Gå til innhold

Veksthuset

Klematis

Anbefalte innlegg

:velkommen: Camelia, hyggelig med gjenbesøk :-D

Er vel senhøstes som muligens er planen her også. Men vi får se. Har jo foreløpig kun snakk et om det i litt over en uke :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hihi, nå leste jeg litt til, håper sambo finner frem ringen snart da! ;)

Jeg har altså ikke så store forhåpninger her... ;) Han er ekstremt lite romantisk og er ikke noe flink på å uttrykke følelser. Egentlig er vi veldig like sånn sett. Jeg skulle bare ønske han var litt mer romantisk og åpen om følelser, så hadde nok jeg også hatt lettere for dette. Jeg vil jeg vil, men får det ikke helt til! ;) Men vi vet begge at vi må jobbe med dette, og strever nå så godt vi kan.

Men han er nå min :rødme:

Og så må det jo være lov å drømme? Hehe. Jeg får bare :sexy: litt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også begynt å tenke på om det egentlig ville være lurt å ta ut hormonspiralen i god tid før vi ønsker å prøve :klø: Men synes å huske at legen sa at det ikke var noe grunn til at hormonspiral skulle påvirke syklusen etter den er fjernet, slik som p-sprøyte og p-piller gjør. Noen erfaringer her?

P-sprøyte har jeg ingen erfaring med, men vet at DEN kan klusse opp ting veldig lenge etterpå. P-pillene klusser ikke til like mye som sprøytene, bare husk hvor hysterisk det blir hvis man har glemt ei pille eller to. Hormonspiral virker vel strengt tatt mest "lokalt" i livmoren, gjør den ikke? Mener den har "minst" effekt på syklusen sånn generelt... MEN er ikke sikker altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-sprøyte har jeg ingen erfaring med, men vet at DEN kan klusse opp ting veldig lenge etterpå. P-pillene klusser ikke til like mye som sprøytene, bare husk hvor hysterisk det blir hvis man har glemt ei pille eller to. Hormonspiral virker vel strengt tatt mest "lokalt" i livmoren, gjør den ikke? Mener den har "minst" effekt på syklusen sånn generelt... MEN er ikke sikker altså :)

Jeg fant, jeg fant på lommelegen: Link (det er vel ikke lov å lime inn ordrett her?)

Kort fortalt så er det ingenting som tilsier at hormonspiral skal påvirke evnen til å bli gravid :) Etter den er tatt ut da selvfølgelig :fnise:

Så da slipper jeg hvertfall tenke på det i god tid :) Samtidig hadde det jo vært et lite babysteg på veien å gå over til en annen prevensjon... Som en test på om vi var klar, liksom. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så BRA da Klematis, og informativt også :) Da er det jo bare å vente med å ta ut til dere føler at dere er "klare" for det.

Håper torsdagen har vært bra, og at fredagen blir enda bedre ;)

Ha en god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Veumjenta og Ilja!

Liten tid til å være på nett de siste dagene, men nå har sambo satt seg med sin PC så da får jeg "snike" meg inn her en tur ;)

Sitter her mildt bedøvet etter et par glass :vin: Har vært lite både tenking på og snakking om familieforøkelse de siste dagene. Men det gjør ikke noe, kan ikke tenke på det hele tiden, da får jeg jo ikke gjort noe som helst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Nå må jeg bare innrømme det: Jeg har blitt feit :( Og det vil jeg jo selvfølgelig ikke være!

Så jeg finner rett og slett frem noen gamle mål jeg satte meg opp for et halvt år siden. Jeg har foreløig ikke klart å følge opp dette, men NÅ er det på tide... :sjenert:

Målet mitt er å komme i bedre form og gå ned i vekt/fettprosent (i prioritert rekkefølge).

Treningsmål:

• * Spinning 2 ganger i uka
  • * Styrke en gang i uka
  • * Få med meg samboer (eller søsteren hans :)) på fjelltur et par ganger i måneden
  • * Gjenoppta min nitidige statistikkføring over treningstimer som jeg holdt gående i over 3 år (ikke oppdatert siste 5 mnd, men så har jeg kanskje bare trent 5 ganger også). Bruker et program som heter Velocipede. Egenlig utviklet for syklere, men ligger mange andre aktiviteter inne + at det går an å legge inn 4 egendefinerte aktiviteter. Dette synes hvertfall jeg er veldig motiverende!

Kostholdsmål:

• * Spise frokost! Her synder jeg grovt. Har i perioder vært flink, spiste da yoghurt med Fedon-müsli. Så vil gjerne få det innarbeidet igjen.
  • * Få med samboer til å forstå at selv om han ikke trenger å passe på kaloriene er det lurt å spise sunt. Og så vil jo han forhåpentligvis få en slankere og mer sexy samboer :sjenert:
  • * Tenke litt mer over hva jeg spiser i lunsjen, mer salat og mindre varmmat... Men spiser en del fisk til lunsj, så det er jo bra.
  • * Spise enda mindre godterier (kjøper så å si aldri selv, men har problemer med å si nei når noen byr)
  • * Drikke mye mer vann! Burde egentlig stå helt øverst! Har kjøpt SodaStream så vi lager brusevann selv og har alltid 4 liter kaldt brusevann i kjøleskapet, burde jo være en smal sak å få i seg da...

Vektmål:

Vil miste 5-7 kilo fett og beholde eller aller helst gå opp 2-3 kilo i muskelmasse. Har vekt som måler fettprosent, så kan følge med litt.

Målene er vel egentlig helt de samme ennå... Spinning kan godt byttes ut innimellom med andre aerobiske treningsformer.

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Så bra med konkrete mål, det gjør det mye lettere syns jeg. Lykke til - jeg heier på deg!!

Hm, er du fornøyd med sånn brusemaskin altså..? Tenker alltid at det er bortkasta, men det er jo godt med litt brus i vannet da, bare ikke så mye som i farris. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med konkrete mål, det gjør det mye lettere syns jeg. Lykke til - jeg heier på deg!!

Fint med en heiagjeng! Skulle kanskje ha satt opp konkrete mål for vekttap også. Kan jo informere om at jeg nå veier 71 kg, og vil gjerne ned i 65. Men så vil jeg jo samtidig litt opp i muskelmasse, så da syns jeg det blir feil å ha kun kg som mål. Hvis jeg går ned 0.5 kg fett i mnd, blir jeg strålende fornøyd.

Som sagt har jeg sånn vekt som gir fettprosent. Den lyser også mot meg med en trillrund dame for tiden om det betyr visst at jeg er "obese" = sykelig overvektig ifølge bruksanvisningen, men så ille er det ikke altså... Så jeg henger meg egentlig ikke så mye opp i akkurat hva den sier, men ser mer på trenden. Bruker fettprosenten til å bergene hvor mye som er fett og så sier jeg at resten er annet. Det første tallet vil jeg at skal gå ned, det andre opp.

Veide meg sist 27. mars:

26,3 kg fett og 44,7 kg annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er du fornøyd med sånn brusemaskin altså..? Tenker alltid at det er bortkasta, men det er jo godt med litt brus i vannet da, bare ikke så mye som i farris. :)

Er veldig førnøyd! Men vi drakk også veldig mye farris før vi kjøpte denne og det ble mye sleping av flasker til og fra butikken. Vi bruker det både som tørstedrikke som det er eller blander med eple- eller appelsinjuice. Kanongodt! Synes det er mye bedre enn brus. Eller så kan en jo blande med lettsaft så har en "lettbrus".

Eneste jeg er misfornøyd med er at det har vært så vanskelig å få tak i nye gasspatroner. Jernia der vi kjøpte vår sier hver gang vi er inne at de har bestilt, men de har enda ikke fått (har ventet et halvt år). Enda godt vi kjøpte to med en gang, så vi har enda litt igjen.

Hm, dette minnet meg på at et av målene mine over er å drikke mer vann, så jeg skal jammen gå å ta meg et glass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det ikke skjedd mye i det siste... Har så ekstremt lite energi og tiltakslyst! Har vært parkert i sofaen med strikketøy, TV og PC helst siden fredag (bara avbrutt av jobb i går og i dag da). Har ikke vært utav huset utenom det :sjenert:

Nå har egentlig samboeren (og mamma) mast på meg siden i høst om at jeg må komme meg til legen, for så slapp og trøtt som jeg er er det ikke normalt å være sier de. Men er egentlig ikke SÅ unormalt for meg, så jeg vet ikke helt... Liker ikke å gå til legen etter å ikke ha blitt tatt seriøst mange ganger. Ikke at det egentlig har feilet meg noe alvorlig da, men leger som svarer på noe helt annet enn du spør om og som bare fnyser når jeg kommer med forslag til hva som kan være problemet selv er altså ikke noe kult :sukk:

MEN, det er vel bare å manne seg opp. Har enda ikke vært hos den nye fastlegen min, så for alt jeg vet kan han jo være verdens beste og hyggeligste :) Men har allerede hatt et ublidt møte med resepsjonisten der :( Hun mente det absolutt ikke var vits å komme til legen selv om jeg skulle hatt lungebetennelse. Og hva i all verden fikk meg til å tro at jeg visste at jeg hadde lungebetennelse? Var jeg lege??? Sånne folk, altså :kjefte: Ikke noe gøy når en allerede føler seg skikkelig tufs...

Men da kan jeg kanskje benytte anledningen til å ta en GU, det er en stund siden. Kan jo være fint å få sjekket at alt virker OK om vi skal i gang å prøve :)Vet at moren min har hatt problemer med cyster på eggstokkene, så kanskje han kan sjekke om jeg har det? Noen som vet om de kan kjenne det på en vanlig GU eller må det (innvendig?) UL til for å se slikt?

Men nå kaller senga. Natta folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig å gå til legen, og ikke bli tatt alvorlig ja.. Håper den nye legen din er bedre enn den forrige. En GU er sikkert greit å ta også, det begynner å bli noen år siden sist for min del også, tror det går mot celleprøve snart igjen -ugh!

Håper du har hatt en fin helg, Klematis! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ... Det kan ikke være at du har lavt stoffskifte, da? Trøtthet og slapphet kan i hvert fall være symptomer på det. Det er lett å fikse - bare få legen til å ta en enkel blodprøve for å sjekke. Har du lavt stoffskifte, er det forholdsvis enkelt å fikse, heldigvis :) Håper legen er hyggeligere enn resepsjonsdama! Jeg tror forresten jeg måtte til gynekolog for å få sjekket etter cyster, men jeg tror ikke han brukte vaginal ul for å se etter ... Lenge siden, så jeg husker ikke helt hendelsesforløpet. Uansett er det jo greit å få sjekket!

Håper du har en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å sjekke ut om det er noen grunn til at du er sliten. Det kan jo være så mangt, og det meste er det enkelt å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke: Ilja, Lilith og Betty! Så hyggelig med besøk selv om jeg ikke er her :)

Har hatt besøk hele helga, derfor lite tid til KG. Har vært utrolig koselig, men ekstremt slapp helg. Har dårlig samvittighet for å ikke ha kommet meg ut i det hele tatt i dag når været har vært så fantastisk. Men får krysse fingrene og håpe på flere fine dager i nær fremtid :sol:

Slankeprosjektet har også gått heller dårlig, mye sjokolade, potetgull og god mat :sjenert: Men nå skal jeg ta meg sammen! Igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Måtte jo inno her en tur og da :) Kjedelig med fastlege som ikke tar folk på alvor, eller rettere sagt resepsjons-damene er jo ofte de verste. Her har vi fått det sånn at vi kan bestille legetime på nettet (ikke akutt), og det synes jeg er kjempegreit. Er ikke alltid så moro å måtte overbevise de damene om at man faktisk har et behov for legevisitt.

Så moro at dere kansje også blir prøvere til høsten, da kan vi slå følge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Vi kan også bestille time på nettet, det er så praktisk! :) Kan trøste deg med at første gangen jeg var hos legen min fikk jeg sååå dårlig inntrykk av de i resepsjonen, men det kom seg da litt etterhvert. Legen er kjempe, så jeg sender litt gode lege-vibber til deg jeg! :ler:

Jeg fikk innvendig UL på siste GU uten å spørre. Veldig morsomt å se faktisk!! Visste altså ikke at det gikk an å se eggene sine, men det kan man gitt! Følte meg som en meeget verpeklar høne når jeg gikk ut derfra!! :ler:

Lykke til med ny giv på slankefronten! Lov å kose seg iblant!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne også bestille legetime eller komme med enkle spørsmål på nett der jeg bodde før, men her utpå landet virker det ikke som legen har e-post engang :fnise: Men jeg SKAL manne meg opp og få bestilt time snart...

Ekstremt støl i overkroppen i dag etter å ha vært ute i finværet i går og slått litt golf. Regnes vel ikke akkurat som trening å stå på rangen, men fikk hvertfall litt frisk luft :)

Ellers så skjer det ekstremt lite her... Men nå skal jeg ut å gjøre noen ærender. En ut-av-huset opplevelse! :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...