Gå til innhold

Bilen min ble tatt i fotoboks


Leo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvilken bot? Jeg har ikke blitt ilagt noe forenklet forelegg. har ikke mottatt noe krav omdet og det er dessuten ikke det som er tema her! Hva med å lese tråden før man svarer?

Jeg hører du gjentar den mantraen!

Boten er i påvente av at du opplyser hvem som kjørte din velholdne og på alle måter trafikksikre bil!

Du mener denne saken ikke dreier seg om lovbrudd men om din rett til å ikke sladre på nær familie som tydeligvis gir blanke blaffen i snille , naive Leo!

Jeg synes profilen din minner mer og mer om en struts som stikker hue ned i sanden enn en majestetisk løvinne som brøler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er også veldig overrasket over at du som er en såpass oppegående person da ikke kan heve deg over dette og hjelpe dem til å bruke tiden sin bedre ved å oppfordre den som kjørte bilen til å betale boten så saken er ute av verden.

Hva jeg har gjort og ikke gjort i sakens anledning ser jeg på som rimelig uinteressant. Hvordan politiet velger å prioritere sine ressurser i forhold til meg så lenge jeg følger norsk lov, og så vidt meg bekjent, har gjort det hele livet, nekter jeg å påta meg ansvaret for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din plikt som samfunnsborger å etterleve de lover og regler som finnes i samfunnet vårt. Det er en skremmende tanke hvordan samfunnet vårt hadde blitt hvis alle skulle tatt loven i egne hender.
¨

Jeg tar på ingen måte loven i egne hender og det du reagerer på er nettopp at jeg etterlever de lover og reler som faktisk finnes. Ikke en gang politiet bestrider at jeg faktisk følger reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg har gjort og ikke gjort i sakens anledning ser jeg på som rimelig uinteressant. Hvordan politiet velger å prioritere sine ressurser i forhold til meg så lenge jeg følger norsk lov, og så vidt meg bekjent, har gjort det hele livet, nekter jeg å påta meg ansvaret for!

Du har ikke noe ansvar for at Politiet oppfører seg teit i denne saken nei, såklart ikke! Men det hadde vært en hyggelig gest mot samfunnet og oss rundt deg at du hevet deg over det og hjalp dem til å bruke tiden sin på alvorligere saker de burde bruke mer tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det gjør du. Du påstår at det ikke var uforsvarlig å kjøre for fort på den strekningen. Dette til tross for at lovverket sier noe annet. Du vil definere loven utfra eget forgodtbefinnende.

Hva jeg mener er egentlig totalt uinteressant og hadde det ikke vært for det, ville jeg ikke ha tillatt meg å mene noe om det i det hele tatt og i hvert fall ikke skrive noe om det her. Jeg plikter ikke å verken mene noe eller forklare meg for noen. Politiet har uttrykt sin mening i et brev til meg og det brevet inneholder ingenting om uforsvarlig kjøring og jeg må derfor gå ut fra at noe slik heller ikke har foregått. Det vil i så fall være et eget tiltalepunkt i saken mot bilføreren, men der verken kan jeg eller vil jeg vitne.

Dette er hinsides all fornuft, og jeg synes det er ille at et menneske kan få seg til å bruke politiets ressurser på en sånn måte.

Jeg bruker ikke politiets ressurser. Politi/påtalemyndighet velger selv hvordan de vil fordele sine ressurser. Hadde jeg avgitt falsk forklaring eller nektet å forklare meg i strid med gjeldende regler, kunne jeg ha sagt meg enig, men det gjør jeg altså ikke. Som jeg har skrevet før, så er jeg fullstendig klar over at både mened og å forhindre politiets arbeid er straffbart, og jeg er ikke villig til å utsette meg for de mulige straffereaksjonene som følger av noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Leo; du har min fulle støtte! :klappe:

Hvorfor i all verden skal man tyste på folk man kjenner da???

Tenkt eksempel:

Britt på 33 er gift med Kåre på 35. De har to barn. Britt jobber i butikk en halvtime unna hjemmet. Kåre er senvstendig næringsdrivende (omreisende selger).

Deres privatbil står registrert på Britt og en dag Kåre er litt hard på gassen blir han tatt i en fotoboks.

Britt får brev i posten og blir bedt om å oppgi hvem som førte bilen dersom det ikke var henne. Kåre kjørte såpass fort at han vil miste lappen (som har sårt trenger i jobben), samt at han vil få en klekkelig bot (noe som passer dårlig nå rett etter ferien, i tillegg til at det yngste barnet skal døpes i oktober).

Med loven i hånden kan Britt nekte å forklare seg om hvem som kjøre bilen, all den tid dette er en nær slektning.

Sier dere nå, med hånden på hjertet, at dere i en lik situasjon glatt hadde tystet på mannen deres, vel vitende om at din butikkjobbinntekt var den eneste som kunne få dere gjennom et halvt år uten lappen - i tillegg til at utgifter til dåps osv. stod for dør?

Ville dere ikke tenkt som så at "hvis de ikke finner ut av det er det i grunn veldig greit for meg"?

Vær ærlige nå, folkens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britt får brev i posten og blir bedt om å oppgi hvem som førte bilen dersom det ikke var henne. Kåre kjørte såpass fort at han vil miste lappen (som har sårt trenger i jobben), samt at han vil få en klekkelig bot (noe som passer dårlig nå rett etter ferien, i tillegg til at det yngste barnet skal døpes i oktober).

Må være en rimelig dum type som kjører så fort når han er avhengig av førerkortet sitt.

Endret av ¤flicka¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår bil står i mitt navn, men det er min kjære som står for parkeringsbøtene. Og de får han værsågod betale. Dette blir det samme, syns jeg. Og jeg trodde det var slik at det skulle veldig mye til for å slippe unna bøter som er kommet på bilen - forteller man ikke hvem som har kjørt for fort, og bilen ikke er stjålet, bør man måtte betale de selv. Mener jeg.

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg trodde det var slik at det skulle veldig mye til for å slippe unna bøter som er kommet på bilen - forteller man ikke hvem som har kjørt for fort, og bilen ikke er stjålet, bør man måtte betale de selv. Mener jeg.

Enig.

Bileier må jo ha hovedansvaret for at bøtene blir betalt, enten ved å få den som lånte bilen og kjørte for fort til å betale (noe som burde være en selvfølge synes jeg), eller ta konsekvensene av at man har lånt bort bilen til folk som ikke tar ansvar og dermed betale selv.

Hvis det er sånn at den som lånte bilen er fattig, skal ha barnedåp, mister jobben eller en million andre grunner, så burde vedkommende ha brukt hodet og kjørt litt mer forsiktig, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat det høres i grunnen sannsynlig ut. Har man ikke meldt bilen stjålet, men nekter å oppgi hvem som kjørte, så er man som bileier ansvarlig for eventuelle bøter.

Jo...sånn burde det være.

Jeg tror dessverre loven er slik at dersom de ikke kan identifisere føreren, er det ingen som får bot, ikke engang bileier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres privatbil står registrert på Britt og en dag Kåre er litt hard på gassen blir han tatt i en fotoboks.

Britt får brev i posten og blir bedt om å oppgi hvem som førte bilen dersom det ikke var henne. Kåre kjørte såpass fort at han vil miste lappen (som har sårt trenger i jobben), samt at han vil få en klekkelig bot (noe som passer dårlig nå rett etter ferien, i tillegg til at det yngste barnet skal døpes i oktober).

Med loven i hånden kan Britt nekte å forklare seg om hvem som kjøre bilen, all den tid dette er en nær slektning.

Vel, det heter da vitterlig FOTOboks, og det er ikke bare bilen det blir tatt bilde av som regel. Mao har det lite hensikt å nekte å forklare seg på grunnlag av at vedkommende er en nær slektning, politiet finner likevel ut hvem det er, det tar bare litt ekstra tid og ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...