Gå til innhold

Den mest irriterende skrivefeilen?


Gjest Kristin_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På språkrådets sider står det faktisk at man kan velge om man vil bruke ennå eller enda:

"Begge deler er korrekt. Vi tilrår ikke den ene varianten framfor den andre. Merk at enda og ennå er likestilt bare som tidsadverb. Som gradsadverb kan du bare bruke enda (enda større enn)."

Selv bruker jeg 'hverken' og 'verken' litt om hverandre fordi jeg har lært begge deler.

Det er i grunn ikke så mye jeg irriterer meg, med unntak av feil som 'interisert', og/å og orddeling.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lagt merke til at når politikere passer på å

uttale "og" t-y-d-e-l-i-g så er det oftest "å" som er rett?

Carl I Hagen gjør dette, og det er dritirriterende!

Kom på et par til også, de som ikke vet forskjellen på godt og gått. Dette var gått, eller jeg har godt en tur:( Også de som blander for og får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristin_

Det er tydelig at det var en del som brant inne med ting her ja.

Jeg har et par til.

Dette er strengt tatt ikke en skrivefeil men noe som irriterer; Folk som skriver nynorske sideformer som ser helt vanvittige ut, som kjærligheit. Det heter kjærleik for svarte... Samnorsk har vi gitt opp! Det er og grusomt å lese nynorske tekster som har samtlige sideformer av ett og samme ord I SAMME TEKST.

Feil bruk av stor bokstav når man skriver på forum og andre steder.

Også sa HUN AT JEG VAR EN IDIOT. Og liknende ;)

Å konsekvent nekte å bruke tegnsetting av alle slag Bare fortsette akkurat som om ingenting har skjedd

eventuelt nekte å bruke shiftknappen for å få de slitsomme store bokstavene. det hadde vært noe. selv om jeg skriver om paris hilton liksom

Etter en stund i treningsforumet innser jeg også at det er mennesker som tror man kan skrive "kostholde"....

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det syndes på "da" og "når"! Som f. eks. "Når jeg kom bort til kongen, hilste han". Er det noe som gjøres ofte? "DA jeg kom bort til..." vil være det rette. Regelen er "den gang da, hver gang når"..

Når folk skriver "viss" i stedet for "hvis".

Men kan noen oppklare dette for meg, for dette er noe jeg ikke blir klok på: Jeg mener hardnakket at det heter "hverken". I noe eldre bøker leser jeg "hverken", mens stadig oftere leser jeg "verken". Og "verk", det er jo noe man har. F. eks. verk i en tann (tannverk)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Hvis det er tillatt å skrive "han" i stedet for "ham", irriterer jeg meg heller for at nyansene i språket er i ferd med å forsvinne.

Og når vi er inne på irriterende språklig fenomen: Det koster dyrt.

Jeg blir helt oppgitt når jeg leser dette uttrykket i aviser. At språket er i utvikling er selvsagt bra, men jeg synes det er uhørt at man tillater feil som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm tør jeg å skrive her når jeg er skyldig i så mange av feilene? Ja jeg gjør visst det :lol:

Dette er ikke en dirrekte skrivefeil, men jeg blir litt sinna når jeg ser folk som skriver "psyk". Psyk er på ingen måte et ord, men jeg har sett at flere bruker det her inne. Man kan da ikke bare dikte opp ord på den måten.

Endret av Gyngestol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristin_
Hmmm tør jeg å skrive her når jeg er skyldig i så mange av feilene? Ja jeg gjør visst det :lol:

Dette er ikke en dirrekte skrivefeil, men jeg blir litt sinna når jeg ser folk som skriver "psyk". Psyk er på ingen måte et ord, men jeg har sett at flere bruker det her inne. Man kan da ikke bare dikte opp ord på den måten.

Eventuelt at man er psyk fordi man ikke spiser sunDt

grøss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eventuelt at man er psyk fordi man ikke spiser sunDt

grøss...

Haha, det skriver jeg alltid. Men klarer som regel å korrigere meg selv, for akkurat den er jeg veldig klar over. Jeg var nok dansk i mitt tidligere liv eller noe, for jeg er veldig glad i de bløte konsonantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Og når vi er inne på irriterende språklig fenomen: Det koster dyrt.

Jeg blir helt oppgitt når jeg leser dette uttrykket i aviser. At språket er i utvikling er selvsagt bra, men jeg synes det er uhørt at man tillater feil som dette.

Eller hva med "billige priser"?

Hmmm tør jeg å skrive her når jeg er skyldig i så mange av feilene? Ja jeg gjør visst det :lol:

Har tenkt på det en del ganger når jeg leser innleggene dine, men jeg ville aldri gjettet at du har dysleksi (så du trenger ikke unnskylde deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...