aline Skrevet 20. mars 2003 #21 Skrevet 20. mars 2003 Dersom JEG hadde hatt svaret på hvordan unngå krig, så hadde jeg ikke sittet i den jobben jeg har idag! Så nei, jeg kan ikke gi deg noe svar på hva vi skulle gjort, men jeg kan allikevel mene at man bør unngå i det lengste å sette i gang en krig som etter alle sannsynligheter vil ta mange mange tusen uskyldige liv! Jeg mener også å ha fått med meg, som allerede nevnt her, at det begynte å bli fremgang ihht våpeninspektørene og deres samarbeid med Irak. At Irak lurer unna våpen mens vi sitter å venter, hvordan kan du vise til at det faktisk stemmer? Etter hva jeg har fått med meg, så har ingen faktisk klart å BEVISE at Irak HAR masseødeleggelsesvåpen liggende på lur engang, man mener å TRO det, men ved spørsmål rundt dette, så kommer spake svar om at dette er vanskelig å bevise sikkert!! Så hvordan kan man da påstå at de lurer unna mens vi forsøker å samarbeide? Og hva er det USA har skjønt og fått fasiten på, som det meste av resten av verden enda ikke har noe svar på? Har de en direktelinje til gud? eller er de over ham?
NangaParbat Skrevet 20. mars 2003 #22 Skrevet 20. mars 2003 Ettersom de etter sigende skal være verdens flotteste folk og alltid har Gud på sin side, så kan man jo begynne å lure...... :-?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 20. mars 2003 #23 Skrevet 20. mars 2003 Jeg er glad for at krigen endelig er i gang og jeg håper at de nå endelig får tatt Saddam og hans menn en gang for alle. Samt at de forvandler hele Bagdad til ett digert rykende krater. Milla
NangaParbat Skrevet 20. mars 2003 #24 Skrevet 20. mars 2003 Jeg er glad for at krigen endelig er i gang og jeg håper at de nå endelig får tatt Saddam og hans menn en gang for alle. Samt at de forvandler hele Bagdad til ett digert rykende krater. Milla Faktisk bor det vanlige sivile mennesker i Bagdad. Du synes sikkert det er helt greit om noen gledet seg over at hele din familie hadde blitt forvandlet til forkullede kroppsdeler?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 20. mars 2003 #25 Skrevet 20. mars 2003 Nå er vel meningen at Bagdad's innbyggere skal flykte før USA bomber hele byen til en grushaug. Milla
aline Skrevet 20. mars 2003 #26 Skrevet 20. mars 2003 det har også vært snakk om at nærmere halvparten av alle innbyggerne er barn, men pytt... de fortjener vel ikke bedre av den grunn vel Milla? ..de ville jo bare vokst opp til å bli noen mørkhudede, feiltroende skjeggemenne og kvinner lell, drep dem mens de er barn, så slipper vi slitet liksom?? Er det mulig? :evil:
Eowyn Skrevet 20. mars 2003 #27 Skrevet 20. mars 2003 Kom ikke akkurat som et sjokk....Verden styres av 2 gale menn, og da måtte jo dette bare komme...Synes det er grusomt! Men heldigvis(hvis jeg kan si det....)så skal ikke Norge støtte med annet enn utstyr!!!!
Arwen Skrevet 20. mars 2003 Forfatter #28 Skrevet 20. mars 2003 Helt enig med deg her Eowyn. Synes både Saddam og Bush er sinnsyke og løser ting på feil måte. Har desverre verken nok kompetanse eller innsyn i saken til å finne noen lur løsning, men krysser fingrene for at ingen sivile liv går tapt. Blir forresten veldig provosert av at man på en måte blir nødt for å velge side i dene saken i mange sammenhenger. Vil gjerne understreke at jeg hverken støtter Saddam eller Bush!!!
Gjest gurimalla Skrevet 20. mars 2003 #29 Skrevet 20. mars 2003 Nå er vel meningen at Bagdad's innbyggere skal flykte før USA bomber hele byen til en grushaug. Milla I flg USA så er målet å fjerne Hussain, ikke bombe Bagdad til en grushaug. Det er ikke særlig realistisk å tro at Bagdads befolkning kommer til å flykte, folk er i Bagdad både mot egen vilje og på grunn av de er fattige og ikke har noe sted å dra. Alternativet er FN sporet. Lott@, er du døv/bilind eller ser du bare det du vil se? FN er ikke på side med Saddam i denne saken. Krigen er brudd på folkeretten, men det gir USA faen i som vanlig.
Gjest Lott@ Skrevet 20. mars 2003 #30 Skrevet 20. mars 2003 At Irak lurer unna våpen mens vi sitter å venter, hvordan kan du vise til at det faktisk stemmer? Etter hva jeg har fått med meg, så har ingen faktisk klart å BEVISE at Irak HAR masseødeleggelsesvåpen liggende på lur engang, man mener å TRO det, men ved spørsmål rundt dette, så kommer spake svar om at dette er vanskelig å bevise sikkert!! Senest på nyhetene igår ble det BEKREFTET at Saddam har lurt unna arsenaler med ymse våpen - bl.a. 1000-vis av liter med sennepsgass. Han kan ikke redegjøre for hvor våpnene har "tatt veien". Den mannen er gal - og må stoppes. Uskyldige liv vil gå tapt ja - det er synd - men, flere uskyldige liv vil gå tapt dersom Saddam ikke stoppes en gang for alle. I denne sammenheng er det jo også et tankekors at utallige Irakere foretrekker å bli angrepet av USA enn å fortsette å leve under Saddam's jernhånd!! Jeg håper innstendig at flest mulig sivile blir spart, og at Saddam himself lider en pinefull død!
aline Skrevet 20. mars 2003 #31 Skrevet 20. mars 2003 beklager at jeg ikke hadde fått med meg det på nyhetene! Jeg er enig med deg i at Saddam godt kan gå heden på en lidelsesrik måte, hadde ikke gjort meg noe. Men tror du på at han selv faktisk kommer til å bli drept? Det gjør nemlig ikke jeg, jeg tror han med stor sannsynlighet kommer til å komme seg unna i levende live, han har forsvunnet under jorden før han, og kommet frem igjen når han har fått sjansen! Det det resulterer i er jo at BÅDE de Saddam tar livet av selv, OG de som går med under krigen til USA dør! Har noen spurt barna? Har noen sjekket hva Iraks fremtidige borgere ønsker? Tror vi det er mange barn som heller vil bli bombet av USA en å bli tatt live av av Saddam? Det blir jo enten eller for mange, og for dem som ikke har sjansen til å komme seg bort, så tror jeg ikke det er så mange av dem som heier på krig heller! (selv om de nok ikke ønsker Saddam til å styre og herje heller.) Det er mange som ikke har noen sjans til å komme seg i sikkerhet, som kommer til å dø og som vet det, tror ikke mange av dem velger det fritt!
Bettie Skrevet 20. mars 2003 #32 Skrevet 20. mars 2003 Jeg mener USA, Storbritania etc er på feil villspor. Hvis jeg skulle følge argumentasjonen FOR en krig mot Saddam, men sette et annet navn inn, blir det kanskje lettere å se galskapen: Vi må gå til krig mot USA. USA bryter mange av FN's konvensjoner, og nekter å undertegne like mange. De er bl.a. mot en internasjonal krigsdomstol dersom denne får mandat til å kunne forfølge krigsforbrytelser amerikanske soldater har utført. USA bryter menneskerettighetene ved å holde folk innesperret uten lov og dom, unntatt ethvert tilsyn, og kun på mistanker. De bruker tortur. USA mishandler barn. De setter selv i fengsel og selv barn kan bli dømt til dødsstraffer. USA har har kontakter med terrornettverk, og de har finansiert både våper og treningsprogram for disse. De har aktivt støttet terror for å fjerne lovlig valgte ledere i Sør Amerika. USA har masseødeleggelsesvåpen, og de har truet med å bruke dem. Ingen har fått lov til å kontrollere dem, og de har ikke villet oppgi noe regnskap over hvor mye de har. USA setter sikkerhetsrådet til side, og dermed også folkeretten. USA's ledere truer verdensfreden med sin tette terrorkontakt, sine masseødeleggelsesvåpen, sine brudd på FN's konvensjoner og sin suverene forakt for andre menneskers og statslederes syn. USA har en leder som ikke er valgt av flertallet i befolkningen. Det er mange i USA som sulter og lider, og barn som ikke får medisinsk hjelp eller skolegang. Enkelte folkegrupper er utsatt for kraftige overgrep fra politi og myndigheter. Siden vi ikke kan regne med at USA's leder vi gå i eksil, eller på annen måte gå av, er den eneste løsningen en krig for å få ham fjernet. Deretter vil vi måtte sette inn en administrasjon i en tidsubegrenset overgangsperiode for å kunne begynne en demokratiseringsprosess, og vi må fjerne noen i maktapparatet slik at barn, kvinners og menns og rettigheter igjen kan bli ivaretatt. Vi behøver ikke vente på en godkjenning i Sikkerhetsrådet, for vi er det beste folket i verden, og Gud vil være med oss.
Gjest sexysadie Skrevet 20. mars 2003 #33 Skrevet 20. mars 2003 Det er så latterlig denne krigen at man kan få neller av mindre.
Gjest sexysadie Skrevet 20. mars 2003 #34 Skrevet 20. mars 2003 Jeg bare grøsser tenk dere at kanskje om 15 20 år og en av Bush`s tvillingdøtre skulle finne på å stille som presidentkanditat.....
Gjest gotthard Skrevet 20. mars 2003 #35 Skrevet 20. mars 2003 bettie du er helten min i dag er for og fjerne sadam , om nødvendig med makt. men makt skal brukes når alle andre måter er prøvd og her er ikke alle andre måter prøvd. sadam begynte og sammarbeide , det var mye takket usa`s styrkeoppbyging. enkelte påstår her at sadam er en fare for vesten og da spesielt for usa , men ingen har hitil kunnet bevise at sadam støtter terorister eller at han har våpen som kan nå vesten.. hallo.....han klarer så vidt og nå kuwayt jo!!!! han har umoderne våpen og en dårlig hær. senepsgass?fn ødela det meste etter gulf krigen , det lille han eventuelt har påstår han at han har fjerna , hva om han har det da? trur du/dere ikke da at usa fabrikerer bevis for allslags våpen når de kommer til makta?usa liker ikke og ha feil. propaganda krigen har begynt , hvor mye av det du hører på nyhetene som vi kan tru på nå er det ingen som veit egentlig. det er allerede meld om mye rart i dag , hørte til og med at sadam var død. og til deg som ville gruslegge bagdad , bagdad er faktisk en veldig fin by og det bor ca 5 millioner menesker der (husker kansje feil?) sadam har en av verdens sikreste bunkere og krype ned i , så jeg veit ikke helt hvordan du ville følt deg om noen gjorde som du sa , drepte millioner også ser du sadam buste hue stikker hode opp og løper som en gud...... vi har kriget siden vi fant opp krig og det eneste vi har klart og konkludere med etter vær krig er at vi har blit enda flinkere til og drepe hværandre....
Gjest sexysadie Skrevet 20. mars 2003 #36 Skrevet 20. mars 2003 Tror ikke Sadam er en større fare for Vesten enn Bush er for å si d sånn.
Malou Skrevet 20. mars 2003 #37 Skrevet 20. mars 2003 Uff... Har nettopp sett nyheter nå... Får helt vondt i magen... Tenker på hvilke redsler de sivile irakere antagelig gjennomgår as we speak... (selv om mange også har levd i redsel for Sadam og hans regime i årevis.) Også tenker jeg på terrorfaren her i Danmark (som støtter krigen mot Irak, antagelig også med soldater). Ikke det at jeg lar denne krigen stoppe mitt liv, men kan ikke la være å tenke på det. Firmaet jeg jobber i er forøvrig i "terrorberedskap." Det betyr foreløpig øket vakthold. Jennifer
Gjest Lott@ Skrevet 21. mars 2003 #38 Skrevet 21. mars 2003 han har umoderne våpen og en dårlig hær. senepsgass? Vet du hvor mye sennepsgass som trengs for å drepe et menneske??? Og vet du hvilken lidelsesfull død denne medfører???? Saddam har flere 1000 liter med bl. a denne gassen som han IKKE kan gjøre rede for hvor er. EN dråpe er nok til å drepe et menneske som umiddelbart får dødelige kramper ved kontakt med dette stoff. Ikke kom her å si at han har umoderne våpen og en dårlig hær. Det er ikke tilfelle - hvem tror du at du er som kan påstå at nyhetene lyver??? Aline, nei, ingen har spurt barna - men - flere tusen irakere har gjort seg opp en mening som sier at de heller vil bli angrepet av USA enn å fortsette å leve under Saddam. DET ER ET TANKEKORS SOM ILLUSTRERER TEMMELIG GODT HVA DEN MANNEN HAR GJORT OG KOMMER TIL Å GJØRE DERSOM HAN FÅR FORTSETTE!!!! Uskyldige liv vil gå tapt - kvinner og barn - slik er det dessverre med krig. MEN, hvor mange liv tror dere Saddam har på samvittigheten???? Senest for en tid tilbake gasset han igjel 5.000!!!!!! AV SINE EGNE!!!!
NangaParbat Skrevet 21. mars 2003 #39 Skrevet 21. mars 2003 Vet du hvor mye sennepsgass som trengs for å drepe et menneske??? Og vet du hvilken lidelsesfull død denne medfører???? Saddam har flere 1000 liter med bl. a denne gassen som han IKKE kan gjøre rede for hvor er. EN dråpe er nok til å drepe et menneske som umiddelbart får dødelige kramper ved kontakt med dette stoff. Ikke kom her å si at han har umoderne våpen og en dårlig hær. Det er ikke tilfelle - hvem tror du at du er som kan påstå at nyhetene lyver??? Aline, nei, ingen har spurt barna - men - flere tusen irakere har gjort seg opp en mening som sier at de heller vil bli angrepet av USA enn å fortsette å leve under Saddam. DET ER ET TANKEKORS SOM ILLUSTRERER TEMMELIG GODT HVA DEN MANNEN HAR GJORT OG KOMMER TIL Å GJØRE DERSOM HAN FÅR FORTSETTE!!!! Uskyldige liv vil gå tapt - kvinner og barn - slik er det dessverre med krig. MEN, hvor mange liv tror dere Saddam har på samvittigheten???? Senest for en tid tilbake gasset han igjel 5.000!!!!!! AV SINE EGNE!!!! Artig at du nevner dette. Vet du hva som skjer med mennesker som utsettes for Agent Orange, som USA brukte i Vietnam? Fortsatt fødes det svært mange dødfødte og misformede barn i Veitnam som senfølger av dette. Eller hva bruken av anriket uran i forrige gulf-krig har gjort med både irakiske og amerikanske&britiske soldater? At Saddam har sennepsgass - hva så? En rekke land har dette våpenet, og det er enkelt å fremstille. Når du nevner gassing av kurdere i Halbaja i 1988. En rapport utarbeidet av CIA i etterkant har vist at det etter all sannsynlighet var Iransk cyanid-basert blod-gass som drepte kurderne, ikke irakisk sennepsgass. Denne rapporten har naturlig nok blitt "begravd" av den amerikanske administrasjonen. Likevel skrev Stephen Pelletiere en artikkel om dette i NY Times 31 januar. Pelletiere var CIA senioranalytiker i Irak under Iran-Irak-krigen, og var med på å utarbeide rapporten. Når det gjelder Saddams hær - Hvem har noensinne hevdet at denne er moderne sammenlignet med USA/Stobritannias styrker?
Gjest Lott@ Skrevet 21. mars 2003 #40 Skrevet 21. mars 2003 Hva er poenget med å trekke inn hvem som gjorde hva under Vietnam krigen??????? Vi er i år 2003 - og det er DENNE krigen debatten dreier seg om!!!! Nanga P: Forsvarer du virkelig en mann som uten å kny gasser ihjel 5000 av sine egne???? :evil: :evil: Jeg vet at flere land har sennepsgass og at det er lett å fremstille - so what??? Poenget er at disse andre landene verken truer med å bruke disse våpnene eller utgjør noen trussel for andre slik som Irak gjør!!!
Fremhevede innlegg