Gå til innhold

soldater i afganistan

Fremhevede innlegg

Skrevet
så sant så sant.

Hva jeg mener om krigen i seg selv, er jeg ike så sikker på , men soldatene gjør det FRIVILLIG for MYE PENGER, det er noe og tenke på :)

Hva vet du egentlig om lønnsvilkårene til de norske styrkene i Afghanistan? Hva er MYE penger i denne sammenhengen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...

En gang yrkesmilitær = alltid yrkesmilitær, fordi det ikke er noe å komme tilbake til. Bortsett fra en middag eller ti med venner og familie... Derfor synes jeg ikke man skal sende så unge mennesker ut som yrkesmilitære til krigsområder.

...

Synes nå det er å svartmale det litt... Min mann var yrkesmilitær i 12 år, på intops flere ganger, og nå har han sluttet i forsvaret og jobber han i det sivile. Hadde ingen problem med å finne seg annen jobb. De fleste får ikke varige traumer etter at de kommer hjem. Det kan være litt tungt i begynnelsen, å omstille seg til det vanlige livet her hjemme, og så går det seg til. Men ikke alle takler det like bra, og det er etter min mening alt for dårlig oppfølging av de som faktisk sliter etter hjemkomst. Man får tilbud om å snakke med psykolog, ja. Men det er jo ikke sikkert man sliter så veldig første uken etter hjemkomst, for de fleste vil det ta litt tid.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Tja, eller for alt vi vet så er det norske journalister som krisemaksimerer det meste som skjer med nordmenn i utlandet og skaper dermed hysteri og ryster opp i den lille norske befolkningen.

Det er mulig men mange jeg kjenner er på samme måten.

Men du har nok rett at mange journalister kanskje bygger opp slik at det blir et overdrevent hysteri.

Skrevet

"Når jeg hører om 19-åringer som blir sendt ut spør, jeg meg selv om vi begynner å nærme oss barnesoldater, sier Stenbakk Krognes.

I morges hørte vi 23 år gamle Jone Solberg Vik fra Grimstad som var soldat i Afghanistan for tre år siden."

se nrk.no for mer info om dette

Skrevet

Første gang jeg var i strid, var jeg 19 år. Om det var for ungt vil jeg faktisk ikke svare noe ja eller nei på, fordi jeg rett og slett ikke vet. Man ser såklart ting man kanskje bør slippe unna i den alderen, men på den andre siden så ser man det egentlig bare man slår på tv. Jeg personlig synes ikke det er noen negativ side å se det first hand. Det er MIN opplevelse, jeg kan si noe om det, jeg vet åssen det føles kontra å få alt fra en journalist.

Selvfølgelig har jeg slitt med mine mareritt. Selvfølgelig har det vært ting som jeg bare vil glemme.

Men, ingen i vide verden skal komme og fortelle at jeg ikke visste at det ville skje. Akkurat som at jeg veldig godt vet at der folk skyter etter andre folk, hiver granater eller fyrer av mortars - der kan man selvfølgelig bli truffet.

Det var nenvt i et annet innlegg om antallet soldater som deltar fra norsk side, kontra antallet som er skadet eller har mistet livet, og dette er et vesentlig poeng. Det er flere yrkessjåfører i dette landet som mister livene sine eller skader seg for alltid, i løpet av et år, enn det er skadelidende i Forsvarets tjeneste.

Vi vet stort sett hva vi driver med, man går ikke rundt og virrer som en eneste stor gjeng lærlinger på fasanjakt. Norske elementer har en veldig god trening som vi har veldig mye respekt fra de fleste nasjoner av. Norske soldater med spesialfelt får ofte skryt fra amerikanske offiserer med årelang skolering og tjeneste, og har gjerne ikke vært i forsvaret mer enn tre-fire år selv. Vi har en veldig fin disiplin, og jeg har til gode å møte på en avdeling eller avsnitt hvor det er plager med dårlig samarbeidsevne/vilje og elendig moral. Vi funker, og det bemerkes vi på.

At vi trengs i et område som Afghanistan? Visst faen. Nordmenn generelt er dullet inn i en slags lykkeverden hvor man mener at man kan diskutere og proklamere seg frem til enighet. I tillegg er det mange som mener at "dette har ikke vi noe med" og at andre får klare seg selv. Jeg synes dette er helt forkastelig tankegang. Vi er en av de rikeste nasjonene i verden. Vi har sjanse til å kunne gå hvor vi vil, når vi vil, og ikke minst si hva du vil. Vet du hvordan det er å gå ut på gaten med den vissheten at fordi at du har feil religiøs bakgrunn, feil foreldre eller rett og slett har sagt at du er enig med e mann som majoriteten synes er en forbryter - at det som er deg er grunnlag nok for at du blir skutt?

Et av de bildene jeg har i hodet som har satt mest inntrykk på meg, er på et åpent torg i en liten by i tidligere Jugoslavia. Et skudd, og et menneske faller, gjerningsmann er ikke å se noenplass. Folk forsvinner fra området i fem minutter, den døde blir fraktet vekk. Fem minutter fortsetter folk med sitt som ingenting har skjedd. Det forteller en hel del om hva folk bare må finne seg i, for å i det hele tatt greie eksistere. Ingen skal si til meg at det er rettferdig.

Og vi har visst faen et ansvar oppi det hele, man kan ikke sitte og se på at folk plages.

Selvfølgelig er det ting å sette fingeren på som burde vært bedre. Det er latterlig dårlig betalt i forhold til hva man utsetter seg for. Det er håpløst dårlig materiell tilgjengelig noen ganger. Det er tilfeller hvor man lurer på om politikerene er på norsk side, eller om de jobber for Fi. Det kunne godt vært mer tilgjengelig personell. Og ikke minst er ettervernet, apparatet som skal være behjelpelig med å bearbeide opplevelsene når man kommer hjem, helt forkastelig og i flere tilfeller ikke-eksisterende.

Jeg antar at det er noe man må leve med når man har økonomer og politikere til å styre alt.

En siste ting; umulig å få seg sivil jobb etter man slutter som yrkesmillitær? Bullshaite og pissprat. Det er en sabla dryg påstand, og jeg føler det faktisk smålig litt fornærmende.

Skrevet

takk for fint innlegg, godt og høre en faktisk historie.

Skrevet

Veldig bra innlegg, wildthing, og veldig riktig. Jeg vet hva du snakker om.

Gjest Gjest_berit_*
Skrevet
Det blir bare sagt ifra lederen for Pårørendegruppa for FN- og Nato-veteraner at Norge sender ut vernepliktige soldater.

så de vet ikke hva de snakker om?

Skrevet
så de vet ikke hva de snakker om?

Når ingen andre gjør en poeng utav det så virker det noe merkelig.

Skrevet
Når ingen andre gjør en poeng utav det så virker det noe merkelig.

Jeg skal forklare: Vernepliktige kan tegne kontrakt for utenlandsoppdrag før de er ferdig med førstegangstjenesten. Det betyr altså at de kan reise ut allerede når de er bare 19 år gamle. Det er det pårørendeforeningen reagerer på, for hvilken 19-åring er voksen nok og trent nok til å takle et slikt oppdrah? Det pårørendeforeningen og mange andre mener er at soldatene som sendes ut bør være bedre rustet og mer erfarne. Kanskje en minstealder på 22 burde vært grensen.

Skrevet
Jeg skal forklare: Vernepliktige kan tegne kontrakt for utenlandsoppdrag før de er ferdig med førstegangstjenesten. Det betyr altså at de kan reise ut allerede når de er bare 19 år gamle. Det er det pårørendeforeningen reagerer på, for hvilken 19-åring er voksen nok og trent nok til å takle et slikt oppdrah? Det pårørendeforeningen og mange andre mener er at soldatene som sendes ut bør være bedre rustet og mer erfarne. Kanskje en minstealder på 22 burde vært grensen.

Da snakker vi ikke om vernepliktige lengre, etter kontraktstegnelse. Så påstanden om at vi sender ut vernepliktige soldater stemmer ikke.

Skrevet
Da snakker vi ikke om vernepliktige lengre, etter kontraktstegnelse. Så påstanden om at vi sender ut vernepliktige soldater stemmer ikke.

Talin, tror du virkelig at det er forskjell på en gutt som akkurat skal til å dimittere og den samme gutten to måneder senere? Er du uenig i poenge tom at soldater bør være langt bedre rustet før han sendes ut i slike oppdrag? Tror du alle nittenåringer er istand til å skjønne konsekvensene av det de begir seg ut på?

Skrevet
Talin, tror du virkelig at det er forskjell på en gutt som akkurat skal til å dimittere og den samme gutten to måneder senere? Er du uenig i poenge tom at soldater bør være langt bedre rustet før han sendes ut i slike oppdrag? Tror du alle nittenåringer er istand til å skjønne konsekvensene av det de begir seg ut på?

Det er fortsatt ikke vernepliktig personell som blir sendt ut. Som enkelte her påstod. Diskusjoen om hvor gamelt personellet bør være er en annen diskusjon.

Skrevet
Det er fortsatt ikke vernepliktig personell som blir sendt ut. Som enkelte her påstod. Diskusjoen om hvor gamelt personellet bør være er en annen diskusjon.

Har du en kilde slik at du kan bevise din påstand

Skrevet

Hahaha, det var ikke mye til bevis! Du linket til Telemarkbataljonen, som er bare en liten del av vårt styrkebidrag. Talin, dette har du virkelig ingen greie på. Gå ut av tråden og få deg heller litt søvn.

Skrevet
Hahaha, det var ikke mye til bevis! Du linket til Telemarkbataljonen, som er bare en liten del av vårt styrkebidrag. Talin, dette har du virkelig ingen greie på. Gå ut av tråden og få deg heller litt søvn.

Telemarksbataljonen som faktisk er strykebidraget våres per dags dato. Som består av vervede personell.

Men slikt skjønner vell ikke du, lille gjest, lille gjest som ikke har noe konstruktivt å bidra med.

Skrevet

vel om grensen skal flyttes opp eller ikke er en annen sak. Men er man over myndighets alder som er 18 år, så tar man egne valg. så enkelt er det desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...