Gå til innhold

soldater i afganistan


jannamor

Anbefalte innlegg

Norske menn og kvinner som er i Afganistan, får godt betalt for å dra dit.

Ingen blir tvunget, ingen blir presset, heller motsatt. De får egen trening, reiser dit fordi de har lyst, og de får veldig godt betalt i tillegg. Mye fordi det er en viss risiko.

Det er selvfølgelig kjempetrist når norske soldater dør, men hallo, de reiser dit av eget valg. man må desverre regne med at slik skjer. Dette er et personlig tap, ikke et spørsmål om Norge er i krig eller ikke (adresseavisa i dag)

Endret av jannamor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eugene Onegin

jeg synes det helle er idiotisk. Slik pressen og vel SV holder på de er i et land hvor det er krig. De er soldater

hva tror folk at de ikke skal bli skutt at soldater fra Norge ikke kan bli drept. Dette er naivitiet mange Nordmenn går med.

men ja det er trist. Men jeg synes at mange burde få det i hodet at de faktisk er soldater i et land med krig og i et land med krig blir folk skutt. og drept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske menn som er i Afganistan, får godt betalt for å dra dit.

Gjør ikke de norske kvinnene som er der borte også det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og en ting. Hvor mange norske soldater er det der pr år? 1000-1500? dvs en 4-6000 tilsammen. og på 4 år er bare 3 døde, det er egentlig en veldig god statistikk det

mulig joeg er dårlig på tall her nå. Rett gjerne på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ikke de norske kvinnene som er der borte også det?

selvfølgelig ;) Jeg som skrev bare menn i farta, derfor det står soldater i overskriften. Men ja både kvinner og menn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eugene Onegin
Gjør ikke de norske kvinnene som er der borte også det?

hva da sprer bena ?

neida klart de også gjør viktige ting som det menn gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva da sprer bena ?

neida klart de også gjør viktige ting som det menn gjør

Tror du ikke at de utfører de samme oppgavene som sine mannlige kolleger? Da er du virkelig uvitende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være ihuga SV-mann eller SV-kvinne for ikke å skjønne at krig er alvor, og at folk blir drept. Afghanistan er en heksegryte, og ingen nasjon har noensinne gjennom historien klart å beseire afghanerne. For det første er landet som skapt for geriljakrig, og for det andre er de afghanske "hellige" krigerne fanatikere som ikke er redd for å dø.

Det blir nok dessverre mange kister som kommer til Gardermoen etterhvert, med norske lik. Det blir et problem for politikerne og for oss alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig ;) Jeg som skrev bare menn i farta, derfor det står soldater i overskriften. Men ja både kvinner og menn ;)

Ja, for det finnes veldig mange kvinnelige soldater også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok dessverre mange kister som kommer til Gardermoen etterhvert, med norske lik. Det blir et problem for politikerne og for oss alle sammen.

Hvorfor blir det et problem? Vel, ikek for andre enn Sv-delen av regjeringen. Norge er forberedt på å ta et visst tap, dette er faktisk en kalkulert risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Tror du ikke at de utfører de samme oppgavene som sine mannlige kolleger? Da er du virkelig uvitende...

Leste du alt jeg skrev, Jeg skal skrive det 1 gang til med større skrift så du ser.

neida klart de også gjør viktige ting som det menn gjør

du må da forstå at det med og spre bena var en spøk

forstår du nå ?

Endret av Eugene Onegin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Norges tilstedeværelse i Afghanistan i det hele tatt, er jeg ikke sikker på hva jeg mener. Det er en komplisert problemstilling med mange spørsmål.

Men jeg er enig med trådstarter i det at når man melder seg til et oppdrag i utlandet som soldat, så må man nesten være forberedt på at det faktisk er farlig. Allikevel oversvømmes vi av søtladn "Hjelp, jeg er redd for sønnen min"-oppslag i avisene hver gang Norge er involvert i slike militære operasjoner. Joda, jeg skjønner godt at man blir redd- men hvis det er vanskelig å takle, så burde man kanskje ha tenkt på det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder Norges tilstedeværelse i Afghanistan i det hele tatt, er jeg ikke sikker på hva jeg mener. Det er en komplisert problemstilling med mange spørsmål.

Men jeg er enig med trådstarter i det at når man melder seg til et oppdrag i utlandet som soldat, så må man nesten være forberedt på at det faktisk er farlig. Allikevel oversvømmes vi av søtladn "Hjelp, jeg er redd for sønnen min"-oppslag i avisene hver gang Norge er involvert i slike militære operasjoner. Joda, jeg skjønner godt at man blir redd- men hvis det er vanskelig å takle, så burde man kanskje ha tenkt på det før?

så sant så sant.

Hva jeg mener om krigen i seg selv, er jeg ike så sikker på , men soldatene gjør det FRIVILLIG for MYE PENGER, det er noe og tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sant så sant.

Hva jeg mener om krigen i seg selv, er jeg ike så sikker på , men soldatene gjør det FRIVILLIG for MYE PENGER, det er noe og tenke på :)

Det er kun kvinenr som har frivillig verneplikt i Norge. Menn er forpliktet. De kan også beordres til utenlandsoppdrag selv om de ikke ønsker det, hvor får du det du hevder fra? Det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske menn og kvinner som er i Afganistan, får godt betalt for å dra dit.

Ingen blir tvunget, ingen blir presset, heller motsatt. De får egen trening, reiser dit fordi de har lyst, og de får veldig godt betalt i tillegg. Mye fordi det er en viss risiko.

Det er selvfølgelig kjempetrist når norske soldater dør, men hallo, de reiser dit av eget valg. man må desverre regne med at slik skjer. Dette er et personlig tap, ikke et spørsmål om Norge er i krig eller ikke (adresseavisa i dag)

Det er nok noe feil i det du skriver her. Norge forplikter seg til å ha et visst antall soldater i Afghanistan, og når de ikke det antallet ved frivillighet, kan soldatene beordres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wolfmoon

Hittil har ingen faktisk blitt beordret til utenlandsopphold, fordi antall frivillige dekker behovet.

Jeg synes ikke at folk fra førstegangstjenesten skal kunne beordres til å ta utelandsoppdrag. Har du derimot valgt militæret som karrierevei så mener jeg faktisk at man må akseptere utenlandsoppdrag som en del av den karriereveien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun kvinenr som har frivillig verneplikt i Norge. Menn er forpliktet. De kan også beordres til utenlandsoppdrag selv om de ikke ønsker det, hvor får du det du hevder fra? Det er feil.

Hmm, ikke vernepliktige. Men alle som har valgt forsvaret som ett yrke. Offiserer/befal, frivillige menige (eks telemark bataljon), teknisk personell, leger osv.

Unasett: Man må tåle norske tap. Gjør man ikke det er det noen andre som må ta belastningen. Det er i så fall egositisk.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ikke vernepliktige. Men alle som har valgt forsvaret som ett yrke. Offiserer/befal, frivillige menige (eks telemark bataljon), teknisk personell, leger osv.

Unasett: Man må tåle norske tap. Gjør man ikke det er det noen andre som må ta belastningen. Det er i så fall egositisk.

Her sier du altså at en mann, i det øyenlikk han er ferdig med verneplikten, ikke kan beordres utenlands? Jo, han kan nok det. Kvinner derimot velger forsvaret frivillig, og de som sendes utenlands har også valgt det frivillig. Det gjelder for alle kvinner og for de aller fleste av gutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
- Det gis en god del informasjon om Forsvarets utenlandsoppdrag, blant annet hvor operasjonene er, hva som gjøres, at kontrakt signeres først i løpet av førstegangstjenesten, og at det er frivillig, sier Norman.

Stammer fra denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...