Gå til innhold

Felix og Tigergutt gifter seg 9.august 2003


Felix

Anbefalte innlegg

Velkommen til min dagbok! :vinke:

Her vil jeg notere planlegging og gjøremål, samt sikkert et par nervøse tanker..

Blir glad for innspill og en hyggelig hilsen.

Takk for besøket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag var vi på Pascal for å spise lunsj. Min kjære mente, etter et digert måltid, at vi burde prøvesmake bryllupskaken fra Pascal.. Og etter halvparten av 3 deilige kaker, hadde vi bestemt oss for pasjonsfrukt kaken deres. Men hjelp, så mett jeg var!

Håper flest mulig vil like smaken på kaken - i tillegg til å synes den er vakker.

På vei hjem gikk jeg innom "På håret" i Uranienborgveien. Tenkte jeg skulle forhøre meg om time til brudefrisering. Hadde fått tips om denne salongen, her på kvinneguiden, og ville selv se deres Vip rom, og høre hva de kunne tilby. En heller ustelt jente kunne fortelle at de bare hadde en som tok seg av slikt, og at hun var på ferie nå. Og om hun ville jobbe den lørdagen var ikke sikkert, for jeg mått jo skjønne at de måtte ha annenhver lørdag fri. Og det var ikke sikkert at dette var "hennes" lørdag, da de ikke hadde skrevet "listene" helt til august..

Jeg sa at jeg hadde hørt at de hadde et Vip rom der man kunne ha litt privatliv. "Øh.. Nei. Vi har et rom der du kan skifte, hvis det trengs. Men det er alt". Jeg sa hadet bra, etter å ha hørt; Vi kan ringe deg i neste uke, hvis vi kan ta det. "Vi får nå se", sa jeg. Og sa at jeg gjerne ville møte frisøren først, da jeg aldri har gått til denne salongen før.

Jeg ble ganske så overrasket, og fikk ikke noe god følelse for dette stedet.

Men jeg venter å ser om de ringer. Ellers kommer jeg til å ta kontakt med en i Sandvika jeg fikk tips om. Må gjøre det også denne uken..

I tillegg er det vel på tide å ta kontakt med kirkekontoret i bydelen. Nå som kake, kirke og så mye annet er bestillt -så må vi ikke glemme å ordne det viktigste.. Hi hi.. :lol: Må gå innom de, helst denne uken.

Ja, så var det bil.. Tenkte å rykke inn en annonse i lokalavisen, der vi skal vies og ha fest. Og hvis noen av dere der ute vet om en rød MG, så tips meg gjerne.. :) (Oslo - Midt Buskerud)

Men det med kjole er verre.. Jeg vakler veldig fra det ene til det andre.. Jeg kan ikke ha så stor kjole da det må være plass til den i kirken. Er kjolen for stor vil jeg rive den opp på trebenkene når jeg går inn, i tillegg til at slepet vil henge ut på kirketrappen når jeg kneler ved alteret.. Ja, det er et knøtt lite kapell!

Men jeg finner nok ut av det.

Jeg må spørre min forlover, om hun vil være det også.. Tenkte å invitere henne på lunsj på Bølgen O Moi.

Nå må jeg begynne å rydde hjemme. Kjæresten min kommer snart hjem, og hater at jeg sitter på nettet hele dagen.. Hi hi :briller:

Ha en glittrende dag!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det mellom to frisører:

1. Marianne fra Petite Frisørene. Hun har en svært bra cv. Jeg kommer til å ta en tur ut. Hilse på henne, se på salongen og høre om det passer med dato.

2. Thomas Mørk fra Studio Alf. Han kan skryte av NM 2003 tittel i brudefrisyre.. Jeg vil også her sjekke ut fasilitetene. Og høre om datoen passer for han. Har sendt de en forespørsel per mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget har falt på nr.2, Thomas Mørk. Vi fant tonen umiddelbart på telefonen. Han har flere NM titler fra i år..

Og vi var helt på nett med løsninger! Gleder meg til prøvetimen 27.juni!

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Er veldig glad nå, og føler meg trygg på dette valget. Deilig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig tok jeg mot til meg, og fikk spurt min gode venninde om hun ville være forlover. Hun ble overrasket og glad, og svarte ja med en gang!

Så da var det i orden. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt svigermor følgende oppgaver:

- Se på brudekjole med meg den 15.mai.

- Bestille kransekake

- Rykke inn annonse i lokalavisen tirsdagen før byllupet

- Lage en kake til festen

Hun ble svært glad for å få ta del i planlegging og arrangering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søster ringte i går kveld for å takke ja til invitasjonen. Hun tilbød seg også med en gang å synge i kirken -Jippi!! :D Hun har en nydelig stemme. Så jeg tenkte å gå på Musikkforlaget å se på noter. Ellers er jeg på utkikk etter musikk i kirken, både inngangs- og utgangsmusikk. Spør de på musikkforlaget, de er flinke.

Så reiser vi til London på onsdag! :briller: Skal se etter sko til meg, og brudepikeantrekk. Håper å finne noe. Hvis ikke reiser jeg til cph, og går på Lilly. Jeg vet de har noe jeg liker! I London tenkte jeg å gå på Monsoon. Noen andre forslag?

Min kjære tante måtte takke nei, da hun skal i 70 års lag til sin svigermor i Portugal. Det var super trist, for oss begge! :( Men det er klart at alle kan jo ikke komme. Vi får glede oss over de som kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Felix.

Ser du er godt i gang med bryllupsforberedelsene :blunke: Takk for hyggelig hilsen i dagboka mi, og lykke til med turen til London. Der finner du helt sikkert lekre sko og brudepikekjole :-)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig hilsen i dagboka mi - jeg gleder meg til å gifte meg på din bursdag!

Jeg fant kjole på Brudekjolen i Oslo. Var også hos Christiane og Unik i Oslo, men endte opp med å kjøpe den første jeg falt for! (Det var vel noe med intuisjonen, da...) :)

Når det gjelder kjolevalget, så vil jeg bare si at jeg endte opp med en som var annerledes enn jeg hadde trodd på forhånd. Det er stor forskjell på å se en kjole på bilder og å prøve den på! Så jeg råder deg til å prøve masse forskjellig - du kan få deg noen positive overraskelser! Men først og fremst må du nyte kjoleprøvingen, det er jo en drøm å få ha på seg noe så fint som en brudekjole!

God tur til London!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei.

Har akkurat kommet hjem fra London. Fikk dessverre ikke shoppet like mye som ønsket.. :( Hadde en liten snuppelure med, som så absolutt ikke var interessert i å sitte i vogn hele dagen.

Jeg får helle ta en jentetur til København, med et par venninder. :wink:

Brudekjolen er nå min, og vil kommer i løpet av noen få uker. Gleder meg! Håper den passer sånn nogenlunde.. :oops:

Se min brudekjole

Men jeg skal allikevel se på kjoler med svigermor. Kan hende jeg finner en annen.. Kan jo ikke satse alt på "ett kort" på bryllupsdagen, the one and only..

It's got to beeeeee -perfect!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen reiser vi til hotellet for å prøvesmake meny og finne gode viner som passer til. Har ordnet med barnevakt til snuppelure, hun skal kose seg med mamma.

Gleder meg til å ha menyen i boks. Jo mer som er gjort jo bedre. :D

Neste torsdag skal min svigermor og jeg ut for å se på kjoler. Håper det blir koselig.

Deretter blir det en del annet å tenke på..

  • 17.mai og champagnefrokost hos oss.

10 årstreff for ungdomskolen (jeg er festkomitéens formann) 31.mai.

Konfirmasjon i Oppdal 6-8.juni.

Malmø og midtsommerfeiring 18-24 juni.

Og så håper jeg å kunne gå tilbake til arrangeringen av min kjæres Tigergutt og mitt sitt bryllup! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på hotellet i går. Og kjøkkensjefen var superhyggelig, imøtekommende, kreativ og innoativ! Vi har valgt meny! :D

Forett

Grillet scampi med eplechutney og limecreme

Hovedrett

Kalkun tournado med en kraftig urtesjy og potetlasagne toppet med spinatpesto

Dessért

Champagnesorbét og eksotiske frukter; Litchi kiwi passjonsfrukt

:hoppe: Gleder meg til å smake menyvalget med viner 30.mai!!

Her er oppskriften på Champagnesorbet:

Ingredienser:

2 dl vann

1 dl sukker

2 blader eplemynte

1½ dl Champagne

1 eggehvite

Fremgangsmåte:

Kok opp vann og sukker. Når det koker ha oppi finhakket eplemynte. Kjøl dette raskt ned. Ha så oppi champagne. Stivpisk eggehviten og bland den i den andre blandingen. Ha så i ismaskin i ca 15 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tale- og sangliste:

Velkomsttale

Min kjæres Tigergutt mor ønsker alle gjestene velkommen. Så vil hun introdusere toastmasteren.

Velkommen til bords

Allsang

Hovedtale

I min fars sted vil min mor holde hovedtalen.

Brudgommens tale

Brudens forlover

Holder tale evt. sang

Brudgommens forlover

Holder tale evt. sang

Brudgommens far

Holder tale

Brudens sang til Brudgommen

Allsang

Ordet er fritt

Dette vil toastmasteren ha kontroll på..

Takk for maten

Holdes av min kjære Tigergutt sin mannlige fadder.

Takk for maten

Allsang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jippi!! :D

Vi snakket med min kjære Tigergutt sine foreldre i går, og de ville mer enn gjerne betale 1/3 del av bryllupet!!

Vi har supersnille foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaker vi skal ha:

Bryllupskake

Passjonsfruktmoussé 3 etg, fra Pascal.

Kransekake

Bestillt på den lokale bakeren. Usedvanlig god! 24 ringer og pyntet med flagg m.m.

Assortert konfekt

Håndlaget kjærlighet i form av sjokolade som smelter på tungen -fra Konfekt Spesialisten på GlasMagasinet.

Hvit sjokolademoussékake

med bringebærsaus

  • Bunn

400 g finhakkede mandler

revet skal av 1 appelsin

4 egg

4 ss kakao

Moussé

300 g hvit sjokolade

6 dl kremfløte

4 eggeplommer

Bringebærsaus

300 g frosne bringebær

1/2 dl sukker, etter smak

Bunn: Bland alt, ha røren i en smurt kakeform (24 cm). Stek kaken ved 175*C i 20 minutter. La den avkjøle.

Moussén: Smelt hvit sjokolade i vannbad. Rør til alle klumper er borte. Avkjøl. Pisk krem og rør den inn i den smeltede sjokoladen. Rør i eggeplommen en om gangen.

Hell sjokoladerøren over bunnen, i formen. Sett til avkjøling i fryseren i 2 timer.

Ta ut kaken 30 minutter før servering. Serveres med bringebærsaus.

Ostekake

Bilde kan du se her

  • Bunn:

15 kornmokjeks

75 g sukker

1/2 ts kanel

8 ss smeltet setersmør

Ostemasse:

700 g naturell gourmetost (TINE)

150 g sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

2-3 ss sitronsaft

4 egg

Rømmeblanding:

5 dl lettrømme

7 ss sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

Fremgangsmåte

Bunn:

Kjør det tørre sammen i en foodprossesor. Bland inn smør. Legges på bunnen av en 26 cm. kakeform og stekes i ovn på 175 C i 10 min.

Ostemasse:

Kjør ost, sukker , vaniljestangfrø, og sitronsaft i en foodprosessor. Tilsett deretter 1 egg om gangen til det blir en fin ostemasse. Fordel osten på bunnen. Stekes i ovn på 120 C i 30 - 60 min. avhengig av ovn. Den er ferdig når den har konsistens som karamellpudding (lett dissen). Jeg bruker å steke den i ca 50 min.

Rømmeblanding:

Kjør rømme, sukker og vaniljestang forsiktig i en foodprosessor, men ikke på full styrke for da blir det luftbobler (la den stå i ca. 30 min.). Fordeles på ostemassen og stekes i ovn på 120 C i 3-5 min.

Kaken kan gjerne stå i 2-3 dager før den skal spises, da frøene i vaniljestangen gir mer smak fra seg.

Servering

Bærsaus av jordbær, bringebær e.l. smaker godt til. Pynt med mynteblader. :D

Suksesskake

Mandelbunn med smørkrem. Farlig godt..

Sjokoladekake

Svigermor baker denne herligheten..

  • Oppskrift:

45 g smør

75 g sukker

75 g brunt sukker

150 g hvetemel

1 ts natron

1/2 ss kakaopulver

2 store egg

50 g smeltet kokesjokolade

1 ss mørk sirup

1 dl melk

Fyll I

200 g hvit sjokolade

60 g smør

200 g melis

Fyll II

100 g kokesjokolade

35 g smør

100 g melis

Glasur

70 g smør

3-4 ss melk

250 g melis

2-3 ss kakaopulver

Stekes på 185 gr i 24 cm (i diameter)springform.

Miks smør og sukker til bunnen sammen. Det skal bli luftig. Sikt mel, natron og kakao sammen i en bolle, Rør eggene inn i smørkremen, ett om gangen - etterfulgt av 1 ss mel. Rør inn smeltet sjokolade og sirup. Bland så inn resten av melet og melken, annenhver gang, til alt er brukt og du har en jevn røre. Smør formen, kle med bakepapir. Fordel røren i formen. Stekes 30-35 minutter. Legg av på rist, trekk av papiret og avkjøl.

Fyll I og fyll II lages på samme måte, (men hver for seg :ler: ). Smelt sjokolade og smør i en ildfast bolle i vannbad. Pisk inn ørlite kokende vann til fyllet er jevnt. Ta bollen bort fra varmen og visp inn nok melis til fyllet er tykt.

Del kaken i 3 bunner. Ha lyst, så mørkt, så lyst fyll igjen mellom bunnene.

Smelt smør til glasur sammen med melken. Tilsett sukker og kakao, og rør godt sammen. Avkjøl til det begynner å stivne litt. Helles/spres over kaketoppen. Pynt raskt med jordbær (evt. bringebær) La glasuren stivne.

Pynt med sitronmelisse rett før servering.

Nam nam

Det kommer flere kaker og oppskrifter her. Kom gjerne med forslag!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...åhhh, nå fikk jeg lyst til å reise hjem og bake kaker! :D

Lykke til med bryllupet felix, jeg synes det virker som dere er godt i rute! Har du hørt noe mer om hvor kjolen din befinner seg nå da?

Pulsatilla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, tja.. Jeg sendte en mail til avsender i USA. Og fikk bekreftet at den ble sendt på fredag. Det skulle ta fra 4 - 10 dager. Og jeg er så spent. Kan hende den kommer allerede denne uken!! :D

Jeg vil selvsagt skrive her med en gang jeg får den!

Men. Jeg har et dilemma.. Min søster som ikke kommer i mitt bryllup er superinteressert i alle bryllupsforberedelsene. Og da jeg fortale at kjolen kommer innen en uke sa hun at hun ville prøve den.

"Bringer ikke det ulykke da" prøvde jeg å fleipe det vekk. Men nei, hun holdt fast på sitt. Den skulle hun prøve! Det hadde hun alltid drømt om, det å prøve en brudekjole.

Men ikke min vel.. Føler ikke at dette er noen god ide. Jeg vil ikke at andre enn meg selv skal ha på denne kjolen! I allefall ikke før 9.august!

Vi er like høye og har samme vekt, og låner følgelig mye klær av hverandre. Men her går min grense.

Er jeg rar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Hei Felix!

Du er ikke rar...

Jeg tror ikke jeg heller ville likt at noen andre prøvde min brudekjole før bryllupet! Eller? Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt på problemstillingen overhodet. Jeg kommer uansett til å la den henge enten hos forloveren min eller hos mamma (så ikke min kjære ser den!) så sånn sett har jeg jo ikke kontroll med det. Men så lenge jeg ikke vet noe, spiller det kanskje ingen rolle. :ler:

Men du! Noen nevnte at du kunne si at ingen fikk se den før bryllupet! Det synes jeg var en god ide. Hun kan jo ikke kreve å prøve den i blinde, akkurat. Eller hva? Jeg forteller ikke noe særlig om kjolen min når folk spør. "Den er hvit" sier jeg, og så får det være en overraskelse med resten.

Hadde dere brukt helt forskjellig størrelse hadde det jo også vært noe annet... Da hadde det liksom ikke vært noen vits.

Håper det løser seg! Stå på ditt i alle fall, det er din kjole!

Hilsen Helenius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan prøve kjolen etter bryllupet, enkelt og greit.

Det er din kjole, og du bestemmer.

Hun kan gå i en brudesalong og prøve så mange kjoler hun vil.

Sånn er det med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt problem.. Etter runden med svigermor i går ble alle mine planer snudd opp ned.. :cry:

Først og fremst var det en svært hyggelig dag. Da hun gikk av toget på Nationalteateret hadde hun stjerner i øynene. Hun gledet seg tydelig til dette! :D

Vi startet med lunch på Pascal, der vi også smakte bryllupskaken og svigermor så bildet av den. Den falt heldigvis i smak og hun syntes den var like lekker å se på som den smakte godt! Hun fortalte rørt at ingen på hennes jobb kjente noen som de trodde ville invitert svigermoren sin for å gå å se på kjole. Hun fikk nesten tårer i øynene da hun sa det.

Så gikk vi til Grace i Frognerveien. Der prøvde jeg en kjole fra LaSposa. Svigermors øyne tindret enda mer.. Kjolen satt pent og jeg så ut som en prinsess. Men jeg så ut som en av mange prinsesser.. Jeg ønsket meg noe mer unikt, og vi satte kursen mot Christiane i Vika. På vei dit gikk vi innom ExpoArte på Solli plass. De har gifteringutstilling. Så vel nede på Christiane fikk jeg på meg en kjole fra PalomaBlanca som jeg hadde sett på internett.

Og den var som skapt for meg.. Svigermor klarte ikke å holde tårene tilbake. Og det var andre som prøvde kjoler samtidig. Men hun viste tydelig at hun syntes jeg var den vakreste i rommet med en særs stolt mine -nesten like stolt som det en mamma ville vært. Hun sa det også etterpå da vi gikk ut for å spise middag med min svigerfar og Tigergutt også; At jeg hadde vært såååå mye penere enn alle andre.

Om jeg var det er selvsagt en smakssak. Men koselig at svigermor sier det.

Problemet nå er at jeg har en kjole som kommer i posten. Og at jeg nå har prøvde denne andre, som jeg egentlig aldri følte for å ta av igjen. Den var såå MEG.. Hmm..

Jeg skal nå vente på den andre. Prøve den. Og er den ikke like fin, blir den solgt! Og så tar jeg Paloma Blanca kjolen.

Her er bilde av Paloma Blanca kjolen. Vakker??

Men i så fall bli det oppsatt hår, slør og selvfølgelig ikke hansker.. Ikke akkuart slik jeg hadde tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...