Gå til innhold

USA - maktgale og krigshungrige!


aline

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=55538

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=55578

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=55708

Jeg begynte faktisk å gråte jeg i går, når jeg leste avisa! Tror navnet Bush kommer til å bli like forhatt i mitt hjerte som Saddam eller Bin laden noen gang har fått sjansen til å bli!

Er det fremdeles mange som har lyst å overtale meg om at det USA gjør er det eneste rette? og at denne krigen er den eneste måten å skape fred og orden på? Herregud, de er jo bare maktgale og krigshungrige mannfolk i krisealdern som "vil gjøre bedre en pappa.."!!!

Dette bare utarter seg, og la oss for guds skyld håpe noen klarer å stoppe USA før de setter igang mer krig en de allerede har startet!

:cry: :cry: :cry:

Det var også nevnt en sak om at noe sånt som "117 amerikanere drept og 400 skadet"..... HERREGUD!! Hva hadde de trodd??? at de kunne spurte inn og drepe store masser med både irakiske soldater og irakiske kvinner og barn og eldre, og sprinte uskadd ut igjen?? Hvor arrogante går det an å bli?

:evil: :cry: :evil: :cry: :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde/ Ikke innlogget

Javel - og hvordan mener så du at verdensfreden kan sikres ?

Det er lenge siden jeg leste at det sendes skip fra Irak til Syria for å skjule masseødeleggelsesvåpen for FN`s våpeninspektører.

Og om du virkelig tror at USA gjør dette for egen vinning ? Da tror jeg du bør sette deg litt mer inn i saken - det er da ingen mening i at de skal gå til krig mot Irak for å få tilgang til oljen i landet. Selvsagt er man nødt til å innsette et midlertidig vestlig styre i Irak til landet faller til ro og man kan foreta demokratiske valg i landet - for det er nemlig det som er hensikten. Så får du heller hate USA og Bush ... og nevne ham i samme ordelag som Bin Laden og Saddam Hussein vitner om en utrolig naivitet og liten innsikt ... omtrent som sammenligningen med Hitler.

Hilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er vel meg og Annan og FN og de andre håpløse som er engstelige for hvordan ting utvikler seg da, beklager vår dummskap.

Kan du vise meg hvor det har blitt fredeligere og roligere hen etter at USA trampet inn hen? i Midtøstenområdene altså?

Sier ikke at Syria er uskyldige jeg, men lar meg skremme av at USA truer alle som ikke gjør som de sier, og siden det er flere som gjør det, så styrker det min misstillit.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=55756

Du mener vel at det er ulogisk og naivt at Irak skal få styre sitt eget land også da? istedenfor USA?

Vel, det er mange Irakere som er uenig med deg! :

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=55830

Vi huser også tidligere teroristledere og du har glemt, skal Bush få true oss også? Det er jo nemlig en brøkdel av grunnen han oppgir til å true Syria..

Men jeg er jo bare blond da, jeg skjønner jo ikke at det er selvsagt at det skal være vestlig styre i Irak i noen år jeg... :roll: teite meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Hilde, det er bare å glemme å forsøke og argumentere mot Aline- hun (som så mange andre) har fått det for seg at bare verden kunne godsnakket litt mer med Saddam så hadde han nok blitt still gutt.

Huff ja, Saddam er fæl men Bush er slemmere for han bomber Iraq, tenk på de stakkars barna. Nei, vi skulle nok latt Saddam få holde på til den dagen det smalt i London, Paris og kanskje Oslo... da tenker jeg folk som deler Alines oppfatninger hadde fått fingeren ut av rompa.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke "tatt side" i saken jeg, føler ikke at jeg har nok informasjon. Altså mellom FN og USA.

Men jeg kunne tenke meg å vite:

1. Hvordan Aline mener Irak/Saddam skulle blitt håndtert

2. Hvorfor/hvordan Hilde mener at USA har rett til å være verdenspoliti og handle på tvers av FN sine beslutninger.

Jeg mener grunnen til at USA gjør dette er fordi de KAN gjøre det. Men er det riktig av den grunn?

Og så holder vi Binladen, Saddam og Hitler utenfor diskusjonen eller hva? Maktsyke og gale despoter har lite i diskusjonen å gjøre, og å sammenligne dem med andre enn hverandre er en fornærmelse uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Milla, da hadde vi nok lært oss tenker jeg!! :roll:

Jeg sier ikke at " han er slemmere en han så", det ser jeg rett og slett ikke noe poeng i.

Jeg har vel aldri sagt at Bush "er slem" heller, jeg har sagt at jeg hater at han buser frem uten å ta hensyn til hva resten av verden mener, men det skjønner vel ikke sånne som Minni, for de er jo stort sett bare opptatt av at seg selv og alle de med makt og penger!

(har noen Moderatorer tenkt å slette meg her, så vil jeg gjerne få ha sagt at jeg kun svarer med samme mynt som Minnie gjør, så da får dere vær så god slette henne også!)

Det er alltid to sider av en sak, Bush gidder ikke komme med sin, annet en dårlige unnskyldninger som endrer seg for hver gang de siste ikke passer lenger. Det er det jeg får med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aline, bare glem det, vi har slike krigshissere på forumet som digger USA, sex og singelliv og annet burgermat.

Syria har ikke noe usnakket med Usa, årsaken til at usa vil gå i krig skyldes våpenproduksjon og maktarroganse fra STATENE.

Kuwait, egypt eller saudi er det DEMOKRATIER ifølge krigshisserne på forumet??? Hæææ, arabia, hvor ei kjerring blir steinet hvis hun f eks gir blow job til en fetter eller en annen....

Eller hva mener KRIGSHISSERNE?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Aline- du synes å være preget av å ha sett litt for mange bilder av lemlestede barn ol. Krigen i Irak har sine ofte- ingen som sier at dette ikke er forferdelig men ikke glem at disse menneskene har levt på Saddams nåde i uendelig mange år og hatt det forferdelig da også.

Nå vil de få sjansen til fred og demokrati- men det har sin pris som alt annet her i verden.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissan:

1. Jeg har ikke noe kjempeidè om hvordan vi skulle løst Irak/Saddam-krisen, men jeg har større tro på at FN kunne kommet noen vei uten at USA starten en krig, som nå lett kan bli den første av mange militærangrep i Midtøsten.

Jeg er selvsagt klar over at Saddam-styret tok mange liv og at det måtte gjøres noe i Irak, men etter hva jeg fikk med meg så begynte ting å skje sakte men sikkert rett før USA gikk til angrep, og hvor det hadde endt kommer vi jo nå aldri til å få vite.

Jeg synes også det er kjempeflott at når nå engang krigen er, at Saddamregimet er styrtet! Det jeg reagerte på er at Bush med en gang han er ferdig med en krig (nært ihvertfall) kaster seg over neste på lista! Jeg reagerer på at de skal sette inn en Amerikaner til å styre Irak de neste årene!

Og nå viser det seg jo (noe som vel ikke akkurat er sjokkerende) at Saddam og flere med ham har kommet seg unna og rømt, og da blir landet de KANSKJE har rømt til truet! Saddam har styrt før, saddam har blitt jaget før, Saddam har kommet seg unna før! Han er lik en muldvarp, og jeg tror det kommer til å måtte bli skrekkelig mange kriger før noen får tatt Saddam, og uhyre mange uskyldige liv vil gå tapt på jakten etter den ene mannen!

Beklager at jeg blir skremt av krigens brutalitet, at jeg blir skremt av en maktmann som sitter beskyttet i USA og antagelig aldri vil føle på kroppen hvordan det er å bli fratatt alt, også ens eget land!

Kanskje jeg er urteit pga det, da tilstår jeg mer en gjerne at jeg er urteit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla; ja, som sagt så vet jeg også at det har må ha vært helvete å leve under Saddam-regimet.

men les den siste linken jeg la med, Irakerne ønsker ikke selv å bli styrt av amerikanerne! De ønsker ikke bli styrt av Saddam heller, og jeg vet det ikke danner seg ny regjering over natta, men å skulle sitte å lede landet i flere år før de gir det til de rettmessige eierne, det synes jeg er brutalt.

Og hvorfor en amerikaner? hvorfor ikke en engelskmann eller en fra ett av landene som faktisk deler samme religion og har tilnærmet lik kultur slik at ikke alt blir vestlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline, kan du ikke spørre milla om et land som hadde opptøyer i 92, hvor 14 000 blir skutt og drept hvert eneste år, hvor flere hundretusener sover under pappesker, som har den vestlige verdens HØYESTE selvmordsrater og FLEST politifolk, hele byer fungerer som fengsler og barn får dødsstraff er en BEROLIGENDE faktor for verdensfreden....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
deler samme religion og har tilnærmet lik kultur slik at ikke alt blir vestlig?

Ja, bra idè, slik at irakiske menn fortsatt kan undertrykke kvinner og jentebarn på det groveste. Meget godt forslag Aline, du imponerer meg!

Jada waco, alle vet at du hater USA og spesielt N.Y. Kanskje på tide og komme med noe nytt??

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla, det er faktisk ikke alle muslimske land som er kvinneundertrykkende og som misshandler barn på det grøvste! Bare til opplysning!

Og mener du at vi skal kristne og ta vekk all kultur og skape mini-vesten utav hele midtøsten bare fordi vi ikke lever akkurat likt alle sammen?

Waco: måkke si no stygt om USA da.. det er jo verdens beste, ikke noe de gjør er galt, og ikke noe er galt i USA!! De har all rett til åstyre resten av verden slik de ønsker selv selvsagt!! Og å kvitte seg med menneskene de skaper når disse faktisk utgjør en minimal trussel mot dem selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
Milla, det er faktisk ikke alle muslimske land som er kvinneundertrykkende og som misshandler barn på det grøvste!

Irakiske kvinner lever i ett av de verste maco mannssamfunnene i hele verden. Dette er en sjanse for dem til å få ett bedre liv hvor de kan gjøre annet enn å være tjenere og fødemaskiner for menn.

Huff ja- det blir nok fælt for dem :roll:

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du så kanskje ikke at jeg hadde skrevet "land i nærheten med lik religion og tilnærmet lik kultur"? eller missforstod du bare?

Sa jeg ikke at ikke alle muslimske land ikke var kvinneundertrykkende da? hm.. var sikker på at jeg sa det jeg, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg vil tro at 99% av alle kvinner i Midt-Østen området lever i mer eller mindre kvinneundertrykkende samfunn. De har ingen stemme og ingen rettigheter. De er prisgitt sine menn og mannlige slektninger i ett og alt.

Ett vestlig preget styre vil kanskje kunne åpne øynene på flere når det gjelder kvinner og det faktum at de faktisk er mennesker på lik linje med menn. Ingenting vil være bedre enn det.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke nok informasjon - jeg vet ikke nok - om denne saken til å ha noe klart standpunkt.

Det tror jeg det er svært få som har, men det er selvsagt lett å høre på èn side av saken, og leke bastant.

Har noen tanker om temaet likevel...

Ja - flott at Saddams regime i Irak er styrtet (eller holder på å bli det?). Men hva skjer senere? Skal USA hjelpe til nå? Hvor lenge? Hvor lenge gidder Bush å ha oppmerksomhet og en masse personell i Irak?

Sannsynligvis ikke lengre enn det gagner eget land og folk - det vil si ingen veldig sikker situasjon for det irakiske folk.

En annen ting er det faktum at Bush skal "redde" et helt folk mot tyranniet - og så flott "bringe dem demokrati" - ved å tvinge frem egen mening - på kryss og tvers av alle demokratiske regler her i Vest.

Jeg tenker selvsagt bl.a. på FN.

Troverdig!

Jeg reagerte sterkt da jeg så USAs president "hinte" så flott om Syria her forleden.

Hva er dette for noe? Det virker jo - få kan nekte for det - som om USA har sin egen lille liste, som de går systematisk igjennom.

Først Irak, så Syria.

Og - stemmer det ikke at da Bush valgte å gå inn i Irak, så gikk forhandlingene fremover, og bildet var i det hele tatt mer positivt enn på lenge?

Null resultat av våpenispeksjon... Men "vi angriper uansett"?

Er dette demokratisk tankegang?

Dette blir fryktelig rotete, men så er denne situasjonen helt utrolig uoversiktlig for meg også.

Så lurer jeg, til slutt, på disse som sier "hvordan skulle vi ellers tatt Saddam?".

Ja, det var det da. Men hva med alle "mindre interessante" land, som får null fokus - og spesielt ikke fra USA?

Hva med f.eks. en mengde afrikanske land, som er i like stor krise som Irak - hva med dem?

Skal vi systematisk gå igjennom hele verden kanskje?

Da begynner det i så tilfelle å ligne noe.

Om ikke vi vil det, skal noen komme med svært gode argumenter til meg, før de kommer med argumenter om at Bush gjør dette av medlidenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tanken din på området kvinneundertrykkelse, men er du sikker på at denne amerikanske mannen kommer til å klare å fjerne all muslims urettferdighet?

Jeg tror dessverre ikke det, jeg tror heller ikke måten å bli kvitt kvinneundertrykkelse i landene som lider av det, er å ta over all makt i landene! I mitt hode ville det vært bedre å forsøkt å finne en regjering som kan bli værende, og så får man heller forsøke å bearbeide alle missgjerningen da.

å ta fra ett land all dets identitet, noe ett amerikansk styre lett kan gjøre, tror jeg ikke er måten å skape harmoni og rettferdighet og trivsel på.

Får man en regjering man kan samarbeide med og prate med, istedenfor ett helt land som kommer til å misslike den nye overtakelsen, så hadde det kanskje vært lettere på lang sikt. Tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ir...rticleID=529481

Enig i det Aline, men inntil man får stablet en regjering på beina (ikke nok en diktator) så trenger Irak hjelp til det meste.

Jeg sier ikke at kvinneundertrykkelsen vil opphøre over natten- men ett vestlig preget styre hvor demokrati, rettferdighet og samarbeid står i sentrum er uten tvil ett skritt i riktig retning.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demokrati, samarbeid og rettferdighet er vi enige i, men jeg vil nødig at de blir vestlige av den grunn, ihvertfall ikke dersom de ikke ønsker det selv.

Det er også viktig å ta vare på kultur og religion, noe som helt klart er viktig for folket. (og da snakker jeg ikke om misshandlingen verken av kvinner eller den Saddam dreiv med. Det er mye mer en misshandling i både kultur og religion.)

Og at Irak trenger hjelp til å få stablet en regjering på beina er klart, men den hjelpen måtte ikke nødvendigvis bestå av en amerikansk leder vel? Finnes det ikke alternativer da?

Leser også mange som er glade for at krigen kom, leser mange som ikke er glade for krigen som kom.

Det finnes sikkert både de som setter pris på ett amerikansk styre i Irak de nærmeste årene, og det finnes HELT SIKKERT også mange som ikke setter pris på å bli styrt av amerikanerne.

Det finnes mennesker som ikke ser forskjell på USAs upresise bombing, og som ikke tror på at de er der for dem, og det finnes motsatsen.

Har som sagt ikke fasiten, blir bare skremt når jeg leser at Bush hugger løs på neste land så fort han får anledning, for det er det jeg leser, og annet en det media gir meg, har jeg ikke mulighet til å få tak i av informasjon.

Men nå skal jeg ta meg påskeferie til neste tirsdag, så jeg ønsker både Minnie og waco og alle andre en riktig god påske! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...