Gå til innhold

soldater i afganistan

Fremhevede innlegg

Skrevet
Her sier du altså at en mann, i det øyenlikk han er ferdig med verneplikten, ikke kan beordres utenlands? Jo, han kan nok det.

Javel. Står dette beskrevet noe sted?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Stammer fra denne siden.

synes denne sier det bra.

jeg vet ikke om noen i norge som har blitt beordret ditt. av vanlige gutter og jenter som tar førstegangstjenesten. At det kans skje er selvfølgelig en ting, men har det skjedd i forhold til afganistan? Ikke som jeg har hørt om.

At yrkes militære blir kalt ut er en annen sak. En av de andre som er død, var så vidt jeg vet yrkesmilitær. Er man dette av yrke, er det forsåvidt en annen ting og bli beordret.

Vis meg en side hvor det står at de norske soldatene blir beordret!!! (i forhold til afganistan)

Endret av jannamor
Skrevet

Dette som står Aftenposten beskriver en frivillig ordning der skikkede blir tilbudt en kontrakt.

"Først to måneder før de skal dra, 10 måneder inn i førstegangstjenesten, signerer de den endelige kontrakten."

Skriver de under blir de yrkesmillitære og da stiller alt seg anderledes.

Gjest Nedfall
Skrevet

Enig med TS, det virker som media tror dette er en ny Vassdalen ulykke, og prøver å finne noen å plassere skyld på.

Dette er krig uansett hva media, og tildels politikerne prøver å innbille oss.

I alle kriger som har vert, har det vert viktig å svekke fiendens moral, og styre vår egen moral (kall det gjerne psykologisk krigføring). Idag trenger vi å styrke vår egen moral mer en noen gang, men hvor skal vi ta den styrke fra, når selv de som sitter i regjeringa her i landet svekker den.. ?

Skrevet
Hvorfor blir det et problem? Vel, ikek for andre enn Sv-delen av regjeringen. Norge er forberedt på å ta et visst tap, dette er faktisk en kalkulert risiko.

Fordi Norge er en Ole Brum -nasjon, som ikke har hatt det vanskelig siden 1940. Vi er slett ikke forberedt på mange døde soldater og gråtende mødre på Dagsrevyen.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Fordi Norge er en Ole Brum -nasjon, som ikke har hatt det vanskelig siden 1940. Vi er slett ikke forberedt på mange døde soldater og gråtende mødre på Dagsrevyen.

1945

Gjest Nedfall
Skrevet

Vi er ikke forberedt på at det faktisk kan bli krig igjen. Nordmenn flest går rundt i en døs, og tror verden er snill..

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Vi er ikke forberedt på at det faktisk kan bli krig igjen. Nordmenn flest går rundt i en døs, og tror verden er snill..

jepp desvere er en stor del av nordmenne naive. Og tror at det ikke kan gå noe galt i Norge.

dette er en farlig naivitet.

Skrevet

Man må faktisk med at folk dør når de drar i krig (regjeringen kan kalle det hva de vil, jeg kjenner vel en 20-30 personer som har vært i afghanistan, og de karakteriserer det som krig).

Men jeg er ikke enig i at de tjener så godt. De har en timelønn på rundt 70 kroner (med tanke på at de er på jobb 24/7). Det er ikke noe som heter fritid, du sover med glocken på nattbordet. Bra månedslønn i forhold til en lærer f.eks., men mindre enn en ingeniør for eksempel. Og timelønnen er altså skikkelig begrederlig. Jeg synes de tjener alt for lite med tanke på risikoen. Men, det er stort sett frivillig (kun yrkesmilitære kan beordres, men det skjer i praksis nesten aldri), så jeg synes ikke vi har noe med å kalle dem hjem. Vil vi være med i NATO og FN må vi faktisk være med på linje med de andre landene.

Gjest Nedfall
Skrevet
Man må faktisk med at folk dør når de drar i krig (regjeringen kan kalle det hva de vil, jeg kjenner vel en 20-30 personer som har vært i afghanistan, og de karakteriserer det som krig).

Men jeg er ikke enig i at de tjener så godt. De har en timelønn på rundt 70 kroner (med tanke på at de er på jobb 24/7). Det er ikke noe som heter fritid, du sover med glocken på nattbordet. Bra månedslønn i forhold til en lærer f.eks., men mindre enn en ingeniør for eksempel. Og timelønnen er altså skikkelig begrederlig.

:overrasket:

...ja, da hadde jeg ikke vurdert det i det hele tatt, om jeg var soldat. De tar jo enorm risiko i det "yrket" der, og så får de 70kr timen.. ??

Det er dobbelt hån !

Skrevet
Allikevel oversvømmes vi av søtladn "Hjelp, jeg er redd for sønnen min"-oppslag i avisene hver gang Norge er involvert i slike militære operasjoner. Joda, jeg skjønner godt at man blir redd- men hvis det er vanskelig å takle, så burde man kanskje ha tenkt på det før?

Nå har ikke foreldrene valgt at barna deres drar i utenlandstjeneste, da.

Jeg er ellers enig i hovedsynet i denne tråden.

Gjest Gorgonzola
Skrevet
Nå har ikke foreldrene valgt at barna deres drar i utenlandstjeneste, da.

Jeg er ellers enig i hovedsynet i denne tråden.

Signerer. Vi er et egoistisk, navlebeskuende lite dusteland som gjør det vi kan for å opphøye og forherlige oss selv. Vi minner i stadig sterkere grad om vår altfor hamburger-store nabo i vest og det bekymrer meg.

Klart det er både trist og kjedelig når en soldat dør. Allikevel, dette er ikke noe annet enn en krig, og en ganske så skitten sådan. På tide å se noen andre dimensjoner enn vår egen: Det verste selvmordsangrepet etter Talibans fall forleden drepte ikke mindre enn 59 skolegutter pluss endel voksne menn, hovedsakelig politikere. Disse guttene hadde på ingen måte tatt noe valg i forhold til å delta i en krig eller ikke.

En annen fristende sammenligning (i den grad man skal tillate sånne): krigen i Irak har kostet noe sånt som 3500 amerikanere livet, samtlige militære. Ingen vet helt sikkert hvor mange irakere som er drept siden Saddams fall men det opereres med opp mot 300.000 mennesker, 90% menn og 70% sivile (dersom man regner politimenn og de som ønsker å bli det som sivile da).

Norsk presseomtale fra Irak er gjerne slik: Ramler et amerikansk helikopter ned og forårsaker en 6-8 døde amerikanske soldater får dette minst en helside i VG. Drepes 50 irakere enten i en selvmordsbombe-aksjon eller at koalisjonsstyrkene har satt i gang en utrenskingsoffensiv i et påstatt opprører-rede nevnes dette gjerne i en trespalters notis.

Verden er både skjev og rar!

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Norge må jo regne med dødsfall, men jeg synes aldersgrensa for å bli yrkesmilitær burde blitt hevet til f.eks. 25 år.

Eller kanskje 21. Det er ikke så mange år siden man ikke kunne stemme før man var 21, og også måtte spørre sine foreldre om å få gifte seg.

Det jeg har erfart, er at f.eks. i Libanon, i de fredsbevarende styrkene, også da hendte det at unge soldater hadde tre dagers vakt, fikk hallusinasjoner, kom tilbake til Norge, fikk nerver fordi de ikke fant noen som kunne forstå dem, begynte å ruse seg, drikke, noen tok selvmord...

En gang yrkesmilitær = alltid yrkesmilitær, fordi det ikke er noe å komme tilbake til. Bortsett fra en middag eller ti med venner og familie... Derfor synes jeg ikke man skal sende så unge mennesker ut som yrkesmilitære til krigsområder.

Befalet kan skyte bedre enn de unge gutta der...

Og ja, det er jo velkjent at propaganda er en stor krigsmaskin, et effektivt våpen. De fleste trur jo på hva de leser eller ser på nyhetene, men hvem bestemmer hva som skal vises...

Endret av vimselot
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå er mitt inntrykk at det norske militæret har kommet et stykke på vei når det gjelder oppfølging etter utenlandsoppdrag siden Libanon da. For all del, det kan absolutt bli bedre, men jeg tror ikke soldatene blir overlatt helt til seg selv når de kommer tilbake. Nå er ikke jeg nærmeste pårørende til noen som har vært på utenlandsoppdrag, kjenner bare en del, så det er mulig jeg tar feil.

Ellers er jeg også enig i at det ikke er de pårørende som har valgt et utenlandsoppdrag, men at de på en måte burde beskyttes mot seg selv. Det er tross alt ikke barn som har meldt seg frivillig til krig, alle er over myndighetsalder.

Så får man heller spørre seg om man i fremtiden vil øke aldersgrensen for oppdrag i utlandet.

Skrevet
Men jeg er enig med trådstarter i det at når man melder seg til et oppdrag i utlandet som soldat, så må man nesten være forberedt på at det faktisk er farlig. Allikevel oversvømmes vi av søtladn "Hjelp, jeg er redd for sønnen min"-oppslag i avisene hver gang Norge er involvert i slike militære operasjoner. Joda, jeg skjønner godt at man blir redd- men hvis det er vanskelig å takle, så burde man kanskje ha tenkt på det før?

Jeg reagerer også på disse oppslagene, og skjønner jo at disse soldatmødrene er bekymret, men samtidig er ungene deres voksne, og har selv valgt å dra dit, så å kritisere Norge/forsvaret osv har de ingen grunn til. Og at ungene ens vokser opp, og gjør ting man ikke alltid bifaller er jo en del av det å ha barn.

Skrevet

Enig med Jannamor og Nigo-san (og mange andre). For den enkelte famile er det selvsagt trist når et familiemedlem blir drept - uansett hvor og hvordan, men så lenge de som er i Afghanistan er der frivillig så kan man ikke begynne å klandre andre. I krig blir mennesker drept. Slik er det (dessverre) bare. Uansett hvordan man snur og vender på det så er det Afghanistan en krigssone, selv om Norge som nasjon ikke er direkte i krig med landet, og dermed så er risikoen for å bli drept til stede der.

Gjest Gjest Julie
Skrevet
hva tror folk at de ikke skal bli skutt at soldater fra Norge ikke kan bli drept. Dette er naivitiet mange Nordmenn går med.

Tja, eller for alt vi vet så er det norske journalister som krisemaksimerer det meste som skjer med nordmenn i utlandet og skaper dermed hysteri og ryster opp i den lille norske befolkningen.

Skrevet

Kanskje vi skal danne en hær med pensjonister som vi kan bruke til slike ting. Er mye bedre at de kreperer enn en 20 åring.

På den måten kan vi gjøre noe med eldrebølgen i landet også.

Skrevet
Kanskje vi skal danne en hær med pensjonister som vi kan bruke til slike ting. Er mye bedre at de kreperer enn en 20 åring.

Det høres unektelig flott ut å kunne slå to fluer i en smekk.

Gjest Gjest Julie
Skrevet

Pensjonistene er en gruppe media ennå ikke har tatt med i betraktning. Det kommer nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...