Gå til innhold

Vold i nære relasjoner


Gjest gjest31

Anbefalte innlegg

Gjest =tentacle=
Hvordan får vi bukt med at flere menn dreper kvinner enn omvendt bare ved å se på at alt henger sammen med alt? Psykiatere og professorere forteller oss at dette har med mannsrollen å gjøre. At det fortsatt er menn som mener deres kjønn er det superiore.

Vi bør ikke gjøre noe med dette så lenge det finnes kvinner som deler ut ørefiker :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av disse drapene var heller ikke såkalt varslede drap. Det har blitt sagt at mange av disse etnisk norske drapsmennene ikke hadde utøvet vold tildligere. Drapet på kone og barn, og deretter seg selv, var en reaksjon på en krise. Mannen taklet ikke samlivsbrudd eller utroskap. Løsningen ble å utslette familien. Dette forteller oss at egentlig har ingen kvinner garantier for at ikke hennes mann reagerer på denne måten dersom hun krenker hans såkalte ære. Noen av drapene ble forøvrig utløst av forhold utenfor familien. For eksempel mistet mannen jobben, eller han tabbet seg ut økonomisk. Dette var menn mange betegnet som velfungerende. Som de fleste norske menn er. Men hva skjer hvis æren blir krenket?

72 MENN HAR DREPT SIN KONE/KJÆRESTE SIDEN 2000. 4 KVINNER HAR DREPT SIN MANN I SAMME PERIODE. 72 DRAP ER MYE. DET ER IKKE VILKÅRLIG KRIMINALITET. DET ER KONKRETE ÅRSAKER BAK DRAPENE. ALLE HAR FELLESTREKK. MANNEN FØLER SEG KRENKET SOM MANN. DE FLESTE VAR TILREGNELIGE. DRAPSMANNEN VAR SJELDEN PSYKISK SYK. ÅRSAKEN TIL DISSE DRAPENE FORTJENER Å DISKUTERES UTEN Å PUTTES I SAMME BÅS SOM KVINNERS VOLD MOT MENN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør ikke gjøre noe med dette så lenge det finnes kvinner som deler ut ørefiker :sprettoy:

Jeg har foreslått en kriseberdskap/ tilbud for menn i krise. Jeg har også foreslått at helesevesenet bør varsle i mye større grad enn nå. Dessuten mener jeg at vi bør sette inn tiltak mot alle som utøver vold i nære relasjoner.

Jeg har i en rekke tråder tatt til orde for å endre mannsrollen.

At du ikke har mer å bidra med enn å bagatellisere vold begått av kvinner og dermed inndirekte latterliggjøre de menn som er offer for dette, er ikke akkurat egnet til å beundring. Direkte skuffende at det finnes slik trangsynthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får vi bukt med at flere menn dreper kvinner enn omvendt bare ved å se på at alt henger sammen med alt? Psykiatere og professorere forteller oss at dette har med mannsrollen å gjøre. At det fortsatt er menn som mener deres kjønn er det superiore.

Jeg ser at mannsrollen har en innvirkning på det enkelte individs atferd. Derfor har jeg tatt til orde for å endre dette mannsidealet som er så fullt av selvtillit og som behersker det meste med største selvfølgelighet. Kort sagt de mennene som kvinner ønsker seg.

Mange av disse drapene var heller ikke såkalt varslede drap. Det har blitt sagt at mange av disse etnisk norske drapsmennene ikke hadde utøvet vold tildligere. Drapet på kone og barn, og deretter seg selv, var en reaksjon på en krise. Mannen taklet ikke samlivsbrudd eller utroskap. Løsningen ble å utslette familien. Dette forteller oss at egentlig har ingen kvinner garantier for at ikke hennes mann reagerer på denne måten dersom hun krenker hans såkalte ære. Noen av drapene ble forøvrig utløst av forhold utenfor familien. For eksempel mistet mannen jobben, eller han tabbet seg ut økonomisk. Dette var menn mange betegnet som velfungerende. Som de fleste norske menn er. Men hva skjer hvis æren blir krenket?

72 MENN HAR DREPT SIN KONE/KJÆRESTE SIDEN 2000. 4 KVINNER HAR DREPT SIN MANN I SAMME PERIODE. 72 DRAP ER MYE. DET ER IKKE VILKÅRLIG KRIMINALITET. DET ER KONKRETE ÅRSAKER BAK DRAPENE. ALLE HAR FELLESTREKK. MANNEN FØLER SEG KRENKET SOM MANN. DE FLESTE VAR TILREGNELIGE. DRAPSMANNEN VAR SJELDEN PSYKISK SYK. ÅRSAKEN TIL DISSE DRAPENE FORTJENER Å DISKUTERES UTEN Å PUTTES I SAMME BÅS SOM KVINNERS VOLD MOT MENN.

Du kan slutte å rope. Denne tråden handler om vold i nære relasjoner. Og hvis du ikke makter å forholde deg til at kvinner er en stor del av denne volden, anbefaler jeg deg å ikke delta i denne diskusjonen. Hvis det er så vanskelig å forstå at alle offer for vold fortjener samfunnets støtte, så synes jeg bare at du kan innrømme at du synes menns liv og helse ikke er verdt å ta vare på.

Som du selv skriver så var en del av de omtalte drapene en konsekvens av at mannen ikke taklet krisen alene. Derfor sier jeg at man også bør ha et krisetilbud for menn. Ikke bare kvinner. Det mener jeg kan forebygge mange drap. Men det har ikke vært vanlig å tro at menn kan havne i krise, derfor finnes ikke dette tilbudet.

Hvis du ikke vil diskutere vold i nære relasjoner generelt, kan du jo bare starte egen tråd om det du mener bør være en diskusjon. Denne tråden har som kjent vold i nære relasjoner generelt som tema.

For øvrig kan jeg ikke se at du har noe forslag til hva som kan gjøres for å hindre vold i nære relasjoner. Hva mener du man kan gjøre for at kvinner med pms slutter å være voldelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Jeg har foreslått en kriseberdskap/ tilbud for menn i krise. Jeg har også foreslått at helesevesenet bør varsle i mye større grad enn nå. Dessuten mener jeg at vi bør sette inn tiltak mot alle som utøver vold i nære relasjoner.

Jeg har i en rekke tråder tatt til orde for å endre mannsrollen.

At du ikke har mer å bidra med enn å bagatellisere vold begått av kvinner og dermed inndirekte latterliggjøre de menn som er offer for dette, er ikke akkurat egnet til å beundring. Direkte skuffende at det finnes slik trangsynthet.

I spekteret av vold er pri 1 for meg å bevare liv. Problemet med at noen velger å myrde partner, evt barn og evt seg selv i tillegg, løses ikke ved å sammenligne det med at en part i irritasjon gir sin samboer et spark i leggen under en opphetet og høylydt krangel.

Menn dreper ikke en kvinne for å gjenopprette sin ære overfor andre kvinner. Mannskulturen er det ikke kvinner som skaper. Vil du endre den, er ikke et kvinneforum det rette medium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Det alvorligste samfunnsproblemet er at vi ikke tar tak i HELE voldsproblemet i nære relasjoner. Og når du tydeligvis ikke har fått med deg hva som er HELE bildet, så kan jeg hjelpe deg litt.

I nære relasjoner er det like vanlig at kvinner utøver fysisk og psykisk vold som mannen. Volden retter seg mot sin partner og sine barn. menn er sterkere en kvinner ent fysisk, og derfor får vold i nære relasjoner der mannen er voldelig, alvorligere konskvenser. På kort sikt får kvinners vold derfor litt mindre alvorlige konsekvenser hvis man ser bort fra det faktum at det finnes kvinner som har mistet livet i voldsepisoder der det var hun som har vært voldsutøver over tid.

Det vil ikke hjelpe med mer straff og mer politi i disse sammenhengene. Politiets oppgaver er primært rettet inn mot handlinger som har skjedd. Målet må være at voldshandlingene ikke skal skje. Derfor er det spesielt to tiltak som vil ha effekt.

Det må opprettes et krisetilbud for menn over hele landet. Idag er krisetilbudene forbeholdt kvinner. Menn i krise handler ofte irrasjonelt og da kan de være farlige. Derfor må det finnes et tilbud.

I tillegg må helsevesenet slutte å praktisere taushetsplikt så til de grader i strid med lovgivers intensjoner. Mange forhold voldsepisoder og drap kunne vært unngått hvis helsevesenenet hadde tatt ansvar for å forebygge når noen behandles for skader etter slik vold. I dag velger man det behagelige og ser bort for så å gjemme seg bak taushetsplikten.

Vold avler vold, og derfor vil vi ikke oppnå våre mål kun ved å rette oppmerksomhet mot voldsmenn. Vi må ha med voldskvinner i dette bildet.

AMEN!

Jeg vil også legge til at menn som blir slått/mishandlet av sin kvinnelige partner må også leve med skammen om at de ikke er "mann" nok til å hamle opp med partner (selvpålagt skam eller samfunnspålagt). Mens det er totalt uaksepabelt for en mann å slå en kvinne opplever kanskje ikke menn at den samme forakten finnes for kvinner som slår sin mann (de opplever at forakten blir rettet mot dem selv istedet).

Krisesenterne ble startet av kvinner som ble mishandlet selv eller som kjente til tilfeller. Kanskje det er på tide at menn stiller opp for hverandre på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn dreper ikke en kvinne for å gjenopprette sin ære overfor andre kvinner. Mannskulturen er det ikke kvinner som skaper. Vil du endre den, er ikke et kvinneforum det rette medium.

Her mener jeg du tar grundig feil.

Jeg tror for det første ikke at menn dreper for å gjennopprette ære. For å finne svar på det må man gå dypere inn å se på hva er det som utløser hvilke reaksjoner. Et drap i affekt er ikke noe drap for å gjennopprette ære. Heller ikke et drap som følger av en langvarig konflikt der mannen mener å ha blitt fratatt alt som er verdt å leve for.

Det er også feil at ikke kvinner bidrar til å skape en mannsrolle eller bidrar i mannskulturen. Hvis man spanderer en time her i dette forumet, får man jo vite mye om hva kvinner forventer og setter pris på hos menn. Og disse ønskene bidrar sterkt til hvordan menn ter seg.

Mange av kvinnene her inne vil ha menn som er veldig nært opp til den tradisjonelle mannsrollen, og det mener for øvrig jeg er et problem. Det er et problem i forhold til det vi diskuterer her, men det er også et likestillingsproblem.

Når jeg mener at vi bør diskutere alle sider ved vold i nære relasjoner,- f.eks. i en tråd som omhandler dette, så mener altså du at vi skal ekskludere alle ofrene for kvinnelige voldsutøvere. Vi skal altså se helt bort fra de menn, kvinner og barn som blir mishandlet av kvinner. Kjønnsdiskriminering kan vel ikke få et mindre tiltalende ansikt enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMEN!

Jeg vil også legge til at menn som blir slått/mishandlet av sin kvinnelige partner må også leve med skammen om at de ikke er "mann" nok til å hamle opp med partner (selvpålagt skam eller samfunnspålagt). Mens det er totalt uaksepabelt for en mann å slå en kvinne opplever kanskje ikke menn at den samme forakten finnes for kvinner som slår sin mann (de opplever at forakten blir rettet mot dem selv istedet).

Krisesenterne ble startet av kvinner som ble mishandlet selv eller som kjente til tilfeller. Kanskje det er på tide at menn stiller opp for hverandre på samme måte?

Her deler jeg din oppfatning.

Også når det gjelder krisesentrene som var et kvinneinitiativ etter at man så at behovet var tilstede. I dag finansieres disse krisesenteren i stor grad av offentlige midler, og det synes jeg bare skulle mangle. Jeg er en av de mennene som forsøker å stille opp for andre menn og indirekte da også for disse mennenes familier. Jeg mener at det bør finansieres et krisetilbud for menn,- med offentlige midler,- og jeg forstår ikke at dette møter motstand eller skuldertrekk hos mange kvinner når det synes åpenbart at dette kan forebygge drap,- bl.a. på kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Her mener jeg du tar grundig feil.

Jeg tror for det første ikke at menn dreper for å gjennopprette ære. For å finne svar på det må man gå dypere inn å se på hva er det som utløser hvilke reaksjoner. Et drap i affekt er ikke noe drap for å gjennopprette ære. Heller ikke et drap som følger av en langvarig konflikt der mannen mener å ha blitt fratatt alt som er verdt å leve for.

Det er også feil at ikke kvinner bidrar til å skape en mannsrolle eller bidrar i mannskulturen. Hvis man spanderer en time her i dette forumet, får man jo vite mye om hva kvinner forventer og setter pris på hos menn. Og disse ønskene bidrar sterkt til hvordan menn ter seg.

Mange av kvinnene her inne vil ha menn som er veldig nært opp til den tradisjonelle mannsrollen, og det mener for øvrig jeg er et problem. Det er et problem i forhold til det vi diskuterer her, men det er også et likestillingsproblem.

Når jeg mener at vi bør diskutere alle sider ved vold i nære relasjoner,- f.eks. i en tråd som omhandler dette, så mener altså du at vi skal ekskludere alle ofrene for kvinnelige voldsutøvere. Vi skal altså se helt bort fra de menn, kvinner og barn som blir mishandlet av kvinner. Kjønnsdiskriminering kan vel ikke få et mindre tiltalende ansikt enn det.

Fremhevet i rødt:

Det tror jeg absolutt det i svært mange av de 72 tilfellene at det er. Listen inkluderer blant annet tenåringspar hvor en har drept kjæresten for det han mente var flørt med en annen gutt (fritt etter hukommelsen). Og jeg tror ikke at dette for alle skyldes fortvilelsen over sveket kjærlighet.

Klippet fra caplex.no

hanrei, nedsettende bet. på bedratt ektemann, av ty. Hahnrei el. Hahnreh, hanerådyr, dvs. kapun el. kastrert hane. De fikk gjerne sporene avskåret og festet til kammen. Disse kunne da minne om horn; jf. "sette horn på en".

Han føler seg krenket, han vil ha oppreisning, hun må dø. Det er æresdrap. Og nei, det er ikke alle som er begått i affekt.

Jeg skal selvsagt ikke påstå at ikke du lar deg styre av hva du tror kvinner tenker og mener om deg, men det vanlige blant menn jeg kjenner er at det verst tenkelige ikke er å ikke ha sjans på eller få anerkjennelse fra kvinner, men å kunne bli utstøtt/foraktet/nedverdiget/kastrert blant sine egne. Er han i tråd med verdisystemet blant sine egne, er han mindre sårbar, for det er det han dømmer seg etter.

Endret av =tentacle=
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crizzy:

Det er ifølge en god del undersøkelser jeg har lest,- mye vanligere enn det man tror at kvinner tyr til vold i samliv. Undersøkelser de siste årene har vist at kvinner og menn utfører vold mot sin partner omtrent like ofte. Jeg har selv erfaring med et brutt samliv der min samboer var voldelig i forbindelse med PMS, og det viste seg at dette ikke lot seg løse.

Det er dessuten påvist at det finnes en del vold i andre former for samliv, herunder lesbiske samliv. I tillegg viser det seg at kvinner slår barna også, temmelig likt menns atferd der vold er en del av virkemidlene for konfliktsløsning.

Selv om jeg forsåvidt ikke føler meg som et offer, så har jeg altså vært offer for en voldelig kvinne i et samliv. Frk. Åbergs påpekning om manglende muligheter for hjelp og støtte i slike tilfeller for menn, er helt sammenfallende med mine erfaringer. Nå hadde heldigvis ikke vi rukket å få barn, men dette var svært vanskelig likevel fordi hun var helt enestående halve måneden, og helt uakseptabel den andre halvparten. Og med litt uflaks, så hadde hun nok kunne tatt livet av meg med disse tunge og skarpe gjenstandene som tidvis fløy gjennom lufta.

Derfor blir det helt feil i mitt hode når kvinner ikke vil ta inn over seg at "vold i nære relasjoner" er mye større enn antall drap av kvinner og kvinnelige ofre. Hvis vi virkelig mener noe med å si at vi må bekjempe vold i nære relasjoner, så må man faktisk ta hele problemet på alvor, og ikke bare den delen som rammer kvinner. For hvilken dynamikk er det som finnes i en familie der vold er akseptert? Det trenger vi virkelig å vite mye mer om. Helt kjønnsnøytralt.

Så langt virker det bare som om det er Frk. Åberg og noen få andre som har forstått at "Alt henger sammen med alt". Det siste er for øvrig Gro Harlem Brundtlands berømte sitat. Men det skal ikke forbause meg at du også er av de som ser det store bildet etterhvert.

Vet du at jeg tror du har helt rett, eller jeg vet at du har helt rett, så jeg har egentlig ikke noe å si på det. Det ER viktig at vi snakker om det og at vi får slått fast at det er det å være utsatt for vold av sine nærmeste som er problemet, ikke hvem som gjør det. På mange måter er det sikkert enda vanskeligere for menn å søke og ta imot hjelp, nettopp av grunner som du skriver lengre oppe her. Det er synd og vi burde gjøre mer med det. Slik at det blir enklere for menn også å søke hjelp. Det blir jo litt sånn psykospekulering dette, men psykisk mishandling er kanskje mer skjult også, både at det skjer og resultatene av det. Er jo flest menn som tar livet sitt blant annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crizzy:

Det er ifølge en god del undersøkelser jeg har lest,- mye vanligere enn det man tror at kvinner tyr til vold i samliv. Undersøkelser de siste årene har vist at kvinner og menn utfører vold mot sin partner omtrent like ofte. Jeg har selv erfaring med et brutt samliv der min samboer var voldelig i forbindelse med PMS, og det viste seg at dette ikke lot seg løse.

Det er dessuten påvist at det finnes en del vold i andre former for samliv, herunder lesbiske samliv. I tillegg viser det seg at kvinner slår barna også, temmelig likt menns atferd der vold er en del av virkemidlene for konfliktsløsning.

Selv om jeg forsåvidt ikke føler meg som et offer, så har jeg altså vært offer for en voldelig kvinne i et samliv. Frk. Åbergs påpekning om manglende muligheter for hjelp og støtte i slike tilfeller for menn, er helt sammenfallende med mine erfaringer. Nå hadde heldigvis ikke vi rukket å få barn, men dette var svært vanskelig likevel fordi hun var helt enestående halve måneden, og helt uakseptabel den andre halvparten. Og med litt uflaks, så hadde hun nok kunne tatt livet av meg med disse tunge og skarpe gjenstandene som tidvis fløy gjennom lufta.

Derfor blir det helt feil i mitt hode når kvinner ikke vil ta inn over seg at "vold i nære relasjoner" er mye større enn antall drap av kvinner og kvinnelige ofre. Hvis vi virkelig mener noe med å si at vi må bekjempe vold i nære relasjoner, så må man faktisk ta hele problemet på alvor, og ikke bare den delen som rammer kvinner. For hvilken dynamikk er det som finnes i en familie der vold er akseptert? Det trenger vi virkelig å vite mye mer om. Helt kjønnsnøytralt.

Så langt virker det bare som om det er Frk. Åberg og noen få andre som har forstått at "Alt henger sammen med alt". Det siste er for øvrig Gro Harlem Brundtlands berømte sitat. Men det skal ikke forbause meg at du også er av de som ser det store bildet etterhvert.

hei

jeg er så enig med det du sier her og jeg syns du skriver fint, det er på tide at vi får på plass et tilbud også for menn, og at vi får fokus over fra kvinnepolitik og til likestilingspolitik, jeg mener at vold i nere releasjoner er et problem uansett hvem som gjor det og for og ta in et moment til, folk ma begynne og finne seg i mindre av slikt, det gjelder begge kjønn, og her kommer dette med krisehjelp inn, som du sier menn har også det med stoltheten det er vanskelig og inrome at man har blit slått av en kvinne, likevel må vi ta det innoveross, vi har og hørt om barn som er blitt misshandlet psykisk og fysisk av kvinne fordi hun selfolgelig skulle ha omsorgen, her er det mange mørketall, for eksempel ser vi at dersom det reises sak om at et barn er blitt misshandlet er det nesten altid faren som blir misstenkt enda moren antakelig har hat mer tid med barnet og mer mulighet for det, dete er ille.

Jeg tror de fleste kvinner og menn og mødre og fedre er gode mennesker jeg er så naiv at jeg tror det, men det finnes de som ikke er det og som ikke takler motgang veldig bra uanset årsak til det, og der må vi gripe inn, da må vi kunne si at det er greit og vere mann og innrømme at mann er blitt slått av kona og at det er greit og vere kvinne i dag og innrøme at man har valgt feil i fohold til forholdet man har vert inne i, og det må vere greit og stille spørsmål ved den mentale standen til en forelder som vil har omsorgen for barnet sitt alene, og det må vere greit for en kvinne og og la barnet sitt bo hos far om relasjonen mellom far og barn er bedre og hun skal bli sett på som en like god mor for det fordi hun tar hensyn til barnets ønske

Det er gjenom dette at vi kan unngå at slike ting skjer, jeg tror ikke som tentacle at dete er eresdrap, jeg blir litt skuffet over mas synet hennes der, men jeg tror at utformingen av rollene skaper problemer for vordan di takler slike situasjoner og der har ogsa kvinner et ansvar, de må også sette andre krav til menn de foretrekker, kanskje kunne klare og forsvare seg sel i steden for og foretrekke men som er muskelbunter for og forsvare dem som kan bruke det mot dem ogsa

dette er sammensatt og vold utfort av kvinner ma og slas like hart ned pa elers kan man ike fa men til og ta dete inover seg

jeg syns uanset det er slitsomt og ta dete inover meg hele tiden nar kviner hele tiden blir gjort uskyldige det er ikke san

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremhevet i rødt:

Det tror jeg absolutt det i svært mange av de 72 tilfellene at det er. Listen inkluderer blant annet tenåringspar hvor en har drept kjæresten for det han mente var flørt med en annen gutt (fritt etter hukommelsen). Og jeg tror ikke at dette for alle skyldes fortvilelsen over sveket kjærlighet.

Klippet fra caplex.no

Han føler seg krenket, han vil ha oppreisning, hun må dø. Det er æresdrap. Og nei, det er ikke alle som er begått i affekt.

Jeg skal selvsagt ikke påstå at ikke du lar deg styre av hva du tror kvinner tenker og mener om deg, men det vanlige blant menn jeg kjenner er at det verst tenkelige ikke er å ikke ha sjans på eller få anerkjennelse fra kvinner, men å kunne bli utstøtt/foraktet/nedverdiget/kastrert blant sine egne. Er han i tråd med verdisystemet blant sine egne, er han mindre sårbar, for det er det han dømmer seg etter.

hei

det du sier her er med respekt og melde vås, det kan helt klart vere frustrasjon som liger til grun og men har ikke så mange plaser og ga for og få hjelp med det som kvinner, og vi vet at men ogsa ikke er så flink til og snakke om det som er vanskeli som kviner, eresdrap er fjernt fra var kultur, du skal langt tilbake i historien for og fine det og det er di fereste mansmiljøer som akseptere noe slik pastanden faller pa sin egen urimelighet, det handler nok mer om at de føler at di komer til kort i et brud, for eksempel barnefordeling og andre ting og at det er vanskelig og snake om dete, og at de kan ga for langt i afekt det kan og vere forklaringen pa at mange som dreper noen di er samen med tar sit eget liv etterpå hvorfor skule di det vis det var letere og leve eterpa

husk også at det er i partnerdrap at men er overerpresentert med selmord eterpa, når det gjelder og drepe barn er kviner overrepresenter nar det gjelder sine egne og selmord eterpa, det har vert mange saker om at en mor har drept barnet sit ogsa men av en eler anen grun diskuteres det ike sa mye

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremhevet i rødt:

Det tror jeg absolutt det i svært mange av de 72 tilfellene at det er. Listen inkluderer blant annet tenåringspar hvor en har drept kjæresten for det han mente var flørt med en annen gutt (fritt etter hukommelsen). Og jeg tror ikke at dette for alle skyldes fortvilelsen over sveket kjærlighet.

Klippet fra caplex.no

Han føler seg krenket, han vil ha oppreisning, hun må dø. Det er æresdrap. Og nei, det er ikke alle som er begått i affekt.

Jeg skal selvsagt ikke påstå at ikke du lar deg styre av hva du tror kvinner tenker og mener om deg, men det vanlige blant menn jeg kjenner er at det verst tenkelige ikke er å ikke ha sjans på eller få anerkjennelse fra kvinner, men å kunne bli utstøtt/foraktet/nedverdiget/kastrert blant sine egne. Er han i tråd med verdisystemet blant sine egne, er han mindre sårbar, for det er det han dømmer seg etter.

En stor del av problemet er jo at vi vet for lite om hvorfor disse 72 drapene har skjedd. Men jeg har ihvertfall en oppfatning om hva som bør gjøres for å forebygge. Men jeg savner virkelig konstruktive innspill i forhold til det fra bl.a. deg. Og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er offerets kjønn som skal bestemme i hvilken grad man skal kunne forvente hjelp i krisesituasjoner.

Jeg er mann og mener jeg har grunnlag for å si at kvinners ønsker om hvordan menn skal være, er sterke premissleverandører når menn forsøker å definere sin rolle. Jeg er jo ikke alene om å mene dette, og man kan jo bare lese i forskjellige fora på nettet hvor viktig det er for unge menn å få avklart hva kvinner virkelig ønsker av dem. Hva det er som egentlig er viktig når de skal ut og konkurere om kvinners gunst.

Sosial eksklusjon er for øvrig alle menneskers stor frykt. Og det er jo det som er typisk for en del av de menn som tyr til vold. Hendelsene er følgende:

Samlivsbrudd med påfølgende konflikt om verdier og omsorgsrett. Dette ender som regel med at mannen mister omsorgsrett og blir henvist til å betale bidrag. Konflikten eskalerer og mannen blir ettehvert ekskludert fra familie og venner og da begynner ofte alkoholmisbruket som medfører at han mister jobben. Da har han altså mistet hele sitt sosiale nettverk i tillegg til at han økonomisk er ruinert. Han er med andre ord alt det samfunnet og kvinner har sagt at de forakter.

Da ser vi ofte en av to vanlige utganger av det hele. Enten tar han sitt eget liv, eller så skapes det et fiendebilde som gjør at ekskona blir rota til alt vondt og han tar livet av henne.

Poenget mitt er at dette kan unngås hvis vi hadde hatt en krisetilbud også for menn. Jeg våger påstanden at flere av de 72 drapene som er gjenngitt i VG har mange felleselementer med den oppskriften jeg gir over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En stor del av problemet er jo at vi vet for lite om hvorfor disse 72 drapene har skjedd. Men jeg har ihvertfall en oppfatning om hva som bør gjøres for å forebygge. Men jeg savner virkelig konstruktive innspill i forhold til det fra bl.a. deg. Og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er offerets kjønn som skal bestemme i hvilken grad man skal kunne forvente hjelp i krisesituasjoner.

Jeg er mann og mener jeg har grunnlag for å si at kvinners ønsker om hvordan menn skal være, er sterke premissleverandører når menn forsøker å definere sin rolle. Jeg er jo ikke alene om å mene dette, og man kan jo bare lese i forskjellige fora på nettet hvor viktig det er for unge menn å få avklart hva kvinner virkelig ønsker av dem. Hva det er som egentlig er viktig når de skal ut og konkurere om kvinners gunst.

Sosial eksklusjon er for øvrig alle menneskers stor frykt. Og det er jo det som er typisk for en del av de menn som tyr til vold. Hendelsene er følgende:

Samlivsbrudd med påfølgende konflikt om verdier og omsorgsrett. Dette ender som regel med at mannen mister omsorgsrett og blir henvist til å betale bidrag. Konflikten eskalerer og mannen blir ettehvert ekskludert fra familie og venner og da begynner ofte alkoholmisbruket som medfører at han mister jobben. Da har han altså mistet hele sitt sosiale nettverk i tillegg til at han økonomisk er ruinert. Han er med andre ord alt det samfunnet og kvinner har sagt at de forakter.

Da ser vi ofte en av to vanlige utganger av det hele. Enten tar han sitt eget liv, eller så skapes det et fiendebilde som gjør at ekskona blir rota til alt vondt og han tar livet av henne.

Poenget mitt er at dette kan unngås hvis vi hadde hatt en krisetilbud også for menn. Jeg våger påstanden at flere av de 72 drapene som er gjenngitt i VG har mange felleselementer med den oppskriften jeg gir over.

hei

jeg er enig i det du sier og jeg tror det er hovedarsaken, jeg tror og en kan gjøre mye ved og si at delt omsorg er hovedregelen ved brud og at bege har lik omsorgsrett, da kan ikke den ene bare reise med barna men må begrunne hvorfor han hun vil ha omsorgen alene og ma forhandle om det, den andre har tryggheten i at han hun ike mister barna barna er det viktigste og det er ogsa barna som er den viktigste arsaken til konflikter

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler om vold i nære relasjoner.

Den som startet tråden innleder med "Tragisk lesning i landets aviser i dag om kvinner som er drept av sine menn."

Derfor handler ikke denne tråden bare om vold i nære relasjoner. Den handler ikke om at mange menn slår, og at mange kvinner slår. Den handler også om at 72 KVINNER er DREPT av sine MENN siden 2000. Dette skal ikke puttes i kategorien vold i nære relasjoner uten å diskuteres særskilt. Det er drap i nære relasjoner. Og siden 2000 har 4 menn mistet livet fordi kvinnen de var sammen med drepte de.

Har du ikke fått med deg at tv og aviser snakker om DRAP begått av MENN på KVINNER i disse dager, ikke om relasjonsvold begått av BÅDE menn og kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som startet tråden innleder med "Tragisk lesning i landets aviser i dag om kvinner som er drept av sine menn."

Derfor handler ikke denne tråden bare om vold i nære relasjoner. Den handler ikke om at mange menn slår, og at mange kvinner slår. Den handler også om at 72 KVINNER er DREPT av sine MENN siden 2000. Dette skal ikke puttes i kategorien vold i nære relasjoner uten å diskuteres særskilt. Det er drap i nære relasjoner. Og siden 2000 har 4 menn mistet livet fordi kvinnen de var sammen med drepte de.

Har du ikke fått med deg at tv og aviser snakker om DRAP begått av MENN på KVINNER i disse dager, ikke om relasjonsvold begått av BÅDE menn og kvinner?

Dette blir så dumt at jeg kanskje ikke bør svare, men...

Jeg snakker om vold i nære relasjoner generelt. Jeg gir forslag til hva som må gjøres for å forhindre at menn dreper og påpeker at vi ikke må glemme andre ofre for all vold i nære relasjoner.

I følge dagens VG nett er nesten 100 000 kvinner utsatt for grov vold i samlivet. Tilsvarende tall for menn er 22 000. I tillegg kommer et ukjent antall barn. Hvordan kan du da forlange at vi kun skal snakke om 72 tilfeller av begåtte drap? Og hvordan kan noen i det hele tatt ønske at vi ikke også bør forsøke å hjelpe de 22 tusen menn som er offer for grov vold?

Hvorfor ønsker du at kvinner skal ha monopol på offer-rollen?

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser at mannsrollen har en innvirkning på det enkelte individs atferd. Derfor har jeg tatt til orde for å endre dette mannsidealet som er så fullt av selvtillit og som behersker det meste med største selvfølgelighet. Kort sagt de mennene som kvinner ønsker seg.

Er det kvinner som skaper roller for mannen? Mannen velger ikke selv hvilken rolle han vil ha men blir slik kvinnen vil ha han? Da er det vel mannen som skaper roller for kvinnen også. Den familieopptatte kvinnen som menn ønsker seg. Kjenner ingen kvinner som vil ha en selvgod mann som tror han er ufeilbarlig. Selvtillitt er noe annet enn den overlegenheten mange menn føler over kvinner. Det er ikke selvtillitt som gjør menn voldelige. Kjønnshierarki derimot ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kvinner som skaper roller for mannen? Mannen velger ikke selv hvilken rolle han vil ha men blir slik kvinnen vil ha han? Da er det vel mannen som skaper roller for kvinnen også. Den familieopptatte kvinnen som menn ønsker seg. Kjenner ingen kvinner som vil ha en selvgod mann som tror han er ufeilbarlig. Selvtillitt er noe annet enn den overlegenheten mange menn føler over kvinner. Det er ikke selvtillitt som gjør menn voldelige. Kjønnshierarki derimot ....

Les mer, så kanskje du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir så dumt at jeg kanskje ikke bør svare, men...

Jeg snakker om vold i nære relasjoner generelt. Jeg gir forslag til hva som må gjøres for å forhindre at menn dreper og påpeker at vi ikke må glemme andre ofre for all vold i nære relasjoner.

I følge dagens VG nett er nesten 100 000 kvinner utsatt for grov vold i samlivet. Tilsvarende tall for menn er 22 000. I tillegg kommer et ukjent antall barn. Hvordan kan du da forlange at vi kune skal snakke om 72 tilfeller av begåtte drap? Og hvordan kan noen i det hele tatt ønske at vi ikke også bør forsøke å hjelpe de 22 tusen menn som er offer for grov vold?

Hvorfor ønsker du at kvinner skal ha monopol på offer-rollen?

INGEN GLEMMER VOLD I NÆRE RELASJONER GENERELT. Dette er temaer som er oppe med jevne mellomrom. Det jobbes for å hjelpe menn, kvinner og barn. MEN! Det norske folk fikk forelden dag opp øynene for at 72 menn siden 2000 har drept kvinnen de var sammen med. SELVFØLGELIG DISKUTERES DETTE SÆRSKILT.

Jeg driter i hva DU snakker om. Jeg, den som startet tråden og mange samfunnsvitere snakker om at 72 kvinner har blitt drept av sine menn siden 2000. Dette er et aktuelt tema idag. Les avisene, se på TV. Du hadde blitt bedt om å holde KJEFT om du var på Tabloid igår og heller ville snakke om at også kvinner slår menn. For de kunnskapsfulle menneskene som var der klarte å fokusere på ETT alvorlig samfunnsproblem. DRAP på KVINNER begått av MENN. DETTE KAN IKKE FORSTÅS VED Å DISKUTERE HVORFOR OGSÅ KVINNER SLÅR, ELLER HVORFOR FORELDRE SLÅR BARN. TROR DU DET, ER DU STOKK DUM.

Det har vært nok tråder om at relasjonsvold begås av menn OG kvinner. I drapsstatistikken er det annerledes. Det er nesten bare menn som står bak drapene.

Alle voldsproblemer må tas alvorlig. Det betyr ikke at alt skal diskuteres under ett. Fordi det er ulike former for vold. Ulike motiver for vold. All vold kan ikke stoppes ved samme tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk lesning i landets aviser i dag om kvinner som er drept av sine menn. Når det gjelder vold utøvd av menn, enten det er far, brødre, ekser, kjæreste eller ektemann så er jeg en av de som aldri har opplevd å bli utsatt for noe slikt. Jeg har (tror, kan aldri vite sikkert) ingen venninner som har blitt utsatt for vold heller.

Så er det flere som meg eller er det mange her inne som har opplevd vold (nær relasjon til vedkommende )eller som kjenner noen som har blitt utsatt for vold?

søstera mi og tanta mi er to som jeg veit om som har blitt utsatt for vold av mannen sin. tenker jeg meg godt om så er det sikkert flere også dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...