Gå til innhold

USA - maktgale og krigshungrige!


aline

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla

Ja Leola jeg har ofte lurt på fokuset til "freds"bevegelsen. Hvorfor protesterer de ikke mot alle de andre krigene i verden, mens man fyller gatene med en gang Usa er involvert? Jeg synes det er et interesant fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Devil's Spawn
Jeg foretrekker å kalle det visjoner :-)

I prosjektene vi har hatt på høgskolen har vi definert visjon som et mål som realistisk sett ikke lar seg gjennomføre, men noe vi streber etter ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

I prosjektene vi har hatt på høgskolen har vi definert visjon som et mål som realistisk sett ikke lar seg gjennomføre, men noe vi streber etter ;).

Det har du rett i. Det er kanskje ikke realistisk å strebe etter en verden med fred, men det er like fullt min "visjon"... Selv om guttær med "fri vilje" med all sannsynlighet kommer til å angripe i hytt og gevær likevel...

Legg merke til at jeg forsvarer på ingen måte bin Laden, Saddam eller for den sakens skyld andre diktatorer. Mitt poeng er at en del av dere tydeligvis synes det er greit at USA turer på og prøver å "løse" konflikter ved hjelp av bomber og granater. Siden de har så mye makt og har noen meninger som er litt like våre (o store :roll: ) nordmenn, så må de jo nesten få lov til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prosjektene vi har hatt på høgskolen har vi definert visjon som et mål som realistisk sett ikke lar seg gjennomføre, men noe vi streber etter ;).

Hehe dette er vel en definisjon som DERE har laget, ikke den ekte definisjonen? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Hehe dette er vel en definisjon som DERE har laget, ikke den ekte definisjonen? :wink:

Tanums store sier: Visjon = syn, åpenbaring.... Visjonær = person som er synsk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn

Hehe dette er vel en definisjon som DERE har laget, ikke den ekte definisjonen? :wink:

visjo´n m1 (fra lat., av videre 'se') innbilt synsopplevelse, framtidssyn; drøm, indre bilde(rekke); religiøs åpenbaring en v- om en ny verdensordning

Tja, tror ikke vår var så gal allikevel. Framtidssyn/drøm som ikke lar seg realisere i nærmeste framtid, om det i det hele tatt kommer til å skje. ;)

Bokmålsordboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ
Haha' date=' drøm og religiøs åpenbaring har mye med realisme å gjøre?[/quote']

Spørs jo for hvem da, for menn som Bush, bin Laden og Saddam så har det nok i høyeste grad det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoho ja hvis du mener at ordet betyr alt det definisjonen sier til enhver tid så... :wink: Nå har det seg slik at ordet kan har flere forskjellige betydninger i forskjellige sammenhenger.

Framtidssyn synes jeg ikke er en dum definisjon i denne sammenhengen, men jeg innser at det er direkte urealistisk å få enkelte til å fatte dette.

Al Qaida er vel en av grupperingene som absolutt ikke ser dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Noen visjoner er mer realistiske enn andre. Jeg liker visjonen om et demokratisk midtøsten, jeg tror det vil gå om man gir det tid, jeg tror denne krigen har vært med på å gjøre ventetiden kortere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
hoho ja hvis du mener at ordet betyr alt det definisjonen sier til enhver tid så... :wink: Nå har det seg slik at ordet kan har flere forskjellige betydninger i forskjellige sammenhenger.

Hvis drøm er med i definisjonen, så betyr det jo at dette framtidsynet ikke er helt realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn
Noen visjoner er mer realistiske enn andre. Jeg liker visjonen om et demokratisk midtøsten' date=' jeg tror det vil gå om man gir det tid, jeg tror denne krigen har vært med på å gjøre ventetiden kortere :-)[/quote']

Joda, døden kurer kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

For å gå tilbake litt igjen:

Etter hva jeg vet (sier ikke at jeg har fasiten) er det ingen bevis for at USA visste hvor Bin Laden befant seg på det angivelige tidspunktet.

Det fantes hvertfall ingen indikasjoner på at han fantes i Irak.

Med tanke på at den vestlige verden' date=' inkl. FN og NATO lenge har prøvd å forhandle med mannen (mitt tillegg: Saddam) uten å lykkes spør jeg, Hvilke andre metoder ville du foreslått? Og hvorfor har ingen av våre statsledere i den vestlige verden gjort noe når de tydligvis kunne funnet helt andre metoder for å fjerne han?[/quote']

Det var ikke fjerne Saddam som var årsaken til at USA "fikk" angripe Irak heller, det hadde aldri gått gjennom. Skalkeskjulet som ble brukt var at landet hadde masseødeleggelsesvåpen. Noe som de fort oppdaget ikke stemte. Hadde USA latt Hans Blix og FN fått gjort ferdig våpeninspeksjonen hadde det ikke blitt noe krig i Irak. Det forstod såklart Bush og tok derfor saken i egne hender...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Der formulerte du min mening på en fiffig måte slangen... For å dra det litt lenger da, så burde jo det bety at f.eks. Bush selv - altså personlig - skulle være villig til å gå ut i strid for det han "tror på" (altså demokrati ifølge Valhalla da...) - men nei, trives nok bedre hjemme på trygg jord han ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis drøm er med i definisjonen, så betyr det jo at dette framtidsynet ikke er helt realistisk.

Som sagt, forskjellige betydninger i forskjellige situasjoner. Eller var det vanskelig å forstå? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Okey. Da jeg sov i natt hadde jeg en rar visjon (du sa at det kunne kun bety en drøm tydeligvis). Nå har jeg en visjon om å kjøpe kaffe på rema om et par timer (du sa at det også kun kan bety en framtidssyn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Der formulerte du min mening på en fiffig måte slangen... For å dra det litt lenger da, så burde jo det bety at f.eks. Bush selv - altså personlig - skulle være villig til å gå ut i strid for det han "tror på" (altså demokrati ifølge Valhalla da...) - men nei, trives nok bedre hjemme på trygg jord han ja...

Vel det er lenge siden ledere skulle lede sine styrker i strid. Bush ville neppe være særlig effektiv i en krigssituasjon siden flyene han trente på har gått ut av produksjon for lenge siden.

Japan er et land jeg liker å tenke på i denne sammenheng, beseiret i krig for deretter å oppleve stor suksess.

Hva tror du på? Er det noe du mener det er verdt å kjempe for? Har du noen overordnede tanker og ideer du mener bør forsvares?

Tenk for en mulighet Irak nå har hvis de kan kvitte seg med uroelementene!

Det døde mange i krigen, men det døde også mange under Saddam og folket var undertrykket.

Og husk du kan mate krokodillen en stund, men lar du den være for lenge vil den bite deg.

Appeasement har blitt prøvd før, Chamberlain hadde som kjent braksuksress med den taktikken. Her er et photoshop bilde jeg synes er morsomt :ler:

http://img59.exs.cx/img59/5220/Spanskminister.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Da jeg sov i natt hadde jeg en rar visjon (du sa at det kunne kun bety en drøm tydeligvis). Nå har jeg en visjon om å kjøpe kaffe på rema om et par timer (du sa at det også kun kan bety en framtidssyn).

Jess, og jeg synes begge setninger er like korrekte. :)

Og jeg skrev inn det som uio mener er definisjonen på visjon. :wink:

Men for all del, om du mener dette er helt feil så må du kontakte uio med en eneste gang og fortelle dem at deres online ordliste er feil og gi dem det korrekte svar! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...