Gå til innhold

Bilen min ble tatt i fotoboks


Leo

Anbefalte innlegg

Å bryte fartsgrensene er uforsvarlig kjøring uansett hvordan man vrir og vender på det.

Det er forskjell på ulovlig og uforsvarlig. I ytterste konsekvens trenger man ikke å ha brutt fartsgrensen for å bli dømt for uforsvarlig kjøring. Det er imidlertid ikke en aktuell problemstilling i dette tilfellet.

Jeg hadde ikke trengt å tyste for min mann hadde hatt vett nok til å gi beskjed til politiet selv.

Hadde han derimot slått hodet sitt på en veldig stor stein, slik at han nektet det - så hadde jeg nok klart å få hodet hans såpass i orden igjen at han hadde tatt ansvar.

Gratulerer! Da er du en av de få som har fått utdelt en mann som aldri, noensinne kommer til å bryte en eneste regel av noe slag og som aldri kommer til å fortelle deg en eneste usannhet. Vet du alt om din mann? Jeg vet ikke en gang alt om meg selv og hvordan jeg kommer til å reagere i de ulike situasjonene som nødvendigvis oppstår i løpet av et liv.

Lovverket er til for å følges, uansett hvor ergelig det kan føles enkelte ganger.

Ja, og jeg følger lovverket. Akkurat i øyeblikket er det åpenbart ikke meg det ergrer mest...

Må være en rimelig dum type som kjører så fort når han er avhengig av førerkortet sitt.

Og du kan med hånden på hjertet si at du aldri har oversett en 40- eller 50-sone på en ukjent strekning?

Vår bil står i mitt navn, men det er min kjære som står for parkeringsbøtene. Og de får han værsågod betale. Dette blir det samme, syns jeg. Og jeg trodde det var slik at det skulle veldig mye til for å slippe unna bøter som er kommet på bilen - forteller man ikke hvem som har kjørt for fort, og bilen ikke er stjålet, bør man måtte betale de selv. Mener jeg.

Fartsbøter følger ikke bilen, de følger den som til en hver tid er fører. Det har væt snakk om at også fartsbøter skal følge bilen, men ingen har kommet frem til noen tilfredstillende ordning siden man faktisk opererer med prikkbelastning på førerkort og mange biler eies av firmaer, leasingselskaper etc. Forskjellen på fartsovertredelser og parkeringsbøter, er at det første er et straffbart forhold, det siste er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og du kan med hånden på hjertet si at du aldri har oversett en 40- eller 50-sone på en ukjent strekning?

Å "overse" en 40-sone på ukjent strekning i den grad at førerkortet står i fare? En slik person ville ikke jeg hatt på norske veier iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Da håper jeg loven endres :)

:sprettoy: Så hvis du låner bort bilen din til din søster som skal på helgetur med venninner og de grisekjører, men bildene er så utydelige at politiet ikke kan stadfeste hvem som har kjørt - da ofrer du glatt førerkortet ditt fordi "rett skal være rett"??? Hallo, hvor tjukk i huet går det an å bli da?

Vel, det heter da vitterlig FOTOboks, og det er ikke bare bilen det blir tatt bilde av som regel. Mao har det lite hensikt å nekte å forklare seg på grunnlag av at vedkommende er en nær slektning, politiet finner likevel ut hvem det er, det tar bare litt ekstra tid og ressurser.

SÅ bra bilder er det ikke alltid; de kan ikke være 100 % sikre i alle tilfellene vet du. Seriøst, tror du virkelig at de oppretter en arbeidsgruppe og ofrer masse viktige russurser for å spionere på en familie så de kan finne ut hvem som helt sikkert kjørte en bil 8 km/t for fort?

Og mener du seriøst at dette er god ressursbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg forundrer meg litt over alle de som hevder at de ikke hadde brydd seg om at mannen mistet jobben fordi han hadde vært så dum og kjørt for fort.

Jeg sa ikke at jeg ikke hadde brydd meg om han mistet jobben, bare at han måtte være rimelig dum for å gjøre noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Å "overse" en 40-sone på ukjent strekning i den grad at førerkortet står i fare? En slik person ville ikke jeg hatt på norske veier iallefall.

Min mor kjørte i et par og femti i en nylig opprettet førtisone, på et sted hun kjører forholdsvis sjelden, men ofte nok til at hun husket at det var 40 der.

Man skal kjøre i over 26 km/t over grensen i soner fra 70 og under, for å miste lappen, så det kan faktisk skje ja. Litt stresset, ukjent bil osv, så er det lett å tråkke litt ekstra på gassen.

Ikke kom og fortell meg at du ALLTID kjører i AKKURAT grensen, gjerne litt under

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kom og fortell meg at du ALLTID kjører i AKKURAT grensen, gjerne litt under

Nei, for det gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sprettoy: Så hvis du låner bort bilen din til din søster som skal på helgetur med venninner og de grisekjører, men bildene er så utydelige at politiet ikke kan stadfeste hvem som har kjørt - da ofrer du glatt førerkortet ditt fordi "rett skal være rett"??? Hallo, hvor tjukk i huet går det an å bli da?

SÅ bra bilder er det ikke alltid; de kan ikke være 100 % sikre i alle tilfellene vet du. Seriøst, tror du virkelig at de oppretter en arbeidsgruppe og ofrer masse viktige russurser for å spionere på en familie så de kan finne ut hvem som helt sikkert kjørte en bil 8 km/t for fort?

Og mener du seriøst at dette er god ressursbruk?

Om jeg mener at det er god ressursbruk at politiet jobber for å finne ut hvem som råkjører så fort at de bør miste lappen? Ja, det kan du banne på at jeg mener! At du mener det er greit å råkjøre så lenge du ikke blir tatt på fersk gjerning får du heller mene, jeg synes det er en idiotisk tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med skam å melde, så har vel ikke Leo sagt et pip om hva hun mener om råkjøring? Hun har ikke sagt et pip om sine egne kjørevaner, og vi aner ingen ting om kommunikasjonen mellom henne og den/de personene som kan ha lånt bilen.

Det hun skriver om her, er i hvilken grad enkeltpersoner har plikt til å "tyste" på sine nærmeste. Og jeg syns Frysepulvers eksempel viser at det ikke alltid er like enkelt for mennesker i nære relasjoner å "gjøre rett" - noe som vel er utgangspunktet for disse lovene.

Og man kan mene hva man vil om råkjøring, myndigheter, lovverk og moralsk ansvar, jeg syns uansett det er greit å få en påminning om at det offentlige ikke alltid er like flinke til å fortelle legfolk hvilke rettigheter de har. Så får det være opp til hver enkelt å vurdere om situasjonen tilsier at man bør bruke rettighetene sine.

Nå var det ikke et svar til Leo, men til Frysepulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å "overse" en 40-sone på ukjent strekning i den grad at førerkortet står i fare? En slik person ville ikke jeg hatt på norske veier iallefall.

"I den grad at førerkortet står i fare", vil i en 40-sone bety en hastighet på 66 km/t. Her omkring ligger det en lang rekke skoler plassert ute i "bushen" og det første 60-skilet er gjerne godt synlig, men etter noe få meter følger det et nærmest usynlig 40-skilt devis dekket av vegetasjon etc. Ukjente forstår som regel poenget når de passerer den voldsome farshumpen og får øye på skolen, men da har de jo allerede forbrudt seg...

Jeg sa ikke at jeg ikke hadde brydd meg om han mistet jobben, bare at han måtte være rimelig dum for å gjøre noe sånt.

Dum har man vel utvilsomt vært, men du ville likevel ha tystet selv om du visste at du med loven i hånd kunne la det være og at han ville miste jobben med påfølgende store problemer for familien hvis han mistet førerkortet?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åja. Jeg så det selv etter at jeg hadde postet, og lurte på å gjøre om, men lot det stå fordi jeg mener det jeg skrev der selv om det kanskje ikke burde vært adressert til deg. Kanskje jeg burde fjernet siteringen som ble litt feil... :sjenert:

Det er greit, tenke jeg bare skulle klare det opp. :)

Forøvrig, så har min uføre svigerinne nettopp mistet lappen i over 1 år for råkjøring. Hadde det vært i min bil ville jeg uten tvil sagt hvem det var som hadde bilen på det tidspunktet. 140 i en 80 sone er ikke noe uhell med gasspedalen, det er nå helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dum har man vel utvilsomt vært, men du ville likevel ha tystet selv om du visste at du med loven i hånd kunne la det være og at han ville miste jobben med påfølgende store problemer for familien hvis han mistet førerkortet?.

Nei, det ville jeg ikke. Jeg ville vært fly forbanna, ja.

Men er det virkelig det som er saken her i dette tilfelletl?

Alt jeg har sagt er at du burde ta det opp med vedkommende og be ham/henne melde seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...