Gå til innhold

Den mest irriterende skrivefeilen?


Gjest Kristin_

Anbefalte innlegg

Jeg vet om to som heter det til fornavn, de uttaler det "Kyrre". men det er godt mulig at det uttales med kj-lyd hvis det er brukt som etternavn?

I siste tilfelle synes jeg synd på de som heter det siden det virker som om kj-lyden er på vei til å bli erstattet av sj-lyd. Synes også synd på min far, han heter Kjell. :sjenert:

Hva skjer med disse navnene dersom sj-lyden vinner? Hva vil også Kjetil og Kjersti synes om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For ikke å snakke om hvor kjipt det vil være for Kjersti og Kjetil å gå på kino med kjæresten :overrasket:

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste, tror jeg. Akkurat som "kirke" blir det kj. Men jeg vet om en som het Kyrre som kalte seg K-yrre, altså med K. Så jeg tror ikke man kan skyte noen for å si ordet med "k" :fnise:

Dette er ikke et navn som er vanlig der jeg kommer fra, men jeg vet av en person som har det som mellomnavn, og han sier "Kyrre".

Jeg vet om to som heter det til fornavn, de uttaler det "Kyrre". men det er godt mulig at det uttales med kj-lyd hvis det er brukt som etternavn?

Jeg aner ikke. Jeg innbiller meg at det er Kyrre-uttalen som er "riktig", i allefall er det den jeg bruker. Kjyrre skjærer i mine ører. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:

enig med deg. Jeg og også trønder og skal være enig i at " apostråff"skriker i ørene. Apostroooof :Nikke::ler:

Nå er jeg uenig med meg selv hvordan jeg sier det nå.. Pokker ta denne tråden!! :sur:

Da må jeg bare spørre om en ting, selv om det er litt avsporing fra tråden.

Er det vanlig å uttale Kyrre-navnet "Kyrre" eller "Kjyrre"? :klø:

KYRRE!!

Her hvor jeg bor uttaler de navnet Bård, sånn det skrives. Der jeg er fra sier vi Bår eller Bå®d. R'en er ikke så tydelig i den siste uttalelsen.

Sånn de sier det her, låter helt feil i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg litt over at det skal hete seksuell og seksualitet.

Tipper det skal skrives på den måten pga. tidligere tiders moralske redsel for å overbruke det fæle ordet sex.

Det burde hete sexualitet og sexuell. Det dreier seg jo ikke om tallet seks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg litt over at det skal hete seksuell og seksualitet.

Tipper det skal skrives på den måten pga. tidligere tiders moralske redsel for å overbruke det fæle ordet sex.

Det burde hete sexualitet og sexuell. Det dreier seg jo ikke om tallet seks.

Vi har jo svært få norske ord som inneholder x. ks er en fornorsking av denne bokstaven, som f.eks. i saksofon. Tipper at man egentlig ville at sex skulle hete seks, men var redd for at folk ville få urene tanker hver gang tallet seks kom inn i samtalen... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

"Hvertfall" i stedet for "i hvert fall"

"Jaffal"der det skal være "I alle fall"

Disse er gode kandidater. Ellers er mye nevnt fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Hvem" bok var den siste du leste?

"Hvordan" klær skal jeg ha på meg?

"Hvem" dag reiser du?

Slike ting irriterer meg grenseløst. Vanlige skrivefeil kan jeg leve med. :) Men grammatikkfeil som ovenfor (som så altfor ofte går igjen i diskusjonsforum) har jeg aldri helt skjønt noe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væl, det er mange skrive feil jeg irriterer meg over. som Feks nysgjerrig .. skrives nyskjerrig herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...