Gjest King James Skrevet 10. november 2007 #61 Skrevet 10. november 2007 Men slikt skjønner vell ikke du, lille gjest, lille gjest som ikke har noe konstruktivt å bidra med. her driver du på med herskerteknik. Slik du alltid klager på at andre gjør
Gjest Kpt Hanssen Skrevet 10. november 2007 #62 Skrevet 10. november 2007 Telemarksbataljonen som faktisk er strykebidraget våres per dags dato. Som består av vervede personell. Men slikt skjønner vell ikke du, lille gjest, lille gjest som ikke har noe konstruktivt å bidra med. Nå får du gi deg, du er helt på jordet. Tmbn er bare en liten del av det totale bidraget. Dette kan du lese mer om på afghanistan-sidene på mil.no. Du driter deg ut når du angriper debattanter som faktisk vet hva de snakker om og som tålmodig prøver å lære deg noe.
talin Skrevet 10. november 2007 #63 Skrevet 10. november 2007 Nå *klipp* noe. Og hvis denne "noen" virkelig kan noe så bør han kunne påpeke hvilken del av de Norske strykene i Afghanistan som har personell som er vernepliktig og ikke har signert en kontrakt.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2007 #64 Skrevet 10. november 2007 Tallin over vet tydeligvis lite om dette, her kan han få mer kunnskap. http://www.mil.no/fol/afg/start/styrken/
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2007 #65 Skrevet 10. november 2007 Og hvis denne "noen" virkelig kan noe så bør han kunne påpeke hvilken del av de Norske strykene i Afghanistan som har personell som er vernepliktig og ikke har signert en kontrakt. Jeg tror du helelr skal se hva folk prøver å si her inne talin. At det er soldater som signerer kontrakt mens de fortsatt bare er vernepliktige. Unge menn som neppe er rustet nok til å møte virkeligheten der ute. Det er det dette er snakk om. Jeg går ut fra at du ikek har vært i Forsvaret, av måten du svarer på og den begrensede kunnskapen du har rundt dette.
Bokormen Skrevet 10. november 2007 #66 Skrevet 10. november 2007 I teorien er de vel ikke vernepliktige lenger når de reiser nedover, selv om de skrev under kontrakten mens de var vernepliktige, MEN de fleste vil vel være enige om at om de er vernepliktige eller ei er ett fett med tanke på hvor unge de kan være...
talin Skrevet 10. november 2007 #67 Skrevet 10. november 2007 Tallin over vet tydeligvis lite om dette, her kan han få mer kunnskap. http://www.mil.no/fol/afg/start/styrken/ Fortsatt ikke dokumenter at vi sender ut vernepliktige.
talin Skrevet 10. november 2007 #68 Skrevet 10. november 2007 (endret) Jeg tror du helelr skal se hva folk prøver å si her inne talin. At det er soldater som signerer kontrakt mens de fortsatt bare er vernepliktige. Unge menn som neppe er rustet nok til å møte virkeligheten der ute. Det er det dette er snakk om. Jeg går ut fra at du ikek har vært i Forsvaret, av måten du svarer på og den begrensede kunnskapen du har rundt dette. Så det du sier er at vi skal legge ned forsvaret totalt. Fordi voksne gutter og jenter ikke vet hva de holder på med. Endret 10. november 2007 av talin
Gjest Eugene Onegin Skrevet 10. november 2007 #69 Skrevet 10. november 2007 Fortsatt ikke dokumenter at vi sender ut vernepliktige.
Ce'Nedra Skrevet 10. november 2007 #70 Skrevet 10. november 2007 (endret) Vernepliktig personell blir ikke sendt ut. Du kan havne i en eskadron/et kompani som blir trent for å reise ut, men fullfører førstegangstjenesten først.' Edit: Glemte å påpeke at det er frivillig om man vil fortsette i det kompaniet som reiser ut etter endt førstegangstjeneste. Endret 10. november 2007 av Ce'Nedra
Noorgie Skrevet 10. november 2007 #71 Skrevet 10. november 2007 Jeg tror du helelr skal se hva folk prøver å si her inne talin. At det er soldater som signerer kontrakt mens de fortsatt bare er vernepliktige. Unge menn som neppe er rustet nok til å møte virkeligheten der ute. Det er det dette er snakk om. Jeg går ut fra at du ikek har vært i Forsvaret, av måten du svarer på og den begrensede kunnskapen du har rundt dette. Vel, det er vel ingen tvil om at 19-20 åringer alltid har vært sendt ut i skarpe operasjoner (les krig), under 2. verdenskrig hadde vi flere eksempler på 15-16 åringer som løy på alderen og meldte seg til tjeneste(sier ikke dermed at dette er akseptabelt). 19-20 åringene vil etter 1. gangstjenesten være teknisk og mentalt relativt godt forberedt for "skarpe" operasjoner. De er veldig godt mottakelig for "drill", refleksene deres er på topp, de er samkjørte etter 1. gangstjenesten og kjenner hverandre godt. Skjønner egentlig ikke alle de som sier at de vi sender ut er for unge for "skarpe" operasjoner. Ville heller gå for litt eldre peronell ifm fredsbevarende operasjoner, hvor det å bevare freden ( etter at krigen er slutt og alle partene er enige at militære styrker skal komme inn for å bevare freden) er det essentielle.
Gjest Infanterist2 Skrevet 11. november 2007 #72 Skrevet 11. november 2007 Så det du sier er at vi skal legge ned forsvaret totalt. Fordi voksne gutter og jenter ikke vet hva de holder på med. Det er umulig å ta deg seriøst, du aner jo ikke hva du snakker om. Sannsynligvis er du en militærnekter som senere har skiftet mening. Men det hjelper ikke, skal du diskutere dette temaet bør du ha litt kunnskap om det. Og det har du ikke. Ce'nedra og Goggen har peiling og er derfor interessante å lytte til. Du derimot er ikke verdt å bruke tid på.
Gjest Eir Skrevet 11. november 2007 #73 Skrevet 11. november 2007 Jeg ser ikke problemet med at myndige folk selv får lov å velge om de vil signere slike kontrakter eller ikke. Jeg tror heller ikke at en på 22 har så mye mer å komme når det gjelder å være forberedt på krig enn en på 19, siden krig uansett er så ekstremt i forhold til det beskyttede samfunnet vi lever i. Det viktigste vil uansett være de forberedelsene de må igjennom før de drar. Tror nok heller problemet her er at noen av disse bekymrede mødrene i avisene som har overbeskyttet sønnene sine hele livet, og derfor ikke takler det når sønnene endelig er gamle nok til å gjøre opprør. Og de er ikke en holdning resten av samfunnet bør adoptere.
talin Skrevet 11. november 2007 #74 Skrevet 11. november 2007 Jeg ser ikke problemet med at myndige folk selv får lov å velge om de vil signere slike kontrakter eller ikke. Jeg tror heller ikke at en på 22 har så mye mer å komme når det gjelder å være forberedt på krig enn en på 19, siden krig uansett er så ekstremt i forhold til det beskyttede samfunnet vi lever i. Det viktigste vil uansett være de forberedelsene de må igjennom før de drar. Tror nok heller problemet her er at noen av disse bekymrede mødrene i avisene som har overbeskyttet sønnene sine hele livet, og derfor ikke takler det når sønnene endelig er gamle nok til å gjøre opprør. Og de er ikke en holdning resten av samfunnet bør adoptere.
Gjest Infanterist 3 Skrevet 11. november 2007 #75 Skrevet 11. november 2007 Tror nok heller problemet her er at noen av disse bekymrede mødrene i avisene som har overbeskyttet sønnene sine hele livet, Jeg kan forsikre deg om at i mitt kompani finnes det ingen overbeskyttede unge menn. Du forstår da vel at en gutt med et slikt utgangspunkt aldri ville få mulighet til å delta i intops? Du har nok svært begrenset kunnskap. Men nå fikk du kanskje litt mer?
jannamor Skrevet 11. november 2007 Forfatter #76 Skrevet 11. november 2007 man må da ikke være overbeskyttet, fordi om en mor bryr seg. De som er best skikka og som vil det selv, får etter mye trening dra, den er vi enige om? Det betyr ikke at mødrene ikke blir redde, lei seg eller lager oppstuss i avisene om det fordet? Det ser man jo at de gjør. Og jeg skjønner at mødrene har det jævlig. Men de må innse at sitt barn er myndig og bestemmer over sitt eget liv.
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. november 2007 #77 Skrevet 11. november 2007 (endret) Enig med Jannamor her. Og tenker at det må være belastende for de soldatene som har mødre som går ut i avisen.. Samme som det må være belastende når enkelte politikere går ut å sier at alle norske styrker må hjem hver gang det har skjedd noe som dødsfallet nylig. Da føler man jo helt sikkert at man gjør en viktig jobb og at man har god støtte hjemmefra! Endret 11. november 2007 av Wolfmoon
Gjest Eir Skrevet 11. november 2007 #78 Skrevet 11. november 2007 (endret) Jeg kan forsikre deg om at i mitt kompani finnes det ingen overbeskyttede unge menn. Du forstår da vel at en gutt med et slikt utgangspunkt aldri ville få mulighet til å delta i intops? Du har nok svært begrenset kunnskap. Men nå fikk du kanskje litt mer? Barn av overbeskyttende mødre/fedre reagerer som regel på to måter, enten blir de pysete, eller så blir de tøffere enn snittet. Og det er de siste som gjerne er blant de som melder seg til å reise til Afganistan ol. Endret 11. november 2007 av Eir
Gjest Gjest Julie Skrevet 11. november 2007 #79 Skrevet 11. november 2007 Uten å vite så mye om dette ser det umiddelbart ut som om Talin har et poeng når han sier at personene det gjelder er a) over 18 år og b) de har undertegnet en kontrakt. Da har de som myndige personer tatt et valg og de har avtalefestet det.
Amadea Skrevet 11. november 2007 #80 Skrevet 11. november 2007 Nå har ikke jeg fulgt så nöye med på denne debatten, men det må da vel kunne gå an å sette spörsmålstegn rundt sikkerheten til Norges styrker i utlandet, selv om soldatene er myndige og frivillig deltar?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå