Gå til innhold

soldater i afganistan

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest Julie
Skrevet
Nå har ikke jeg fulgt så nöye med på denne debatten, men det må da vel kunne gå an å sette spörsmålstegn rundt sikkerheten til Norges styrker i utlandet, selv om soldatene er myndige og frivillig deltar?

Selvsagt. Men det virket i denne tråden som om ulike spørsmål diskuteres om hverandre...

Videoannonse
Annonse
Gjest Rekrutteringsoffiser Tmbn
Skrevet
Barn av overbeskyttende mødre/fedre reagerer som regel på to måter, enten blir de pysete, eller så blir de tøffere enn snittet. Og det er de siste som gjerne er blant de som melder seg til å reise til Afganistan ol.

Nei, dette er så feil som det kan bli. Jeg jobber med dette, og slike påstander som du kommer med der har ikke hold i virkeligheten. Soldater som har lagt seg til en tøffitrynet-stil, har ikek sjans til å komme gjennom nåløyet hos oss.

Skrevet
Nei, dette er så feil som det kan bli. Jeg jobber med dette, og slike påstander som du kommer med der har ikke hold i virkeligheten. Soldater som har lagt seg til en tøffitrynet-stil, har ikek sjans til å komme gjennom nåløyet hos oss.

Skriver under på denne, jeg har stort sett bare jobbet med vanlige nordmenn som du treffer hvor som helst på gaten hjemme i Det Sivile Helvete. Vi har bare en litt annerledes utdannelse.

Skrevet

Det er ikke snakk om å være påtatt tøff i trynet, men at de er blitt psykisk sterke, pga at de har måttet hanskes med en overbeskyttende mor/far hele livet.

Skrevet
Det er ikke snakk om å være påtatt tøff i trynet, men at de er blitt psykisk sterke, pga at de har måttet hanskes med en overbeskyttende mor/far hele livet.

Tror du at å vokse opp med overbeskyttende foreldre gjør at barna blir psykisk sterke? Jeg tror heller det er motsatt.

Skrevet

Lurer på hvor frivillig dette egentlig er jeg. Klart de er myndige og selv velger å skrive under kontrakt o.l., men de fleste som skal i førstegangstjeneste velger vel ikke i utgangspunktet å komme til kompani (eller hva det nå heter) som trenes for å sendes ut? Og når man først har havnet der blir man vel utsatt for en viss hjernevaskelse iom at de faktisk trenes aktvit mot et sånnt oppdrag. Hvordan er så dette innad i kompaniet er det ikke en god del gruppepress for å bli med på utenlandsoppdraget? Har inntrykk fra en bekjent som har vært ute at "alle" signerer kontrakten. Man blir også en veldgi sammensveiset gjeng når man bor og arbeider så tett innpå hverandre, dette gjør det jo også lettere å si ja, man reiser jo sammen med kompisene sine. En annen ting er at det er lettere å rekruttere soldater fra førstegangstjenesten enn de litt eldre til slike oppdrag, de har som regel ingen familie (kone/barn) eller jobb som venter, de er ofte midt mellom skole og jobb/høyere utdanning.

Synes det er et vanskelig tema, ingen vil jo ha krig eller miste sine nærmeste, men samtid bør man jo støtte de som har det værre enn oss.

Skrevet
Tror du at å vokse opp med overbeskyttende foreldre gjør at barna blir psykisk sterke? Jeg tror heller det er motsatt.

Som sagt, det er to hovedmåter å reagerer på når man blir overbeskyttet som barn, noen blir pysete av det, mens andre blir sterkere av det. Dette var uansett ikke noe stort poeng i denne debatten, så jeg ser ingen grunn til å tvere ytterligere på det.

Skrevet
At vi trengs i et område som Afghanistan? Visst faen. Nordmenn generelt er dullet inn i en slags lykkeverden hvor man mener at man kan diskutere og proklamere seg frem til enighet. I tillegg er det mange som mener at "dette har ikke vi noe med" og at andre får klare seg selv. Jeg synes dette er helt forkastelig tankegang. Vi er en av de rikeste nasjonene i verden. Vi har sjanse til å kunne gå hvor vi vil, når vi vil, og ikke minst si hva du vil.

Jeg blir så oppgitt når jeg leser soldater som repeterer den politiske og militære ledelsens propaganda om hvorfor de kriger. Hvis man virkelig tror man er i Afghanistan for å hjelpe sivilbefolkningen er man kort og godt korka. I virkeligheten er man bare en liten brikke, et lite verktøy og et lite middel, i et storpolitisk spill. Dette er god gammeldags geopolitisk maktkamp. Intet mindre. Hensynet til sivilbefolkningen er bare en dårlig unnskyldning. Når Tyskland invaderte Norge var også hensynet til den norske sivilbefolkningen den offisielle forklaringen.

Da har jeg mer sansen for eventyrere og lykkejegere som er der for spenningens og pengenes skyld, og gir blaffen i årsaken til at den norske stat er villig til å betale dem masse penger for å være der. Det er iallfall mindre stupid.

Gjest nobilian
Skrevet
Ja, for det finnes veldig mange kvinnelige soldater også :-)

I utenlandstjeneste finnes det ikke veldig mange kvinnelige soldater i operative avdelinger, nei.

Skrevet

USA og deres satelittstater klarer neppe å lykkes med det Sovjet forsøkte òg, å legge Afghanistan under seg.

Jeg tror Afghanistan kommer til å ligne mer og mer på Irak, desverre.

Skrevet (endret)
Første gang jeg var i strid, var jeg 19 år. Om det var for ungt vil jeg faktisk ikke svare noe ja eller nei på, fordi jeg rett og slett ikke vet. Man ser såklart ting man kanskje bør slippe unna i den alderen, men på den andre siden så ser man det egentlig bare man slår på tv. Jeg personlig synes ikke det er noen negativ side å se det first hand. Det er MIN opplevelse, jeg kan si noe om det, jeg vet åssen det føles kontra å få alt fra en journalist. [..]

Dette var et interessant innlegg.

Fikk et lignende tilbud kort tid før jeg ble dimmitert fra militæret. Det var to ledige plasser som FAC i Bosnia, og siden vi hadde relevant opplæring og trening fikk vi forespørselen om frivillig deltakelse. Jeg hadde utmerket meg en del i tjenesten og trivdes godt i Kongens grønne, så da jeg fikk spørsmålet var jeg på nippet til å si ja. Etter en fysisk og psykisk krevende tjeneste var jeg likevel mer motivert for å starte studiene mine, og sånn ble det. Den daværende kjæresten som ventet hjemme ble den avgjørende tungen på vektskålen.

En god venn av meg tok derimot tilbudet. Da jeg møtte ham etter at han kom hjem, så var han lite villig til å snakke om hva han hadde opplevd. Det var tydelig at han hadde sett ett og annet, men han ga på ingen måte inntrykk av at han angret på at han dro. Vi visste alle på forhånd hva tilbudet medførte da vi fikk det, og vi snakket selvsagt sammen om det på kasernen i forkant. Ingen gav inntrykk av at dette var noe man ga seg ut på uten å ha vurdert konsekvensene.

Jeg synes derfor man skal gi soldatene litt mer credit enn som så. Vi var fra 19 til 20 år alle sammen, og fullt i stand til å kunne ta en slik avgjørelse selv. Forsvaret kan for mange kanskje virke som en stor barnehage, men det finnes ingenting barnslig i det vi blir, og har blitt, lært opp til å gjøre. Det er neppe noen som har tilbrakt tid i militæret, selv ikke 19-20-åringer, som går rundt og tror at krig er en lek. De vet hva som står på spill.

Jeg synes at norske menn og kvinner som tjenestegjør i krigssoner, og kanskje spesielt i Afghanistan, bør få vår fulle støtte. De er der på eget initiativ i håp om at de kan bidra med noe. De er til og med villige til å betale ganske dyrt for det. Således bør vi også være villige til å gi dem den økonomiske og moralske støtten de fortjener - både mens de er der og etter at de har kommet hjem igjen. Vi kan heller ikke løpe fra våre forpliktelser med hensyn til våre nærmeste allierte. Dersom vi skal kunne forvente hjelp en gang i fremtiden, så må vi også yte hjelp når vi blir bedt om det. Så lenge krigen har et klart, legitimt og rettferdig mandat, så kan vi heller ikke vri oss unna når det blir for ubehagelig for oss.

Endret av javac
Skrevet
Jeg blir så oppgitt når jeg leser soldater som repeterer den politiske og militære ledelsens propaganda om hvorfor de kriger. Hvis man virkelig tror man er i Afghanistan for å hjelpe sivilbefolkningen er man kort og godt korka. I virkeligheten er man bare en liten brikke, et lite verktøy og et lite middel, i et storpolitisk spill. Dette er god gammeldags geopolitisk maktkamp. Intet mindre. Hensynet til sivilbefolkningen er bare en dårlig unnskyldning. Når Tyskland invaderte Norge var også hensynet til den norske sivilbefolkningen den offisielle forklaringen.

Da har jeg mer sansen for eventyrere og lykkejegere som er der for spenningens og pengenes skyld, og gir blaffen i årsaken til at den norske stat er villig til å betale dem masse penger for å være der. Det er iallfall mindre stupid.

Og jeg blir jævla oppgitt av bedrevitere som tror jeg snakker etter politikeres kjefter. Jeg står for det jeg sier, så vennligst sett deg ned og hold kjeft før du kritiserer meg for det jeg mener og gjør. Jeg har vært der, jeg har tatt imot takk fra de det gjelder, jeg har fått se og høre at vi trengs og ønskes.

Skrevet
USA og deres satelittstater klarer neppe å lykkes med det Sovjet forsøkte òg, å legge Afghanistan under seg.

Jeg tror Afghanistan kommer til å ligne mer og mer på Irak, desverre.

Legge Afghanistan under seg? Hva i all verden har du røyk, og hvor kan jeg få tak i det?

Skrevet
Legge Afghanistan under seg? Hva i all verden har du røyk, og hvor kan jeg få tak i det?

Realpolitikk må aldri romantiseres.

Slutta å røyke for temmelig nøyaktig et år siden.

Skrevet

Det er bare å skrive under på dette.

Skrevet
Jeg har vært der, jeg har tatt imot takk fra de det gjelder, jeg har fått se og høre at vi trengs og ønskes.

Tyske soldater opplevde også at nordmenn takket dem for at de var her. En stor minoritet av nordmenn støttet faktisk den tyske okkupasjonen. Men det betød ikke at hensynet til den norske sivilbefolkningen var årsaken til den tyske militærmaktens tilstedeværelse.

• 3 uker senere...
Skrevet
Tyske soldater opplevde også at nordmenn takket dem for at de var her. En stor minoritet av nordmenn støttet faktisk den tyske okkupasjonen. Men det betød ikke at hensynet til den norske sivilbefolkningen var årsaken til den tyske militærmaktens tilstedeværelse.

Du kan ikke sammenligne okkupasjonen av Norge med krigføringen i Afghanistan. Om vi hadde hatt et slikt styre som Taliban, ville flertallet av den norske befolkning vært glad for hjelp, det er jeg helt sikker på.

Skrevet

Bønna! Her snakker du fornufteig og gjennomtenkt! At wildthing går i strupen på deg på måten han gjør beviser at du har rett.

Skrevet

Fakta nr 1:

Enkeltoffiserer får dårligere betalt i Afghanistan enn de ville fått i samme periode her hjemme.

Fakta nr 2:

Offiserer beordres. Et eksempel er at den ene i et parforhold kommer hjem etter 6 mnd ute, den andre sier nei til å reise ut samtidig som samboer kommer hjem, og beordres ut for 6 påfølgende mnd. Altså 1 år borte fra hverandre. Menn med små barn er også beordret ut. (familiepolitikk????)

Fakta nr 3:

Staten nekter å erkjenne at norske militærstyrker er i krig, fordi det da ville medføre at begrepene krigsskadeertatning og krigspensjon slår inn. Det har ikke Norge råd til.

Fakta nr 4:

En betaler skatt av risikotillegget. En får altså litt ekstra betalt for den økte risikoen oppdraget medfører i forhold til det å være hjemme, men selv ikke dette tillegget skal holdes utenfor beskatning.

Skrevet

Jeg tviler veldig sterkt på at offiserer beordres til Afghanistan. Alt norsk militært personell tjenestegjør i Afghanistan høyst frivillig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...