Gå til innhold

Hadde du blitt skuffet


Gjest Ballerina

Anbefalte innlegg

Gjest Ballerina

Jeg lurer på om min kjæres søsken først og fremst skal få i julegave at vi sender dyne og pute med dynetrekk til et barnehjem i Ukraina. Jeg vet selv at jeg ikke hadde hatt noe i mot dette, og jeg tror heller ikke at min svigerinne har det, men er litt usikker på min svoger. De trenger det så sårt disse små barna som fryser noe veldig... også tenker jeg at det er for galt også hvordan jula bare er et kjøpepress, og hvorfor da ikke gi en gave som hjelper andre når de vi skal gi til har ALT! Hadde dere blitt skuffet over en sånn gave?

Til min søster (som fremdeles er et barn) skal vi gi en gave, men kjøpe det samme og sende til Ukraina - det samme skal vi til vår nevø. Men jeg føler ikke at våre voksne søsken behøver gave i den forstand, eller??

Kanskje litt rotete dette, men hadde dere blitt sure/skuffet over en gave som ikke går til dere selv, men til noen som trenger den?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg blir aldri sur for gaver jeg får jeg. Og dersom man ønsker å bidra til velferd/humanitær hjelp et annet sted synes jeg det er fint.

Men for meg er det enkelte organisasjoner jeg foretrekker å hjelpe fremfor andre. Det har noe med hvor mange kroner pr 100 lapp som kommer frem til mottakeren å gjøre, samt politisk og religiøst syn. Det er kanskje noe å tenke på for de du gir gaver til også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansjoni

Det spørs hvem det var fra.

Men i hovedregelen ja. Jula blir liksom ikke det samme uten gaver. Uff, så egoistisk er jeg altså :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina
Det er kanskje noe å tenke på for de du gir gaver til også?

Jeg kan til og med skaffe bilder når de overrekker gaver/penger osv... om jeg vil det, så det er ikke noe problem i dette tilfellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ballerina
Jeg er sær nok til at jeg ville nå blitt litt mer skuffet over en slik gave en f.eks en gave til dyrebeskutteøsen o.s.v..

Fordi det er det du brenner mer for? Jeg spør ettersom jeg er litt usikker på min svoger... vet at min svigerinne ville likt akkurat dette, men er mer usikker på ham... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke. Jeg ga en del geiter og kyllinger til jul i fjor selv, men tror jeg heller skal kutte ned på gavene, eller finne brukbare og nyttige presanger i år. Det er noe med at det er koselig å få pakker fra de nærmeste, og kanskje ikke fullt så morsomt å få et kort der det står at "pakken din er sendt til fattige som trenger den mer enn deg" ?

Jeg tenker litt sånn at pengegaver til gode formål kan man gi året rundt. Hvorfor må man knytte det opp mot julegaven til søsken? Hvorfor skal det absolutt være gaver til nære venner og familie man skal kutte ned på for å drive veldedighet? Hvorfor ikke heller forsake noe selv?

Jeg har nok landet på at jeg syns det er litt kjipt. Syns man kan få lov til å kose seg denne ene kvelden uten at man skal sitte med dårlig samvittighet. Omtanke for de som har lite kan og bør man faktisk bedrive året rundt, og det er ingen som sier at man MÅ gi meningsløst dilldall som bare blir skrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om min kjæres søsken først og fremst skal få i julegave at vi sender dyne og pute med dynetrekk til et barnehjem i Ukraina. Jeg vet selv at jeg ikke hadde hatt noe i mot dette, og jeg tror heller ikke at min svigerinne har det, men er litt usikker på min svoger. De trenger det så sårt disse små barna som fryser noe veldig... også tenker jeg at det er for galt også hvordan jula bare er et kjøpepress, og hvorfor da ikke gi en gave som hjelper andre når de vi skal gi til har ALT! Hadde dere blitt skuffet over en sånn gave?

Til min søster (som fremdeles er et barn) skal vi gi en gave, men kjøpe det samme og sende til Ukraina - det samme skal vi til vår nevø. Men jeg føler ikke at våre voksne søsken behøver gave i den forstand, eller??

Kanskje litt rotete dette, men hadde dere blitt sure/skuffet over en gave som ikke går til dere selv, men til noen som trenger den?

Takk for svar! :)

Hvis du syns så inderlig synd i disse barna - hvorfor dropper du ikke den neste kinoturen/klesplagget/what ever til deg selv og sender dyne? Hvorfor må denne veldedigheten absolutt gå på bekostning av mannen sine søsken?

Jeg har svært liten tro på at den eneste måte de fleste av oss kan ha råd til å gi, er ved å kutte ut presanger til nærmeste familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det var helyt fint. Jeg selv liker aller best å selv kjøpe det jeg skal fylle skapene mine med.

Hvis du er litt usikker på svoger og svigerinne, så kan du vel kjøpe en ekse med god sjokolade og pakke inn sammen med kortet?

Håper det blir mange humanitære gaver i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke noe om en slik gave, men jeg hadde ikke akkurat blitt sur. Hvis det skulle vært noe i den duren hadde dyrevelferd vært mer passende til meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville i utgangspunktet ha blitt glad for en gave av det slaget, så lenge det var gjennom en organisasjon og til et formål jeg har tillit til.

Skal jeg være helt ærlig, derimot, ville jeg nok blitt en smule lei meg dersom jeg ikke fikk en eneste liten presang av søsteren min, da. Det kan selvfølgelig være hovedsaklig fordi vi er ganske så nære, og traisjonelt har gitt hverandre både mange og dyre gaver vi vet settes stor pris på.

Dersom dere din kjære og hans/hennes søsken ikke har et like nært forhold, eller vanligvis ikke gir hverandre voldsomme greier som skaper forventninger om kjempegaver hvert år, er det kanskje litt annerledes. Jeg tror jeg likevel ville forsøkt å finne en "liten" presang som går direkte til dem også. Lykke til, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Moncler
Hvis du syns så inderlig synd i disse barna - hvorfor dropper du ikke den neste kinoturen/klesplagget/what ever til deg selv og sender dyne? Hvorfor må denne veldedigheten absolutt gå på bekostning av mannen sine søsken?

Jeg har svært liten tro på at den eneste måte de fleste av oss kan ha råd til å gi, er ved å kutte ut presanger til nærmeste familie.

Litt enig. Hvorfor skal akkuratt gaver til nærmeste familie ofres for at man skal gi litt veldedighet. Kan man ikke heller ofre litt selv? Med mindre man vet at det familiemedlemmet brenner for noe da. Eller finnes det mange fine gaver som ikke blir liggende å støve bort, f.eks barnevakt, middager, ferieturer, man kan være kreativ og gi noe selv til den som har alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky
Hvis du syns så inderlig synd i disse barna - hvorfor dropper du ikke den neste kinoturen/klesplagget/what ever til deg selv og sender dyne? Hvorfor må denne veldedigheten absolutt gå på bekostning av mannen sine søsken?

Jeg har svært liten tro på at den eneste måte de fleste av oss kan ha råd til å gi, er ved å kutte ut presanger til nærmeste familie.

Veldig enig med deg !!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina
Hvis du syns så inderlig synd i disse barna - hvorfor dropper du ikke den neste kinoturen/klesplagget/what ever til deg selv og sender dyne? Hvorfor må denne veldedigheten absolutt gå på bekostning av mannen sine søsken?

Jeg har svært liten tro på at den eneste måte de fleste av oss kan ha råd til å gi, er ved å kutte ut presanger til nærmeste familie.

Jeg gir hele året og jeg dropper heller noe for meg selv fordi jeg vet at de trenger det mer.. dessuten mener jeg at det er tull å gi gaver til min manns søsken når de har egne barn - jeg mener vi da skal gi til deres barn. (Jeg har heller ikke noe behov for å få noe av dem, så jeg ønsker meg heller en donasjon til noen som trenger det hvis de absolutt må kjøpe noe). Det er dette med kjøpepresset som jeg har fått nok av! Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke heller kan sette pris på å være sammen og ha det fint sammen enn å se hva den enkelte kjøper. Det begrenser seg jo litt hvor mye "fornuftig" man egentlig kan kjøpe og er det noe jeg iallfall synes er unødvendig så er det DILLDALL! Da setter jeg mer pris på at noen som trenger det får min gave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...