener altså at vi skal drite i de fattige landene i Europa, å kjempe i mot at EU gjennom medlemskap har gitt disse landene en mulighet til velferdsøkning?

3. Du mener at EUs miljøprogram og EU's miljøarbeid og regler, som er mye strengere enn i Norge, bare er tull og tøys?

Dette var rett og slett skremmende lesing, Darksun.

OI, om du blir så lett skremt må jeg se utnytte det litt mer.

Må for øvrig minne om at det går ann å holde seg sakelig selv om man ikke liker det andre folk sier, men for å svare:

1 Jeg mener at man skal ha norsk lønn i norge, konkurangse er vel og greit, man man kan ikke konkurere mot albanske arbeidere som jobber for 25kr timen, greit nok minstelønnene er hevet en del i dag, argumentet er det samme synes jeg.

Om du ser det som en hindring for arbeidsinvandring, så ja, da er jeg for å hindre arbeidsinnvandring.

2 Voldsomt så sint du var da :D

Nei, for all del, la dem få velferdsøkning, men jeg synes vår velferdsøkning er viktigere for oss i første omgang.

3. Det er mer enn bare miljø, selv om det er den nyeste politiker hypen, andre krav har EU mye slakkere enn hva Norge har.

Men argumentet mitt var likevel at de som er nærmest problemet burde få bestemme hva som er passende standard for å løse problemet, Brussel kan neppe kalle finnmarks-nært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lignendes argument ble brukt imot Schengen. Det som skjer nå er at de billlige Polske arbeideren reiser hjem fordi de tjener like godt i Polen som i Norge.

Lønninger går ikke ned. Det som kommer til å skje er at lønnsveksten avtar for en lengre periode, slik at EU kan komme nærmere Norges lønnsnivå. I tilleg så kommer prisene til å stige fordi den økte reallønnen kommer til å skape et etterspørsles press.

Det er faktsik slik at de fattige landene får mer og de rike får mer. De fattige får penger for å bli rike og vi får et større marked å selge våres produkter til. Viss en holder de syke i Norge forran seg som argument imot EU så bør en også innse at sykehus køene altid kommer til å være der.

Kanskje det bare er meg, og mitt yrke, men jeg ser ingen tegn til at utenlands arbeidskraft reiser hjem, snarere det motsatt.

Men jeg hørte, har ingen stattestikk på dette, nok en gang HØRTE at det var over 50% innvandrer på norske byggeplasser, og da var ikke svensken regnet med, som også er en ganske stor gruppe.

Det er vel en grunn til at disse blir brukt? Jeg kjøper argumentet om mangel på arbeidskraft akkurat nå, men dette er vist ikke noe nytt fenomen, slik som jeg har forstått det har det vært nok av innvandrer i bygg og annleggsbransjen selv når bygg og annleggsbransjen har hatt "høy" ledighet.

Nok en gang: prøver ikke å være kranglete, bare lurer.

Nok en gang: ingen økonomiprofessor her, men yrker som er ganske "beskyttet" i Norge, landbruker, fisker osv, får vel overføringer fra staten o.l.?

Dette blir det vel slutt med så fort vi melder oss inn i EU, skulle tro disse gruppene ikke klarer å konkurere med EU's bønder? Og dermed blir arbeidsledige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Darksun, det er faktisk lengre fra Finnmark til Oslo, enn det er fra Oslo til Brüssel...

Det tror jeg gjerne på, men jeg synes likevel at Oslo har noe større forutsettning for å ta riktigere avgjørelser enn hva Brussel har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det bare er meg, og mitt yrke, men jeg ser ingen tegn til at utenlands arbeidskraft reiser hjem, snarere det motsatt.

Yrket er?

Det er vel en grunn til at disse blir brukt? Jeg kjøper argumentet om mangel på arbeidskraft akkurat nå, men dette er vist ikke noe nytt fenomen, slik som jeg har forstått det har det vært nok av innvandrer i bygg og annleggsbransjen selv når bygg og annleggsbransjen har hatt "høy" ledighet.

De, bygg og anleggg arbeider ifra utlandet, blir brukt fordi vi har en stor bygge boom i Norge og vi har ikke nok innelands arbeidstager for å dekke opp behovet.

Nok en gang: ingen økonomiprofessor her, men yrker som er ganske "beskyttet" i Norge, landbruker, fisker osv, får vel overføringer fra staten o.l.?

Dette blir det vel slutt med så fort vi melder oss inn i EU, skulle tro disse gruppene ikke klarer å konkurere med EU's bønder? Og dermed blir arbeidsledige?

Vi snakker om yrker som er like beskyttet i EU, beskyttelsen er CAP, så Norsk landbruk vill ikke bli lagt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...