Gå til innhold

Hadde du blitt skuffet


Gjest Ballerina

Anbefalte innlegg

Jeg hadde absolutt IKKE blitt glad for en slik "gave", og jeg hadde blitt så flau på giverens vegne at jeg ikke hadde visst hvor jeg skulle gjøre av meg.

Det må da vel gå an å gi julegaver til familie og venner, og heller sende noen puter og greier til de som måtte trenge det UTENOM.

Dersom noen vil gi til trengende, så er det helt flott, det gjør jeg selv også, men det blit litt tynt å kalle det "julegaver" til andre.

Akkurat som om jeg skulle lagt en lapp til foreldre, venner osv. under juletreet og skrevet på: "Jeg ga 300 kr til TV-aksjonen/Redd Barna/whatever, og det er min julegave til deg."

Er det virkelig mulig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_stine_*

Jeg både gir slike gaver og ønsker meg det selv! Jeg synes det er kjempefine gaver. Det gjør meg glad å vite at noen mennesker som trenger det får en kylling eller geit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både gir slike gaver og ønsker meg det selv! Jeg synes det er kjempefine gaver. Det gjør meg glad å vite at noen mennesker som trenger det får en kylling eller geit.

Jeg er absolutt for at vi som har så mye bør bidra til at andre mennesker i verden får mer, MEN: jeg synes det er en dustete trend at dette skal gå som julegaver. Logikken henger ikke sammen: Hvis du gir en gave til en venninne som består av en geit til en som trenger det, hvordan kan det da klassifiseres som at dette er en gave til venninnen din???? Du bruker rett og slett penger som du ellers ville gitt til henne på å gi til noen andre. Du gir altså ingen gave til din venninne.

Synes vi selv skal gi beskjed til familie og venner hvis vi ikke ønsker gaver og heller ønsker at pengene skal gå til noen andre. Får jeg en geit til jul, blir jeg skuffet over at den som "gir" meg den "gaven" har latt seg lure av denne trenden. En geit til en som trenger det, er rett og slett en geit til en som trenger det. Og har ingenting med meg å gjøre.

PS. Hver jul de siste 12 årene har jeg satt av en forholdsvis solid pengesum som jeg gir til veldedighet. Alldeles frivillig.

Og hvis noen ønsker å gi meg en gave fordi de vil glede meg, tar jeg gjerne i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå har ikke jeg lest alle sidene så det er godt mulig dette har blitt nevnt før, i så fall beklager jeg, men hva med å høre med svigerinnen din om dere i år skal kutte ut gaver til hverandre og heller gi noe til en veldedig org. Hvis hun er like for slike ting som deg vil hun nok også sette pris på en slik ide. Hvis du forteller hva du har lyst til å bruke pengene på er det jo mulig hun har lyst til å gjøre det samme.. ergo får barnehjemsbarna flere dyner... alle vinner... Hvis hun ikke liker ideen vet du jo også at det ikke vil bli satt pris på en slik gave... Jeg er vel i utgangspunktet ikke for slike gaver da jeg føler at det er å kalle en gris for en hest.... En gave er en gave, veldedighet er veldedighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeflott gaveide!!!

Skulle ønske at mannen og jeg kunne gjøre det til de mange voksne i slekta på begge sider, men det er dessverre ikke akseptabelt (kom frem i fjor til jul etter at jeg hadde uttalt meg om dette med geitene som var fremme i media). Selv skulle jeg ønske en slik gave varmt velkommen. Det blir nok av billig skrap som er kjøpt bare for å fylle julegavekvoten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt rotete dette, men hadde dere blitt sure/skuffet over en gave som ikke går til dere selv, men til noen som trenger den?

Jess, jeg hadde blitt skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julenøtta_*

Ts:

Lurte på hva du gir penger til? Kunne tenke meg å gi penger til noe jeg vet fører frem, helst ikke en religiøs organisasjon. Lurer alltid på hvor mye av pengene som når frem, og hva de går til. Har kikket på geit/kylling men det er spesifisert at pengene kan gå til hva som helst. Er en skeptiker, men vil gjerne bidra. Mener ikke som gave, de jeg gir gaver til er mennesker med dårlig økonomi, samt barn - altså kjøper jeg noe de har glede av. Men jeg kan tenke meg å gi noe fra meg selv. Har allerede avtale med leger uten grenser (gir fast sum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, ja. Jeg hadde blitt skuffet. Jeg mener at om noen har lyst å bruke penger på veldedige organisasjoner i stedet for julegaver, får en heller si fra til de andre at en ikke kjøper gaver dette året. Jeg hadde blitt helt utrolig skuffet om jeg brukte mye tid på å finne den perfekte gave til venninna mi, og i retur fikk en lapp der det stod at en familie et annet sted i verden hadde fått en geit. Om det er egoistisk, javel. Mulig det blir noe annet om det er snakk om 'gaver' til voksne mennesker som har alt, men jeg er student, og til jul og bursdag ønsker jeg meg alltid ting jeg trenger, som jeg enten ikke har hatt råd til eller ikke har tatt meg råd til.

I tillegg til dette har jeg tatt et valg om at jeg kun støtter tre organisasjoner, og disse støtter jeg med faste summer hver måned. Det er slett ikke alle organisasjoner jeg stoler på, og det siste jeg hørte om geitene som ble gitt i fjor var at ikke en krone av de pengene var kommet frem...(Link)

Er klar over at denne saken omhandler bare en av de mange organisasjonene som hadde dette tilbudet, men jeg er skeptisk til de andre likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt skuffet ja, gidder verken å skjule det eller lyve.

Vet du at mottageren er av typen som er mot julegaver o.l og ville satt pris på veldedig gave, så absolutt, ellers; nei.

Dersom jeg ønsker å donere til veldedig formål, skal dette komme fra meg, jeg skal selv bestemme til hvem, når og hvor mye.

Skal du absolutt donere til veldedig formål, er jeg enig i det andre har skrevet før meg

Hvis du syns så inderlig synd i disse barna - hvorfor dropper du ikke den neste kinoturen/klesplagget/what ever til deg selv og sender dyne? Hvorfor må denne veldedigheten absolutt gå på bekostning av mannen sine søsken?

Jeg har svært liten tro på at den eneste måte de fleste av oss kan ha råd til å gi, er ved å kutte ut presanger til nærmeste familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok blitt overraska men ikke skuffet! Hadde fått meg til å tenke mer på de stakkars barna også og da gir det en god følelse å kunne hjelpe de. Jeg hadde også blitt glad for et fadderbarn, det hadde vært litt gøy også!

Edit: Jo, kanskje litt skuffet i øyeblikket men det hadde nok åpnet øynene litt og det å kunne hjelpe noen stakkars barn er bare bra...

Endret av Tanita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skuffet?? Nei langt ifra.

Hvorfor skulle man bli det?

Heller en geit enn et par lysestaker og ei pute fra IKEA, eller en konfekteske...for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for hva da? Man har jo ikke fått noe?

Da synes jeg det er bedre at dem sier at dem kutter ut julegavene og heller gir til veldedighet, så kan jeg krysse dem ut av handlelisten min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest missLady

Jeg ville nok ikke blitt super glad! Og jeg hørte her en dag at alle som ga geit osv i fjor kunne få igjen pengene sine, fordi geitene kom aldri fram!!!!!

Jeg er nok litt i mot slike gaver OM personene ikke ønsker seg det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for hva da? Man har jo ikke fått noe?

Da synes jeg det er bedre at dem sier at dem kutter ut julegavene og heller gir til veldedighet, så kan jeg krysse dem ut av handlelisten min :)

Enig. Kan være at det er egoistisk av meg, men jeg er altså enig med alle de over meg som mener at man ikke bør "tvinge" veldedighet på andre ved å gi bort julegaven deres, selv om det finnes de som trenger den mer. Da gir jeg heller til veldedighet i eget navn og på egen "bekostning"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Kan være at det er egoistisk av meg, men jeg er altså enig med alle de over meg som mener at man ikke bør "tvinge" veldedighet på andre ved å gi bort julegaven deres, selv om det finnes de som trenger den mer.

Det blir for meg like mye feil å "tvinge" på meg en materiell gave fra en butikkjede eller produsent jeg ikke støtter.

Til dere som mener dere selv skal bestemme hvem dere vil støtte - hvorfor krever dere ikke like mye bevissthet fra de som kjøper en materiell gave? Mange ting vi kjøper i dag blir jo produsert i fattigere land under svært dårlige kår. Setter dere slike krav til de som kjøper vanlige gaver også?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vende tilbake til det gamle hovedspørsmålet:

Kanskje litt rotete dette, men hadde dere blitt sure/skuffet over en gave som ikke går til dere selv, men til noen som trenger den?

Nei.

Tvert imot vil jeg si at jula, og julebudskapet, kanskje bør være den tiden i året vi gidder å løfte blikket bittelittegrann fra vår egen ønskenavle, og se litt stort på ting. Unntaket er nok barn, men også barn trenger ikke nødvendigvis få absolutt alt de ønsker seg i jula. Studenter, minstepensjonister og arbeidsløse kan også ha gode grunner for å virkelig ønske seg noe.

Jeg kan til en viss grad være enig i at å gi en veldedig gave har en side til giverens samvittighet. Og at det kanskje blir rart om en som gir bort X antall geiter har en ønskeliste (materielle ting) på lengde med Juleevangeliet. Men etter min erfaring er de som gir bort sånne gaver, også de som er glade for å motta slike.

For øvrig vil jeg påpeke at det er mange andre gaver å gi enn ting, ting og atter ting. En flaske vin og en geit? En eske sjokolade og =Oslo? Et gaverkort på barnevakt, teaterbilletter, restaurantbesøk?

Jeg innser jo at jeg antageligvis er en moralistisk, utdatert fjott, men jeg mener virkelig at de aller færreste i Norge trenger å ønske seg flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...