prinsessa Skrevet 28. november 2007 #61 Skrevet 28. november 2007 Før jeg fikk barn og mens jeg var gravid tenkte jeg også at barna har det best hjemme til de er iallefall 3 år. Nå har jeg to barn et på 4 og et på 10 mnd som jeg er hjemme sammen med. Og nå har jeg fått en helt annen oppfattning. Jeg klarer rett og slett ikke og sosialisere barna og finne på ting med dem hver eneste dag. Når jeg fikk minstejenta tenkte jeg slik at storebror skulle være hjemme sammen med oss iallefall 2-3 dager i uka. Dette fungerte dårlig, jeg har "1000" ting og gjøre i løpet av dagen med stell og omsorg for lillejenta, husarbeid og innkjøp. Jeg klarte rett og slett ikke og aktivisere storebror nok følte jeg. I barnehagen har de mange aktiviteter, som tur i skogen, teaterturer, samlingsstunder og rett og slett frilek med barn på deres alder. Det er lett og si at man skal få til masse aktiviteter med storebror men etter en våkennatt har man ikke overskudd til og være i skogen hele dagen men matpakke og kakao. Så er det lillesøster i skogen da, grøt skal gis hun skal sove og vil kanskje ikke sove i vogn osv. Jeg er også av den oppfattning av at små babyer trenger mye ro og har det veldig godt hjemme eller ute på en liten trilletur. Jeg må påpeke at jeg sitter ikke på kafe mens storebror er i barnehage, det har kanskje skjedd 2 ganger på 10 mnd. Barnehagepersonalet sa også at det var bedre at sønnen min var i barnehagen bortimot hver dag men hadde korte dager fra 9-15. Da var han der i "kjernetiden" hvor det skjer ting i barnehagen og kom fint inn i leken med de andre. Det som skjedde når han bare var der av og til var at han ikke ble regnet med i leken og falt lett utenfor. Sønnen min fungerer mye bedre i barnehagen nå som han er der hver dag og heller korte dager. Men jeg vil rett all ære til de som klarer og være hjemme sammen med barna hver dag og finne på ting og aktivisere dem og samtidig være lykkelig. Men jeg har funnet ut at det er ikke meg og jeg tror ingen kan vite at de er rette personen for dette livet uten og ha prøvd det.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2007 #62 Skrevet 28. november 2007 Hvordan får dere penger dere som sier at barnehagen er til for foreldrene? Mange har ikke råd til å være hjemme med barna heller... Er det mennene deres som må jobbe? Hvordan får dere råd? Og ikke kom me den at dere heller vil gi barna tid, og ikke gi dem ting.. Barn har i hvert fall ikke gått av å vokse opp med foreldre som ikke kan betale strømregningen en gang. Og de fleste har nok lyst på en karriere også... Faktisk så fungerer ikke verden sånn at alle kan være hjemme med barna sine, noen må faktisk arbeide for at hjulene i Norge skal gå rundt! Da kan man ikke kalle alle som arbeider for dårlige mennesker, fordi det er nettopp det dere gjør ved å si at barnehage er til for foreldrene. Det er ikke bare folk som ikke har andre mål i ivet enn å få barn, som skal ha rett til å få barn. Men hva er så farlig med det? Så fort barna begynner på skolen så er det jo ingen grunn til å være hjemme... Og da sitter man der uten jobb, og dårlig med erfaring... Dessuten er det rart at dere selv tror at dere er de perfekte menneskene til å oppdra et barn, mens de som arbeider i barnehage ikke har peiling. Hvor logisk er det? Da dere fikk barn hadde dere erfaring fra før? Jeg vil tippe at mange av dere ikke hadde særlig erfaring, men vips, på noen få år ble dere verdensmestre? De som arbeider i barnehage har ofte gjort det i mange år, og de har sannsynligvis like stor peiling på barn som dere selv. Voks opp! Ikke vær så misunnelige på de som både arbeider og har barn!
Kylling Skrevet 28. november 2007 #63 Skrevet 28. november 2007 Barnehagen er til for foreldrene Jeg tror snarere at de som velger å være hjemme med barna uten å la dem gå i barnehage i det hele tatt gjør dette fordi de selv har et enormt behov for å være sammen med barnet sitt til alle døgnets tider (og dermed fratar barnet muligheten til å delta i et samfunn med likesinnende). At det liksom er av hensyn til barna at man holder dem hjemme i flere år tror jeg neppe. Da må man være overjordisk flink på å aktivisere, og lete opp faste lekekamerater på dagtid, noe jeg faktisk tror få foreldre klarer når det kommer til stykket. Ja, jeg synes det er egoistisk å holde barnet hjemme hver dag i småbarnsårene. Det er ikke dermed sagt at man trenger å ha barnet sitt i barnehage fra 7-17 hver dag fem dager i uka. (Men for de foreldrene som må la de små ha lange dager i barnehagen kan jeg si at dere skal IKKE ha dårlig samvittighet. Barna koser seg!)
Gjest imli Skrevet 28. november 2007 #64 Skrevet 28. november 2007 Hvordan får dere penger dere som sier at barnehagen er til for foreldrene? Mange har ikke råd til å være hjemme med barna heller... Er det mennene deres som må jobbe? Hvordan får dere råd? Og ikke kom me den at dere heller vil gi barna tid, og ikke gi dem ting.. Barn har i hvert fall ikke gått av å vokse opp med foreldre som ikke kan betale strømregningen en gang. Og de fleste har nok lyst på en karriere også... Faktisk så fungerer ikke verden sånn at alle kan være hjemme med barna sine, noen må faktisk arbeide for at hjulene i Norge skal gå rundt! Da kan man ikke kalle alle som arbeider for dårlige mennesker, fordi det er nettopp det dere gjør ved å si at barnehage er til for foreldrene. Det er ikke bare folk som ikke har andre mål i ivet enn å få barn, som skal ha rett til å få barn. Men hva er så farlig med det? Så fort barna begynner på skolen så er det jo ingen grunn til å være hjemme... Og da sitter man der uten jobb, og dårlig med erfaring... Dessuten er det rart at dere selv tror at dere er de perfekte menneskene til å oppdra et barn, mens de som arbeider i barnehage ikke har peiling. Hvor logisk er det? Da dere fikk barn hadde dere erfaring fra før? Jeg vil tippe at mange av dere ikke hadde særlig erfaring, men vips, på noen få år ble dere verdensmestre? De som arbeider i barnehage har ofte gjort det i mange år, og de har sannsynligvis like stor peiling på barn som dere selv. Voks opp! Ikke vær så misunnelige på de som både arbeider og har barn! Hvordan vi har råd? Jeg har i dag en minimal inntekt av diverse grunner, så det vil ikke utgjøre store forskjellen. Vi har funnet ut at det kommer til å gå bra. Siden vi ønsker flere barn, har vi regnet ut at det lønner seg at jeg er hjemme. Det koster tross alt å ha barn i barnehage også, og hvis nesten hele min lønn går til å finansiere b.hage og alt det medfører, er man jo like langt. Har heller ingen utdannelse utover videregående, så jeg går ikke rundt med noen karrieredrømmer nei. Jeg tror ikke folk som jobber i barnehage er udugelige, det har jeg heller aldri skrevet, det er masse flinke folk, men jeg tror det er jeg og min mann som kan ta best vare på vårt barn.
Gjest Tigress Skrevet 28. november 2007 #65 Skrevet 28. november 2007 Jeg har sagt at barnehage er til for foreldrene. Men jeg har ikke sagt at det lar seg gjøre å være hjemme med barn. Jeg har ikke barn selv, men ville neppe hatt råd til å være hjemme med dem, selv om jeg tror det er best for barna. Ikke hadde jeg hatt noe lyst til å være hjemme med ungen heller, selv om jeg føler meg ganske sikker på at det ville vært bra for ham/henne. Det er imidlertid ikke noe motsetningsforhold mellom å mene at det å være hjemme med barna er best for dem, og det å innse at slik vil det ikke bli. For meg vil det være veldig fint å slippe å være hjemme med barn samtidig som jeg kan grunngi det økonomisk.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2007 #66 Skrevet 28. november 2007 Hvordan vi har råd? Jeg har i dag en minimal inntekt av diverse grunner, så det vil ikke utgjøre store forskjellen. Vi har funnet ut at det kommer til å gå bra. Siden vi ønsker flere barn, har vi regnet ut at det lønner seg at jeg er hjemme. Det koster tross alt å ha barn i barnehage også, og hvis nesten hele min lønn går til å finansiere b.hage og alt det medfører, er man jo like langt. Har heller ingen utdannelse utover videregående, så jeg går ikke rundt med noen karrieredrømmer nei. Jeg tror ikke folk som jobber i barnehage er udugelige, det har jeg heller aldri skrevet, det er masse flinke folk, men jeg tror det er jeg og min mann som kan ta best vare på vårt barn. Hva er dine planer når barna er ungdommer da? Vente på barnebarn ?
Gjest imli Skrevet 28. november 2007 #67 Skrevet 28. november 2007 Hva er dine planer når barna er ungdommer da? Vente på barnebarn ? Har jo ikke akkurat tenkt å være hjemmeværende resten av livet. Det forstod sikkert du også, men måtte bare legge fra deg en spydig kommentar? Husk å logg deg inn først neste gang da.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2007 #68 Skrevet 28. november 2007 Har jo ikke akkurat tenkt å være hjemmeværende resten av livet. Det forstod sikkert du også, men måtte bare legge fra deg en spydig kommentar? Husk å logg deg inn først neste gang da. Beklager at jeg var så spydig. Unnskyld.
shiva Skrevet 28. november 2007 #69 Skrevet 28. november 2007 Har jo ikke akkurat tenkt å være hjemmeværende resten av livet. Det forstod sikkert du også, men måtte bare legge fra deg en spydig kommentar? Husk å logg deg inn først neste gang da. Du har ikke barn, men venter?
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #70 Skrevet 29. november 2007 Barnehage er bedre stimulans for barna enn dagmamma eller hjemme hos mor/far De som har barn vet dette. De skjønner det etterhvert. I en barnehage er det pedagogiske leker mm. de finner på noe hele tiden, barna leker med hverandre, lærer masse om andre barn, samspill, drar på turer og masse mer. Dagmamma eller hjemme hos mor eller far vil fort bli veldig kjedelig.Barnet får ene og alene all oppmerksomhet og kan bli bortskjemt.Barnet kan få problemer med andre barn sener fordi dem ikke er vant med å dele oppmerksommheten mm.
Gjest imli Skrevet 29. november 2007 #71 Skrevet 29. november 2007 Selv om jeg ikke har barn ennå kan jeg vel få lov til å ha tanker om dette. Mange som ikke har barn som uttaler at de vil ha barna i barnehage, men det er tydeligvis greit. Hvis "de som har barn vet dette", at "barnehage er best", hvorfor er det da folk som er hjemme med barna? Tror noen her er litt for gode på generaliseringer.
Gjest Gjest-fru Olsen Skrevet 29. november 2007 #72 Skrevet 29. november 2007 Jeg synes det er en vesentlig forskjell på å være hjemme med barn på 2-3 år og å være hjemme med en 5-åring. Jeg liker heller ikke tanken på at barn på et år er i barnehage fra 7-17. Men ikke alle har noe valg. En del barn på 2-3 år tror jeg absolutt kan ha det best hjemme. Og heller oppsøke åpen barnehage eller liknende. En 4 åring har behov for andre utfordringer enn en 2-åring. Barn på 4 år leker med hverandre, det gjør ikke nødvendigvis 2-åringer. Jeg synes at det burde vært obligatorisk å gå i barnehage et visst timeantall året før skolestart. Det vil jo koste en del, men jeg tror det er verdt pengene. Man vil kunne fange opp hvilke barn som trenger ekstra hjelp til skolestart, og man vil få en myk overgang fra barnehage til skole. Og fra hjemmet til skole for dem som ikke har gått i barnehage. Jeg vet ikke om jeg kan kalle barneomsorg og barneoppdragelse "jobb". Da er man jo alltid på jobb hvis man har barn, da. Men en utrolig viktig oppgave er det jo.
la Flaca Skrevet 29. november 2007 #73 Skrevet 29. november 2007 Selv om jeg ikke har barn ennå kan jeg vel få lov til å ha tanker om dette. Jo, men mange kjenner seg sikkert igjen i det du sier, som de tenkte før de fikk barn. Jeg hadde lyst til å være hjemme med dem til de begynte på skolen, men forsto fort at det aldri ville fungert. Ikke her hvor vi bor ihvertfall. Det er jo også forskjell på barn. Ikke alle har like stort behov for å utvide horisonten sin sosialt. Men min eldste er veldig sjenert og liker egentlig best å holde seg for seg selv. Hun gikk hos dagmamma til hun var 2,5, men skulle egentlig begynt i barnehage mye tidligere. Hun har forandret seg veldig på de månedene hun har vært der. Jeg føler at hun er i de beste hender, og ser at hun trenger barnehagen. Sånt vet man faktisk ikke før barnet kommer og man ser hvilke utfordringer som utvikler seg.
Caramba Skrevet 29. november 2007 #74 Skrevet 29. november 2007 Før jeg fikk barn trodde jeg også at småbarn hadde det best hjemme. Nå når jeg er mor til en gutt som snart er ett år har jeg revidert oppfatningen min ganske kraftig. Jeg har ikke bhg erfaring, men han skal begynne om to måneder. Jeg tror det blir glimrende for ham, rett og slett. Han er utrolig sosial, elsker å leke og å finne på ting. Jeg sliter litt med å aktivisere han nok for tiden selv om jeg er aktiv i Åpen barnehage og på besøk hos andre med barn. Desverre er det ikke mange jeg kjenner som er hjemme med småbarn for tiden så dermed blir det bare sporadisk lek med venners barn. Han trives utrolig mye bedre når han kan leke et sted hvor det også er andre barn. De leker ikke så mye sammen enda, men det er tydelig at de trives godt når de er sammen med hverandre alikevel. Støyet i Åpen barnehage ser ikke ut til å affisere ham det minste, selv om mor synes det er litt bråkete av og til, he he.....
Yrjenia Skrevet 29. november 2007 #75 Skrevet 29. november 2007 Personlig tror jeg mange har barna i barnehage fordi de ikke orker å gå hjemme. Særlig siden det er så få som er hjemme, og mange føler seg isolerte.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #76 Skrevet 29. november 2007 Selv om jeg ikke har barn ennå kan jeg vel få lov til å ha tanker om dette. Mange som ikke har barn som uttaler at de vil ha barna i barnehage, men det er tydeligvis greit. Hvis "de som har barn vet dette", at "barnehage er best", hvorfor er det da folk som er hjemme med barna? Tror noen her er litt for gode på generaliseringer. Alle kan uttale seg. Det er bare det at de som har småbarn eller har hatt småbarn har realistiske tanker rundt dette fordi de har opplevd det. Det er bare gode råd. De som går hjemme får kontantstøtte.Det er en av årsakene til at noen kan gå hjemme med barnet. Det er klart at et barn utvikler seg bedre i lek med andre barn enn barn som bare har vært hjemme. Når skoledagen kommer så blir det rent for mye for barnet for barnet er ikke vant med å forholde seg til så mange barn.
Gjest imli Skrevet 29. november 2007 #77 Skrevet 29. november 2007 Alle kan uttale seg. Det er bare det at de som har småbarn eller har hatt småbarn har realistiske tanker rundt dette fordi de har opplevd det. Det er bare gode råd. De som går hjemme får kontantstøtte.Det er en av årsakene til at noen kan gå hjemme med barnet. Det er klart at et barn utvikler seg bedre i lek med andre barn enn barn som bare har vært hjemme. Når skoledagen kommer så blir det rent for mye for barnet for barnet er ikke vant med å forholde seg til så mange barn. Barn som har vært hjemme, har jo møtt andre barn! Herregud, de lever da ikke kun innenfor hjemmets fire vegger. De er på åpen barnehage, formiddagstreff, aktiviteter på kveldstid og leker med andre barn. Mange skoler har dessuten et slags før-skole opplegge hvor barna som skal gå i klasse sammen møtes en dag eller to i uka. Det går helt fint for de aller fleste å forholde seg til mange barn. Men du mener altså at før da de aller fleste var hjemme, klarte ikke barna å forholde seg til mange barn da de begynte på skolen?
Gjest nimbus Skrevet 29. november 2007 #78 Skrevet 29. november 2007 ...Men du mener altså at før da de aller fleste var hjemme, klarte ikke barna å forholde seg til mange barn da de begynte på skolen? Men før da de fleste var hjemme var der jo andre unger i nabolaget også. Dermed fikk barna sosial trening. Hvis du bor i et område med mange hjemmeværende husmødre er det jo ikke et problem, men jeg kjenner ingen som er hjemme med barn over 1 år, så hvis jeg hadde fått barn nå ville alternativet vært enten total isolasjon fra andre barn, eller barnehage. Tror en 4-5 år gammel unge kan bli litt understimulert dersom h*n skal henge i skjørtekanten til mor hele tiden, men som sagt, er det flere i din omgangskrets i samme situasjon så er det jo ikke et problem.
Gjest imli Skrevet 29. november 2007 #79 Skrevet 29. november 2007 Men før da de fleste var hjemme var der jo andre unger i nabolaget også. Dermed fikk barna sosial trening. Hvis du bor i et område med mange hjemmeværende husmødre er det jo ikke et problem, men jeg kjenner ingen som er hjemme med barn over 1 år, så hvis jeg hadde fått barn nå ville alternativet vært enten total isolasjon fra andre barn, eller barnehage. Tror en 4-5 år gammel unge kan bli litt understimulert dersom h*n skal henge i skjørtekanten til mor hele tiden, men som sagt, er det flere i din omgangskrets i samme situasjon så er det jo ikke et problem. Som sagt henger ikke hjemmeværende barn i skjørtekanten på mor uten å se andre levende vesener, men du må jo gjerne tro det, selvfølgelig. Dessuten er det stor forskjell på å leke med unger i gata og å begynne på skolen med alt som skjer der. Å begynne på skolen er noe helt nytt uansett om barna har gått i barnehage eller ikke. Og hva med barna som er hos dagmamma? Ingen som klager på det, men kan ikke helt se at det er så mye annerleder ift sosial trening enn hjemme. Mange mødre som er hjemme har jo dagbarn også. Skjønner ikke hvorfor folk har så vanskelig for å akseptere andres valg...
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #80 Skrevet 29. november 2007 Skjønner ikke hvorfor folk har så vanskelig for å akseptere andres valg... Dette er vel en diskusjon på generell basis. Kan ikke se at det er noen som "ikke aksepterer", det er vel heller argumenter for og mot?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå