Gå til innhold

Veksthuset


Klematis

Anbefalte innlegg

Hadde visst lurt seg inn en skrivefeil ;) Link til siden er her. Du kan imidlertid ikke plotte inn tall her, men lese en del om temping, osv. Måler du oralt eller vaginalt/analt? Oral måling kan visst kunne gi litt usikre målinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant siden til slutt :)

Fra pernille.info: "Etter eggløsningen forandrer eggposen seg til å bli Det gule legemet, og det produserer progesteron. Dette hormonet får basaltempen til å øke med 0,2-0,5°."

Om jeg har skjønt infoen jeg finner om hormonspiralen riktig så skiller den ut små mengder progestoron lokalt i livmora. Om dette er nok til å påvirke temperaturen vet jeg ikke. Men i rundt 15 % av tilfellene er det hvertfall nok til å påvirke eggløsning, og dermed også kroppens egen produksjon av progestoron etter hva jeg forstår.

Noen steder står det at hormonspiralen utskiller progestin, som igjen hemmer dannelsen av progestoron- (og østrogen-) reseptorer i slimhinna i livmora. Om det er slik det faktisk henger sammen, så bør det ut ifra min biokjemikunnskap ikke påvirke selve nivået av progestoron men bare hvor sterkt slimhinna reagerer på det, og bør derfor ikke påvirke temperaturøkningen som skal følge med.

Så etter litt surfing (ja, jeg er litt lite motivert for jobb i dag...) så er konklusjonen min den samme. Hormonspiralen kan påvirke eggløsningen, og da vil jeg jo selvfølgelig ikke se de "riktige" temperaturkurvene. Men har jeg eggløsning, så tror jeg at den skal være mulig å finne på kurven.

Tror jeg må hjem å lese litt i læreboka for Medisin for ikke-medisinere. Kanskje det står noe fornuftig om det der? Var ikke akkurat fokusområde når jeg leste den første gang ;) Jeg synes nemlig den Gro Nylanderboka ble litt "dillete". Jeg er nerd og liker litt kjemiske formler og slikt! Biokjemi er gøy :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært kjempeflink og vært på spinning i dag! Og i går ble det 3,5 time med golfing, så litt bevegelse da også. Så får vi håpe dette slår ut på vekta :)

Men nå er det natta! Krysser fingrene for at tempen er kjempehøy i morgen. Eller, vil jo ikke bli syk og få feber altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempen gikk fint opp i dag, og FF påstår at jeg hadde EL for 4 dager siden :hoppe: Den detekterer ikke EL om den bare ser på temperaturene da, så jeg er ikke 110% sikker enda :sjenert: Bor en liten pessimist i meg...

Men satser på at dette er riktig og at jeg finner en slik hver måned frem til prøvestart om bare litt over 4 mnd!

Hm, kikket litt på når jeg kan forvente meg EL fremover da. Om syklusen min er 28 dager (jeg har jo null peiling på om den er det da) så har jeg EL kun noen dager før bryllupet... Så hvis jeg tar ut spiralen før jul så kan jeg vel ikke satse på noe ubeskytta action i den perioden der :klø: Orker ikke snike med alkoholfritt og sånn i mitt eget bryllup.

Hadde altså aldri trodd at jeg skulle bli så opphengt i det her :fnise: Jeg som ALDRI skulle ha barn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Godt å se at andre også blir bitt av basillen. Blir nesten litt flau jeg, når de andre er så avslappede og bare "tar det som det kommer", føler meg litt overkill ivrig og ikke avslappet. Men jeg er faktisk veldig avslappet, jeg tar det som det kommer jeg og, men jeg vi bare vite når det kommer :ler:

:hoppe: litt for at EL (kansje) var der for 4 dager siden.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har det akkurat likt. Har alltid ledd av andre som har ordnet og styrt sånn, og tenkt at slik skal hvertfall ALDRI jeg bli :fnise:

Sånn er det vel å være ingeniør ;) Litt over gjennomsnittet interessert i å forstå den minste detalj av hva som skjer og helst føre nitidig statisitkk med alt :fnise:

Nå tusler jeg i seng. I morgen kommer forloveren min på besøk :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg har det akkurat likt. Har alltid ledd av andre som har ordnet og styrt sånn, og tenkt at slik skal hvertfall ALDRI jeg bli :fnise:

Sånn er det vel å være ingeniør ;) Litt over gjennomsnittet interessert i å forstå den minste detalj av hva som skjer og helst føre nitidig statisitkk med alt :fnise:

Nå tusler jeg i seng. I morgen kommer forloveren min på besøk :hoppe:

Åh, er du og ingeniør? Jeg og, eller nesten da.. Og snart.. Om 2 år, studerer siv. ing nå :)

Vel, jeg og skulle ALDRI bli sånn. Jeg skulle leve på en rosa sky og bare "plutselig" bli gravid, nesten før jeg hadde rukket å tenke på det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sto det til med tempen idag da, er den fortsatt høy og fin?

Håper du får en flott lørdag sammen med forloveren din, Klematis :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, er du og ingeniør? Jeg og, eller nesten da.. Og snart.. Om 2 år, studerer siv. ing nå :)

Vel, jeg og skulle ALDRI bli sånn. Jeg skulle leve på en rosa sky og bare "plutselig" bli gravid, nesten før jeg hadde rukket å tenke på det :ler:

Vi har nok studert samme plassen vi ;)

Hvordan sto det til med tempen idag da, er den fortsatt høy og fin?

Håper du får en flott lørdag sammen med forloveren din, Klematis :klem:

Tempen nådde nye høyder på lørdag, men i går og i dag har den falt noe. Men ikke under det nivået den var før EL. Så tror det ser OK ut. Ikke helt inni det her enda :klø:

Hadde en super helg med både forloveren min og forloveden min :-D Tror jeg har funnet drømmekjolen, nå gjelder det bare å prute litt ;)

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne smugkikke litt :Hehe:

PM sendt til deg også :)

Det er sååå varmt å sitte med PC i fanget. Godt det ikke er sambo som gjør det, kan umulig være bra for svømmerene :fnise:

Tror jeg skal lage to stooore glass med smothie til kvelds! NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veiing igjen:

19. august: 68,3 kg = 22,9 kg fett og 45,4 kg annet +0,3 kg (totalt -2,7 kg)

Mat denne uka: Har ikke vært spesielt flink. Blitt mye usunne varmretter til lunsj og ikke så alt for bra kosthold hjemme heller. Men null godteri! Selv om det har blitt noen smothies av Biola, frosne bær og en pitteliten dæsj med fruktsukker.

Trening denne uka: En time spinning. Burde hvertfall ha klart en styrketrening også...

Link til veielista

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink :klem:

Burde komme meg på trening jeg og.. .sjenert: Får se om det blir vanngym i kveld da kansje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Flickan :klemmer:

Synes egentlig ikke jeg er spesielt flink :sjenert: Må vel innse at vekta står på stedet hvil (hvertfall siden juni) og en trening i uka er ikke noe særlig å skryte av... Har trent mellom 2-4 ganger i uka i mange år, og ble superslapp etter at vi flytta. Vil ha litt bedre tilbud :kjefte: Men sånn er det å bo på landet... Og nå skal det jammen åpnes enda et treningssenter her, så da blir det vel færre timer på hvert :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:klemmer: Woopsie. Hyggelig med besøk!

Må innrømme at det blir litt mye fokus på det med temping ja. Grunnen til at jeg gjør det er jo både for å sjekke om jeg har EL nå når jeg fremdeles bruker hormonspiral, er spesielt vanskelig å vite siden jeg ikke ser snurten til TR. Hadde jeg ikke hatt det ville jeg tatt den ut i god tid for å få kroppen i gjenge igjen. Men det ser ut til at jeg har det :)

I tillegg så hadde det vært fint å vite sånn noenlunde hvordan syklusen min vil være rundt bryllupet. Hvis jeg skal få tatt ut spiralen før vi drar på bryllupsreise må jeg jo nesten gjøre det før bryllupet. Hadde ikke vært så koselig med TR akkurat den dagen. Så om det ser ut til at det blir slik får jeg diskutere med legen om det finnes muligheter for å utsette mensen som ikke tukler for mye med muligheten til EL etterpå.

Er inne i Fertility Friend hver morgen før vi drar på jobb og logger temperatur. :sjenert: Og må innom en gang eller to i løpet av dagen også bare for å kikke. Akkurat som om noe skulle ha endret seg eller det skal poppe opp en stor blinkende boks som sier "Du kommer til å bli gravid i PP1" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...