Gå til innhold

Vold i nære relasjoner


Gjest gjest31

Anbefalte innlegg

Tragisk lesning i landets aviser i dag om kvinner som er drept av sine menn. Når det gjelder vold utøvd av menn, enten det er far, brødre, ekser, kjæreste eller ektemann så er jeg en av de som aldri har opplevd å bli utsatt for noe slikt. Jeg har (tror, kan aldri vite sikkert) ingen venninner som har blitt utsatt for vold heller.

Så er det flere som meg eller er det mange her inne som har opplevd vold (nær relasjon til vedkommende )eller som kjenner noen som har blitt utsatt for vold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest =tentacle=

Kjenner en del kvinner perifert som er eller har vært ofre, èn av dem med sykehusinnleggelser. Kjenner godt kun 3 som har vært utsatt for partnervold, alle de 3 er menn. Fra barndommen husker jeg noen klaps, knip, lugging og lette slag som ble meg til del.

Kjenner ingen menn eller kvinner som snakker om at de utøver vold, men vet i to tilfeller fra den andre part at de har gjort det.

Edit: glemt bokstav

Endret av =tentacle=
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Det er nok vanligere enn man tror. Det er noe som både ofre og voldsutøvere gjør alt for at skal forbli innenfor husets fire vegger. Når de færreste blir drept eller så alvorlig skadet at det er helt åpenbart for omverdenen, så kan man tenke seg hvor mye som kan la seg skjule. Ofte vil vel ikke omgivelsene vite eller bry seg heller.

Jeg kjenner ingen personlig som har vært utsatt for partnervold. Men jeg har mistanker om at en nær venninne jeg hadde da jeg var liten ble slått hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk juling av min mor da jeg var barn. Det gjorde mine søsken også. For meg betydde det at jeg lærte hvordan man ikke skal behandle barn. For en del andre betyr det ofte at man aksepterer vold som en måte å løse konflikter på. Og her rekrutteres voldsutøverne.

Jeg er veldig på vakt mot den typen atferd, men har per idag ingen i min omgangskrets som jeg vet benytter seg av vold i nære relasjoner. Men det er beklageligvis mye vanligere enn vi tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært utsatt for det, og jeg kjenner noen som har blitt utsatt for vold i nære relasjoner. Jeg husker godt den gangen jeg satt på politistasjonen og en politibetjent (en mann) sa at jeg skulle være glad for at "noen tok seg av meg og ga meg den behandlingen jeg fortjente". Han mente jeg fortjente slagene jeg hadde fått. Når jeg kom meg til hektene igjen klaget jeg på behandlingen jeg fikk av politibetjenten, og har etter dette fått tilbake noe av tilliten til politiet. Men, i dag reiser jeg til politistasjoner utenfor mitt distrikt når jeg trenger hjelp, uansett hva problemet er.

Sannheten er at det er størst sjanse, statisktisk sett, for å bli utsatt for vold i hjemmet fremfor å bli angrepet av en ukjent skummel mann sent på kvelden. Vold i hjemmet, enten det er mot barn, kvinner eller menn, er etter mitt syn et alvorlig problem. Og det er et problem som må bli tatt på alvor, og som jeg tror ikke har noen lettvinte løsninger.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei heldigvis,men jeg hadde en nabo en gang hvor mannen var voldelig.han drev henne så langt at hun trodde det var hun som fremproviserte det.Sammen med moren hennes klarte vi og få henne til og forstå at det var han det var noe galt med.Men det var ingen lett oppgave,mannen hennes var psykopat.Vi fikk henne til slutt med på og ta ut skilsmisse. :gråte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Jeg husker godt den gangen jeg satt på politistasjonen og en politibetjent (en mann) sa at jeg skulle være glad for at "noen tok seg av meg og ga meg den behandlingen jeg fortjente".

:overrasket: Det fins noen råtne epler i alle yrker, men det er likevel helt utrolig at det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk lesning i landets aviser i dag om kvinner som er drept av sine menn. Når det gjelder vold utøvd av menn, enten det er far, brødre, ekser, kjæreste eller ektemann så er jeg en av de som aldri har opplevd å bli utsatt for noe slikt. Jeg har (tror, kan aldri vite sikkert) ingen venninner som har blitt utsatt for vold heller.

Med mindre du har svært få venninner, er det lite sannsynlig at du ikke kjenner noen som blir mishandlet av sine menn. Dette er blant de alvorligste samfunnsproblemer vi har i dag (ved siden av mishandling av barn og eldre i nære relasjoner), men problemet holdes i regelen innen husets fire vegger. Heldigvis er det sjelden at det ender med drap, men svært mange kvinner lever i forhold der mishandlingen gir varige skader som er på linje med drap hva gjelder alvorlighet. Holdningsskapende arbeid blant menn kan muligens gi resultater, men det viktigste er at kvinner tør anmelde sine mishandlere, og samfunnet må ha mot til å stole på det kvinnene beretter og gi mennene tilstrekkelig straff slik at kvinnene kan leve i trygghet for sine overgripere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har svært få venninner, er det lite sannsynlig at du ikke kjenner noen som blir mishandlet av sine menn. Dette er blant de alvorligste samfunnsproblemer vi har i dag (ved siden av mishandling av barn og eldre i nære relasjoner), men problemet holdes i regelen innen husets fire vegger. Heldigvis er det sjelden at det ender med drap, men svært mange kvinner lever i forhold der mishandlingen gir varige skader som er på linje med drap hva gjelder alvorlighet. Holdningsskapende arbeid blant menn kan muligens gi resultater, men det viktigste er at kvinner tør anmelde sine mishandlere, og samfunnet må ha mot til å stole på det kvinnene beretter og gi mennene tilstrekkelig straff slik at kvinnene kan leve i trygghet for sine overgripere.

Vet du med sikkerhet hvor mange det er som blir mishandlet av mannen sin? Hvordan vet du at det er så utbredt? Minner meg om den masssuggesjonen som oppsto for 10-15 år siden omkring incest. Da var det en vedtatt sannhet at nærmest alle menn var incestiøse, og det ble ansett som uansvarlig å la fedre være alene sammen med sine døtre. Idag er det ingen som snakker om noen voldsom utbredelse av incest.

Forøvrig er jeg enig med deg, vi må tilstrebe at flere voldsmenn avsløres og dømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest offer for menn

Det har vært mange kvinner i min familie som er blitt utsatt for vold av menn. Min mor ble voldtatt av en mann hun ikke kjente, som kjørte forbi henne på en øde landeveg, stoppet bilen og angrep henne. I ekteskapet med min far ble hun ofte utsatt for vold, det samme gjorde jeg og min søster. Jeg har blitt forsøkt voldtatt to ganger, en gang av en helt ukjent, en annen gang av en gutt jeg var kjæreste med. Har flere venninner som er blitt utsatt for vold av far i oppveksten, noen har blitt voldtatt, og alle i venninnegjengen kjenner andre kvinner som er blitt utsatt for det samme.

Siden 2000 er det 4 menn som er blitt drept av kvinnen de har en nær relasjon til. I samme periode har 72 kvinner blitt drept av en mann de har en nær relasjon til. Tallene taler for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har svært få venninner, er det lite sannsynlig at du ikke kjenner noen som blir mishandlet av sine menn. Dette er blant de alvorligste samfunnsproblemer vi har i dag (ved siden av mishandling av barn og eldre i nære relasjoner), men problemet holdes i regelen innen husets fire vegger. Heldigvis er det sjelden at det ender med drap, men svært mange kvinner lever i forhold der mishandlingen gir varige skader som er på linje med drap hva gjelder alvorlighet. Holdningsskapende arbeid blant menn kan muligens gi resultater, men det viktigste er at kvinner tør anmelde sine mishandlere, og samfunnet må ha mot til å stole på det kvinnene beretter og gi mennene tilstrekkelig straff slik at kvinnene kan leve i trygghet for sine overgripere.

Det alvorligste samfunnsproblemet er at vi ikke tar tak i HELE voldsproblemet i nære relasjoner. Og når du tydeligvis ikke har fått med deg hva som er HELE bildet, så kan jeg hjelpe deg litt.

I nære relasjoner er det like vanlig at kvinner utøver fysisk og psykisk vold som mannen. Volden retter seg mot sin partner og sine barn. menn er sterkere en kvinner ent fysisk, og derfor får vold i nære relasjoner der mannen er voldelig, alvorligere konskvenser. På kort sikt får kvinners vold derfor litt mindre alvorlige konsekvenser hvis man ser bort fra det faktum at det finnes kvinner som har mistet livet i voldsepisoder der det var hun som har vært voldsutøver over tid.

Det vil ikke hjelpe med mer straff og mer politi i disse sammenhengene. Politiets oppgaver er primært rettet inn mot handlinger som har skjedd. Målet må være at voldshandlingene ikke skal skje. Derfor er det spesielt to tiltak som vil ha effekt.

Det må opprettes et krisetilbud for menn over hele landet. Idag er krisetilbudene forbeholdt kvinner. Menn i krise handler ofte irrasjonelt og da kan de være farlige. Derfor må det finnes et tilbud.

I tillegg må helsevesenet slutte å praktisere taushetsplikt så til de grader i strid med lovgivers intensjoner. Mange forhold voldsepisoder og drap kunne vært unngått hvis helsevesenenet hadde tatt ansvar for å forebygge når noen behandles for skader etter slik vold. I dag velger man det behagelige og ser bort for så å gjemme seg bak taushetsplikten.

Vold avler vold, og derfor vil vi ikke oppnå våre mål kun ved å rette oppmerksomhet mot voldsmenn. Vi må ha med voldskvinner i dette bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

72 kvinner er DREPT på 7 år av sine menn. Det er et alvorlig problem.

Jeg verken sier eller mener at det ikke er et problem at også kvinner er voldelige, men jeg syns det blir patetisk når det - i enhver diskusjon om voldelige menn - skal snus til at "jamen, kvinner er også voldelige". Da forsvinner fokus, det blir en "hvem er verst" diskusjon, og ingenting mer skjer. Bortsett fra at kvinner fortsettes å drepes av sine (eks) partnere.....

Hvor mange menn lever på hemmelig adresse med voldsalarm i frykt for sin eks?

Syns det var veldig positivt at både lederen for mannspanelet og justisminister Storberget har gått ut offentlig og vært så tydelige på at dette er et mannsproblem. Det er noe som MENN må ta tak i, selv om de fleste menn ikke er voldelige. Menn som gruppe må faktisk ta innover seg at dette gjelder dem - ikke bare noen utskudd. DA tror jeg vi begynner å nærme oss noe som kan bidra til å få ned den dystre statistikken.

For meg - som kvinne - er det etterhvert sånn at jeg MÅ ta forholdsregler som også rammer helt vanlige ikke-voldelige menn. Og jeg har alltid syntes det har vært merkelig at menn flest ikke opplever det som negativt, at helt vanlige kvinner opplever helt vanlige menn som en trussel......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, angående det at kvinner også mishandler menn fysisk og psykisk like mye som menn, det tror jeg ikke på. Vi mishandler kanskje hverandre på ulike måter. Dere bruker kanskje lettere fysikk og vi kan lettere ty til det psykiske, fordi vi bruker våre forskjeller og sterke områder basert på kjønn. Samtidig så synes jeg menn er mest skumle, fordi en mann som slår en kvinne i mine tanker alltid også vil ødelegge for hennes psykisk, han vil altså utøve både fysisk og psykisk vold. Hvor mange menn er blitt drept av kvinner? Hvor mange kvinner er blitt drept av menn? Er jo en vestentlig forskjell bare der. Menn er kanskje like ofte offer for en kvinne, men det er i alle fall farligere å være offer for en mann...

En kvinne som har en voldelig mann vil jo ofte tro at hun utøver psykisk mishandling på sin mann, for han vil jo alltid si at det er hennes skyld at han slår. Om hun blir så tror hun kanskje på det selv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Samtidig så synes jeg menn er mest skumle, fordi en mann som slår en kvinne i mine tanker alltid også vil ødelegge for hennes psykisk, han vil altså utøve både fysisk og psykisk vold.

En mann som blir slått av kona eller samboeren vil nok også i høyeste grad oppleve dette psykisk. Jeg tenker bl.a. på ydmykelsen man opplever ved enhver form for vold, og den ekstra skammen mange menn som blir slått av kvinner opplever. En kvinne som blir slått har et sted å henvende seg, hun får trøst og hun blir ofte trodd (nå setter jeg det litt på spissen, siden det ofte ikke er så enkelt). En mann som blir slått kan oppleve at han ikke blir trodd eller at folk kan tenke at det ikke er så alvorlig. Hvis han i det hele tatt sier noe til noen. Jeg tror fort det kan være flere mørketall blant menn som blir slått enn hos kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann som blir slått av kona eller samboeren vil nok også i høyeste grad oppleve dette psykisk. Jeg tenker bl.a. på ydmykelsen man opplever ved enhver form for vold, og den ekstra skammen mange menn som blir slått av kvinner opplever. En kvinne som blir slått har et sted å henvende seg, hun får trøst og hun blir ofte trodd (nå setter jeg det litt på spissen, siden det ofte ikke er så enkelt). En mann som blir slått kan oppleve at han ikke blir trodd eller at folk kan tenke at det ikke er så alvorlig. Hvis han i det hele tatt sier noe til noen. Jeg tror fort det kan være flere mørketall blant menn som blir slått enn hos kvinner.

Jo, klart, jeg er enig i det. Og det er en god diskusjon i seg det.

Mitt poeng var at jeg tror kvinner mishandler en mann psykisk mer enn fysisk. Men en mann som slår vil alltid mishandle både fysisk og psykisk, for de to går unektelig hånd i hånd.

Edit: Det samme gjelder jo også en kvinne som slår.

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Men en mann som slår vil alltid mishandle både fysisk og psykisk, for de to går unektelig hånd i hånd.

Edit: Det samme gjelder jo også en kvinne som slår.

Jeg tror også at de to alltid vil henge sammen. Og at det psykiske kan være forskjellig hos kjønnene. Hos kvinner som blir slått er kanskje frykten mest dominerende, mens hos menn er det i hovedsak andre ting, siden de stort sett ikke er underlegne fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror også at de to alltid vil henge sammen. Og at det psykiske kan være forskjellig hos kjønnene. Hos kvinner som blir slått er kanskje frykten mest dominerende, mens hos menn er det i hovedsak andre ting, siden de stort sett ikke er underlegne fysisk.

Ja, uff. Jeg tror at en kvinne som blir slått tilslutt forakter seg selv, mannen må jo også forakte henne (en del av han) siden han slår. Så forakter altså begge kvinnen. :tristbla:

På samme måte er det vel med menn som blir mishandlet. Kan man mishandle noen uten å forakte de? Og uten å forakte seg selv. Om man ikke forakter seg selv når man mishandler noen, er man en reinspikket psykopat da?

Ja, dette hadde jo ingenting med dette å gjøre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

72 kvinner er DREPT på 7 år av sine menn. Det er et alvorlig problem.

Jeg verken sier eller mener at det ikke er et problem at også kvinner er voldelige, men jeg syns det blir patetisk når det - i enhver diskusjon om voldelige menn - skal snus til at "jamen, kvinner er også voldelige". Da forsvinner fokus, det blir en "hvem er verst" diskusjon, og ingenting mer skjer. Bortsett fra at kvinner fortsettes å drepes av sine (eks) partnere.....

Hvor mange menn lever på hemmelig adresse med voldsalarm i frykt for sin eks?

Syns det var veldig positivt at både lederen for mannspanelet og justisminister Storberget har gått ut offentlig og vært så tydelige på at dette er et mannsproblem. Det er noe som MENN må ta tak i, selv om de fleste menn ikke er voldelige. Menn som gruppe må faktisk ta innover seg at dette gjelder dem - ikke bare noen utskudd. DA tror jeg vi begynner å nærme oss noe som kan bidra til å få ned den dystre statistikken.

For meg - som kvinne - er det etterhvert sånn at jeg MÅ ta forholdsregler som også rammer helt vanlige ikke-voldelige menn. Og jeg har alltid syntes det har vært merkelig at menn flest ikke opplever det som negativt, at helt vanlige kvinner opplever helt vanlige menn som en trussel......

Dette gjelder deg like mye som meg. Det gjelder alle. Derfor har jeg mitt engasjement som jeg bruker aktivt mot all form for vold i nære relasjoner. Jeg er bl.a. medlem i foreningen Menn mot vold, og jeg benytter anledningen til å snakke om disse problemene når det faller seg naturlig rent sosialt.

Du gir inntrykk av at dette ikke angår deg som kvinne. Det gjør det da virkelig og hvis man ikke tar seg tid til å se på sammenhengene i hele problematikken "vold i nære relasjoner" så blir dette nok en gang kun velmenende pjatt der den eneste effekten er at menn flest tar på seg enda mer kollektiv skyld for det noen få menn gjør.

"Norske menn dreper" var den tabloide tilnærmingen i TV2 igår. Det er positivt feil fordi de aller fleste norske menn ikke dreper. Skjønner du forskjellen?

Vold avler vold, og når kvinner er såpass viktige bidragsytere i dette voldsbildet kan man ikke avvise den åpenbare sammenhengen mellom det at menn slår og at kvinner slår. Det er åpenbart at problemet "vold i nære relasjoner" er mye større enn de 72 kvinnene som er drept.

Du tar forbehold i forhold til alle menn fordi 72 av norges ca 2 millioner menn i løpet av 7 år har drept sine kvinner. Det er en direkte irrasjonell reaksjon som er et resultat av den ensidige fokuseringen på menn som voldsutøvere og fraværet av fokuset på kvinner som voldsutøvere. Det er MYE mer sannsynlig at du kommer til å miste livet i en ulykke,- enten i hjemmet eller i tafikkken, enn at du noen gang kommer til å bli drept av en partner.

Jeg mener at vold i nære relasjoner er et mannsproblem. Men det er i høyeste grad også et kvinneproblem. Ser du disse sammenhengene, eller er all fornuft tapt i en hysterisk tabloidisert verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crizzy:

Det er ifølge en god del undersøkelser jeg har lest,- mye vanligere enn det man tror at kvinner tyr til vold i samliv. Undersøkelser de siste årene har vist at kvinner og menn utfører vold mot sin partner omtrent like ofte. Jeg har selv erfaring med et brutt samliv der min samboer var voldelig i forbindelse med PMS, og det viste seg at dette ikke lot seg løse.

Det er dessuten påvist at det finnes en del vold i andre former for samliv, herunder lesbiske samliv. I tillegg viser det seg at kvinner slår barna også, temmelig likt menns atferd der vold er en del av virkemidlene for konfliktsløsning.

Selv om jeg forsåvidt ikke føler meg som et offer, så har jeg altså vært offer for en voldelig kvinne i et samliv. Frk. Åbergs påpekning om manglende muligheter for hjelp og støtte i slike tilfeller for menn, er helt sammenfallende med mine erfaringer. Nå hadde heldigvis ikke vi rukket å få barn, men dette var svært vanskelig likevel fordi hun var helt enestående halve måneden, og helt uakseptabel den andre halvparten. Og med litt uflaks, så hadde hun nok kunne tatt livet av meg med disse tunge og skarpe gjenstandene som tidvis fløy gjennom lufta.

Derfor blir det helt feil i mitt hode når kvinner ikke vil ta inn over seg at "vold i nære relasjoner" er mye større enn antall drap av kvinner og kvinnelige ofre. Hvis vi virkelig mener noe med å si at vi må bekjempe vold i nære relasjoner, så må man faktisk ta hele problemet på alvor, og ikke bare den delen som rammer kvinner. For hvilken dynamikk er det som finnes i en familie der vold er akseptert? Det trenger vi virkelig å vite mye mer om. Helt kjønnsnøytralt.

Så langt virker det bare som om det er Frk. Åberg og noen få andre som har forstått at "Alt henger sammen med alt". Det siste er for øvrig Gro Harlem Brundtlands berømte sitat. Men det skal ikke forbause meg at du også er av de som ser det store bildet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får vi bukt med at flere menn dreper kvinner enn omvendt bare ved å se på at alt henger sammen med alt? Psykiatere og professorere forteller oss at dette har med mannsrollen å gjøre. At det fortsatt er menn som mener deres kjønn er det superiore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...