Gå til innhold

Bilen min ble tatt i fotoboks


Leo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men ok; så lenge vedkommende ikke går konkurs, mister hus og hjem, blir skilt, mister foreldreretten til barna og begår selvmord som følge av dette forelegget, synes jeg h*n burde ta straffen sin.

Da lurer jeg på hvor jeg har skrevet at h*n ikke kommer til å gjøre det når saken er ferdig etterforsket og forelegget er utferdiget til riktig person. Foreløpig eksisterer det ikke noe forelegg og følgelig heller ikke noe krav om betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<applaus>

Kan disse moralens voktere også fortelle om de

- tyster på alle familiemedlemmer som snyter på skatten (ved f.eks. å oppgi at mannen har solgt en tv han har reparert svart uten å oppgi inntekten

- tyster på søsteren sin som mottar urettmessig trygd som alene forsørger når hun vitterlig er samboende med den nye typen sin

Leo er i sin fulle rett til å la være å angi bilføreren. Hva som er grunnen for at hun velger å gjøre det er hennes private. Hva slags oppgjør hun har hatt med bilføreren internt i familien vet vi ikke og det har verken vi eller politiet noe med.

Politiet sitter på fotobevis - da får de ta turen ut og hilse på husstandens medlemmer - HVIS de kan finne en lovhjemmel som gir dem anledning til det.

Men Blondie....Leo har da spurt om råd her på dette åpne forumet. Da må hun vel strengt tatt bare godta at det finnes forskjellige syn på dette?

Jeg har tatt meg tid til å gi råd, noe jeg gjør av respekt for Leo. Hvis rådet ikke passer, eller man er uenig, synes ikke jeg at det er særlig OK å bli skjelt ut.

Leo KAN risikere å måtte forklare seg som vitne i et rettslig avhør fordi noen har benyttet bilen hennes til en fartsovertredelse (en forseelse) Hvis jeg hadde vært den som kjørte bilen, hadde jeg på eget initiativ tatt kontakt med politiet slik at Leo ikke fikk noe bråk med dette. Men slik tenker visst ikke denne sjåføren, og Leo blir sittende med bråket.

Hvis jeg da var Leo, ville jeg ikke betenkt meg, jeg ville bidra til at den som har gjort forseelsen også skulle få muligheten til å gjøre opp for seg. Jeg ville først og fremst vært forbannet på sjåføren som:

1. har benyttet min bil til å kjøre for fort.

2. har unnlatt å fortelle meg dette.

3. ikke har tatt initiativ til å ordne opp for seg, slik at jeg slipper dette tullet.

Jeg lurer på om fornuften vil nå igjennom tåka i denne saken.

Dessuten er det en viss forskjell på denne saken og på å tyste i forhold til det du bruker som eksempel ovenfor. Vi snakker ikke da lenger om forseelser som kan ordnes med en innbetalingsblankett.

Jeg mener i utgangspunktet at folk bør ordne opp etter seg når man har gjort en feil. Det handler litt om holdninger og det å stå litt rakrygget. Trenger jeg å være moralens vokter av den grunn?

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på hvor jeg har skrevet at h*n ikke kommer til å gjøre det når saken er ferdig etterforsket og forelegget er utferdiget til riktig person. Foreløpig eksisterer det ikke noe forelegg og følgelig heller ikke noe krav om betaling.

Jeg sier bare det jeg mener i forhold til alle disse "gode" eksemplene som blir dratt fram. Jeg har allerede fått inntrykk av at du skulle ta det opp med rette vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var en moralsk og relativt firkantet regelrytter, men tydligvis ikke i dette selskapet -her er jeg helt på Leos side.

Jeg kan ikke forestille meg at jeg ville angitt et familiemedlem til politiet som fartssynder med mindre det faktisk hadde skjedd en ulykke. Jeg ville ikke engang hatt dårlig samvittighet for unnlatelsen. Og hadde politiet begynt å hisse seg opp over at jeg benyttet meg av en lovbestemt rettighet, jmf beskrivelsen i startinnlegget, ville jeg hvertfall ikke vært særlig samarbeidsvillig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så om å gjøre å dra frem de mest ekstreme eksemplene?

Det er ikke noe ekstremt eksempel. I dette tilfellet er det faktisk rimelig direkte sammenlignbart. Det tenkte tilfellet med bestemor har vel faktisk høyere strafferamme, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe ekstremt eksempel. I dette tilfellet er det faktisk rimelig direkte sammenlignbart. Det tenkte tilfellet med bestemor har vel faktisk høyere strafferamme, så vidt jeg husker.

Og det var derfor du brukte det som eksempel? Ikke for å latterliggjøre de som mener du burde angi den det gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var derfor du brukte det som eksempel? Ikke for å latterliggjøre de som mener du burde angi den det gjelder?

Jeg latterliggjør ingen! Jeg mener bare at siden tilfellene er sammenligbare, så må de som mener at jeg øyeblikkelig burde ringe politiet og fortelle hva jeg evt. vet om saken også være forberedt på å følge sin egen moral hvis de skulle være vitne til at bestemor gjorde noe slikt. Et straffbart forhold er et straffbart forhold uansett! (Hadde det vært min bestemor, ville jeg naturligvis ikke ha sagt noe som helst til noen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hadde det vært min bestemor, ville jeg naturligvis ikke ha sagt noe som helst til noen...).

Jeg ville sagt det til henne, på samme måte som jeg ville sagt det til en person som hadde kjørt for fort med bilen min. Og så hadde jeg håpet på at vedkommende gjorde det som var rett å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Leo...Ville det ikke vært å foretrekke at den som lånte bilen din gikk til politiet og gjorde opp for seg? Slik at du slapp dette tullet?

Og hvis vedkommende ikke gjør det, hvilken respekt har den personen for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utsagnet der passer godt inn kategorien "ansvarsfraskrivelse". Du eier da bilen (for svarte...). Det skal godt gjøres å frita deg for ethvert ansvar i denne saken. Vel, ihvertfall moralsk om ikke annet.

Hvordan kan jeg være moralsk ansvarlig i egenskap av bileier? Hvis noen låner en kniv fra min kjøkkenbenk og dreper noen med den, er jeg da, som eier av kniven, moralsk ansvarlig for drapet? Lovbestemmelsen jeg forholder meg til er der bl.a. for at jeg skal slippe å komme i noe moralsk dilemma og ha samvittighetskvaler i forhold til straffbare handlinger begått av mine nærstående. Norsk lov gir meg rett og slett rett til å la være å ta stilling til det som, i hvert fall i teorien, kunne ha vært en vanskelig dilemma for meg.

Mener du at så lenge folk har sitt på det juridisk tørre, så er det et smukt og vakkert samfunn vi lever i?.

Det ville sannsynligvis ha hjulpet betraktelig.

For øvrig interessant å merke seg at det er idioti å unnlate å klage på en saksbehandlingsfeil (som rammer en selv), mens det å iherdig motarbeide at den som har brutt loven blir stilt til ansvar for det, nei det er ikke idiotisk.
Som jeg har skrevet nå flere ganger, så motarbeider jeg eller forhindrer jeg ikke noe som helst. Det ville ha vært straffbart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men Leo...Ville det ikke vært å foretrekke at den som lånte bilen din gikk til politiet og gjorde opp for seg? Slik at du slapp dette tullet?

Og hvis vedkommende ikke gjør det, hvilken respekt har den personen for deg?

Glem nå ikke at dette er en diskusjon på internett! ;) Problemstilling er i høyeste grad reell, men alle fakta er og vil ikke bli lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...dette er jo helt utmerket for ektefeller/samboere/slektninger etc.

Man bare byttelåner bil så kan man kjøre som svin.

Politiet har åpenbart ikke ressurser til å etterforske disse sakene så alle går fri.

Jippi!!

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...dette er jo helt utmerket for ektefeller/samboere/slektninger etc.

Man bare byttelåner bil så kan man kjøre som svin.

Politiet har åpenbart ikke ressurser til å etterforske disse sakene så alle går fri.

Jippi!!

:ironi:

Før man slipper jubelen løs, så kan jeg opplyse om at dette er høyt prioritert fra de forskjellige regjeringer. Så høyt prioritert at det faktisk er opprettet en egen enhet som har hovedansvar for disse sakene. Denne enheten har et nasjonalt ansvar og er lokalisert på Hustad i Romsdal.

Og man bør vel ikke føle seg for sikker på at dette er noe som det er enkelt å lure seg unna. Stadig flere av politiets datasystemer snakker sammen, og det blir stadig vanskeligere å lure seg unna. Det er derfor jeg har gitt de rådene jeg har gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jalp: legg merke til ironiflagget....

Joda, jeg så det og ville bare supplere litt i tilfelle de som synes det å lure seg unna er en fin måte å leve på, skulle finne på å overse det. :)

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken til Leo kommer nok til å bli henlagt. Jeg vet om flere som har nektet å fortelle hvem som har kjørt bilen når den har vært tatt i fotoboks. Da har de fått noen brev av politiet som oppfordrer de til å fortelle hvem som kjørte, men siden vedkommende nektet å fortelle det, ble hverfall de sakene jeg kjenner til henlagt uten noe mer tull.

Politiet har andre og viktigere ting å bruke ressurser på, enn å sette himmel og jord i bevegelse for å få inn de pengene.

Jeg hadde gjort det samme som Leo selv, hadde jeg vært i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken til Leo kommer nok til å bli henlagt. Jeg vet om flere som har nektet å fortelle hvem som har kjørt bilen når den har vært tatt i fotoboks. Da har de fått noen brev av politiet som oppfordrer de til å fortelle hvem som kjørte, men siden vedkommende nektet å fortelle det, ble hverfall de sakene jeg kjenner til henlagt uten noe mer tull.

Politiet har andre og viktigere ting å bruke ressurser på, enn å sette himmel og jord i bevegelse for å få inn de pengene.

Jeg hadde gjort det samme som Leo selv, hadde jeg vært i den situasjonen.

Det er ikke slik at politiet bare kan velge om de skal etterforske saken videre eller ikke. Man har en rekke instrukser og prioriteringer å forholde seg til, og påtalemyndigheten har også noe man skal ha sagt. Dessuten virker det av og til ekstra motiverende at noen førsøker å lure seg unna.

Det kommer helt an på om bevisene er gode nok. Og er bildet tydelig og fint, skal man ikke se bort fra at noen blir overrasket. Og Leo må kanskje forvente å bli stevnet som vitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...